Web Analytics Made Easy - Statcounter

برخی رسانه‌ها از مذاکرات مسکو و دمشق برای اجاره فرودگاه قامشلی در نزدیکی مرز سوریه-ترکیه خبر داده‌‌اند. ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰ بین الملل اروپا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا»، چاپ مسکو امروز نوشت: برخی رسانه‌های گروهی از احتمال اجاره 49 ساله فرودگاه قامشلی سوریه توسط روسیه در فاصله چند کیلومتری از مرز ترکیه صحبت به میان آورده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گویا مسکو در حال انجام مذاکراتی در این باره با مقامات دمشق است.

برای نخستین بار هفته گذشته مرکز کنترل حقوق بشر سوریه چنین خبری را منتشر کرد.  وزارت خارجه روسیه چنین اطلاعاتی را قابل اطمینان ندانسته است. "دمیتری پسکوف" سخنگوی کرملین نیز روز جمعه درباره این اطلاعات تفسیری ارائه نکرده و یادآور شد: «نمی‌دانم چه کسی چنین سخنی را گفته است.»

در محافل کارشناسی و برخی رسانه‌های گروهی گفته می شود که روسیه برای تحقق منافع خود در منطقه ممکن است یک پایگاه نظامی جدید در شمال سوریه ایجاد کند. بر اساس این اطلاعات، تصور می شود که روسیه در آنجا مرکز خاورمیانه‌ای هدایت موشک‌ها برای مقابله با حملات احتمالی آمریکا مستقر کند.

پرتال خبری عربی «المانیتور» نوشته است، این کار به منظور نزدیک کردن موشک‌های دفاعی روسیه به پایگاه‌های نظامی آمریکایی در منطقه خلیج فارس انجام شده است. "جیم او.دین" تحلیلگر نظامی معتقد است، رادار سامانه موشکی اس-400 روسی در فرودگاه قامشلی منطقه وسیعی در جهت گیری به سمت شرق را پوشش خواهد داد و می‌تواند فعالیت‌های هوایی آمریکا در عراق را ردیابی کند. به گفته وی، اجاره درازمدت یک پایگاه نظامی دیگر در خاک سوریه توسط روسیه، گویای اهداف ژئوپلیتیکی این کشور در منطقه خاورمیانه در دراز مدت است.

حضور نظامی روسیه در منطقه قامشلی باعث تقویت مواضع دولت بشار اسد می‌شود

شهر قامشلی و فرودگاه نظامی بزرگ در نزدیکی آن موقعیت راهبردی در استان حسکه و مناطق شمال شرق سوریه دارد. جمعیت این شهر عمدتاً کرد است و برخی اقوام دیگر (ارامنه، آشوریان و یهودیان) نیز در آنجا ساکن هستند که در نتیجه نسل کشی امپراتوری عثمانی به این منطقه گریختند. این شهر هرگز تحت کنترل گروه داعش قرار گرفت و تا قبل از آغاز عملیات نظامی "چشمه صلح" ترکیه در مناطق شمال شرق، آمریکایی‌ها هم در این شهر حضور داشته و این شهر توسط نیروهای فدرال شمال سوریه که دولت بشار اسد را به رسمیت نمی‌شناسد، کنترل می شد و تحت حمایت آمریکا قرار داشت.

اکنون حضور نظامی دائم روسیه در قامشلی و کنترل بر فرودگاه نظامی این شهر، می تواند به دولت بشار اسد کمک کنند تا کنترل خود بر منطقه را تقویت کرده و رهبران کرد را با دمشق آشتی دهد. در ثانی، مسکو با تقویت مواضع خود در این شهر، اجازه نمی دهد تا آمریکایی‌ها و نظامیان ترک نیز در این منطقه حضور داشته باشند.

این مسئله جنبه سومی نیز دارد که موجب نگرانی‌هایی در غرب شده است. آمریکا با خارج شدن از مناطق مرزی شمال سوریه در واقع کنترل خود بر این مناطق راهبردی را به دست روسیه داده است. البته به عقیده کارشناسان روس، روسیه به استقرار پایگاه نظامی در نزدیکی مرز ترکیه برای ایستگاه رادار و سیستم هشدار موشکی نیازی ندارد. اگرچه در آنجا با هدف تامین امنیت هوایی مناطق شمال شرق سوریه استقرار سامانه موشکی اس-400 بسیار مفید خواهد بود. این سامانه می تواند آسمان سوریه، ترکیه و عراق را تحت پوشش قرار دهد.

استقرار ارتش سوریه در «القامشلی» برای اولین بار پس از 7 سالبرافراشته شدن پرچم سوریه در حسکه و قامشلیاهالی الحسکه و القامشلی حملات ترکیه را محکوم کردند

در حال حاضر روسیه دارای پایگاه نظامی هوایی در فرودگاه حمیمیم سوریه و همچنین مرکز لجستیکی-پشتیبانی ناوگان دریایی روسیه در بندر طرطوس است که برای 49 سال در اجاره روسیه قرار دارد و در نهایت باید به یک پایگاه دریایی تمام عیار تبدیل شود.

انتهای پیام/

R1445/P/S8,89,90,1128/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "آمریکا" سوریه اخبار "روسیه"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار آمریکا سوریه اخبار روسیه اخبار آمریکا سوریه اخبار روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۷۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شلیک بیش از ۵۰ موشک از لبنان به سمت الجلیل و جولان اشغالی

مقاومت اسلامی لبنان بیش از ۵۰ موشک به سمت مناطق صهیونیست‌نشین شمال فلسطین اشغالی و جولان اشغالی سوریه شلیک کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، منابع لبنانی از شلیک بیش از 50 موشک از لبنان به سمت مواضع رژیم صهیونیستی در منطقه الجلیل در شمال فلسطین اشغالی و جولان اشغالی سوریه خبر دادند.

حزب الله اعلام کرد بیش از 50 موشک کاتیوشا به پادگان «یردن» در جولان اشغالی سوریه مقر فرماندهی اصلی ارتش رژیم صهیونیستی در زمان جنگ شلیک کرده است.

مقاومت لبنان 2 پایگاه‌ 3 شهرک نظامی اسرائیل را درهم کوبید

مقاومت لبنان 3 پایگاه‌ و مقر فرماندهی اسرائیل را درهم کوبید

به گفته این منابع، آژیر خطر در منطقه الجلیل و جولان اشغالی هم به صدا درآمده و صهیونیست ها به پناهگاهها گریختند.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • حمله جدید اسرائیل به سوریه / رویترز : 33 کشته
  • سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه
  • روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد
  • توهین دوباره بایدن به پوتین | سومین لقب رئیس جمهور آمریکا برای همتای روسی
  • جزئیات تجاوز بامدادی آمریکا به شرق سوریه
  • شلیک بیش از ۵۰ موشک از لبنان به سمت الجلیل و جولان اشغالی
  • شهادت یکی از مستشاران نظامی ایران در سوریه
  • شهادت یکی از مستشاران نظامی ایران
  • مصدومیت دو تن در سانحه رانندگی در پلدشت
  • مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