Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: روزی که دشمنان در ظاهر به بهانه مبارزه با تروریسم، اما در باطن برای جاسوسی و رصد فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران با تمام توان خود پا به منطقه گذاشتند حتی تصور این را نمی‌کردند که روزی تمام امکانات پیشرفته آن‌ها در تور تجهیزات بومی ایران گیر کنند.

ساعات اولیه بامداد روز جمعه ۱۷ آبان ماه بود که سامانه مرصاد پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مستقر در جنوب کشور فعال و یک فروند پهپاد متجاوز را در بندر ماهشهر هدف قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش اظهار کرد: این اقدام قاطع و شلیک موشک در واکنش به تجاوز یک فروند پهپاد متجاوز خارجی به حریم هوایی کشورمان بوده است و پهپاد متجاوز قبل از رسیدن به اماکن حساس با هوشیاری کامل شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور منهدم شد.

نیرو‌های فرامنطقه‌ای، چون ایالات متحده آمریکا در کنار ایجاد گروه‌های تروریستی، چون داعش و القاعده از سال‌های دور که نقش بازو‌های آن‌ها را در منطقه برای ایجاد آشوب ایفا می‌کردند و دلیلی بر حضور نیرو‌های نظامی این کشور‌ها در منطقه بودند، سیل عظیمی از تجهیزات فوق مدرن، چون پهپاد‌های پیشرفته را وارد عرصه کردند تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند، اما تصور نمی‌کردند که تجهیزات جاسوسی آن‌ها یکی پس از دیگری در دام نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران بیافتند.

گواه این موضوع اتفاقی بود که در روز جمعه ۱۷ آبان ماه رخ داد؛ در این روز سامانه مرصاد پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مستقر در جنوب کشور فعال و یک فروند پهپاد متجاوز را در بندر ماهشهر هدف قرار داد. این اقدام به موقع پدافند هوایی بار دیگر ثابت کرد امنیت حریم هوایی کشور یکی از خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران است و در مورد آن با هیچ کشوری تعارف ندارد، اما این اولین بار نیست که چنین اقدامی توسط دشمنان ایران زمین انجام می‌شود و آخرین بار هم نخواهد بود که پهپاد‌های متجاوز حریم هوایی را نقض می‌کنند.

سابقه طولانی دشمنان در نقض حریم هوایی

دشمنی کشور‌های غربی به خصوص آمریکا با جمهوری اسلامی ایران سابقه طولانی دارد، اما بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر که ایالات متحده به بهانه مقابله با گروه‌های تروریستی قدم به غرب آسیا گذاشت روند جاسوسی هوایی و نقض حریم هوایی به وسیله پهپاد‌ها از کشور‌های منطقه به خصوص ایران افزایش چشم‌گیر داشت.

همین موضوع باعث شد تا نیرو‌های مسلح ایران به دنبال راه کار مقابله با این تجاوز باشند و با تلاش فراوان توانستند انواع سامانه‌های پدافندی کوتاه‌برد، چون شلمچه، میان‌برد، چون تلاش و بردبلند، چون باور ۳۷۳ را طراحی و بسازد تا در موقع لزوم از آن‌ها بهره‌برداری کند.

از طرف دیگر پهپاد‌هایی متجاوزی که وارد آسمان ایران می‌شدند چنان متنوع بودند که نمی‌شد از کنار آن‌ها گذشت و شکارشان نکرد، به همین خاطر ساخت تجهیزات جنگال نیز در دستور کار قرار گرفت و پس از ساخت نمونه‌های مختلف بود که نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران توانستند انواع پهپاد‌های دشمن را به غنیمت بگیرند و امروز به کلیکسیونی از پهپاد‌های غنیمتی تبدیل شوند، گواه این موضوع را می‌توان در اولین نمایشگاه شکار کرکس‌ها دید.

نخستین نمایشگاه شکار کرکس‌ها با هدف نمایش پهپاد‌های غنیمتی که توسط شبکه یکپارچه پدافند هوایی شناسایی، منهدم یا به غنیمت گرفته شده بودند از ۳۰ شهرویور تا ۱۵ مهر به میزبانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار شد تا مردم با دیدن این غنیمت‌ها بیش از پیش با اقتدار ایران اسلامی دلم گرم شوند، نکته جالب این بود که برخی پهپاد‌ها برای اولین بار در این نمایشگاه به نمایش درمی‌آمدند.

