Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- استاندار ذی قار عراق با تاکید بر اینکه نیروهای امنیتی طبق دستور العمل به هیچ از وجه از سلاح برای برخورد با اغتشاشات ناصریه استفاده نکردند، گفت که طرف‌هایی ناشناس تظاهرات کنندگان را هدف گرفته بودند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، «عادل الدخیلی» استاندار «ذی قار» عراق گفت، طرف‌هایی ناشناس به معترضان در تظاهرات دیروز این استان شلیک کرده‌اند و کمیته‌های حقیقت‌یاب به دنبال شناسایی آنها هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


الدخیلی در گفت‌وگو با شبکه خبری السومریه گفت: دیروز روز سختی برای مردم استان ذی قار بود. تظاهرات در مکانی مشخص و تحت حفاظت نیروهای امنیتی شروع شد. نیروهای امنیتی هم از طریق مکتوبات رسمی و تماس‌های مستقیم دستور گرفته بودند که از هیچ نوع خشونتی علیه معترضان استفاده نکنند.
وی توضیح داد: صبح دیروز برخوردهایی بین نیروهای امنیتی و گروهی از تظاهرات‌کنندگان در نزدیکی اداره آموزش و پرورش رخ داد. اطلاعات نادرستی درباره تصمیم نیروهای امنیتی برای حمله به این محل تجمع وجود داشت، اما ما به تظاهرات‌کنندگان اطمینان خاطر دادیم که اطلاعاتی که به آنها رسیده نادرست و گمراه کننده است.
استاندار ذی قار گفت: پس از آن معترضان به سمت میدان الحبوبی حرکت کرده و شروع کردند با سنگ به نیروهای امنیتی حمله کردند و این زد و خوردها تا هشت و نیم دیشب ادامه داشت و کاملا روشن بود که نیروهای امنیتی در عدم استفاده از سلاح طبق دستورات عمل کرده‌اند.
کمیساریای عالی حقوق بشر عراق امروز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای از کشته شدن چهار نفر و مجروح شدن 130 نفر از تظاهرات‌کنندگان و بازداشت 34 نفر دیگر در تظاهرات شب گذشته در استان ذی قار خبر داد.
در این بیانیه آمده است: این درگیری‌ها در نزدیکی چند اداره دولتی و در برخورد نیروهای امنیتی با اعتصاب کنندگان در آنجا رخ داد و تلفات هم در میان معترضان و هم نیروهای امنیتی بوده است.
کمیساریای حقوق بشر عراق ضمن محکوم کردن هر گونه خشونت و استفاده نادرست از گاز اشک آور و بمب‌های صوتی و سنگ از جانب دو طرف از تظاهرات‌کنندگان خواست که در همکاری با نیروهای امنیتی به بازگشت آرامش و برقراری نظم و ازسرگیری فعالیت ادارات و مدارس و دانشگاه‌ها به منظور تقدیم خدمات انسانی به شهروندان کمک کنند.

راهکار آیت الله السیستانی برای خروج عراق از بحران
نماینده سازمان ملل در عراق پس از دیدار با آیت الله السیستانی مرجع عالیقدر شیعیان در عراق گفت آیت الله السیستانی بر ضرورت اصلاح جدی امور در چارچوب زمانی معین تاکید کرد.
نماینده دبیر کل سازمان ملل در عراق با آیت‌الله «سید علی السیستانی» مرجع عالیقدر شیعیان در عراق دیدار کرد.
«جینین هینس پلاسخارت» امروز وارد شهر نجف اشرف شد و با آیت‌الله سید علی السیستانی دیدار و درباره تحولات جاری در عراق گفت‌وگو کرد.
فرستاده دبیر کل سازمان ملل به عراق پس از این دیدار در یک کنفرانس خبری تاکید کرد: مرجعیت بر ضرورت عدم استفاده از خشونت علیه تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو به هر دلیلی و همچنین بر توقف بازداشت‌ها و ضرورت اصلاح امور تاکید کرده است.
وی افزود: آیت الله السیستانی نگران عدم جدی بودن نیروهای سیاسی برای اصلاح جدی امور است. بنابراین اگر روسا و گروه‌های سیاسی نمی‌توانند و نمی‌خواهند در چارچوب زمانی مشخص به اصلاح امور بپردازند باید راه دیگری اتخاذ شود. زیرا تظاهرات‌کنندگان فقط با اصلاح امور عقب نشینی می‌کنند.
پلاسخارت بر ضرورت احترام به حاکمیت عراق از سوی همه طرف‌ها تاکید کرد و گفت: ما هم احترام می‌گذاریم و همچنین توصیه‌هایی به دولت عراق کرده‌ایم اکنون وقت آن فرارسیده که کاری برای ملت انجام شود.
نماینده سازمان ملل با تاکید بر اینکه تظاهرات نباید عرصه‌ای برای تسویه حساب‌های سیاسی باشد، گفت: اخباری از گوشه و کنار به ما در این خصوص می‌رسد. دولت هم باید درباره این موضوع تحقیق کند که گاز اشک آور از کجا آمده است؟
پلاسخارت گفت که آیت الله السیستانی از پیشنهاد ما درباره قانون یکپارچه انتخابات استقبال کرد.
«عبدالمهدی الکربلائی» نماینده آیت الله «سید علی سیستانی» در خطبه مرجعیت نماز جمعه گذشته کربلا، ضمن تأکید مجدد بر لزوم مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات مردمی این کشور، تصریح کرد، طیف‌های سیاسی که قدرت را در دست دارند، برای اجابت مطالبات شهروندان بر اساس نقشه راه مورد توافق، فرصت خوبی پیش روی خود دارند که در مدت زمان معینی اجرایی شود و به فساد، سهمیه‌بندی و نبود عدالت اجتماعی پایان دهد»

