Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/زنجان مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی استان زنجان گفت: در نیمه اول امسال تعداد اعضای فعال کتابخانه‌های استان با افزایش ۳.۵۶ درصدی به ۸۲ هزار نفر رسیده است.

امیرعلی نیکبخش ظهر امروز در نشست خبری آغاز هفته کتاب و کتابخوانی، اظهار کرد: از ۲۳ آبان تا ۳۰ همین ماه به عنوان هفته کتاب نام‌گذاری شده و این نام‌گذاری به دلیل شهادت علامه طباطبایی در روز ۲۳ آبان‌ماه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسئول با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی، ادامه داد: وقتی کتابی مطالعه می‌شود، به صورت ماندگار در ذهن افراد اثر می‌گذارد ولی اثرگذاری فضاهای دیگر کمتر و نیز گاهی زودگذر است. کتاب می‌تواند برای نسل‌های مختلف ماندگار باشد و پیام‌های مهمی را برای آنان برساند.

وی افزود: کتاب هیچ‌گاه ارزش خود را از دست نمی‌دهد؛ کتاب دروغ نمی‌گوید و فضای سالم و با ضریب خطای کمتری نسبت به سایر فضاها و محیط‌هایی که انسان در آن قرار می‌گیرد، است، به عبارت دیگر کتاب یار مهربان انسان است.

نیک‌بخش، ۸.۳ درصد از جمعیت استان زنجان را عضو کتابخانه‌های عمومی اعلام کرد و گفت: برای هر فرد ۳.۲۹ مترمربع فضای کتابخانه‌ای و ۱.۲۸ جلد کتاب در کتابخانه‌های استان وجود دارد که این شاخص در سال گذشته ۱.۳ درصد بود. همچنین ۹ دهم درصد کتابخانه به ازای هر ۱۰ هزار نفر در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه تعداد اعضای فعال کتابخانه‌های استان افزایش داشته است، تصریح کرد: در نیمه اول امسال تعداد اعضای فعال کتابخانه‌های استان با افزایش ۳.۵۶ درصدی به ۸۲ هزار نفر رسیده و تعداد کتاب‌هایی که به امانت داده شده نیز با ۵.۷۷ درصد افزایش به ۵۶۸ هزار و ۳۵۳ جلد رسیده است.

مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی استان زنجان، رشد در شاخص کتابخانه‌های عمومی نسبت به سال قبل را اقدامی مهم در دستور کار دانست که این مهم در بحث اعضا، تعداد کتاب موجود و تعداد کتاب به امانت داده‌ شده، لحاظ می‌شود.

این مسئول از وجود ۱۱ پروژه در دست احداث خبر داد و یادآور شد: ۴ مورد از این پروژه‌ها شامل کتابخانه مرکزی قیدار با زیربنای ۹۰۰ مترمربع، کتابخانه خیرساز دیزج‌آباد با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی، کتابخانه خانه - محله ابهر و ساختمان اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی، است که طبق پیش‌بینی تا دهه‌فجر به بهره‌برداری می‌رسد و اداره‌کل کتابخانه‌ها تقریبا پس از ۱۵ سال دارای ساختمان مستقل خواهد بود.

نیک‌بخش در رابطه با کتابخانه مرکزی زنجان، عنوان کرد: کتابخانه مرکزی نیز به دستور استاندار زنجان کلید خورده و کارگروهی در این‌باره تشکیل شده است و در همین رابطه شهرداری اعلام کرده که با یک سری شرایط، می‌تواند آن را احداث کند و باید توجه داشت که کتابخانه مرکزی زنجان برای بخش فرهنگی یک ابرپروژه بوده و برای تکمیل نیاز به ۵۰ میلیارد تومان اعتبار دارد.

وی با بیان اینکه امسال در هفته کتاب ۶۲۵ برنامه در سطح این استان اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: دیدار با خانواده شهدا، دیدار با کتاب‌فروشان و فعالان عرصه کتاب، جذب کتاب‌های اهدایی به کتابخانه‌ها، برگزاری مسابقات فرهنگی، بخشودگی جرایم دیرکرد کتاب‌های به امانت رفته، اجرای طرح عضویت رایگان در کتابخانه‌ها در روز ۲۵ آبان‌ماه امسال، از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده برای هفته کتاب است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کتابخانه زنجان استانی فرهنگی و هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۷۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاربران کتابخانه‌های عمومی ۴۷۰۰ ساعت به طرح «بهار در بهار» اختصاص دادند

همزمان با شروع ماه مبارک رمضان دومین دوره طرح سراسری «بهار در بهار» به همراه اولین دوره مسابقات حفظ قرآن کریم برگزار شد. این طرح به مدت سی روز به صورت حضوری در ۳۱ استان کشور و به صورت مجازی در فضای مجازی در دو بخش استانی و ملّی برگزار شد.

بخش استانی طرح «بهار در بهار» شامل سه بخش اصلی تلاوت مجلسی توسط قاریان ممتاز بومی استان، توضیح و تفسیر آیات قرائت شده توسط دبیر محفل قرآن و عترت استان و در نهایت سخنرانی مدیرکل استان درباره آموزه‌های نهج البلاغه بود.

طی این مدت بسیاری از استان‌ها با خلاقیت و ابتکار این برنامه را در امامزاده‌ها و اماکن مقدسه اجرا کردند تا فضای معنوی برنامه و میزان استقبال از آن افزایش چشمگیری پیدا کند.

بخش ملّی برنامه نیز با اجرای هادی ربیعی، فعال قرآنی و دبیر شورای قرآن و عترت نهاد و ارائه نکات اخلاقی و آموزه‌های قرآنی شروع می‌شد و با معرفی کتاب توسط رضا محمدی چابکی، عضو هیئت علمی دانشگاه، و توضیحات تکمیلی پیرامون آن به پایان می‌رسید.

در پایان برنامه‌های این محافل از بین نفراتی که در اکثر برنامه‌ها حضور فعال داشتند، قرعه‌کشی انجام شد و از ۵ نفر با اهدای جوایز ده میلیون ریالی تقدیر خواهد شد. سمیرا کرمی از استان اصفهان، کویسان درویشی از استان کردستان، لیلا جلوه‌گر از استان فارس، فاطمه الزهرا ندیری از استان اردبیل و حجت الله امینی تکاب از استان آذربایجان شرقی در این بخش معرفی شدند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • افزایش ۲۸ درصدی فوتی‌های حوادث ناشی از کار در آذربایجان‌ شرقی
  • دومین کتابخانه سیار تایباد حرکت خود را آغاز کرد
  • غاز حرکت دومین کتابخانه سیار تایباد خراسان رضوی
  • ماجرای کتاب به امانت گرفته‌شده‌ای که بعد از یک قرن به کتابخانه بازگشت!
  • افزایش یک درصدی نزاع در آذربایجان‌شرقی
  • افزایش ۱۵ درصدی تعداد مسافر در راه آهن شمال غرب
  • افزایش ۲۰ درصدی زائران حج تمتع ۱۴۰۳ استان گلستان
  • افزایش ۲۰ درصدی زائران حج تمتع گلستانی نسبت به سال گذشته
  • کاربران کتابخانه‌های عمومی ۴۷۰۰ ساعت به طرح «بهار در بهار» اختصاص دادند
  • افزایش ۳۲ درصدی شاخص اعدای عضو در اصفهان