Web Analytics Made Easy - Statcounter

کشمکش قدرت بین ترامپ و پنتاگون٬ برای حضور یا عدم حضور نظامیان آمریکایی در مناطق کردنشین شرق فرات در سوریه ادامه دارد و ترکیه نیز با منش تمامیت‌خواهانه خود٬ انتظار دارد در این مناطق٬ قدرت و نفوذ بیشتری داشته باشد. ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰ بین الملل ترکیه و اوراسیا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم٬ حمله ترکیه به مناطق کردنشین شرق فرات و انجام عملیات موسوم به «چشمه صلح»٬ موازنات شمال سوریه را تغییر داد و روند عقب‌نشینی کردهای مسلح تحت امر پ.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ک.ک از شمال سوریه٬ نه با توافق واشنگتن و آنکارا٬ بلکه با توافق اردوغان و پوتین در سوچی میسر شد.

اندکی پس از امضای توافق سوچی بین ترکیه و روسیه٬ مقامات نظامی مسکو اعلام کردند که روند انتقال نیروهای ارتش رسمی سوریه تحت امر بشار اسد به برخی مناطق شرق فرات و همچنین روند عقب‌نشینی نیروهای موسوم به ی.پ.گ (یگان‌های مدافع خلق) و «قسد» (نیروهای سوریه دموکراتیک)٬ حتی پیش از پایان ضرب‌الاجل اردوغان و پوتین به پایان رسیده و بیش از 34 هزار زن و مرد مسلح٬ آن مناطق را تخلیه کرده‌اند.

اما چند روز بعد٬ مقامات آمریکا شروع به گلایه کرده و تصویر جدیدی از موقعیت نهادهای اقماری پ.ک.ک در شمال سوریه ترسیم کردند.

رجب طیب اردوغان٬ ضمن اعلام گلایه از نگرش دولتمردان آمریکایی و روسی گفت: نه آمریکایی‌ها و نه روس‌ها به وعده‌هایشان عمل نکردند و تروریست‌ها هنوز در آن مناطق حضور دارند.

در همان روز٬ روزنامه ینی آکیت از ارگان‌های رسانه‌ای حزب عدالت و توسعه نیز در تیتر و خبر صفحه نخست خود نوشت: «گشت مشترک واحدهای گشتی روسیه و ترکیه در شمال سوریه بی‌فایده است. چرا که تروریست‌ها هنوز هم حضور دارند.»

تصمیمات خلق‌الساعه آمریکا٬ ماندن یا نماندن؟

کشمکش قدرت بین ترامپ و پنتاگون٬ برای حضور یا عدم حضور نظامیان آمریکایی در مناطق کردنشین شرق فرات در سوریه همچنان ادامه دارد و ترکیه نیز با منش تمامیت‌خواهانه خود٬ انتظار دارد در این مناطق٬ قدرت و نفوذ بیشتری داشته باشد.

مقامات نهادهای اقماری پ.ک.ک در شمال سوریه اعلام کرده‌اند که آمریکایی‌ها تصمیم جدیدی گرفته و اعلام کرده‌اند که پانصد نفر از نیروهای ارتش این کشور٬ در شرق فرات و در مناطق تحت کنترل «قسد» می‌مانند. ژنرال مارک میلی رئیس ستاد نیروی زمینی ارتش آمریکا نیز این خبر را تایید کرده و گفته قرار است کمتر از یک هزار نیروی آمریکایی در این منطقه حضور داشته باشند.

نکته جالب در مورد تمایل برای ادامه حضور نیروهای آمریکایی در سوریه٬ ربط دادن این موضوع با نفت سوریه است.

مقامات سیاسی و دفاعی آمریکا٬ به شکل آشکار اعلام کرده‌اند که درآمدهای نفتی سوریه در اختیار نیروهای موسوم به نیروی سوریه دموکراتیک «قسد» قرار خواهد گرفت. این همان خبری است که سران ترکیه را خشمگین کرده و آن را مصداق معامله بین آمریکا و  پ.ک.ک می‌دانند.

ترکیه و مخالفین سوری غیرقابل کنترل

مظلوم کوبانی فرمانده قسد اعلام کرده که از روز اعلام آتش‌بس تاکنون٬ در 52 روستای تحت کنترل ترکیه و مخالفین سوری٬ بین آنان و مدافعین قسد درگیری روی داده و در جریان این درگیری‌ها 184 تن از اعضای قسد جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین رسانه‌های کُردی منطقه اعلام کرده‌اند که 4 درجه‌دار سوریه در شرق فرات و در درگیری با نیروهای ترکیه جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که پیش‌تر وزارت دفاع ترکیه هم اعلام کرده بود که 18 سرباز دمشق را اسیر گرفته اما آنان را با وساطت روس‌ها آزاد کرده است.

این در حالی است که هنوز از استقرار کامل نیروهای تحت امر دمشق در مناطق خارج از قلمرو ترکیه و مخالفین سوری خبری نیست و کردها هنوز هم نتوانسته‌اند با دولت سوریه به توافق نهایی برسند. در همین حال وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده که به منظور تقویت آرامش و امنیت در مناطق کردنشین شرق فرات٬ حاضر است بین دمشق و کردها میانجی‌گری کند.

