Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بیتوته»
2024-04-16@19:45:05 GMT

ترور آیت‌الله هاشمی در تلویزیون سانسور شد

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۶۲۲۰۱



شبکۀ افق سیمای جمهوری اسلامی ایران در برنامه ای به مناسبت 13 آبان و دربارۀ دخالت ها و اقدامات آمریکا، ترورهای گروه فرقان را نیز به این کشور نسبت داد.

به گزارش انتخاب، در این برنامه که ظهر روز جمعه 17 آبان 1398 از شبکۀ افق، پخش شد و با صدای داوود نماینده و با تعبیر آیت‌الله خمینی به جای امام خمینی لحن مستند گونه به خود گرفته بود، به ترورهای گروه فرقان در سال 1358 اشاره شد اما پس از نام سپهبد قرنی و استاد مطهری ناگهان به مهدی عراقی و دکتر مفتح ( در 27 آذر 58) رسیدند و ترور مهم هاشمی رفسنجانی در چهارم خرداد 1358 در دزاشیب شمیران را به عمد یا به سهو از قلم انداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال آن که ترور هاشمی از ترورهای مهم تاریخ معاصر به شمار است و اهمیت این ترور به 6 دلیل بود:

اول این که هاشمی رفسنجانی عضو ارشد شورای انقلاب و از نردیک ترین کسان به امام و از پایه گذاران حزب جمهوری اسلامی بود و بعد از قرائت حکم مهندس بازرگان در مدرسه علوی و نطق مراسم شهید مطهری در حضور امام در مدرسۀ فیضیه و حمله به کمونیست ها مشهور شده و جامعه به نزدیک بودن او با رهبر فقید انقلاب پی برده بود.

دوم به این خاطر که امام پس از اطلاع از این ترور پیام بسیار گرمی فرستاد و او را به سید حسن مدرس تشبیه کرد و گفت: «هاشمی زنده است چون نهضت زنده است».علاقه امام به او به حدی بود که برای بهبود هاشمی نذر کرد و دستور داد حفاظت از او از آن پس به صورت ویژه انجام شود.

دلیل سوم اما که می توانست در این برنامه مورد اشاره قرار گیرد این است که روز قبل هاشمی در راه پیمایی علیه سنای آمریکا سخنرانی کرده بود. سنای امریکا مشخصا به اعدام امیر عباس هویدا و حبیب الله القانیان رییس انجمن کلیمیان تهران اعتراض کرده بود.

چهارم هم البته این که از این ترور جان سالم به در برد و در واقع همسرش - عفت مرعشی- با فداکاری جان او را نجات داد.

پنجم هم این که این ترور باعث غیبت یک ماهه هاشمی در جلسات شورای انقلاب شد و در غیبت او بود که شورای انقلاب طرح های مهمی چون ملی شدن بانک ها و صنایع را تصویب کرد و سال ها بعد هاشمی گفت اگر من بودم نمی گذاشتم.

ششم به این سبب که ضارب به رغم زنده ماندن آقای هاشمی، اعدام شد.

فرقان البته به جز قرنی، مطهری ، هاشمی رفسنجانی، مهدی عراقی و مفتح ترورهای دیگری هم انجام داد و آنها را هم از قلم انداختند: مانند ترور آیت الله سید رضی شیرازی از نوادگان میرزای شیرازی و امام جماعت مسجد شفا در یوسف آباد و گمان می کنم به ترور آیت‌الله قاضی طباطبایی در تبریز هم اشاره نشد.

برخی هم معتقدند ترور آیت‌الله خامنه ای در ششم تیر 1360 در مسجد ابوذر تهران کار فرقان بوده نه مجاهدین خلق.

به دو دلیل: یکی نوشته ای که درون ضبط صوت تعبیه کرده بودند (هدیه به جمهوری اسلامی ایران، گروه فرقان) و دیگری این که با توجه به نقشه عملیات فردای آن روز در هفتم تیر 1360 و در دفتر حزب جمهوری اسلامی مسؤولان امنیتی هوشیار می شدند و آیت الله خامنه ای هم طبعا در جلسه شرکت می کردند و آنجا به هدف خود می رسیدند.. نوع ترور هم با گروه فرقان بیشتر تناسب داشت تا مجاهدین/ منافقین که پیچیده و از راه نفوذ و بمب گذاری ترور می کردند.

به بهانۀ این سانسور می توان گفت استفاده از تعابیری چون آیت الله خمینی به جای امام خمینی و تصاویر تازه از آرشیو بیرون آمده پس از استفاده « من و تو» از آرشیوهای دیجیتالی شده سازمان و صدای گوینده ای مانند نماینده بر روی برنامۀ سیاسی کافی نیست. تاریخ را باید درست و بی کم و کاست روایت کرد.

