Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@01:03:48 GMT

روایتی از زلزله‌ آذربایجان

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۵۸۳۳۳

روایتی از زلزله‌ آذربایجان

به گزارش گروه نشریات خبری ایرنا،  سه روز از زلزله ۵.۹ ریشتری بامداد ۱۷ آبان در آذربایجان شرقی می گذرد، زلزله‌ای که در استان‌های همجوار هم احساس شد و خساراتی به بار آورد و همچنان عملیات اسکان و تغذیه اضطراری زلزله‌زدگان ادامه دارد و اقدامات درمانی اورژانس در اولویت رسیدگی‌ها قرار گرفته است. استاندار آذربایجان شرقی با اعلام اینکه بر اثر این زلزله  ۱۳۰ روستا در شهرستان‌های میانه و سراب دچار خسارت شده‌ و بیش از ۵۵۰ نفر از ساکنان شهرستان‌های میانه و سراب بر اثر وقوع زمین‌لرزه دچار مصدومیت شده‌اند، تاکید کرد که مهم‌ترین نیاز زلزله‌زدگان، وسایل گرمایشی، موادغذایی و لوازم بهداشتی است اما از مردم استان درخواست کرد که کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را به جمعیت هلال احمر تحویل دهند و از مراجعه مستقیم به مناطق زلزله‌زده خودداری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آخرین خبرها از مناطق زلزله زده از اسکان همه زلزله‌زدگان و تداوم امدادرسانی به اهالی منطقه حکایت دارد و دستگاه‌های خدمات‌رسان فعال هستند، هر چند که تاکنون حدود ۴۰۰ پس لرزه در منطقه گزارش شده است.

همچنین هیأت وزیران در جلسه روز یکشنبه به ریاست معاون اول رییس جمهوری با اختصاص اعتبار و تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت برای جبران خسارت و بازسازی بخش‌های آسیب دیده ناشی از زلزله در استان آذربایجان‌شرقی موافقت کرد.

بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی امروز نیز به پوشش خبری این حادثه و مشکلات زلزه‌زدگان در روزهای اخیر پرداخته‌ و خواستار رسیدگی و تسریع فرایند بهبود وضعیت مردم این مناطق شده‌اند.

رسانه‌های اصلاح طلب

درخواست رسیدگی به زلزله‌زدگان

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در ابتدای جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی علی لاریجانی که ریاست را برعهده داشت با ابلاغ ماموریتی به کمیسیون عمران از اعضای این کمیسیون خواست هیاتی به میناب و سراب اعزام شود. رییس مجلس از عمرانی‌ها درخواست کرد به وضعیت افراد در مناطق زلزله‌زده رسیدگی و نیازهای اولیه آنان فراهم شود. لاریجانی همچنین تاکید کرد بنیاد مسکن، هلال احمر و وزارت کشور ضمن بررسی نیاز افراد زلزله‌زده هرچه سریع‌تر ساخت سرپناه را آغاز کنند. پس از دستور لاریجانی، نایب‌رییس کمیسیون عمران هم اعلام کرد که هیاتی از اعضای این کمیسیون با حضور در مناطق زلزله‌زده، به وضعیت زلزله‌زدگان رسیدگی خواهند کرد. مسعود پزشکیان نیز درباره لزوم رسیدگی به افراد در مناطق زلزله‌زده، گفت: از وزارت کشور و سایر مسوولان درخواست رسیدگی آنی به حادثه دیدگان داریم، دام‌ها و احشام موجود در مناطق حادثه دیده نیاز به پناهگاه دارند. با توجه به برودت هوا، نیاز به کانکس وجود دارد.

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: هیئت وزیران در جلسه امروز خود به ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری با اختصاص اعتبار و تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت برای جبران خسارت و بازسازی بخش‌های آسیب دیده ناشی از زلزله در استان آذربایجان شرقی موافقت کرد. بر اساس تصمیم هیئت وزیران، مبلغ یک هزار و ۱۱۵ میلیارد ریال اعتبار شامل کمک بلاعوض جهت احداث سه هزار واحد مسکونی روستایی به ازای هر واحد یکصد میلیون ریال، کمک بلاعوض جهت تعمیر واحدهای مسکونی شهری و روستایی به ازای هر واحد ۵۰ میلیون ریال، کمک بلاعوض جهت تأمین لوازم معیشتی برای سه هزار واحد مسکونی به ازای هر واحد ۵۰ میلیون ریال، کمک هزینه اسکان موقت سه هزار واحد مسکونی روستایی به ازای هر واحد یکصد میلیون ریال و کمک بلاعوض جهت احداث دو هزار واحد جایگاه دامی به ازای هر واحد ۵۰ میلیون ریال اختصاص یافت.