رایزنی عمار حکیم و حلبوسی درباره تحولات عراق
در اوج تلاش احزاب سیاسی، دولت و پارلمان عراق برای انجام اصلاحات اساسی مورد نظر معترضان، سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق و محمد الحلبوسی، رییس پارلمان این کشور درباره تحولات جاری کشورشان رایزنی کردند.
سیدعمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق، در دیدار با محمد الحلبوسی، رئیس مجلس عراق، تحولات سیاسی کشور و نقش مورد انتظار از مجلس برای پیگیری مطالبات تظاهرات‌کنندگان را بررسی کرد.
حکیم در این دیدار که در دفتر رییس مجلس عراق انجام شد، بر نقش مجلس در تصویب قوانینی که به اصلاح فراگیر نظام سیاسی کشور بینجامد و تحقق مطالبات مردم را تسهیل کند، تاکید کرد.
وی همچنین بر ضرورت مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات و حفاظت از اموال عمومی و خصوصی و همکاری تظاهرات‌کنندگان با دستگاه‌های امنیتی تاکید کرد.
رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین بر ضرورت اصلاحات گسترده در بخش خدماتی و کوچک کردن دولت و پایان دادن به فساد با همکاری بیشتر قوه مجریه و قوه مقننه و بهبود وضعیت معیشت مردم تاکید کرد.

پیش‌نویس قانون جدید انتخابات آماده شد
یک منبع در ریاست جمهوری عراق خبر داد که این نهاد، با همکاری گروهی از کارشناسان عراقی و نمایندگان سازمان ملل، پیش‌نویس قانون جدید انتخابات را تدوین کرد.
ریاست جمهوری عراق امروز اعلام کرد که قانون جدید انتخابات در این کشور تکمیل شده است.
یک مقام مسئول در ریاست جمهوری عراق به شبکه خبری «الفرات» گفت که «ریاست جمهوری با همکاری گروهی از کارشناسان عراقی و نمایندگان سازمان ملل، پیش‌نویس قانون جدید انتخابات را تکمیل کرد».
وی تصریح کرد که به موجب این قانون جدید، کمیساریایی متشکل از مسئولان قضائی و کارشناسانی تشکیل خواهد شد که به دور از سهم‌خواهی حزبی است.
این مقام مسئول توضیح داد، «در قانون جدید، سی درصد از تعداد نمایندگان پارلمان کاسته و سن نامزدی نیز به 25 سال کاهش یافته است».
وی با بیان اینکه در قانون جدید، بیشترین رأی، در حوزه‌های انتخاباتی ملاک خواهد بود، خاطر نشان کرد، نخست‌وزیری نیز پیش‌نویس قانون انتخاباتی دارد. پیش‌نویس این قانون از ریاست جمهوری به دولت ارائه شده است؛ زیرا شامل تعهدات مالی خواهد بود.
وی در پایان گفت که رایزنی‌ها برای یکسان‌سازی دیدگاه‌ها درباره این قانون در جریان است تا به پارلمان ارائه شود.
در همین ارتباط، «عامر الفایز» از رهبران ائتلاف «الفتح» در پارلمان، از توافق بر سر اصلاح قانون انتخابات خبر داد و گفت که «فراکسیون‌های سیاسی به این یقین رسیده‌اند که باید قانون انتخابات، اصلاح و کمیساریای انتخابات، به صورت کامل تغییر کند».
وی با بیان اینکه این مسئله در راستای «اجابت خواسته‌های مردمی است»، خبر داد که در جلسات آینده پارلمان عراق، مسئله اصلاح قانون انتخابات بررسی خواهد شد.
الفایز پیش‌بینی کرد که اگر اصلاحاتی صورت گیرد و کمیساریای جدیدی برای انتخابات، تعیین شود، احتمالا انتخابات پارلمانی زودهنگام برگزار خواهد شد.