چرا که بیننده می پرسد اگر هاشمی رفسنجانی و ترور او در خرداد 1358 را در فهرست ترورهای فرقان نیاورند روایت های دیگر را چه گونه می توان باور کرد؟


منبع: بیتوته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.beytoote.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بیتوته» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۲۲۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علما در طول تاریخ با تبیین حق و حقیقت هدایتگر مردم بوده‌اند

اردبیل-عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه علما در طول تاریخ با تبیین حق و حقیقت هدایتگر مردم بوده‌اند، گفت: آیت الله مروج از علمای بلاد آذربایجان است که به مردمداری و اخلاق مداری شهره است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، آیت‌الله محمدتقی پورمحمدی شامگاه دوشنبه در آیین بزرگداشت امام جمعه فقید اردبیل اظهار کرد: علما در طول تاریخ با تبیین حق و حقیقت هدایتگر مردم بودند و تلاش کردند تا امت اسلامی و باتقوا در دام شیطان گرفتار نیایند.

وی از علما به عنوان مرزداران سنگرهای عقیدتی یاد و خاطرنشان کرد: برخلاف نظامی‌ها که مرزدار حدود و ثغور جغرافیایی هستند علما همواره سعی کردند تا به دور از اغراق و یا تنگ نظری مردم را از شبهه دور کرده و راه روشن و بابصیرت را برای مردم تبیین کنند.

امام جمعه مراغه مجاهدت علما را در بیان مکتب ارادت به علی (ع) و خاندان آن حضرت یادآور شد و بیان کرد: در کنار تاثیرگذاری نفوس آنها مداد علما از خون شهدا افضل معرفی شده چرا که در طول تاریخ علامه حلی‌ها، شوشتری‌ها، شهید اول و ثانی، علامه طباطبایی و دیگر بزرگان در سنگر اعتقادی و ایمانی سعی کردند به تربیت انسان های شایسته و فاخر کمک کنند.

آیت الله پورمحمدی اضافه کرد: در طول تاریخ علما، رحانیون و مرجعیت با تنگناها و تبعید و زندان روبه‌رو بوده و با وجود همه این مشکلات سعی کردند تا نقش خود را به خوبی ایفا کرده و هدایتگری را سرلوحه عمل قرار دهند.

وی گفت: در این بین علمای بلاد آذربایجان به ویژه اردبیل از ملااحمد اردبیلی گرفته تا مقدس و محقق اردبیلی، سیدیونس، مفتی شیعی و در عصر معاصر نیز موسوی اردبیلی، آیت الله مشگینی و آیت الله مروج سکاندار هدایت و تربیت بزرگانی بودند که امروز مردم به وجود آنها افتخار می کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تسلیت بیست و سومین سالگرد رحلت عالم مجاهد و روحانی پارسا آیت‌الله مروج بیان کرد: در زمانی که عهده دار فرماندهی سپاه اردبیل بودم بیشترین همنشینی و همراهی را با آیت‌الله مروج داشتم و در او جز اخلاق، تواضع و مردمداری هیچ مرامی مشاهده نکردم.

پورمحمدی تصریح کرد: مردم اردبیل نیز در ابراز محبت و علاقمندی به این شخصیت وارسته در تشییع پیکر او سنگ تمام گذاشته و دین خود را نسبت به علمای مردم باور با سیره و سلوک متعهدانه نشان دادند.

بیست و سومین سالگرد رحلت آیت الله «بیوک آقا خلیل زاده مروج» در حالی در اردبیل برگزار شد که دوستداران و شاگردان این مبارز نستوه انقلابی با نثار فاتحه و صلوات یاد و نام این چهره شاخص دیار سبلان را گرامی داشتند.

آیت الله مروج علاوه بر مبارزات علنی با رژیم پهلوی در دوران پیروزی انقلاب اسلامی در هشت سال دفاع مقدس نیز پدر معنوی رزمندگان لقب گرفته بود و در مسئولیت نمایندگی امام راحل و رهبری معظم انقلاب در این استان سعی کرد تا کارنامه ای شایسته از خود به یادگار گذاشته و در 27 فروردین سال 80 دعوت حق را لبیک گفت.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • ارتش اسرائیل یک مقام ارشد حزب الله را ترور کرد
  • تل‌آویو: اسماعیل یوسف‌باز را ترور کردیم
  • لحظات ترور فرمانده ارشد حزب الله لبنان از زاویه پهپاد
  • لحظات ترور فرمانده ارشد حزب الله لبنان
  • یاد خدا، مطمئن‌ترین راه برای رسیدن به آرامش است
  • علما در طول تاریخ با تبیین حق و حقیقت هدایتگر مردم بوده‌اند
  • سانسور خبری حمله موشکی ایران توسط اسرائیل + فیلم
  • عکسی از پسر آیت الله هاشمی در یک دیدار عیدانه
  • جنگ سایه ایران و اسرائیل علنی شد
  • ببینید | سانسور نتایج حملات موشکی ایران