Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش وزارت بهداشت، حمید رضا صفی خانی روز دوشنبه در حاشیه برگزاری یازدهمین کمیته خدمات بین دستگاهی افزود: یکی از تکالیفی که هم به لحاظ قانونی و هم فنی و عقلانی بر عهده نظام سلامت الکترونیک قرار دارد، این است که بتواند درگاهی را فراهم کند که معاونت ها، سازمان ها و تمامی ذی نفعان عرصه سلامت اطلاعاتی را که به صورت داده های خام تولید می کنند، بتوانند در یک بستر امن در اختیار یکدیگر قرار داده و از اطلاعاتی که در یک نهاد یا دستگاه مطرح می شود، سایر عرصه ها نیز بهره مند شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین دستاوردهایی که شکل گیری نظام سلامت الکترونیک و توسعه پرونده الکترونیک سلامت برای نظام سلامت می تواند داشته باشد، ارتقای کارآیی و توسعه عدالت است که به واسطه تبادل داده ها بین دستگاه ها، شکل می گیرد. یکی از تکالیفی که هم به لحاظ قانونی و هم فنی و عقلانی برعهده نظام سلامت الکترونیک قرار دارد، این است که بتواند درگاهی را فراهم کند که معاونت ها، سازمان ها و تمامی ذی نفعان عرصه سلامت اطلاعاتی را که به صورت داده های خام تولید می کنند، بتوانند در یک بستر امن در اختیار یکدیگر قرار داده و از اطلاعاتی که در یک نهاد یا دستگاه مطرح می شود، سایر عرصه ها نیز بهره مند شوند که از آن به عنوان خوشه سلامت یاد می کنیم.

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت بیان کرد: درگاه یکپارچه تبادل اطلاعات سلامت، حیطه ای است که اجازه می دهد سازمان ها اطلاعات خود را با یکدیگر به صورت سرویس رد و بدل کنند و بدون اینکه نیازمند توسعه زیرساخت های سخت افزاری برای یکسان سازی دیتابیس ها باشیم، سازمان ها می توانند با استفاده از دیتابیس های خودشان، اطلاعات خود را در این عرصه و درگاه تبادل کنند.

صفی خانی افزود: نظام سلامت بسیار پیچیده است و درگاه های متفاوت و حیطه های گوناونی دارد، برای اینکه حیطه های مختلف خدمتی را در یک درگاه جمع آوری کرده و بستر تبادل آن را فراهم کنیم، ماتریس خدمات بین دستگاهی را شکل دادیم. در این ماتریس تعیین می شود که چه دستگاهی باید چه داده هایی برای کدام دستگاه ها را تامین کند. برای مثال، در حوزه غذا و دارو، اطلاعات تعداد داروخانه های کشور تولید شده و حوزه درمان به آن نیاز پیدا می کند، در این مورد معاونت درمان می تواند از طریق این درگاه اطلاعات را در بستر امنی دریافت کند یا اینکه اگر سازمان های بیمه گر داده ای را تولید می کنند، داده را در درگاه قرار دهند تا سایر حوزه های سلامت از آن بهره مند شوند.

مدیرملی پرونده الکترونیک سلامت ادامه داد: لازمه این چرخش داده ها استقرار بستر امن است و مفتخریم اعلام کنیم در حال حاضر ۱۰۰ سرویس بین دستگاهی شناسایی شده که یکی از مهم‌ترین دستاوردهای توسعه نظام سلامت الکترونیک و پرونده الکترونیک سلامت است.

وی بیان کرد: در کنار پرونده الکترونیک سلامت، سرویس های ارزش افزوده بسیاری را تعریف کرده ایم.  امروز یازدهمین کمیته خدمات بین دستگاهی است که عملا به صورت ورکشاپ برگزار شده و در آن تمام تغییراتی که رخ داده مرور شده و سایر سرویس هایی که باید افزوده شود مورد تبادل نظر قرار می گیرد. شاهد به ثمر رسیدن یکی از دستاوردهای پرونده الکترونیک سلامت هستیم که در قالب سیستم های بین دستگاهی تعریف شده و در حال استحصال است.

صفی خانی درباره سازمان های ذی‌نفع در این درگاه اطلاعاتی گفت: تمامی واحدهای درون سازمانی وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی شامل معاونت های ستادی، سازمان های مستقل مانند انتقال خون، بیمه سلامت، انستیتو پاستور و نظام پزشکی و تمامی ذی نفعان عرصه سلامت در این درگاه به تبادل اطلاعات در بستر امن فعالیت خواهند داشت.

مدیر ملی پرونده الکترونیک سلامت اظهار داشت: در این درگاه تعریف می شود که چه افرادی چه اطلاعاتی را تعریف کنند تا قابل استفاده دیگران بوده و چه اطلاعاتی باید توسط دیگران تهیه شود تا مورد استفاده قرار گیرد. در واقع یک اتاق تهاتر اطلاعات فراهم کرده ایم. در این اتاق تمامی ذی نفعان با یکدیگر داد و ستد اطلاعایت دارند؛ بدون اینکه زیرساخت هایی ایجاد شده و اطلاعات را در وزارت بهداشت به صورت دیتابیس تهیه کنیم. این موضوع باعث می‌شود مالکیت داده و دیتا به شکل مناسبی فراهم شود.

