Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-23@12:26:51 GMT

گزارش| عراق؛ حرکت تدریجی به سمت تفاهم سیاسی

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۶۱۱۷۵

گزارش| عراق؛ حرکت تدریجی به سمت تفاهم سیاسی

گروه‌های سیاسی عراق به تدریج به سمت تفاهمات سیاسی و حل بحران حرکت و تاکید می‌کنند که باید به دولت برای پیشبرد برنامه اصلاحی و اجرای خواسته‌های مشروع مردم فرصت داد و به نظر می رسد که فضای عمومی این کشور در مجموع به سمت آرامش به پیش می‌رود. ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۹ بین الملل آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، اعتراضات مردمی در عراق از اوایل اکتبر گذشته آغاز شده و دومین ماه خود را پشت سر می‌گذراند، گر چه در روزهای اولیه اعتراضات، تلاش زیادی برای دامن زدن به درگیری ها و خشونت های داخلی در عراق دنبال می‌شد، اما به نظر می‌رسد روند اعتراضات فارغ از اقدامات مشکوکی که توسط برخی طرف‌های خاص خارجی و احزاب سیاسی وابسته به آنها در داخل کشور دنبال می شود، روند عاقلانه‌تری به خود گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته در این میان نباید نقش مرجعیت شیعه عراق را نادیده گرفت، مرجعیت عراق ضمن تلاش برای استفاده از این فرصت گرانبها برای ایجاد اصلاحات مورد نظر در کشور پتانسیل خود را به کار گرفته است تا از مصادره و انحراف اعتراضات و خارج شدن آن از کنترل جلوگیری کند. با وجود تحرکات مشکوکی که در برخی شهرهای عراق وجود دارد، اما به نظر می رسد فضای کلی تحولات عراق به سمت ثبات و آرامش سیاسی پیش می‌رود.

عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق با تاکید بر پایبندی به رهنمودهای مرجعیت بر ادامه تلاش‌های جدی دولت خود برای برآورده‌کردن خواسته‌های تظاهرات‌کنندگان تأکید کرد.

عراق| بغداد در آرامش؛ ترافیک در خیابان‌های پایتخت + تصاویرگزارش| در عراق چه می‌گذرد؟ + تصاویر و فیلم

عبدالمهدی با تاکید بر ضرورت حفظ ماهیت مسالمت آمیز تظاهرات و هوشیاری مردم در برابر نفوذ عناصر خرابکار و آشوب طلب به داخل تظاهرات خاطرنشان کرد: تحرکات جوانان کودتا نیست، بلکه موج فراگیری از اعمال آگاهی ملت ما است.

وی همچنین از ارائه بسته اصلاحی جدید برای پاسخ به مطالبات مردم خبر داد. 

تصویب بسته اصلاحی جدید در دولت عراق/ اظهارات عبدالمهدی درباره اصلاح قانون اساسیعراق|تاکید صالح و عبدالمهدی بر اجرای بسته اصلاحی؛ بررسی لغو امتیازهای مالی مسئولان در پارلمان

 

پارلمان عراق هم طی جلساتی که پس از تظاهرات برگزار کرد، بر حمایت از اقدامات اصلاحی تاکید کرد. کاهش حقوق مسئولان و مقامات ارشد عراق از جمله تصمیمات گرفته شده در راستای اصلاحات اعلام شده است.

در همین رابطه یک منبع در ریاست جمهوری عراق گفت ریاست جمهوری با کمک تیمی از کارشناسان عراقی و نمایندگان سازمان ملل، پیش نویس قانون جدید انتخابات را آماده کرده است که به موجب آن کمیساریای عالی انتخابات از طیف قضات و کارشناسان به دور از سهم خواهی حزبی بازتشکیل خواهد شد.

این منبع افزود بر اساس پیش نویس قانون جدید انتخابات، تعداد نمایندگان پارلمان عراق، 30 درصد کاهش خواهد یافت و شرط سنی برای نامزدی هم به 25 سال کاهش خواهد یافت.  این منبع گفت در قانون جدید، بالاترین رای در حوزه‌های انتخاباتی لحاظ خواهد شد. این منبع افزود نخست وزیری هم پیش نویس قانون انتخابات دارد و پیش نویس قانون آماده شده از سوی ریاست جمهوری به خاطر تعهدات مالی که دارد، تقدیم دولت شده است.‎

نشست کمیته تعدیل قانون اساسی عراق

بشیر خلیل الحداد معاون رئیس پارلمان ریاست نشست کمیته تعدیل قانون اساسی با حضور نمایندگان اصناف و روسای اتحادیه‌ها و اساتید دانشگاه‌ها و کارشناسان امور قوانین  را برعهده دارد.

کمیته موقت برای پیشنهادهای تعدیل قانون اساسی، پنجم ماه جاری از ادامه حرکت در مسیر تعدیل قانون اساسی بر اساس برنامه زمان بندی مشخص خبر داد و اعلام کرد یک پایگاه اینترنتی ایجاد شده تا نظرات و دیدگاه‌های تمام طیف‌های جامعه عراق از جمله نمایندگان تظاهرات کنندگان درباره تعدیل قانون اساسی دریافت شود.