مشکلات زلزله‌زدگان

روزنامه مردم سالاری در مطلبی می نویسد: جدا از آسیب‌های روحی که زلزله زدگان روستای ورنکش شهرستان میانه با دیدن زندگی از دست رفته‌شان دیده‌اند، غم شان با از دست رفتن ۲ دختر شیرین زبان در این زلزله که صدا و تصویرشان در فضای مجازی دست به دست  می‌شود مضاعف شده است تا به امروز ۷۲۰ نفر در پی زلزله ۵.۹ ریشتری در میانه و سراب مصدوم شده‌ند که بیشترین علت مصدومیت ناشی از فرار از منازل زلزله‌زده و استرس بوده است؛ از این تعداد ۴۵۰ نفر از مصدومان از شهرستان سراب و مابقی از میانه بوده‌اند.

اعزام کارشناسان بیمه به مناطق زلزله‌زده آذربایجان

به گزارش روزنامه ابتکار، در پی وقوع زلزله در استان آذربایجان ‌شرقی، کارشناسان ارزیاب خسارت شرکت بیمه البرز به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند. بر همین اساس، شرکت بیمه البرز با ابراز همدردی با هموطنان آسیب‌ دیده از زلزله و تسلیت به بازماندگان کشته‌شدگان این حادثه،  به اطلاع می‌رساند کارشناسان این شرکت بلافاصله پس از وقوع زلزله به مناطق حادثه‌دیده اعزام شدند و در حال رسیدگی و ارزیابی خسارت‌های اعلام شده از سوی بیمه‌گزاران خسارت‌دیده بیمه البرز هستند. بیمه‌گزاران آسیب ‌دیده دارای بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی منازل و بدنه خودروی این شرکت می‌توانند برای اعلام خسارت به واحد سیار ارزیابی خسارت بیمه البرز مستقر در شهر میانه یا نمایندگی‌های این شرکت در استان آذربایجان‌شرقی مراجعه کنند.

آخرین وضعیت زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی

روزنامه اعتماد می نویسد: در حالی که به گفته نمایندگان حوزه‌های انتخابیه مناطق زلزله‌زده استان، شدت خسارات در حدی است که برخی روستاها همچون ۴۰ روستای شهرستان میانه دچار تخریب ۵ تا ۷۰ درصدی شده اما برخی ساختمان‌ها در روستاها، تخریب ۱۰۰درصدی داشته، از روز شنبه عملیات آواربرداری آغاز شده و حالا یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های زلزله‌زدگان که اغلب ساکن در مناطق روستایی بوده و ارتزاق اصلی‌شان از راه دامداری است، تلف شدن احشام و دام‌های سبک است و در حالی که بنا بر اعلام رییس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی ۳۲۰ واحد دامی سنتی در شهرستان‌های سراب و میانه دچار آسیب و بیش از ۳۵۰ راس دام سنگین و بیش از ۹۹۰ راس دام سبک در این مناطق تلف شده و بخش کشاورزی هم دچار خسارت ۳۰ میلیارد تومانی شده، او خبر داد که واحدهای دامی بیمه شده از طریق صندوق، خسارت دریافت خواهند کرد و برای اسکان موقت دام‌های زلزله‌زدگان در دو شهرستان میانه و سراب هم برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است.

اعزام تیم‌های روانشناسی به مناطق زلزله‌زده

مجید رضازاده معاون پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشوردر گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اعزام گروه‌های طرح محب به مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی گفت: تا امروز هشت تیم به شهرستان میانه و ۲ تیم به شهرستان سراب و در مجموع ۲۷ نفر به این مناطق اعزام شده‌اند. طرح محب شامل مشاوره و حمایت‌های روانی و اجتماعی در بلایا است. کاری که سازمان بهزیستی در قالب این گروه‌ها انجام می‌دهد مداخلات روانی و اجتماعی است و شامل موضوعات معیشتی و چادر و اسکان نمی‌شود.

رسانه‌های اصولگرا

خبرگزاری تسنیم: زلزله‌زدگان از سرمای زودرس و آغاز بارش‌ها در آذربایجان شرقی ابراز نگرانی کردند و مشکلات بهداشتی را جزو دغدغه‌های خود دانستند.

