Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، به مناسبت انتشار کتاب موزه ملی ایران اثر پاتریک رینگنبرگ، ایران شناس سوئیسی و کتابی دیگر از سوی موزه ملی به زبان فرانسوی، مراسمی در تالار اجتماعات موزه باستان شناسی و هنر دوران اسلامی ایران در ساعت پنج بعد از ظهر سه شنبه ۲۱ آبان برگزارمی شود.

در این مراسم سفیر فرانسه در تهران، فیلیپ تیبو، سفیر سوئیس در تهران، مارکوس لایتنر، ایران شناس سوئیسی پاتریک رینگنبرگ، جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران و علی دهباشی سخنرانی خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موزه ملی ایران، به عنوان بزرگ‌ترین، مهم‌ترین و قدیم‌ترین موزه کشور، بیشترین یافته‌های باستان‌شناسی حاصل از کاوش‌های علمی از دوران پارینه‌سنگی تا اسلامی در قالب دو موزه «ایران باستان» و «باستان شناسی و هنر اسلامی ایران» به نمایش درآمده است. موزه ملی ایران در سال ۱۳۱۶ خورشیدی در اولین بنای موزه‌ای کشور گشایش یافت.

این بنا را آندره گدار، معمار فرانسوی، با الهام از طاق کسرا طراحی کرد. «موزه ایران باستان» شامل دو موزه «پیش‌ازتاریخ ایران» با آثاری از دوران پارینه‌سنگی قدیم تا اواخر هزاره چهارم پ‌م (یعنی از کهن‌ترین دوران تا پیش از ابداع نگارش) و در «موزه دوران تاریخی» آثاری از اواخر هزاره چهارم پ‌.م (یعنی آغاز به‌کارگیری نگارش) تا پایان دوران ساسانی به نمایش گذارده شده است.

موزه باستان‌شناسی و هنر اسلامی ایران

موزه باستان‌شناسی و هنر اسلامی ایران براساس پلانی الهام‌گرفته از کاخ ساسانی بیشابور، به صورت چلیپایی هشت‌ضلعی، با مساحتی حدود ۴۰۰۰ متر مربع و در سه طبقه ساخته شد. موزه کنونی شامل تالارهای صدر اسلام، سلجوقی و ایلخانی، قرآن، تیموری، صفویه، افشار، زند و قاجار می‌باشد. عمده اشیاء موجود در این موزه برگزیده‌ای از آثار حاصل از کاوش‌های علمی یا مجموعه‌های معتبری چون آستان شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی است.

پروفسور پاتریک رینگنبرگ دکترای تاریخ عمومی، دانشگاه ژنو، قسمت تاریخ هنر دوره معاصر و کارشناسی ارشد در دانشگاه سوربن پاریس، قسمت تاریخ و فلسفه ادیان، عضو انجمن مورخین و مورخین هنر سوئیس و پژوهشگر و مدرس در موسسه دین، فرهنگ، مدرنیته، دانشگاه لوزان، تدریس دروس مختلف در موسسات آموزشی ژنو، لوزان و نیون و برنده جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی و جایزه فارابی سال ۲۰۱۲ است.

کتابهای چاپ شده وی(همگی به زبان فرانسه)
۲۰۱۵ آرایه در هنرهای اسلامی
۲۰۱۱ نظریه های هنر در تفکر سنتی(گنون – کوماراسوامی – شوان – بورکارت، )
۲۰۱۰ تنوع و وحدت ادیان در کارهای رنه گنون و فریجهوف شوان،
۲۰۰۹ مقدمه ای بر شاهنامه فردوسی،
۲۰۰۹ جهان رمزیِ هنرهای اسلامی،
۲۰۰۶ راهنمای فرهنگیِ ایران،
۲۰۰۶ آینه های قرون وسطی،
۲۰۰۶ نقاشی ایرانی یا منظر بهشتی،
۲۰۰۵ هنر تصویرگری در مسسحیت،
۲۰۰۴ نکاحِ آسمان و زمین. نقاشیِ منظره در چین و ژاپن،
۲۰۱۶حرم امام رضا در مشهد
۲۰۱۷مشهد در آینۀ جهانگردان  
۲۰۱۸ موزه ملی ایران

کد خبر 4769382

منبع: مهر

کلیدواژه: هنر اسلامی علی دهباشی سفیر فرانسه در ایران نشست علمی کنفرانس بین المللی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی فعالیت های قرآنی قرآن آیت الله جوادی آملی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی فلسفه نقد کتاب خانه اندیشمندان علوم انسانی وحدت اسلامی علوم انسانی علامه طباطبایی علوم اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۹۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ویژه برنامه های فرهنگی و هنری در موزه مردم شناسی ارومیه برای کودکان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  در بازدید خانواده ها از موزه ها، کانون برای  غنی سازی اوقات فراغت کودکان برنامه های متنوعی برای مخاطبین هدف اجرا شده است.

برپایی ایستگاه های مطالعه و نقاشی، روخوانی کتاب، کاغذ و تا و بازی با سرگرمی های سازنده کانون از  فعالیت هایی اجرایی در این ایام است.

موزه کودک ارومیه نیز   هر روز از ساعت ۸ تا ۱۴ پذیرای کودکان و نوجوانان مسافر است.

دیگر خبرها

  • اسرائیل با حذف میراث باستانی به دنبال نفی تاریخ فلسطین است
  • احیای شب‌های قدر در مسجد موزه انقلاب و دفاع مقدس برگزار می‌شود
  • احیای شب های قدر در مسجد موزه انقلاب و دفاع مقدس برگزار می‌شود
  • کشف حلقه گمشده تاریخ در فلات ایران
  • نشست دین و روان‌شناسی برگزار شد
  • مراسم شب های قدر در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود
  • ۳۳۶۰ نفر از موزه‌های خراسان شمالی بازدید کردند
  • بازدید حدود ۳ هزار گردشگر از موزه‌های خراسان شمالی
  • فلک الافلاک شاهکار معماری لرستان
  • اجرای ویژه برنامه های فرهنگی و هنری در موزه مردم شناسی ارومیه برای کودکان