Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@05:54:11 GMT

آموزش عمومی مهم ترین موضوع در مدیریت بحران است

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۶۰۳۳۴

آموزش عمومی مهم ترین موضوع در مدیریت بحران است

آشنایی و آمادگی کامل مردم محلات مختلف با مسائل مرتبط با مدیریت بحران، مهمترین و بهترین راهکار برای کاهش خسارت‌های حوادث احتمالی است. ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۵ استانها یزد نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبر‌گزاری تسنیم از یزد، در دنیای پر تلاطمی که گاهی دچار حوادث ناگوار طبیعی و غیر طبیعی می‌شود و خسارات جانی، اقتصادی و زیست محیطی آن کل جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به دنبال آن شرایط بحرانی فراهم شده بر مردم و مسئولان تأثیر می‌گذارد، باید به دنبال راه‌حل‌های عملی و مفید قبل از وقوع بحران بود تا با همکاری بیشتر بین مردم و مسئولین کمترین خسارات مالی، جانی و معنوی متوجه کل جامعه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشور ایران و به ویژه استان یزد با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی نیز در زمان‌های مختلف با مخاطراتی روبه‌رو است و گرچه نوع بحران را نمی‌توان پیش‌بینی کرد ولی وقوع بحران امری‌ست حتمی و می‌توان با مدیریت آن قبل از وقوع عملکرد بهتری در زمان بحرانی داشت.

محمود شاکری شمسی، مدیرکل ستاد پشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان یزد در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در یزد اظهار داشت: بحران از همگسیختگی جدی عملکرد یک جامعه از مخاطراتی است که سبب خسارات و اثرات منفی گسترده انسانی، اقتصادی یا زیست‌ محیطی می‌شود، به‌طوری که مواجهه با آن فراتر از توانایی جامعه متأثر و دستگاه‌های مسؤل است.

وی داشتن اطلاعات کامل از محل و نوع بحران، میزان نفرات، میزان آمادگی دستگاه‌ها، سرعت عمل در مرحله مقابله، مقاوم‌سازی ساختمان‌ها، و بهره‌مندی از تجهیزات و نیروی انسانی آموزش دیده را از عوامل مهم در هنگام رویارویی با بحران برشمرد.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان سیل، زلزله، طوفان، خشکسالی، ریزگردها، فرونشست، تگرگ، بیماری‌های واگیر‌دار و اپیدمی‌ها، آلودگی هوا، حوادث جاده‌ای و سرمازدگی را از جمله بحران‌هایی معرفی کرد که استان یزد با آن رو‌به‌رو می‌شود.

توضیحات مدیریت بحران‌کرمانشاه در مورد وام‌های زلزله‌زدگاناعضای ستاد مدیریت بحران آذربایجان شرقی عازم منطقه زلزله‌زده شدند / آماده‌باش تمام شهرستان‌ها‌ برای امدادرسانی‌

وی ایجاد زمینه مناسب همکاری سازمان یافته شهروندان، سازمان‌ها ونهادهای مسئول در حوزه مدیریت بحران و ارتقای توانمندی جامعه در امور پیشگیری، کاهش خطر و آسیب‌پذیری را از اقدامات مؤثر ستاد بحران دانست و افزود: تأمین ایمنی، تقویت تاب‌آوری با ایجاد مدیریت یکپارچه در امر سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، ایجاد هماهنگی در زمینه‌های اجرائی و پژوهشی، اطلاع‌رسانی متمرکز، ساماندهی و بازسازی مناطق آسیب‌دیده و نظارت دقیق بر فعالیت دستگاه‌های ذی‌ربط در حوزه حوادث و سوانح و کمک به توسعه پایدار برای مدیریت بحران را از دیگر فعالیت‌های مدیریت بحران استان نام برد.

شاکری مهم ترین موضوع در مدیریت بحران را آموزش در سطوح مختلف و به صورت عام و خاص بیان کرد و گفت: استان یزد با توجه به سند آموزشی مدیریت بحران در سال جاری دوره‌‌های آموزشی اطفاء حریق، کمک‌های اولیه، امداد و نجات، مدیریت بحران سطح 1و2 و رعایت نظم در جوامع را به تعداد دو هزار نفر ساعت برگزار کرده است.

وی آمار حوادث امسال را تاکنون 41 مورد اعلام کرد و گفت: از این تعداد 14 مورد آلودگی هوا، 12 مورد طوفان، 7 مورد سیل و آبگرفتگی، 4 مورد آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع، 2 مورد تگرگ و 2 مورد زلزله بود است.

