Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست نقد لایحه پیشنهادی دولت برای حذف چهار صفر از پول ملی با ارائه ابراهیم شیبانی و با حضور ۱۲ تن از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در دفتر آقای سعید جلیلی برگزار شد.

به گزارش حوزه احزاب و تشکل‎های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست نقد لایحه پیشنهادی دولت برای حذف چهار صفر از پول ملی با ارائه ابراهیم شیبانی و با حضور ۱۲ تن از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در دفتر سعید جلیلی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابراهیم شیبانی، اقتصاددان، استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، رئیس کل پیشین بانک مرکزی در دولت هشتم و نهم، و همچنین سفیر سابق ایران در اتریش است.

وی هم اکنون ریاست کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی سیاست خارجی کشورمان را بعهده دارد.

حذف چهار صفر از پول ملی؛ خوب یا بد؟

شیبانی در ابتدای ارائه خود با توضیح سابقه تغییرات پول ملی در کشور‌های جهان، هدف دولت از ارائه لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی را تسهیل مبادلات دانست و ابراز کرد: ریاست محترم بانک مرکزی اعلام کردند که این لایحه نه در رشد اقتصاد ما اثر میگذارد و نه تاثیری در بهبود نرخ تورم خواهد داشت و تنها باعث تسهیل مبادلات خواهد شد، اما ما معتقدیم که دردسر ساز نیز خواهد بود. اظهار نظر ایشان خود گویای مطلب است که فایده این طرح کم و زیان آن زیاد است.

استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران علت تغییرات در پول ملی کشور‌های مختلف را ناشی از تغییرات در نظام سیاسی آن کشور ها، وقوع وقایع مخرب نظیر جنگ‌های مهلک و یا وقوع تورم‌های بسیار بالا و لجام گسیخته عنوان کرد.

وی با توضیح حذف صفر از پول ملی در کشور‌هایی نظیر برزیل، کرواسی، روسیه، پرو، ... آن‌ها را دارای وضعیت متفاوت با اقتصاد ایران خواند و اظهار داشت: منظور ما از ابرتورم، تورم‌های بالای ۱۰۰ درصد است و در مواردی نظیر شیلی، لهستان و لیتوانی، تورم‌هایی بین ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ درصد رخ داده است.

شیبانی با توضیح این نکته که کشور ما در هیچکدام از شرایط مذکور حضور ندارد، تصریح داشت: برخی کشور‌هایی که به حذف صفر از پول ملی خود روی آوردند، بخاطر تورم‌های بوجود آمده بعدی، مجبور به تکرار چندین باره این اقدام شدند. ۲۹ کشور از ۴۷ کشور مذکور نظیر برزیل (۷ بار)، آرژانتین (۶ بار)، چین (۳ بار)، کره جنوبی (۲ بار)، یوگسلاوی (۶ بار) و ... مجبور به حذف مجدد صفر‌ها شدند.

وی همچنین با بیان تفاوت نحوه اجرای حذف صفر در ترکیه و لایحه پیشنهادی دولت در ایران، اظهار داشت: سابقه حذف صفر در ترکیه که میانگین تورم سه دهه اخیر آن ۵۴ درصد بوده، به مانند آن بوده است که واحد پول ملی در ایران از ریال به تومان تغییر کند و در واقع تاثیری در مبادلات نیز نداشته است؛ اما وضعیت ما متفاوت است.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی با بیان این سوال که بعد از حذف چهار صفر از پول ملی، «چه تضمینی وجود دارد تا قیمت کالا‌ها نیز به همان میزان اصلاح شود؟» این اقدام را تورم آفرین نامید.

شیبانی در ادامه سخنان خود، وضعیت سیاسی و اجتماعی کشور را دارای ثبات دانست و خاطر نشان کرد: امکان ایجاد تورم بیشتر پس از حذف صفر‌ها وجود دارد. چه تضمینی وجود دارد که قیمت چند صد کالای مورد استفاده خانواده‌ها و چند هزار کالای مورد استفاده در بخش اقتصادی به همین میزان کاهش یابد؟ چه کسی یا نهادی قدرت نظارت دارد که همه قیمت‌ها به یک ده هزارم قبل برساند؟

وی تشریح کرد: پس از حذف چهار صفر از پول ملی، هر یک تومان جدید معادل ۱۰ هزار ریال کنونی خواهد بود؛ سوال اینجاست که اگر کسی با درآمد ۵۶۰۰۰۰ ریال کنونی سبدی از کالا‌ها را می‌تواند خریداری کند، آیا پس از این تغییر با ۵۶ تومان نیز می‌تواند همان سبد کالا را خریداری کند؟ باید توجه داشت که در آن صورت اگر قیمت کالایی ۱ تومان است و بخواهند افزایش قیمتی به میزان ۲ ریال روی آن کالا اعمال کنند، به لحاظ ذهنی این کار راحت‌تر خواهد بود در صورتی که این ۲ ریال معادل ۲ هزار تومان فعلی است و باعث فشار بر اقشار ضعیف جامعه خواهد شد و نهایتا منجر به رشد تورم بالاتر میشود.