ریاست پارلمان عراق از سازمان‌های جامعه مدنی خواسته است در نشست‌های کمیته تعدیل قانون اساسی شرکت کند. یک منبع پارلمانی در این باره گفت ریاست پارلمان، سازمان‌های جامعه مدنی را به اعزام نمایندگانشان برای مشارکت در نشست‌های کمیته تعدیل قانون اساسی دعوت کرده است.

تاکید روسای قوای سه‌گانه بر اجرای خواسته‌های مردم

در آخرین تحول سیاسی مهم برای حل مشکلات و معضلات عراق و برآورده شدن خواسته‌های مشروع تظاهرات کنندگان، سران قوای سه‌گانه عراق و رئیس‌جمهور این کشور روز یکشنبه 19 آبان در نشستی در کاخ ریاست‌جمهوری بر حمایت از مطالبات مردمی و تلاش برای تحقق آن تأکید کردند. برهم صالح رئیس جمهور، عادل عبدالمهدی نخست وزیر، محمد الحلبوسی رئیس پارلمان و فائق زیدان رئیس دستگاه قضایی عراق در این نشست تأکید کردند تظاهرات یک جنبش اصلاحی مشروع و قانونی است.‎

موضع مثبت مقامات سیاسی کشور نسبت به حل مشکلات موجود در شرایطی دنبال می شود که به نظر می رسد سازمان ملل متحد نیز مواضع مثبتی در این راستا اتخاذ کرده و وارد روند حل مناقشه در عراق شده است. به همین مناسبت جینین هینس پلاسخارت نماینده دبیر کل سازمان ملل در عراق، صبح امروز وارد شهر نجف اشرف شد و با آیت الله سیستانی دیدار کرد. 

اظهارات نماینده سازمان ملل پس از دیدار با آیت الله سیستانی

 

این در حالی است که هیأت کمک رسانی سازمان ملل به عراق (یونامی) دیشب در هفدهمین روز دور دوم اعتراضات عراق در بیانیه‌ای، مجموعه پیشنهاداتی را برای کاهش تنش‌ها مطرح و عنوان کرد که در حال رایزنی با طرف‌های سیاسی در عراق است.

این بیانیه اعتراضات کنونی را نتیجه «عدم پیشرفت» در طول 16 سال گذشته در عراق عنوان کرده و هشدار داده است که «ریسک فزاینده‌ای وجود دارد که عناصر مخرب اعتراضات مسالمت‌آمیز را مصادره کرده و هرگونه تلاش برای تغییرات واقعی را از خط خارج کنند. زمان از اهمیت حیاتی برخوردار است، همین‌طور رسیدن به نتایج ملموس.»

طرح پیشنهادی سازمان ملل برای پایان دادن به ناآرامی‌ها در عراق

 

مداخله آمریکا در امور داخلی عراق

در طرف مقابل  در حالی که گروه‌های سیاسی عراق به تدریج به سمت تفاهمات حل بحران حرکت و تاکید می‌کنند که باید به دولت برای پیشبرد برنامه اصلاحی و اجرای خواسته‌های مشروع مردم فرصت داد و فضای عمومی این کشور در مجموع به سمت آرامش به پیش می‌رود، آمریکا در یک موضع مداخله‌جویانه دیگر خواستار برگزاری انتخابات زود‌هنگام در عراق شد، در این بیانیه ادعا شده که کاخ سفید نگران تجاوزات ادامه‌دار ضد معترضان و فعالان مدنی و رسانه‌ها و نیز قطع اینترنت در عراق است و می خواهد آزادی بیان در این کشور رعایت شود.

کاخ سفید در ادامه دخالت‌های خود خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق شد

 

صدور این بیانیه نگرانی دلسوزان عراقی از روند تحولات این کشور و احتمال مداخله آمریکا در مصادره اعتراضات مسالمت آمیز را افزایش داده است.

مقامات آمریکا با وجود تاکید دولت عراق بر پیشبرد برنامه اصلاحی و تلاش همه جانبه برای برآورده کردن خواسته‌های مشروع مردم، به اظهارات تحریک آمیز و مداخله‌جویانه خود ادامه دادند از جمله با این جملات که«عراق با سرکوب اراده مردم خود هیچ آینده‌ای ندارد و اینکه آمریکا به شدت به حمایت از عراق امن و شکوفا و قادر به دفاع از مردم خود در برابر گروه‌های خشونت طلب افراطی اهتمام دارد» نشان دادند تمایلی به حفظ آرامش و ثبات عراق برای اجرای بسته اصلاحی دولت عراق ندارند.

 از سوی دیگر مطالبات مردم به گونه‌ای است که تحقق آنها در فضای آرام و به دور از تنش امکان پذیر است و ادامه اعتراضات و ایجاد هیجان کاذب در فضای سیاسی کشور امکان پیشبرد مطالبات بحق معترضان وجود نخواهد داشت و ابهام در افق سیاسی کشور را بیشتر خواهد کرد.