شکار هرمس و اسکن ایگل، اسرائیل را به زانو درآورد

یکی از پرنده‌های بدون سرنشینی که توسط پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران منهدم شد هرمس اسرائیلی بود که به منظور جاسوسی حریم هوایی کشور را نقض کرد؛ پس پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ رژیم صهیونیستی که سرزمین فلسطین را به اشغال خود درآورده بود تا امروز به عنوان یک متجاوز از سوی ملت بزرگ ایران شناخته شد.

در همین راستا در ۲ شهریور ۱۳۹۳ وقتی یک فروند پهپاد جاسوسی از مرز‌های غربی وارد آسمان ایران و به سمت مرکز کشور حرکت کرد توسط شبکه یکپارچه پدافند هوایی شناسایی و در نزدیکی نطنز توسط سامانه‌های سپاه پاسداران منهدم شد، در آن زمان البته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه خود اعلام کرد پرنده متجاوز پنهانکار و رادارگریز بوده، اما نام این پهپاد را اعلام نکرد تا این که روزنامه صهیونیستی هاآرتص روز بعد تایید کرد که یک فروند پهپاد اسرائیل منهد شده و بعد‌ها مشخص شد که هرمس بوده است.

با مشخص شدن نوع پهپاد، دشمنی رژیم صهیونیستی با رژیم ایران بیش از پیش ثابت شد، اما هنوز هم معلوم نیست که این پهپاد از کدام مدل هرمس بوده چرا که این پهپاد اسرائیلی در دو نوع هرمس ۴۵۰ و هرمس ۹۰۰ تولید می‌شود، هرمس یک پهپاد نه چندان بزرگ است که داده‌های نظامی و اکتشافی را به صورت واقعی بدون اینکه متاثر پردازش‌های خاصی شود در اختیار پایگاه زمینی خود قرار می‌دهد.

این پهپاد اسرائیلی به سامانه‌های الکترونیکی هوایی متعددی مجهز شده و این یعنی هرمس می‌تواند با برقراری ارتباط ماهواره‌ای و یا به طور مستقل و خودپرداز، ماموریت‌هایش را حداکثر ۲۰ ساعت انجام دهد. هرمس ۴۵۰ دارای مداومت پروازی ۲۰ ساعت، ارتفاع عملیاتی ۵.۵ کیلومتر و سرعت بیشینه آن نیز ۹۵ کیلومتر است و در هرمس ۹۰۰ برد افزایش داشته است.

پیش از این هم در سال ۱۳۹۱ سپاه پاسداران توانسته بود یک فروند پهپاد اسکن‌ایگل این رژیم را به محض ورود به حریم هوایی ایران در منطقه عمومی خلیج فارس رهگیری و منهدم کند.

اسکن ایگل که به صورت مشترک توسط دو شرکت اینستو و بوینگ ساخته شده در آمریکا با نام عقاب تصویربردار معروف است، این پرنده بدون سرنشین پهپادی کوچک با وزن ۲۰ کیلوگرم، مداومت پروازی ۲۰ ساعته، سقف پروازی حدود ۱۹ هزار پا و سرعت ۸۰ گره دریایی به منظور انجام ماموریت‌های شناسایی ساخته شده است و به دوربینی مجهز شده که قادر است ارتباط خود را تا فاصله ۱۰۰ کیلومتری از مرکز زمینی حفظ کند. در حال حاظر هر دو نمونه در اختیار ایران است.

نابودگر آمریکایی نابود شد

هر چند سال یکبار نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران نمایشگاه‌های دستاورد‌های خود را برگزار می‌کنند و در گوشه‌ای از آن تجهیزات غنیمت گرفته شده از دشمن را به نمایش می‌گذارند و در سال ۱۳۹۵ هم نوبت پهپاد MQ-۱ یا همان نابودگر آمریکایی بود که در تور سامانه‌های پدافندی ایران گرفتار شده بود.

این مسئله که نابودگر آمریکا کجا و چگونه به دام افتاده موضوعی است که هنوز به آن اشاره نشده و شاید با گذشت زمانی بیشتر و در آینده به این مسئله نیز اشاره‌ای بشود، اما موضوع مهم این است که یکی دیگر از پهپاد‌های پیشرفته ایالات متحده دراختیار ایران قرار گرفته، آن هم نه به صورت منهدم شده بلکه کاملا سالم که فرود آمده است.

