Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-18@23:46:56 GMT

مکزیک به «مورالس» پناهندگی اعطا کرد

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۶۳۳۰۱

مکزیک به «مورالس» پناهندگی اعطا کرد

وزارت خارجه مکزیک از اعطای پناهندگی به رئیس‌جمهور مستعفی بولیوی خبر داد.

به گزارش مشرق، «مارسلو ابرارد» وزیر خارجه مکزیک بامداد سه‌شنبه گفت که کشورش به «اِوو مورالس» رئیس‌جمهور مستعفی بولیوی پناهندگی اعطا کرده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» ابرارد گفت که اعطای پناهندگی به مورالس، به درخواست خود وی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید:

رمزگشایی از کودتای اخیر در بولیوی

وزارت خارجه مکزیک روز گذشته نیز گفته بود بعد از استعفای مورالس از ریاست‌جمهوری، در پی یک هفته ناآرامی در بولیوی و کودتای ارتش و همچنین مداخلات آمریکا در امور داخلی این کشور، در صورتی که بخواهد می‌تواند در مکزیک از پناهندگی سیاسی بهره‌مند شود.

مورالس که از سوی کمیسیون انتخابات بولیوی برنده انتخابات ریاست جمهوری این کشور در ماه اکتبر اعلام شده بود به دنبال اعتراضات خشونت آمیز مخالفان و اتهامات آنها علیه وی روز یکشنبه ترجیح داد برای جلوگیری از خشونتهای بیشتر از سمت خود کناره گیری کند.

دولت‌های کوبا و ونزوئلا فشارها برای کناره گیری مورالس از قدرت را کودتا علیه وی خوانده و خواستار حمایت جامعه بین المللی از رئیس جمهور منتخب بولیوی شده‌اند.

بنا بر اعلام کمیسیون انتخابات بولیوی و رای دادگاه عالی این کشور پس از شمارش دستی آرا، اوو مورالس موفق شده بود با کسب ۴۷ درصد آرا بر رقیبش کارلوس مسا با ۳۶ رصد آرا پیروز شود.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز تحولات عراق روح الله زم تحولات لبنان اوو مورالس مکزیک انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کوبا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۳۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز انتخابات سرنوشت ساز پارلمانی در کرواسی

شهروندان کشور کرواسی امروز ( چهارشنبه) به پای صندوق های رای می روند تا سرنوشت کشور خود و اینکه چه کسی و با چه رویکرد سیاسی در آینده سکان حکومت این کشور را در دست می گیرد را انتخاب کنند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "تاگس شاو"، امروز (چهارشنبه) در کرواسی انتخابات پارلمانی برگزار می شود. حدود چهار سال پیش محافظه کاران در این انتخابات به وضوح پیروز شدن احتمالاً این بار دیگر این گونه نخواهد بود. احزاب کوچک احتمالا نقش تعیین کننده ای در این انتخابات ایفا خواهند بود. مبارزات انتخاباتی با یک دوئل مشخص شد.

همچنان در روز انتخابات کاملاً مشخص نیست که کرواسی در آینده چگونه اداره خواهد شد. نظرسنجی ها حزب حاکم محافظه کار HDZ را قوی ترین نیرو می دانند. با این حال، این حزب احتمالاً برای کسب اکثریت 151 نماینده پشت سر خود با مشکل مواجه خواهد شد.

مشخصه بارز مبارزات انتخاباتی سال جاری در این کشور دوئل بین دو شخصیت سیاسی مهم در سیاست داخلی کرواسی است. آندری پلنکوویچ، نخست وزیر و رهبر HDZ از یک سو و زوران میلانوویچ، رئیس جمهور این کشور از سوی دیگر.

میلانوویچ را تندترین منتقد پلنکوویچ می دانند. وی بارها از روابط خویشاوندی و فساد حکومت انتقاد کرده است. HDZ اکثر اوقات از زمان استقلال کرواسی بر این کشورحکومت کرده است و به دولت و نهادهای آن نفوذ کرده است. در هشت سال گذشته دولت به حاکمیت این حزب ، 30 وزیر را از دست داده که بسیاری از آنها به دلیل اتهامات فساد و رسوایی های مشابه مجبور به استعفا شدند.

در واقع میلانوویچ به عنوان رئیس جمهور اصلا نباید وارد کارزار انتخاباتی می شد. اما در اواسط ماه مارس، وی به طور شگفت انگیزی اعلام کرد که برای حزب سوسیال دموکرات (SDP) به عنوان نامزد نخست وزیری نامزد خواهد شد. دادگاه قانون اساسی مداخله کرد و میلانوویچ را از کاندیداتوری بدون استعفا از رئیس جمهوری منع کرد.

