Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@02:22:21 GMT

ایده‌های برتر به کمک دریاچه ارومیه می‌آیند

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۶۰۳۰۰

ایده‌های برتر به کمک دریاچه ارومیه می‌آیند

احمدرضا لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: حوضه آبریز دریاچه ارومیه که در شمال غرب ایران واقع شده، بیش از ۵۱ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است، این حوضه آبریز بین استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان مشترک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: دریاچه ارومیه یکی از زیست بوم‌های بسیار با ارزش ایران است که از نظر تنوع گونه‌ای چه گیاهی و چه جانوری یکی از زیستگاه‌های ارزشمند ایران و منطقه محسوب می‌شود که چند سالی است با کم آبی دست و پنجه نرم می‌کند.

لاهیجان زاده ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست از سال ۱۳۸۴ پروژه مشترکی را با دفتر برنامه عمران ملل متحد UNDP با عنوان پروژه حفاظت از تالاب‌های ایران آغاز کرد که هدف آن استقرار مدیریت زیست بومی در سطوح ملی و محلی در تالاب‌های کشور است، هدفی که این طرح دنبال می‌کند حفاظت از تنوع زیستی، معیشت جوامع محلی منطبق و سازگار با محیط زیست محل زندگی و ارتقاء دانش و آگاهی‌های زیست محیطی بین جوامع محلی، مردم بومی و مسئولان منطقه است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست افزود: طرح حفاظت از تالاب‌های ایران سال ۱۳۹۸ با هدف کمک به احیای دریاچه ارومیه فعالیت جدیدی را آغاز کرد که یک رویداد استارتاپی محسوب می‌شود. در این رویداد که جشنواره «ایده‌ها و محصولات نوآورانه» را پوشش می‌دهد فعالیتی با مشارکت مردم در راستای احیای دریاچه ارومیه است که بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری برنامه عمران ملل متحد، وزارت جهاد کشاورزی و یک شرکت خصوصی در آذربایجان غربی این جشنواره را طراحی کرده و قرار است ۲۸ تا ۳۰ آبان ماه در ارومیه برگزار شود.

وی گفت: در این جشنواره ۶ محور اصلی با هدف توسعه و ارتقاء دانش بومی دنبال می‌شود که انتظار داریم نتایجی که از این جشنواره به دست می‌آید به کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه، توسعه شیوه‌های نوین در مدیریت ریزگرد، ارتقاء فناوری‌های مدرن ارتباطی در افزایش مشارکت مردم برای حفاظت از محیط زیست، توسعه گردشگری، ترویج و توسعه کشت گیاهان دارویی و شناسایی زنجیره موثر بر بهبود اقتصاد خانوار روستایی منتهی شود.

لاهیجان زاده اظهارداشت: چندی پیش فراخوان جشنواره ایده‌ها و محصولات نوآورانه اعلام شد که بر این اساس تمام محققان، صاحبنظران و صاحبان ایده دور هم جمع می‌شوند تا بتوانند تمام راهکارهایی که می‌تواند به احیای دریاچه ارومیه منتهی شود را ارائه دهند. مثلا در این جشنواره مشکلات دستگاه‌های اجرایی و کشاورزان مطرح می‌شود و نخبگان حاضر در جشنواره پیشنهادات خود را در راستای رسیدن به راه حل این مشکلات بیان می‌کنند یا مثلا روش‌هایی که می‌تواند اصلاح الگوی مصرف آب را به دنبال داشته باشد ارائه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در پایان جشنواره به هر ایده برتر در محورهای تعیین شده جوایزی اهدا می‌شود، گفت: امیدواریم در پایان جشنواره بتوانیم به ایده‌های بسیار خوبی دست یابیم و شیوه‌های نوینی را برای برون رفت از مشکلات حوضه آبریز دریاچه ارومیه پیدا کنیم.

لاهیجان زاده اظهار داشت: در فراخوانی که داده شد، مسائل و مشکلات حوضه آبریز دریاچه به طور کامل توضیح داده شد و از افراد خواستیم که حول محور این موضوعات ایده های خود را مطرح کنند. بنابراین بر روی ایده‌هایی که مطرح می شود مدت ها کار شده است و هر ارائه دهنده در زمان تعیین شده وقت دارد که ایده خود را توضیح دهد و در مقابل افرادی هم هستند که به این ایده‌ها گوش می‌دهند و آن‌هایی که قابلیت اجرا دارد را فراخوان کرده و برای اجرا استفاده می‌کنند.

برچسب‌ها محیط زیست دریاچه ارومیه جشنواره ایده ها و نوآوری بومی های دریاچه ارومیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محیط زیست دریاچه ارومیه محیط زیست دریاچه ارومیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۰۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه یابی مستند بانوی کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره ملی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، رییس حوزه هنری استان گفت: مستند ایل بانو که روایتگر زندگی دختر عشایری استان درباره فعالیت‌های فرهنگی و خیرخواهانه است به نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه اقوام ایرانی راه یافت. محمد شریف اسلامی افزود: فیلم مستند ایل بانو به تهیه کنندگی مریم حسن زاده و کارگردانی نسیم سهیلی تولید حوزه هنری انقلاب اسلامی کهگیلویه وبویراحمد و شبکه استانی دنا به نخستین جشنواره ملی اقوام ایرانی راه یافت. وی بیان کرد: نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی توسط موسسه فرهنگی هنری فصل هنر و بنیاد ایران‌شناسی، به دبیری کمال تبریزی و با شعار «اقوام، ریشه ایران‌زمین» ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت در تهران برگزار می‌شود. رییس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: این جشنواره در سه بخش اصلی، تجربی و جنبی برگزار می‌شود و هدف آن نمایش زیست‌بوم، فرهنگ، آئین، تاریخ، میراث فرهنگی ملموس و ناملموس و گردشگری اقوام ایرانی و معرفی استعداد‌های کشف‌شده به زبان هنر سینما است. اسلامی همچنین از درخشش عکاس کهگیلویه وبویراحمدی در جشنواره ملی دانش سنتی محیط زیست خبر داد و افزود:جایزه ویژه هیات داوران در این جشنواره به نرگس واحدی پور اهدا شد. نرگس واحدی پور، از دانش آموختگان باشگاه رشد حوزه هنری استان کهگیلویه و بویراحمد است. آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی دانش سنتی محیط زیست در دانشگاه شهرکرد برگزار شد که در این جشنواره یک هزار و ۴۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. نخستین جشنواره ملی دانش بومی محیط زیست توسط اداره کل محیط زیست و حوزه هنری چهارمحال بختیاری با هدف احیای دانش بومی محیط زیست از ۲۷تا۲۹فرودین در شهر کرد برگزار شد.

دیگر خبرها

  • تجلیل از برگزیدگان جشنواره دانش آموزی از ایده تا بازار
  • صید ماهی در دریاچه سد زاینده‌‍رود ممنوع است
  • اجرای برنامه مشترک پاکسازی حاشیه مسیر بندر گلمانخانه پارک ملی دریاچه ارومیه
  • برگزاری مراسم روز زمین پاک در ارومیه همزمان با روز جهانی زمین پاک
  • بازگشایی پاسگاه محیط بانی دریاچه تار/ ورود گردشگران و طبیعت‌گردان به منطقه ممنوع است
  • یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی جز پنج یگان برتر کشور اعلام شد
  • راه یابی مستند بانوی کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره ملی
  • علی سلاجقه: مالچ‌پاشی نفتی را برای همیشه از دستور کار خارج کرده‌ایم
  • گشت و کنترل شبانه روزی در منطقه حفاظت شده گدار
  • طرح جامع دریاچه نمک قم تصویب شد