دغدغه‌ها و نگرانی‌های زلزله‌زدگان

 روزنامه سیاست روز نوشت: زلزله‌زدگان میانه از سرمای زودرس و آغاز بارش‌ها در آذربایجان شرقی ابراز نگرانی کردند و مشکلات بهداشتی تا ناهماهنگی مدیریتی و کندی آواربرداری را جزو دغدغه‌های خود دانستند. یکی از زلزله زدگان با تقدیر از تلاش‌های امدادی، تاکید می‌کند: رسیدگی می‌شود ولی با توجه به سرمای هوا، سرعت عمل برای آواربرداری و اسکان موقت کانکسی با سرعت کمتری پیش می‌رود. در شب‌های سرد منطقه والور دادند ولی نفت ندادند و برخی ناهماهنگی‌های این‌چنینی وجود دارد که نگرانی‌هایی را در پی دارد. یکی دیگر از زلزله‌زدگان، مشکلات بهداشتی، اسکان چادری در سرما را مورد اشاره قرار می‌دهد و یادآور می‌شود: در روزهای آینده اگر باران در منطقه ببارد، همه در زیر گِل و لای با چالش جدی مواجه می‌شوند.

زلزله‌زدگان میانه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، از سرمای زودرس و آغاز بارش‌ها در آذربایجان شرقی ابراز نگرانی کردند و مشکلات بهداشتی تا ناهماهنگی مدیریتی و کندی آواربرداری را جزو دغدغه‌های خود دانستند. یکی از زلزله زدگان با تقدیر از تلاش‌های امدادی، تاکید می‌کند: رسیدگی می‌شود ولی با توجه به سرمای هوا، سرعت عمل برای آواربرداری و اسکان موقت کانکسی با سرعت کمتری پیش می‌رود.

در شب‌های سرد منطقه والور دادند ولی نفت ندادند و برخی ناهماهنگی‌های این چنینی وجود دارد که نگرانی‌هایی را در پی دارد. یکی دیگر از زلزله زدگان، مشکلات بهداشتی، اسکان چادری در سرما را مورد اشاره قرار می‌دهد و یادآور می‌شود: در روزهای آینده اگر باران در منطقه ببارد، همه در زیر گِل و لای با چالش جدی مواجه می‌شوند.

تخصیص ۳۰میلیارد ریال وام بلاعوض به زلزله‌زدگان

به گزارش خبرگزاری مهر، میرهادی قره سید رومیانی نماینده ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مناطق زلزله زده غرب کشور از تخصیص ۲۰ میلیارد ریال وام قرض الحسنه و ۱۰میلیارد ریال کمک بلاعوض به هموطنان زلزله زده خبرداد و گفت: برای کمک به هموطنان آسیب دیده از زلزله استان آذربایجان شرقی مقرر شد با تامین اعتبار  از سوی بانک رفاه مبلغ ۲۰ میلیارد ریال وام قرض الحسنه (سقف فردی یکصد میلیون ریال) و همچنین۱۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض به هموطنان آسیب دیده از زلزله در قالب کمک‌های نقدی و غیر نقدی  تخصیص داده شود.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی علي لاريجاني آذربایجان شرقی بلایای طبیعی وزارت کشور اسحاق جهانگیری زلزله پروندهٔ خبری زلزله در آذربایجان شرقی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی علي لاريجاني آذربایجان شرقی بلایای طبیعی وزارت کشور اسحاق جهانگیری زلزله مجلس شورای اسلامی علي لاريجاني آذربایجان شرقی بلایای طبیعی وزارت کشور اسحاق جهانگیری زلزله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۸۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری رقابت‌های کشتی خردسالان و نونهالان آذربایجان شرقی در شهر تبریز

در رده سنی نونهالان هم ۳۸۴کشتی گیر از سایر شهرستان‌های استان حضور داشتند و رقابت‌های بسیار جذاب و مهیجی را به نمایش گذاشتند.

 در هردو رشته کشتی فرنگی و آزاد تیمی خردسالان ونونهالان:تیم‌های میانه وتبریز اول شدند.

تیم خردسالان منتخب استان در رقابت‌های لیگ منطقه‌ای حضور خواهد داشت؛ و تیم نونهالان هم از ۹تا ۱۶اردیبهشت در رقابت‌های انتخابی تیم ملی نونهالان به میزبانی استان تهران حضور خواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • واکنش فوری پلیس به انتشار یک ویدئوی جنجالی
  • ضرورت رسیدگی سریع‌تر به سیل‌زدگان مناطق جنوبی کشور
  • برگزاری رقابت‌های کشتی خردسالان و نونهالان آذربایجان شرقی در شهر تبریز
  • آخرین وضعیت دریاچه ارومیه |‌ ویدئو
  • زلزله بامدادی این استان را به لرزه درآورد/ جزئیات
  • توزیع کود یارانه دار در آذربایجان شرقی
  • توزیع کود یارانه دار در استان
  • پرواز‌های فرودگاه تبریز طبق برنامه انجام می‌شود
  • هرمزگان بارانی می‌شود
  • بارش‌های پراکنده و رگباری در لرستان