‎پیچ خطرناک اصلاحات در عراق

در حال حاضر به نظر می‌رسد فعالیت‌هایی برای اصلاح ساختار سیاسی عراق در روند ایجاد قانون انتخاباتی جدید، تغییر کمیساریای عالی انتخابات، مبارزه با عناصر فاسد و محاکمه آنها در دادگاه و انجام اصلاحات ریشه‌‌ای و نیز تغییر در ساختار دولت در دست بررسی و اجرا است. علاوه بر اینکه تیم تخصصی اطراف نخست‌وزیر نیز قرار است با اصلاحات فوری مواجه شود. به این ترتیب می‌توان امیدوار بود که با ایجاد ضرب الاجل و آرام کردن فضای عمومی بتوان زمینه‌ای مناسب برای اجرای مطالبات مردمی ایجاد کرد و جلوی سوء استفاده هرج و مرج طلبان و عناصر بدخواه و تجزیه طلب را از تحولات کنونی در عراق سد کرد.

بر کسی پوشیده نیست که هرگونه سستی و تأخیر در اجرای وعده‌های اصلاح طلبانه در این کشور به نفع هیچ کس نخواهد بود و اصلاحات ریشه‌ای همراه با تضمین استمرار و تاثیرگذاری این اصلاحات می‌تواند فضای مناسب برای رشد و توسعه عراق ایجاد کند، علاوه بر اینکه مرجعیت عالی شیعه در نجف نیز با هوشیاری تحولات سیاسی کشور را دنبال می کند و در مواقع لزوم اقدام مقتضی را انجام خواهد داد.

با توجه به مجموعه تحولات موجود به نظر می رسد عراق در یک نقطه عطف اساسی قرار گرفته است، مرحله‌ای که اگر اقدام حکیمانه و منطقی در راستای منافع عمومی کشور صورت گیرد، می‌تواند مقدمه‌ای برای جهش سیاسی و اقتصادی در کشور باشد و اگر با اقدامات احساسی و تحریک آمیز در مسیر اهداف مداخله جویان خارجی قرار گیرد، دامنه‌های اعتراضات و درگیری‌های داخلی طولانی مدت در این کشور زبانه کشیده و بار دیگر فضا برای رشد گروه‌های تروریستی و تکفیری در آن فراهم می‌شود.

انتهای پیام/

R36346/P/S8,90/CT4

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۱۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراضات ضداسرائیلی دانشگاه‌های برجسته آمریکا را فرا گرفت

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، اعتراضات علیه جنگ غزه از دانشگاه کلمبیا و ییل به سایر دانشگاه‌ها آمریکا گسترش یافته است.

این تازه‌ترین بحرانی است که مقام‌های آمریکا و دانشگاه‌های آمریکا در ادامه جنگ غزه با آن مواجه‌اند.

معترضان آمریکا را به حمایت از جنگ متهم می‌کنند.

نیرو‌های پلیس آمریکا با لباس و تجهیزات ضدشورش به پردیس اصلی دانشگاه «ییل» در کانتیکات و محل برگزاری تظاهرات دانشجویی ضداسرائیل هجوم بردند.

«سی‌ان‌ان» نیز گزارش داده است که پلیس حتی به خبرنگاران روزنامه دانشگاه هشدار دستگیری در صورت ترک نکردن محل را داده است.

توجیه حضور گسترده پلیس ضدشورش در دانشگاه، رخداد اوایل این هفته است که در آن یک روزنامه‌نگار یهودی حاضر در صحنه مدعی شد یکی از معترضان با پرچم فلسطین به چشم او کوبیده است.

همچنین، بنابر گزارش «بی‌بی‌سی» پلیس به چادر‌ها و محل تجمع دانشجویان در دانشگاه نیویورک یورش بُرد و شماری را دستگیر کرد.

روز دوشنبه، دانشگاه کلمبیا نیز کلاس‌های حضوری را لغو کرد.

در برکلی و ام‌آی‌تی هم وضعیت مشابهی برقرار است. اعتراض سایر دانشگاه‌ها در سراسر آمریکا را هم فرا گرفته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فعالیت سامانه بارشی تا روز جمعه | افزایش تدریجی دمای هوا از پنجشنبه
  • نگاهی به توافق‌های جدید بین ترکیه و عراق
  • اعتراضات ضداسرائیلی دانشگاه‌های برجسته آمریکا را فرا گرفت
  • جزییات تفاهمنامه ۴ جانبه بغداد منتشر شد
  • امضای یادداشت تفاهم راه توسعه میان ترکیه، عراق، قطر و امارات
  • امضای یادداشت تفاهم چهارجانبه بین عراق، ترکیه، قطر و امارات
  • جزییات تفاهم نامه ۴ جانبه بغداد
  • اردوغان وارد عراق شد
  • رئیسی : موضوع عفاف و حجاب تکلیفی شرعی، قانونی و سیاسی است
  • قانون «عوامل خارجی»دست غرب را در گرجستان می‌بندد؟-بخش پایانی