این پهپاد پیشرفته دارای ویژگی‌های مختلفی، چون جمع آوری و شناسایی سیگنال‌های الکترونیک، حمل رادار نقشه برداری سری SAR، حمل پاد‌های مخصوص جنگ الکترونیک برای مقابله با مواردی، چون بمب‌های کنار جاده ای، حمل تسلیحاتی مثل موشک هلفایر برای عملیات رزمی هوا به سطح است و می‌تواند با دوربین‌های دید الکترواپتیک و فروسرخ هر هدف متحرکی را شناسایی و تعقیب کند.

MQ-۱ طولی در حدود ۹ متر و دهانه بال در حدود ۷ متر، ارتفاع پروازی بیش از ۲۷ هزار پا و مداومت پروازی ۳۰ ساعته دارد و از این حیث جز پرنده‌های با توان مداومت پروازی بالا محسوب می‌شود، از طرف دیگر نابودگر آمریکا از یک دستگاه موتور ملخی مدل Centurion ۱.۷ ساخت شرکت Thielert استفاده می‌کند که توانی در حد ۱۶۵ اسب بخار را دارد و قادر است با سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت به پرواز دربیاید؛ این پهپاد هم در اختیار ایران است.

RQ ۱۷۰، جانوری که شکار شد

با همین اقدامات، ایران در مقابله با پهپاد‌های فوق پیشرفته غرب هم دشمنان را به وحشت انداخته بود، اما با این وجود آن‌ها دست از اقدامات خود برنداشتند و این بار نوبت به جانور قندهار بود که با نقض حریم هوایی به دام بیفتند تا کابوس آمریکایی‌ها کامل شود، در ۱۳ آذر ۱۳۹۰ به واقعیت تبدیل شد و آرکیو ۱۷۰ آن‌ها که به حریم هوایی ایران تجاوز کرده بود به دست نیرو‌های جنگ الکترونیک سپاه اسیر و در منطقه شمال شرقی؛ حومه شهر بردسکن فرود آمد.

RQ ۱۷۰ یک پهپاد پنهان‌کار ساخته شرکت لاکهید مارتین است که در سال ۲۰۰۷ به خدمت ارتش ایالات متحده درآمد و پس از حمله آمریکا به افغانستان پا به غرب آسیا گذاشت و از این زمان به بعد جاسوسی هوایی وارد فاز جدیدی شد، اما هیچ وقت تصور نمی‌شد کشوری مانند ایران بتواند آن را شکار کند.

این پهپاد می‌تواند با تنها موتور خود در ارتفاعی بین ۱۵ تا ۱۸ کیلومتر و سرعتی بالغ بر ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت پرواز و به انجام ماموریت‌های محوله، چون جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات بدون دیده شدن بپردازد. در ابتدا وقتی این پهپاد به صورت سالم فرود آمد همه از دست دادن آن را تکذیب کردند، اما در مدت کوتاهی همه چیز برعکس شد و حتی باراک اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا درخواست بازگرداندن آن را داد که با پاسخ منفی ایران روبه‌رو شد. اکنون جمهوری اسلامی ایران نمونه‌های بومی این پهپاد را ساخته است.

پهپاد گران قیمت آمریکا با سامانه بومی منهدم شد

پس از ماجرای RQ ۱۷۰ باز هم آمریکایی‌ها درس نگرفتند و با تصور این که ایران نمی‌تواند پهپاد‌های بلند پرواز آن‌ها را هدف قرار دهد این بار MQ-۴C که گران قیمت‌ترین پهپاد آمریکایی است قصد جاسوسی از مناطق جنوبی ایران را داشتند که با هوشیاری و یکپارچگی شبکه پدافند هوایی این پهپاد ۲۲۰ میلیون دلاری هم به اعماق خلیج فارس رفت.

این پهپاد در سال ۲۰۱۳ در کارخانجات نورثروپ گرومن ایالات متحده برای کاربری نیروی دریایی این کشور طراحی و ساخته شد و اولین پرواز آن نیز مربوط به همان سال است، اما معرفی رسمی آن به سال ۲۰۱۸ بازمی گردد و از این پهپاد تاکنون ۲ پیش نمونه ساخته و برای ۶۸ فروند دیگر نیز برنامه ریزی شده است.

گلول‌بال هاوک که با ۴ نفر خدمه از روی زمین مدیریت می‌شود با طول ۴۷٫۶ فوت (۱۴٫۵ متر)، پهنای بال ۱۳۰٫۹ فوت (۳۹٫۹ متر)، ارتفاع ۱۵٫۴ فوت (۴٫۷ متر)، وزن خالی ۱۴٬۹۴۵ پوند (۶٬۷۷۹ کیلوگرم)، وزن ناخالص ۳۲٬۲۵۰ پوند (۱۴٬۶۲۸ کیلوگرم) و موتور توربوفن Rolls-Royce AE ۳۰۰۷، ‏ ۶٬۴۹۵–۸٬۹۱۷ پوند-نیرو (۲۸٫۸۹–۳۹٫۶۶ کیلونیوتن) از قدرتمندترین پهپاد‌های جهان است.