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی سیاست خارجی کشور با ابراز نگرانی از عملی نشدن درست تغییر قیمت کالا‌ها و خدمات به مردم بویژه قشر آسیب پذیر، قطع ارتباط صورتحساب‌های گذشته و جدید را نیز مشکل دیگری این اقدام تلقی کرد.

هزینه طراحی-چاپ پول جدید، خروج اسکناس‌های قدیمی، دردسر آفرینی برای دفترداری و حسابداری‌ها و همچنین کمتر شدن اهمیت حذف صفر از پول ملی بخاطر افزایش تراکنش‌های الکترونیکی از دیگر دلایل دکتر ابراهیم شیبانی برای نقد مفاد این لایحه بود.

وی افزود: به همین دلیل و با توجه به اینکه تضمینی برای عدم وقوع این رخداد خطرناک در شرایط فعلی با وجود تحریم‌های ظالمانه وجود ندارد، این لایحه باید با دقت بیشتری مورد توجه نمایندگان محترم مجلس قرار گیرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مجمع تشخیص مصلحت نظام مشکلات اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۱۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف: تا هفته آینده گزارش جمع‌بندی موضوع ارز را به صحن می‌آوریم

به گزارش «نماینده»، مهدی طغیانی نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در جلسه روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس در تذکری با تاکید بر اینکه در قانون بانک مرکزی که به تازگی ابلاغ شده‌ است و همچنین ماده قانون احکام دائمی، سیاست ارزی کشور مشخص شده است، گفت: متاسفانه بدون توجه به این سیاست بانک مرکزی قیمت بازار غیررسمی ارز را انکار می‌کند و می‌گوید من با این قیمت کاری ندارم درحالی این قیمت با او کار دارد.

وی افزود: قیمت بازار غیررسمی یا بازار آزاد که باید با سیاست‌های بانک مرکزی کنترل می‌شده، طی ۲ ماه ۱۵ هزار تومان افزایش یافته و بعد از همه التهابات ۲۰۰۰ تومان کاهش یافته است؛ اینها به آن معناست که بانک مرکزی برنامه‌ای برای سیاستگذاری ارزی منطبق بر قانون ندارد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی با تاکید بر اینکه بی ثباتی ارزی تبدیل به ناامنی می‌شود، اظهار کرد: روز به روز می‌بینیم که با سیاستگذاری فعلی نیاز ارزی کشور بیشتر و از طرف دیگر ارزآوری کمتر می‌شود؛ کم اظهاری در واردات و بیش اظهاری در صادرات نتیجه‌اش بی رغبتی در صادرات است. آقایان به ارز نفتی دل خوش کردند درحالی که این ارز به معنای ناامنی است چند روز دیگر وقتی دولتی در دنیا تغییر کند و رئیس جمهوری دیگری بیاید نمی‌توان بازار را کنترل کرد.

طغیانی از رئیس مجلس خواست تا در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام دهد و گفت: ما مسئولیم و باید حتماً وارد شویم و وضعیت را کنترل کنیم.

به گزارش ایسنا محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر طغیانی با تاکید بر اینکه موضوع ارز حتما مهم است، اظهار کرد: در سیاست‌های ارزی اختلاف نظری بوده و در حال بررسی است، حتماً تا هفته آینده گزارش جمع‌بندی را به صحن مجلس می‌آوریم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • درآمدهای نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟
  • مدیریت تمام نوسانات ارزی در اختیار بانک مرکزی نیست
  • یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران
  • اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد
  • بانک‌های استان سمنان تخصیص بیشتر تسهیلات تبصره ۱۸ را افزایش دهند
  • نماینده اردبیل: معلوم نیست بانک مرکزی چه کار می‌کند!
  • یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران / ارزش پول ملی در ۴ دهه چقدر کاهش یافت؟
  • اسلحه ژاپنی علیه تورم و غافلگیری تسلا
  • اشتباه در راهبرد بانک مرکزی؛ رئیس کل بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسد | رابطه زایش تورم و نرخ دلار چگونه است؟
  • قالیباف: تا هفته آینده گزارش جمع‌بندی موضوع ارز را به صحن می‌آوریم