Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: طی انجام فصل هفتم کاوش‌های ریوی، حدود 50 قلم شی تاریخی و فرهنگی به‌دست ‌آمده که کار مطالعه، مرمت و مستندنگاری آن‌ها آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا،علی مستوفیان با بیان اینکه هرساله در مهر و آبان ماه در محوطه تاریخی ریوی کاوش‌هایی انجام می‌شود، گفت: مهم‌ترین فعالیت‌های فصل هفتم، کاوش باستان‌شناسی، مطالعه ژئومورفولوژی، ساماندهی محوطه و تهیه طرح سایت پلان مدیریتی و مرمت آثار حاصل بود که با همکاری متخصصینی از ایران و آلمان انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: حدود 50 قلم اشیاء مکشوفه از این محوطه تاریخی به کارگاه مرمت موزه مفخم بجنورد منتقل و پس از مطالعه اولیه، حفاظت اضطراری، مورد مرمت و بازپیرایی قرار می‌گیرد و درنهایت این اشیاء در محل موزه باستان‌شناسی در معرض نمایش و بازدید گذاشته خواهد شد.

او اظهار داشت: این اشیاء شامل خمره‌های بزرگ، ظروف سفالین، گِل مُهر، مهرهای سنگی و گچی و اشیاء مفرغی ازجمله سوزن و چاقو است که تقریباً سالم بوده و آسیب‌دیدگی‌های جزئی دارند که پس از مرمت، مستندسازی می‌شوند.

محوطه تاریخی ریوی در سال 1346 با شماره 720 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و یکی از مهم‌ترین استقرارهای تاریخی در شمال شرق کشور بوده و بقایای باستان‌شناسی از دوره‌های مفرغ، آهن، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و اسلامی را در خود جای داده است.

 

بیشتر بخوانید: موزه‌های استان کرمان ۱۵ آبان‌ماه باز هستند عملیات اجرایی مرمت بنای باغ مزار گرمه آغاز شد

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران و آلمان خراسان شمالی گردشگری و صنایع دستی موزه برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۶۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، رستگاری در بازدید از بافت‌های تاریخی شهر بفروئیه شهرستان میبد با قدردانی از مشارکت شورا و شهرداری بفروئیه در پروژه‌های میراث فرهنگی و مرمت بافت تاریخی این شهر گفت: اهتمام شورا و شهرداری بفروئیه در مرمت بافت تاریخی کارارزشمندی است که می‌تواند برای نقاط دیگر استان الگو باشد.


وی با بیان اینکه درسال گذشته اقدامات خوبی در شهر بفروئیه ازسوی شورا و شهرداری و میراث فرهنگی انجام شده است گفت: مسیر‌های گردشگری خوبی در بفروئیه تعریف شده است که امیدواریم با همت و مساعدت اهالی بافت تاریخی و مدیریت شهری، به مرمت بنا‌های تاریخی سرعت داده شود.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گفت: با توجه به آمادگی شورا و شهرداری، میراث فرهنگی هم وظیفه دارد در این راستا مشارکت جدی تری داشته باشد.


رستگاری تصریح کرد: با اقدامات خوبی که شورا و شهرداری بفروئیه در مرمت بافت تاریخی انجام داده است؛ با تفاهم نامه ایی که بین شهرداری و میراث فرهنگی امضاء خواهد شد تخصیص اعتبار را افزایش خواهیم داد تا مجموعه بازار جعفرخان امسال تکمیل شود.


طباطبایی شهرداربفروئیه هم گفت: بازار جعفرخان یکی از پروژه‌های شاخص درحوزه میراث فرهنگی و گردشگری است که ۲۵۰ متر طول دارد.


طباطبایی افزود: شهرداری مرمت این بازار را از سال گذشته آغاز و افتتاح آن را در دهه فجر داشته است که امیدواریم با مساعدتی که میراث فرهنگی خواهند داشت بتوانیم فاز دوم این پروژه را آغاز و تا پایان امسال به اتمام برسانیم

دیگر خبرها

  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • «زیرخاکی» پدیده‌ای فراگیر در اصفهان/ قانون بازدارنده نیست!
  • خانه انصاری ارومیه مرمت می‌شود
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه
  • کشف کلاه‌خود ۲۵۰۰ ساله
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی
  • مزایده کاروانسرا‌های ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد
  • مرمت پیکره گلی محوطه تاریخی کنارصندل جیرفت