این تبحر کارشناسان کشورمان علاوه بر آنکه جلوی تجاوز‌های احتمالی سایر پهپاد‌های آمریکایی به خاک کشورمان را خواهد گرفت، نشان می‌دهد نیاز است فرماندهان ارتش آمریکا بار دیگر آمار تجهیزات و هواپیما‌های مدرن خود را چک کنند، چون همچنان امکان نمایش شگفتانه‌های جدید برای آن‌ها وجود داشته و دارد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۸۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه ایران درباره حق ذاتی خود برای دفاع در برابر حملات اسرائیل

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک، استناد تهران به حق ذاتی خود ذیل قوانین بین‌المللی برای دفاع در برابر حملات نظامی رژیم اسرائیل علیه اماکن دیپلماتیک ایران در سوریه را تبیین کرد.

به گزارش ایسنا، نمایندگی ایران روز یکشنبه و در بیانیه‌ای تبیینی اعلام کرده که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در ساعات پایانی ۱۳ آوریل ۲۰۲۴، با ده‌ها موشک و پهپاد، اهداف نظامی رژیم اسرائیل را مورد هدف قرار دادند. این اقدام در راستای اعمال حق ذاتی جمهوری اسلامی ایران برایدفاع از خود ذیل ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به‌ویژه حمله مورخ اول آوریل ۲۰۲۴ این رژیم علیه اماکن دیپلماتیک ایران که بر خلاف ماده ۲ (۴) منشور بود، صورت پذیرفت.

در این بیانیه آمده که اقدام جمهوری اسلامی ایران ضروری و متناسب بوده و اهداف نظامی را هدف قرار داده است. این اقدام به‌صورت دقیق برای به حداقل رساندن احتمال تشدید و جلوگیری از آسیب به غیرنظامیان انجام شد.

نمایندگی ایران در سازمان ملل درباره اقدامات تهران در پی حمله تروریستی رژیم صهیونیستی تصریح کرد: متعاقب حملات تروریستی و نظامی ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی علیه اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق، پایتخت جمهوری عربی سوریه، که آشکارا ناقض حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد بود، جمهوری اسلامی ایران بلافاصله طی مکاتبه‌ای با شورای امنیت، این نهاد را از اقدامات ناصواب بین‌المللی رژیم اسرائیل و همچنین حق ذاتی خود بر اساس قوانین بین‌المللی برای پاسخ به این‌گونه حملات نظامی تروریستی، آگاه ساخت.
 
 همچنین، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل متحد در تاریخ ۲ آوریل ۲۰۲۴، ضمن بررسی وضعیت موجود، خواستار اقدام مقتضی و محکومیت شدید جامعه جهانی و شورایامنیت علیه این جنایت هولناک شد.
 
در این بیانیه آمده که جمهوری اسلامی ایران در مکاتبات خود خطاب به شورای امنیت و همچنین دبیر کل سازمان ملل متحد، تأکید داشت که حمله تروریستی و نظامی رژیم اسرائیل به اماکن دیپلماتیک ایران در دمشق، نقض آشکار حقوق بین‌الملل، منشور سازمان ملل، به‌ویژه ماده ۲ (۴) این منشور، و همچنین ناقض حاکمیت، استقلال و تمامیتارضی جمهوری عربی سوریه بوده است. علاوه بر این، اقدام غیرقانونی رژیم صهیونیستی نقض فاحش اصل اساسی و شناخته‌شده جهانی مصونیت نمایندگان و اماکن دیپلماتیک و کنسولی است؛ اصلی که سنگ بنایروابط بین‌الملل به‌شمار می‌رود.
 
نمایندگی ایران با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از شورای امنیت خواست تا این اقدام جنایتکارانه و تروریستی ناروا را به شدت محکوم کرده، و اقدامات قاطع و مقتضی برای محاکمه سریععاملان آن و جلوگیری از تکرار چنین جنایات هولناکیعلیه اماکن دیپلماتیک هر کشوری اتخاذ نماید، نوشت: علی‌رغم درخواست روسیه و حمایت چین، الجزایر و بسیاری از اعضا از شورای امنیت برای انجام وظیفه خود در قبال حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و محکوم نمودن این اقدام فجیع، متأسفانه این نهاد بار دیگر در انجام وظیفه خود در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی کوتاهی کرده، و به رژیم اسرائیل اجازه داده تا خطوط قرمز را زیر پا گذاشته و اصول اساسی حقوق بین‌الملل را نقض کند.