انتخابات زودهنگام در عراق، یک طرح آمریکایی است
قیس الخزعلی دبیرکل گردانهای اهل الحق عراق گفت: بیانیه کاخ سفید، بیانگر گستردگی دخالت آمریکا در امور عراق است. این بیانیه ثابت می کند که طرح برگزاری انتخابات زودهنگام، در اصل یک طرح آمریکایی است. مرجعیت حرف آخر را درباره مطالبات جوانان تظاهرکننده بیان کرد.
دبیر کل جنبش «عصائب اهل الحق» عراق ضمن انتقاد از موضع کاخ سفید برای برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق، تأکید کرد که مرجعیت دینی در این کشور، حرف آخر را می‌زند.
«قیس الخزعلی» دبیر کل جنبش «عصائب اهل الحق» عراق از اظهارات اخیر کاخ سفید انتقاد کرد.
الخزعلی تصریح کرد که اظهارات کاخ سفید، نشان‌دهنده میزان دخالت واشنگتن در امور عراق است.
شبکه خبری الایام به نقل از این مسئول عراقی گزارش داد که چنین اظهاراتی نشان می‌دهد که پیشنهاد انتخابات زود هنگام، اساسا یک طرح آمریکایی است که تلاش می‌شود، احیاء شود.
وی در عین حال خاطر نشان کرد که مرجعیت دینی عراق، پیشتر برگزاری انتخابات زودهنگام را رد و بر برگزاری انتخابات دوره‌ای تأکید کرده بود.
الخزعلی در پایان گفت که مرجعیت در عراق حرف آخر را می‌زند؛ چرا که مطالبات جوانان معترض را بیان می‌کند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: عراق تظاهرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۰۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری تظاهرات حمایت از سپاه بعد از نماز جمعه

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین سید محسن محمودی عصر چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ در جمع خبرنگاران خاطر نشان کرد: دفاع مشروع و مقتدرانه نظام اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی اقتدار و عزت نظام اسلامی را بیش از پیش نشان داد.

محمودی افزود: شهادت شهدای کنسولی ایران در سوریه در حمله تروریستی رژیم غاصب صهیونیستی اسرائیل تعرض به حاکمیت ایران اسلامی بود که پاسخ به این جنایت مطالبه عمومی ملت ایران بود و بابت این پاسخ مقتدرانه سپاسگزار فرماندهی کل قوا و نیروهای مسلح هستیم.

وی با تقدیر از تجمعات و برنامه‌های مردمی که طی روزهای اخیر برگزار شد، گفت: نمازگزاران جمعه در این هفته بعد از اقامه‌ نماز جمعه در حمایت و تشکر از این اقدام قاطع و انقلابی و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی اسرائیل که با عنوان جمعه‌های خشم ادامه دارد، دست به تظاهرات خواهند زد.

معاون شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی افزود: این تظاهرات در شهرستان‌ها و بخش‌های کشور علی الخصوص استان تهران بعد از نمازهای جمعه و در تهران از دانشگاه تهران به سوی میدان انقلاب برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • جزئیات حمله پهپادی به یک پایگاه نظامی در عراق +فیلم
  • حمله پهپادی به مقر نیروهای الحشدالشعبی در بغداد + فیلم
  • حمله به مقر نیروهای الحشدالشعبی در بغداد + فیلم
  • خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی
  • تظاهرات تجلیل از نیروهای مسلح
  • برگزاری تظاهرات حمایت از سپاه بعد از نماز جمعه
  • نمازگزاران شهر و استان تهران در محکومیت اسرائیل تظاهرات می کنند
  • آماده‌باش ۴۹۰ تیم مدیریت بحران در یزد / کدام مسیرها در یزد مسدود است؟
  • فقر و محرومیت اجتماعی؛ دغدغه اصلی رای‌دهندگان در آستانه انتخابات پارلمان اروپا
  • کرملین خروج صلحبانان روسیه از قره‌باغ را تایید کرد