Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس،‌ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه بعد از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا دور شدن ایران از توافق هسته‌ای را مایه نگرانی اتحادیه اروپا خواند.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی ایران در سخنان خود گفت، اقدام جدید ایران در زمینه تاسیسات فردو یک نگرانی اصلی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موگرینی همچنین گفت که منتظر گزارش اواخر دوشنبه آژانس بین‌المللی هسته‌ای درباره ایران است و سپس اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی حاضر در برجام به آن واکنش نشان خواهند داد. وی همچنین اظهار داشت که ممکن است جلسه کمیسیون مشترک برجام به زودی برگزار شود.

موگرینی تصریح کرد که در جلسه امروز وزرای خارجی اتحادیه اروپا در خصوص استفاده از مکانیسم پیش‌بینی شده در برجام برای حل اختلافات بحث نشد و درباره هرگونه اقدامی قرار است در کمیسیون برجام  بحث شود. 

وی همچنین تاکید کرد که جانشین او نیاز به مشورت  درباره نحوه مدیریت کردن موضوعات مرتبط با برجام ندارد و خود همه موارد را به خوبی می‌داند.

خبرنگاری از موگرینی درباره صحبت‌های امروز «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران در خصوص اینکه ایران با بقای در برجام می‌تواند از مدتی دیگر سلاح بفروشد سئوال کرد که موگرینی اظهار داشت: «در این خصوص اظهار نظری نمی‌کنم.»

در همین زمینه  «ژان آسل بورن» وزیر خارجه لوگزامبورگ نیز با انتقاد از رویکردهای اعمال تحریم آمریکا علیه ایران گفت، ما نمی‌خواهیم به این شکل این مسئله را حل کنیم. ما در برهه کنونی باید منتظر گزارش جدید آژانس بین‌المللی هسته‌ای در خصوص ایران باشیم.

واشنگتن بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، اعزام یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی‌-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه و تحریم وزیر خارجه ایران روی آورده است. 

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام یک سال «صبر راهبردی» را در دستور کار قرار داد و به طرف‌های توافق هسته‌ای به ویژه کشورهای اروپایی که وعده جبران خروج آمریکا را می‌دادند مهلت داد به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای عمل کنند. 

با گذشت یک سال و محقق نشدن وعده‌های اروپا، شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال جاری (در سالگرد خروج آمریکا) به طرف‌های توافق هشدار داد در صورتی که ظرف ۶۰ روز به تعهدات خود در زمینه‌های نفتی و بانکی عمل نکنند ایران طبق مفاد برجام، از تعهدات خود ذیل این توافق خواهد کاست.  از آن زمان به بعد ایران در سه گام از تعهدات خود در توافق هسته‌ای کاسته است.

اولین گام ایران در کاهش تعهدات، عبور از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، عدم فروش آب سنگین و مازاد اورانیوم غنی‌شده  بود که در تاریخ هجدهم اردیبهشت اعلام شد. گام دوم روز شانزدهم تیر و با بیانیه‌ای دولت مبنی بر افزایش سطح غنی‌سازی از ۳.۶۷ درصد اجرا شد.

گام سوم ایران برای کاهش و توقف برخی تعهدات ذیل برجام که از شهریور شروع شد، بیشتر مربوط به برداشتن محدودیت‌ها روی فعالیت‌های تحقیق و توسعه (R & D) از جمله توسعه و راه‌اندازی نسل جدید سانتریفیوژها در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم بود.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: برجام فدریکا موگرینی فردو توافق هسته ای با ایران کاهش تعهدات برجامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۰۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابراز نگرانی ژاپن نسبت به اوضاع منطقه

وزارت امور خارجه ژاپن در پی پاسخ نظامی شامگاه شنبه ایران به حملات متجاوزانه رژیم صهیونیستی، نسبت به اوضاع منطقه غرب آسیا ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه ژاپن با انتشار بیانیه‌ای بدون اشاره به اقدام متجاوزانه رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری ایران در پایتخت سوریه گفت، حمله شامگاه شنبه ایران موجب تشدید تنش‌ها در «خاورمیانه» می‌شود و نسبت به وضعیت منطقه ابراز نگرانی کرد.

وزارت امور خارجه ژاپن در بیانیه خود افزود: این حمله، یکی از حملاتی است که وضعیت کنونی در خاورمیانه را بدتر می‌کند. ما عمیقا نگران هستیم و این نوع تشدید تنش‌ها را محکوم می‌کنیم.

روابط عمومی کل سپاه بامداد امروز (یک‌شنبه) در اطلاعیه‌ای از پاسخ نیروی هوا فضای سپاه به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از مستشاران کشورمان در سوریه، از حمله و اصابت موفق ده‌ها فروند موشک و پهپاد به اهدافی درون سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

تلویزیون رژیم صهیونیستی هم شامگاه شنبه به نقل از مسئولان صهیونیست اعلام کرد ایران با شلیک ده‌ها پهپاد به سمت سرزمین‌های اشغالی حمله خود را آغاز کرد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه شماره ۲ خود با اشاره به انهدام اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و هشدار به دولت تروریستی آمریکا نسبت به هرگونه پشتیبانی و مشارکت در ضربه به منافع ایران تاکید کرد: هرگونه تهدید آمریکا و رژیم صهیونیستی از مبدأ هر کشوری با پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به منشأ تهدید مواجه می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مدیرکل آژانس: مدرکی از ساخت سلاح نیافتیم
  • مدرکی از ساخت سلاح نیافتیم/تنش‌های اخیر برفعالیت آژانس اثر نداشت
  • مدرکی از ساخت سلاح نیافتیم/تنش‌های اخیر برفعالیت آژانس اثر نداشته
  • اولیانوف: رویدادهای خاورمیانه یکی از نتایج امتناع غرب از احیای برجام است
  • اولیانوف: رویدادهای خاورمیانه از نتایج امتناع غرب برای جلوگیری از احیای برجام است
  • اولیانوف: رویدادهای خاورمیانه از نتایج تصمیم آمریکا و اروپا برای جلوگیری از احیای برجام است
  • واکنش روسیه به پاسخ موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل
  • درخواست مسکو از طرف‌های درگیر در منطقه
  • ابراز نگرانی ژاپن نسبت به اوضاع منطقه
  • مذاکرات هسته‌ای باید دقیق روایت شود