ایران چنین شکستی را ناشی از ممانعت سه عضو دائمی شورای امنیت، یعنی آمریکا، بریتانیا و فرانسه توصیف کرد که پیش از این، بیش از 6 ماه مبادرت به جلوگیری از اقدام شورای امنیت علیه رژیم اسرائیل نموده بودند تا این رژیم را از هرگونه مسئولیت در قبال قتل عام در غزه، محافظت نمایند.
 
نمایندگی ایران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با چنین شرایطی چاره‌ای جز اعمال حق ذاتی برای دفاع از خود بر اساس قوانین بین‌الملل نداشت؛ این موضوع در نامه دیروز نمایندگی دائم ایران نزد سازمان ملل متحد خطاب به رئیس شورای امنیت و دبیرکل تاکید شده است. جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از اعضای مسئول سازمان ملل متحد، متعهد به اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد بوده و بار دیگر بر تعهد خود به حفظ صلح و امنیت بین‌المللی تاکید می‌نماید.
 
در ادامه این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران مجدداً ضمن تاکید بر موضع ثابت خود، اعلام می‌دارد که به دنبال تشدید یا سرریز درگیری در منطقه نیست. جمهوری اسلامی ایران ضمن هشدار نسبت به هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر توسط رژیم اسرائیل، بر عزم تزلزل‌ناپذیر خود برای دفاع از مردم، امنیت و منافع ملی، حاکمیت و تمامیت ارضی خود در برابر هرگونه تهدید یا اقدامات تجاوزکارانه و پاسخگویی قاطعانه و مطابق با قوانین بین‌المللی به هرگونه تهدید یا تجاوزی تاکید می‌کند. علاوه بر این، جمهوری اسلامی ایران هیچ قصدی برای درگیری با آمریکا در منطقه ندارد. اگر آمریکا عملیات نظامی علیه ایران، شهروندان یا منافع ما انجام دهد، ایران حق ذاتی خود را برای پاسخ متناسب محفوظ خواهد داشت.
 
ایران تاکید کرده بر همگان روشن است که اقدامات و جنایات بی‌ثبات‌کننده و غیرمسئولانه رژیم اسرائیل علیه ملت‌های منطقه، به‌ویژه کشتار مردم غزه، تهدیدی واقعی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است.

در پایان این بیانیه آمده است: سیاست نخست‌وزیر رژیم اسرائیل، گسترش و تشدید درگیری در منطقه برای حفظ قدرت است. اعضای شورای امنیت نباید اجازه دهند که این نهاد، گروگان جاه‌طلبی چنین رژیم متخاصمی باشد. زمان آن فرا رسیده که شورای امنیت به مسئولیت خود عمل کرده، و به تهدید واقعی صلح و امنیت بین‌المللی رسیدگی نماید. شورای امنیت باید به سرعت وظایف خود را ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد در واکنش به سرپیچی‌های بی‌پروای رژیم اسرائیل انجام داده و این رژیم اشغالگر را مجبور به پایبندی به تعهدات خود نماید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • «قالیباف» روز ارتش را تبریک گفت
  • سیاست آمریکا در قبال تنش ایران و رژیم‌صهیونیستی
  • بیانیه ایران درباره حق ذاتی خود برای دفاع در برابر حملات اسرائیل
  • چرا حمله ایران به اسرائیل منحصربفرد است؟
  • «تکنولوژی خط دروازه» مِنوی غیرممکن فوتبال ایران (+ جداول)
  • «تکنولوژی خط دروازه» مِنوی غیرممکن فوتبال ایران + عکس
  • گوشی‌های سامسونگ در برابر شیائومی؛  کدام یک در 2024 پیروز میدان خواهد بود؟
  • فوری؛ ایران به اسرائیل حمله کرد | شلیک ده ها پهپاد |موشک ها به اسرائیل رسید | بیانیه سپاه | واکنش بایدن
  • فوری؛ ایران به اسرائیل حمله کرد | شلیک ده ها پهپاد |موشک ها به اسرائیل رسید | بیانیه سپاه| واکنش بایدن
  • بیانیه سپاه: رژیم صهیونیستی با ده‌ها پهپاد و موشک تنبیه شد