برچسب‌ها سلامت بیمه سلامت بهداشت و درمان پرونده الکترونیک سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سلامت بیمه سلامت بهداشت و درمان پرونده الکترونیک سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی سلامت بیمه سلامت بهداشت و درمان پرونده الکترونیک سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۱۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای حفظ سلامتی روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یورونیوز، تخم‌مرغ که در بسیاری از یخچال‌های خانگی جز اصلی تغذیه روزانه محسوب می‌شود، چیزی فراتر از یک گزینه همه‌کاره و خوشمزه است. تحقیقات اخیر دلایل متعددی را برای گنجاندن دو تخم مرغ در رژیم غذایی روزانه نشان می‌دهد.

تخم مرغ بسیار فراتر از یک غذا است و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است. تحقیقات دانشمندان از مزایای مصرف روزانه دو تخم‌مرغ می‌گوید.

سلامت چشم
تخم مرغ حاوی آنتی اکسیدان های قوی مانند لوتئین و زآگزانتین است که برای حفظ سلامت چشم بسیار حیاتی هستند. این آنتی اکسیدان‌ها در ماکولا، بخشی از چشم که مسئول بینایی مرکزی است، متمرکز شده‌اند.

دانشمندان در تحقیقی که در یک مجله علمی آمریکایی به نام «بایگانی‌های چشم‌پزشکی» منتشر شد، مقدار مناسب تخم مرغ مورد نیاز برای محافظت از چشمان را بررسی کردند.

در این مطالعه بررسی شد که آیا مصرف تخم مرغ کافی می تواند از بیماری «تباهی لکه‌زرد» که منجر به کوری یا انحطاط چشم می‌شود، جلوگیری کند.

در نهایت این مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به این عارضه در بین افرادی که به مدت دو سال و به صورت روزانه دو عدد تخم مرغ مصرف می کردند، ۴۴ درصد کمتر است.

بهترین دمنوشی که موجب جلوگیری از اضافه وزن می‌شود

سوپرغذای تقویت‌کننده مغز
یکی از مزایای برجسته مصرف دو عدد تخم مرغ در روز، تاثیر مثبت آن بر سلامت مغز است. تخم مرغ منبعی غنی از کولین است که یک ماده مغذی حیاتی برای رشد و عملکرد مغز است.

در مطالعه ای که در مجله «عصب‌زیست‌شناسی یادگیری و حافظه» منتشر شد، شرکت کنندگانی که روزانه دو عدد تخم مرغ در طول چهار هفته خوردند، بهبود قابل توجهی در سطح حافظه و تمرکزخود نشان دادند.

مدیریت طبیعی وزن
تخم مرغ همچنین منبع بسیار خوبی از پروتئین‌های با کیفیت بالا و چربی‌های سالم است.

مطالعات نشان می دهد که شروع روز با تخم مرغ می تواند منجر به مصرف کالری کمتر در طول روز در مقایسه با جایگزین‌های غنی از کربوهیدرات مانند غلات صبحانه شود. این موضوع می تواند یک استراتژی مفید برای کسانی باشد که به دنبال مدیریت موثر وزن خود هستند.

روزی چند عدد تخم‌مرغ می‌توان خورد؟ متخصصان تغذیه پاسخ می‌دهند
علاوه بر این، تخم مرغ حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است که به جلوگیری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و برخی سرطان‌ها کمک می‌کند.

بنابراین بهتر است که در هر صبحانه جا را برای خوردن دو تخم مرغ باز کنید تا بهتر ببینید و بهتر فکر کنید و از چاقی و بیماری‌ها در امان بمانید.

کد خبر 846840 برچسب‌ها سلامت خبر مهم تخم مرغ تغذیه

دیگر خبرها

  • آخرین مهلت ثبت نام برای حضور در نمایشگاه پزشکی و داروسازی ویتنام ۲۰۲۴ 
  • وجود ۱۲۶۰ کسب‌وکار دارای نماد اعتماد الکترونیک در کردستان
  • برای حفظ سلامتی روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم؟
  • صدور مجوز الکترونیک کسب و کار
  • سقف تراکنش‌ها در شبکه بانکی تغییر یافت
  • بانک مرکزی: سقف تراکنش غیرحضوری ۲ برابر شد؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان
  • سقف تراکنش غیرحضوری ۲ برابر شد ؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان
  • سقف تراکنش غیرحضوری ۲ برابر شد؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان
  • فعالیت سامانه نسخ الکترونیک بیمه سلامت پایدار شد
  • تبادل تجربیات حمل‌ونقل همگانی اصفهان و سن‌پترزبورگ