Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@15:37:17 GMT

تاکید قرآن کریم بر «اخوت انسانی» از سر اتفاق نیست

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۵۹۲۵۸

تاکید قرآن کریم بر «اخوت انسانی» از سر اتفاق نیست

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، استاد حوزه در یازدهمین دور گفت‌وگوی دینی در سخنرانی خود در یازدهمین دور گفت‌وگوی دینی ایران و کلیسای واتیکان که (۲۰ و ۲۱ آبان‌ماه) در محل این سازمان برگزار می‌شود، با اشاره به موضوع برادری انسانی گفت: منظور از این عنوان، این است که برادری به عنوان پدیده‌ای حقوقی و اساسی‌ترین رابطه بین دو یا چند نفر از انسان بودن شروع می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: در واقع، برای تحقق برادری با اوصافی که بیان شد صرف انسان بودن دو طرف کافی است و نیازمند هیچ اضافه دیگری نیست؛ چنان که مانع تحقق این برادری چیزی نیست جز لجاجت عامدانه، داشتن روحیه و منش استکبار، ظلم و تحقیر دیگران.بنابراین اختلاف در باورهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، حتی دینی و مذهبی و ... نباید مانع این پدیده الهی (برادری) با آثاری که بر آن مرتبت است، باشد.

آیت‌الله علیدوست تأکید کرد: قرآن کریم کتاب آسمانی پیامبر اسلام(ص)، ۱۳ مرتبه آنچه را ما «برادری انسانی» می‌نامیم، ذکر کرده است. از جمله در سوره اعراف (سوره هفتم) در آیات ۶۵، ۷۳ و ۸۵ خداوند به ترتیب پیامبران خود یعنی هود، صالح و شعیب را برادران قوم خود می‌داند. همین وضعیت در سوره شعراء آیات ۱۰۶ و ۱۶۱ نسبت به دو پیامبر نوح و لوط نیز حاکم است.

وی در ادامه، گفت: واضح است که تنها وجه اشتراک این پیامبران با قوم مخالف، مشرک و بی ایمان خویش، انسان بودن دو طرف بود و نه چیز دیگر. بی تردید پی ریزی و تأکید چندین باره خداوند در قرآن کریم بر «اخوت انسانی» از سر اتفاق و ناحساب شده نیست؛ بزرگترین پیام این رفتار و حرکت مبارک، ایجاد محکمترین و حقوقی‌ترین ارتباط بین انسان‌هاست با هرگونه ایدئولوژی و باوری که دارند.

استاد حوزه تصریح کرد: رفتار قرآن کریم سرمشقی شد تا بزرگان اسلام نیز از این حرکت پیروی کنند. پیامبر عظیم الشأن اسلام در کلامی تابناک و بس کریمانه همه مسلمانان را دعوت می‌کنند که خود را برتر از هیچ کسی تصور نکنند بلکه دیگران را بهتر از خود فرض کنند. ایشان مهم ترین وصف انسان مؤمن و عاقل را این گونه بیان می‌کنند: « أَحَداً إِلَّا قَالَ هُوَ خَیْرٌ مِنِّی». برادری انسانی در قرآن کریم در کلام امام علی(ع) در قالب «همسانی در نوع انسانی و خلقت» دنبال می‌شود. امام صادق(ع) هم دانشگاهی را پی ریزی کردند که دانشجویان آن از همه اقوام بودند. دانشگاهی برای انسان.

آیت‌الله علیدوست افزود: ما مسلمانان اسلام را «جامع، جهانی و جاودان» می‌دانیم و چنین آئینی نمی‌تواند جز به برادری انسانی دعوت کند، چنان که دعوت همه پیامبران الهی نیز در همین راستا بوده است.

وی در پایان سخنانش، خاطرنشان کرد: به امید آن که بتوان با این بنیان رفیع و اساسی «خانه مشترک بشریت» را براساس معنویت، صلح و پیشرفت بنا کرد، زیرا امروزه وظیفه‌ای سنگین‌تر از این تکلیف بر دوش فرهیختگان، عالمان، مصلحان و صالحان از هر قوم و ملیت و دین نیست.

سابقه گفت‌وگوهای دینی بین جمهوری اسلامی ایران و واتیکان به اولین گفت‌وگوی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیکان در سال ۱۳۷۳ باز می‌گردد که اولین نشست در تهران برگزار و تاکنون ۱۰ دور از گفت‌وگوها به صورت دو سالانه یک نوبت در رُم و یک نوبت در تهران برگزار شده است.

کد خبر 4769444

منبع: مهر

کلیدواژه: گفتگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نشست علمی کنفرانس بین المللی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی فعالیت های قرآنی قرآن آیت الله جوادی آملی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی فلسفه نقد کتاب خانه اندیشمندان علوم انسانی وحدت اسلامی علوم انسانی علامه طباطبایی علوم اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۹۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح ارزیابی حافظان قرآن کریم در خراسان رضوی همزمان با سراسر کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی امروز در نشست خبری گفت:  این دوره از آزمون‌ها در سه مقطع ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و کل قرآن کریم برگزار و مرحله اول آن، جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ به صورت همزمان در سراسر کشور به صورت کتبی و شامل ترجمه و حسن حفظ برگزار می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین صاحب قرانی افزود:  نام نویسی این آزمون از طریق پایگاه  تلاوت از دوم اسفند ۱۴۰۲  آغاز شد و تا پانزدهم اسفند  ادامه داشت.

وی گفت: محل‌های برگزاری آزمون نیز در ۹۹ حوزه در سراسر کشور بدون شرط سنی برپا خواهد شد و اتباع غیر ایرانی می‌توانند در آزمون نیز ثبت‌نام کنند.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی افزود:آزمون‌ها نیز در چهار مرحله  و مرحله دوم آزمون به صورت شفاهی دو  دو نوبت در سال انجام  می‌شود.

حجت السلام والمسلمین صاحب قرانی گفت: به کسانی که در رشته‌های این دوره حائز امتیاز لازم و قبول می‌شوند در پنج درجه، مدرک تخصصی با امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی صادر و اعطا خواهد شد.

 هم اکنون بیش از ۴۰ هزار حافظ بالای ۵ جز و استاد در خراسان رضوی فعالیت می‌کنند.

دیگر خبرها

  • تجلیل رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه رمضانی تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن
  • حمیدرضا نصیری و محمدرضا زاهدی نمایندگان ایران در مسابقات قرآن مالزی
  • قرآن کریم؛ در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان
  • ثبت نام ۱۹۸ کردستانی در آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن
  • ثبت نام ۱۶۱۸ نفر در آزمون نوزدهمین دوره اعطای مدرک تحصیلی به حافظان قرآن کریم
  • ۲۰ هزار حافظ قرآن کریم در سطح استان خراسان رضوی وجود دارد
  • تربیت میلیونی حافظان قرآن کریم باید به یک مطالبه عمومی و گفتمان تبدیل شود
  • تجلیل از قاریان و عوامل اجرایی جمع خوانی قرآن کریم در بروجرد
  • اجرای طرح ارزیابی حافظان قرآن کریم در خراسان رضوی همزمان با سراسر کشور
  • ببینید | از کجا بفهمیم نماز هایی که میخوانیم بدرد قیامت می خورد؟