Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@23:14:08 GMT

کاهش باروری، پیامدهای اجتماعی زیادی به همراه دارد

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۵۸۴۰۳

کاهش باروری، پیامدهای اجتماعی زیادی به همراه دارد

به گزارش خبرنگار ایرنا، مجید کوششی روز دوشنبه در نهمین کنفرانس ملی انجمن جمعیت شناسی ایران با عنوان پویایی جمعیت و سرمایه انسانی در ایران در مقاله ای با عنوان توسعه سرمایه انسانی و باز شدن دومین پنجره فرصت جمعیتی در ایران افزود: یکی از مهم‌ترین پژوهش‌های انجام شده در دنیا بر اساس این پیامدهای گذار جمعیتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: هنگامیکه از سود جمعیتی صحبت می شود منظور از پیامدهای مثبت این گذار است و به معنی در نظر نگرفتن اثرات منفی آن نیست؛  کاهش باروری، اثرات عمیق در نظام اجتماعی دارد.

کوششی اضافه کرد : کاهش باروری در کوتاه مدت موجب می شود که بار تکفل (سرپرستی) سالمندی افزایش نیابد که از  آن به عنوان سود جمعیتی اول یاد می شود.

این مدرس دانشگاه تهران ادامه داد: همچنین کاهش باروری، کاهش بار مراقبتی از کودکان را موجب می شود؛ مراقبت از  کودکان عموماً بر عهده زنان است؛ کاهش باروری می تواند بخشی از کار زنان را آزاد کند و شاهد افزایش اشتغال در حوزه زنان باشیم.

 وی اضافه کرد: علاوه برآن،  کاهش باروری افزایش امید به زندگی را دارد و بنابراین طول دوره کار نیز افزایش می یابد و همچنین نرخ پس انداز نیز افزایش خواهد یافت که از این دوره به عنوان سود جمعیتی دوم یاد می شود.

افزایش سهم دانش آموختگان آموزش عالی

این استاد دانشگاه علوم اجتماعی گفت: در مبحث آموزش عالی شاهد افزایش سهم دانش آموز آموختگان در آموزش عالی هستیم و همچنین نابرابری جنسیتی نیز کاهش یافته است و شاهد افزایش سرانه سودآوری سرمایه‌گذاری انسانی نیز هستیم.

وی اظهار داشت: در نسبت جمعیتی افراد دارای تحصیلات دانشگاهی در ایران هم شاهد افزایش بودیم که این موضوع بر اقتصاد ایران هم تاثیر گذاشته است.

کوششی ادامه داد: کاهش نابرابری جنسیتی در مقطع کارشناسی جدی بوده است اما در مقطع دکترا این نابرابری بیشتر است و امید است این تفاوت هم در آینده برداشته شود و شاهد افزایش شمار زنان در تحصیلات مقطع دکترا باشیم.

وی خاطرنشان کرد:  همچنین بر اساس داده‌های به دست آمده،  شاهد هستیم که با افزایش سهم زنان در آموزش عالی نرخ مشارکت زنان نیز در مسائل اجتماعی افزایش یافته است و به ۳۳ درصد رسیده است و این امر نشان می دهد که سرمایه گذاری برای زنان در زمینه تحصیلات عالی می تواند سود آور باشد.

تاثیر مثبت تحصیلات عالی بر رشد بهره وری

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود درباره میانگین درآمد سالانه بر اساس سن افراد در تحصیلات عالی نیز گفت: میانگین درآمد سرانه کار از ۳۰ سالگی به بعد افزایش می یابد و سرمایه گذاری انسانی در این زمینه می تواند عایدی داشته باشد و نشان می‌دهد با شرایط سخت کنونی هنوز هم مردم به دنبال افزایش سطح تحصیلات فرزندان خود هستند.

وی تاکید کرد: بنابراین داده ها نشان می‌دهد که تحصیلات عالی بر رشد بهره‌وری تاثیر مثبت داشته است.

کوششی تصریح کرد: بر اساس داده ها در حالی که جمعیت پویای ما از تحصیلات عالی برخوردارند و در آینده که به سالمندی می رسند به دلیل این که دارای تحصیلات عالی هستند و پوشش بازنشستگی بیشتری دارند،  سرانه پوششی آنها نسبت به دیگر گروه ها بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر ۲۵ درصد از سالمندان ۶۵ سال به بالا وابسته به کمک‌های دولتی هستند اما در سال های آینده سالمندان کمتر وابسته به درآمد دولتی خواهند بود به دلیل اینکه از سطح تحصیلات عالی برخوردار هستند.

برچسب‌ها تحصیلات تکمیلی سالمندان انجمن جمعیت شناسی ایران باروری زنان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تحصیلات تکمیلی سالمندان انجمن جمعیت شناسی ایران باروری زنان تحصیلات تکمیلی سالمندان انجمن جمعیت شناسی ایران باروری زنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۸۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر مهم هواشناسی استان فارس

مدیرکل هواشناسی فارس از ورود سامانه بارشی جدیدی از عصر امروز، ۳۱ فروردین به استان خبر داد.

به گزارش ایسنا، مسعود حقیقت با اعلام این خبر گفت: این سامانه از عصر امروز وارد استان فارس خواهد شد که بارش‌هایی به صورت رگباری و نقطه‌ای در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه سامانه مذکور از عصر امروز در بخش‌هایی از شمال غرب، غرب، شرق و جنوب شرق استان فعالیت می‌کند، افزود: بارش‌های این سامانه مانند سامانه قبلی نیست و به صورت رگباری و پراکنده است.

حقیقت تصریح کرد: سامانه مذکور تا اواخر وقت یکشنبه به شکل رگبار موقت و نقطه‌ای در بسیای از مناطق استان به ویژه شمال شرق و استان فعالیت خواهد داشت.

مدیرکل هواشناسی فارس یادآور شد: از بعدازظهر امروز تا فردا شاهد افزایش سرعت باد در بسیاری از نقاط استان به ویژه مناطق شرقی استان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه روند تدریجی افزایش دما را از امروز شاهد خواهیم بود، افزود: امروز صبح نیز سردترین نقطه استان دشت نمدان و گرم‌ترین نقطه استان لامرد و مهر و کورده خنج بوده‌اند.

دیگر خبرها

  • یک خبر مهم ۳۳ میلیون دلاری برای کسانی  ارز دیجیتال دارند یا می خواهند داشته باشند
  • خبر مهم هواشناسی استان فارس
  • قزوین بارانی می‌شود
  • واکنش بانک مرکزی به چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی/ مدیرعامل اسبق بانک صادرات: ارز باید تک نرخی شود/ معاون رئیس جمهور: تلاش دولت این است که شاهد کاهش بیشتر در نرخ تورم باشیم
  • افزایش شور و نشاط اجتماعی در سطح جامعه اعتیاد را کاهش می‌دهد
  • هنر سیاستگذار ارزی این است که آثار و پیامدهای منفی بازار را کاهش دهد
  • پیش‌بینی افزایش دما در البرز
  • افزایش محسوس دمای هوا در آسمان مازندران
  • رژیم همراه با ورزش؛ ترکیبی کامل برای سلامت و آرامش
  • پیامدهای بیست سال ممنوعیت حجاب در فرانسه و اسلام‌هراسی بی حد و حصر