در حالی که رسانه‌های ترکیه٬ از محتوا و جزئیات دیدار جیمز جفری نماینده ویژه ترامپ در امور سوریه با ابراهیم کالین سخنگو و مشاور ارشد اردوغان٬ اطلاعاتی منتشر نکرده‌اند٬ صدای اعتراض آنکارا بلند شده و مواضع سیاسی و نظامی ترکیه به این شکل بازتاب یافت:

1.رجب طیب اردوغان اعلام کرد: تا همه نیروهای خارجی از سوریه خارج نشوند٬ ما نیز در آنجا خواهیم ماند.

2.اردوغان در سخنرانی دیگری نیز اعلام کرد: اگر عقب‌نشینی تروریست‌ها خاتمه پیدا نکند٬ دوباره حمله می‌کنیم و عملیات خود را ادامه می‌دهیم.

تهدیدات اردوغان مبنی بر احتمال آغاز مجدد درگیری در شمال سوریه٬ همزمان شده با سفر او به آمریکا. لذا در شرایط فعلی٬ بعید به نظر می‌رسد که ترکیه با اقدام نظامی در شمال سوریه٬ فضایی ایجاد کند که تبعات آن بر دیدار اردوغان و ترامپ٬ اثر منفی بگذارد.

دشواری‌های کار با آمریکا

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرده٬ جهان و منطقه نمی‌تواند منتظر باشد تا واشنگتن هر روز تصمیم جدیدی بگیرد.

به عبارتی روشن٬ دیپلمات ارشد کارکشته روس٬ به این موضوع اشاره کرده که بلاتکلیفی و تردیدهای تیم ترامپ در مورد سوریه٬ همه را دچار سردرگمی کرده است.

در شرایط کنونی٬ نه تنها روسیه٬ بلکه ترکیه و حتی کردها نیز به شدت از چند و چون کار با آمریکا ناراضی و گله‌مند هستند. چرا که استراتژی آمریکا در مورد سوریه در واقع چیزی نیست جز فقدان استراتژی. چرا که شواهد فعلی نشان می‌دهد که نگرش سیاسی  نظامی آمریکا به سوریه٬ به تابعی از رقابت‌ها و موازنات قدرت در داخل آمریکا تبدیل شده و تیم‌هایی همچون کاخ سفید٬ سیا٬ پنتاگن٬ کنگره و سنا٬ هر کدام به نوعی و بر اساس منافع متفاوتی٬ با این قضیه مواجهه می‌کنند و این بلاتکلیفی می‌تواند صدمات بیشتری به امنیت منطقه بزند.

چرا واشنگتن نیروهایش را در خاک سوریه افزایش می‌دهد؟دیدار کالین با نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه

انتهای پیام/

R7650/P/S8,1414/CT7 واژه های کاربردی مرتبط آخرین تحولات سوریه ترکیه

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آخرین تحولات سوریه ترکیه آخرین تحولات سوریه ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۷۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله مقاومت عراق به پایگاه آمریکا در شمال شرق سوریه

  به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از تلویزیون المیادین، خبرنگار این شبکه در سوریه اعلام کرد که صدای چند انفجار در داخل پایگاه نظامی آمریکا در روستای «الخضراء» در نزدیکی میدان نفتی «العمر» در حومه شرقی «دیرالزور» در شرق سوریه شنیده شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

کانال تلگرام «رووداو» با انتشار تصویری نوشت: اینها موشک هایی است که امشب از منطقه «زمار» در «نینوا» به سمت یک پایگاه نظامی آمریکایی در سوریه شلیک شد.

منابع خبری از حمله موشکی به پایگاه غیرقانونی ارتش تروریستی و اشغالگر آمریکا موسوم به خراب الجیر در شمال شرق خبر دادند بر اساس این گزارش، صدای دستکم ۳ انفجار پیاپی از این پایگاه شنیده شد. 

 این حملات بعد از توقف ۲ ماهه حملات علیه پایگاه های آمریکایی در شرق سوریه، انجام گرفت. رویترز گزارش داده این حملات از مبدأ موصلِ عراق بوده و تلفات داشته است.

خبرنگار المیادین در حلب گزارش داد: پایگاه آمریکایی‌ها در میدان نفتی العمر با ۴ موشک و پایگاه خراب الجیر با ۳ موشک و یک پهپاد هدف قرار گرفتند.

 

دیگر خبرها

  • واکنش آنکارا به خبر رهگیری موشک های ایران توسط ترکیه/ هدف قرار دادن ۲ پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه/  رایزنی شورای اروپا برای تشدید تحریم‌ ها علیه ایران‌/ افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی در جهان
  • (ویدیو) هدف قرار گرفتن دو پایگاه آمریکایی در سوریه
  • دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه در کمتر از یک ساعت هدف حمله قرار گرفت
  • حمله مقاومت عراق به پایگاه آمریکا در شمال شرق سوریه
  • هدف قرار گرفتن دو پایگاه آمریکایی در سوریه
  • دومین پایگاه آمریکا در سوریه طی کمتر از یک ساعت هدف قرار گرفت
  • پایگاه آمریکا در فرودگاه حسکه سوریه هدف قرار گرفت
  • پایگاه آمریکا در فرودگاه حسکه سوریه هدف گرفته شد
  • حملات پهپادی به پایگاه نظامیان آمریکا در سوریه
  • حمله تند بشار اسد به آمریکا