وی حوادث جاده‌ای و آتش‌سوزی را جدا از آمار بحران سطح شهر دانست و با مهم خواندن نقش مردم در مدیریت بحران افزود: درتمام جوامع و تمامی بحران‌ها اولین کسانی که در حوادث حضور پیدا می‌کنند و می‌توانند به عنوان اولین ناجی‌ها نقشی مهم ایفا کنند مردم هستند.

وی گفت: مردم منطقه و محله با شناخت نسبتاً کافی به محل و همچنین با کسب آموزش‌های لازم در زمینه مدیریت بحران بهترین و موثرترین «‌بحران یار» هستند.

وی شرکت در دوره‌های آموزشی، اطلاع‌رسانی، برقراری نظم و آرامش، اعتماد به مسئولین و همکاری در انجام اقدامات امدادی را از جمله وظایف مردم در زمان بحران برشمرد.

انتهای پیام/ ع

R41376/P1494/S6,76/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۰۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بحران فرونشست در اصفهان/ استانداری: در سال گذشته بیش از ۳۰ مورد حادثه و در سال جاری تا کنون ۱۲ حادثه داشته ایم

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه به دلیل شرایط فرونشست زمین حوادث شکستگی شبکه‌های آب و فاضلاب طی چند سال اخیر افزایش یافته است، افزود: در سال گذشته بیش از ۳۰ مورد حادثه و در سال جاری تا کنون ۱۲ حادثه گزارش شده است.

به گزارش ایلنا؛ منصور شیشه فروش در جمع خبرنگاران با اشاره به حادثه شکستگی لوله در خیابان میر اصفهان اظهار کرد: اخیراً تعداد حوادث شکستگی لوله آب و فاضلاب در این خیابان رو به افزایش است و طی یک هفته سه مورد حادثه در این خیابان گزارش شده است.

وی با بیان اینکه این حادثه امروز در مقطع پایین پل و به علت نشت آب و فرونشست زمین اتفاق افتاده است، تصریح کرد: تیم فنی و حوادث شرکت آب و فاضلاب به محل اعزام و ضمن انجام حفاری و پایش خطوط لوله از لحاظ نشت یابی نسبت به ایمن سازی و پر سازی محل اقدام نمودند و توسط پلیس راهور اقدامات ترافیکی انجام شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه عملیات نشت یابی خطوط لوله آب شرب در محور خیابان فردا هم انجام خواهد شد، اضافه کرد: با توجه به تعدد وقوع حوادث شکستگی شبکه آب در امتداد خط لوله مقرر شد پس از نشت یابی عملیات تعویض خطوط لوله فرسوده آب و فاضلاب انجام شود.

وی با بیان اینکه به دلیل شرایط فرونشست زمین حوادث شکستگی شبکه‌های آب و فاضلاب طی چند سال اخیر افزایش یافته است، افزود: در سال گذشته بیش از ۳۰ مورد حادثه و در سال جاری تا کنون ۱۲ حادثه گزارش شده است.

شیشه فروش تصریح کرد: از جمله حوادث سال گذشته می‌توان به نشست خیابان و شکستگی شبکه فاضلاب در محور اتوبان شهید آقابابایی و نیز خیابان شهیدان کاظمی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه ۳۰۰ کیلومتر کیلومتر از شبکه‌های فاضلاب شهر اصفهان فرسوده و ۳۰ کیلومتر از شبکه‌ها در شرایط بحرانی از لحاظ فرسودگی قرار دارد، افزود: ضروری است که وزارت نیرو برای مدیریت و بهبود این شرایط برنامه‌ریزی فوری داشته باشد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟ | اینفوگرافیک
  • شدت باران در استان یزد و آبگرفتگی معابر شهر یزد+عکس
  • بارش باران سیل آسا در یزد
  • بروز کمترین آسیب باران در بافت تاریخی یزد با همکاری جامعه محلی
  • دستگاه های خدمات رسان کرمان برای مقابله با بحران سیل آماده باشند
  • چگونه خسارات سیل را کاهش دهیم؟
  • ببینید | هشدار جدی مدیریت بحران به مردم تهران!
  • بحران فرونشست در اصفهان/ استانداری: در سال گذشته بیش از ۳۰ مورد حادثه و در سال جاری تا کنون ۱۲ حادثه داشته ایم
  • سیل اخیر سیستان و بلوچستان آزمایش اعتماد مردم به مسوولان بود
  • مدیریت بحران سیستان و بلوچستان تجهیزات کافی ندارد