سپس میلانوویچ به داوران این دادگاه به عنوان "مگس های پایدار مزاحم" توهین کرد - و رئیس جمهور باقی ماند. اگرچه او به طور رسمی دیگر در رقابت نیست، اما SDP اکنون بدون نامزد اصلی در رقابت است. با این همه میلانوویچ با شعارهای رکیک خود در مبارزات انتخاباتی حضور داشت. این سیاستمدار بسیار محبوب یک پوپولیست ناک اوت است که موقعیت هایش بین چپ و راست در نوسان است و گاهی اوقات در عرض چند روز 180 درجه می چرخد.

رقیب وی پلنکوویچ در صفوف حزب محافظه کار HDZ که بخش هایی از آن ملی گرایانه عمل می کنند، یک میانه رو محسوب می شود. نخست وزیر یک سیاستمدار قدرتمند عملگرا است. این امر او را حتی با شرکای ائتلافی که لزوماً از نظر ایدئولوژیک به HDZ نزدیک نیستند، مانند نمایندگان اقلیت های صرب و ایتالیا، سازگار کرده است.

بنابراین خیلی چیزها در این انتخابات به اقلیت ها و احزاب کوچکتر بستگی دارد. MOST محافظه کار و Mozemo چپ سبز ائتلاف با HDZ را رد می کنند. با این حال، ائتلاف با "جنبش میهن" (Domovinski pokret) پوپولیست راستگرا، که احتمالاً به سومین نیروی قوی تبدیل خواهد شد، ممکن است. اما آرای آنها ممکن است برای اکثریت کافی نباشد.

SDP هم احتمالاً به چندین حزب دیگر برای کسب اکثریت در پارلمان نیاز دارد. در صورت تحقق این امر، میلانوویچ هم می تواند از ریاست جمهوری استعفا دهد و به دنبال نخست وزیری باشد. با این حال، ناظران معتقدند که میلانوویچ توانایی تشکیل ائتلاف را ندارد. مواضع او اغلب روشن نیست و نسبت به انتقاد واکنش های تندی نشان می دهد. حکومت تحت او ممکن است متزلزل باشد و به سرعت از هم بپاشد. در آن صورت انتخابات جدید محتمل خواهد بود.

روز انتخابات در کرواسی یک روز غیر کاری است. شعبه های رای گیری ساعت 7 صبح به وقت محلی باز شده و در ساعت 19 بسته می شود.

بهر حال رای‌دهندگان در کرواسی امروز در حالی در انتخابات پارلمانی این کشور شرکت خواهند کرد که «اتحاد دموکراتیک کرواسی» ممکن است قدرت را به حزب سوسیال دموکرات این کشور واگذار کند.

حزب سوسیال دموکرات کرواسی امیدوار است تا با پیروزی در این انتخابات زمینه پیروزی‌های بعدی در انتخابات پارلمان اروپا در ماه ژوئن و سپس انتخابات ریاست‌جمهوری در اواخر سال جاری میلادی را فراهم کند.

زوران میلانوویچ، رئیس‌جمهوری کنونی کرواسی از حزب سوسیال دموکرات در نظر دارد تا در صورت پیروزی حزبش به عنوان نخست‌وزیر قدرت را به دست گیرد. مقام رئیس‌جمهوری در کرواسی بیشتر جنبه تشریفاتی دارد.

به قدرت رسیدن سوسیال دموکرات‌ها در کرواسی می‌تواند تغییری اساسی در سیاست خارجی این کشور نیز ایجاد کند. دولت کنونی با محوریت «اتحاد دموکراتیک کرواسی» از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین از کی‌یف حمایت کرده است. اما به قدرت رسیدن سوسیال دموکرات‌ها ممکن است باعث شود زاگرب سیاست متفاوتی در قبال جنگ اوکراین اتخاذ کند.

اتحاد دموکراتیک کرواسی هرچند از زمان استقلال این کشور اغلب قدرت را در دست داشته است اما اکنون با رسوایی‌های مرتبط با فساد مالی روبرو است. از سوی دیگر نشانه‌هایی از تغییر جهت «اتحاد دموکراتیک کرواسی» به سمت اقتدارگرایی و ملی‌گرایی نیز دیده می‌شود.

حزب سوسیال دموکرات تاکنون در زمینه بسیج افکار عمومی علیه فساد مالی و جهت‌گیری‌های اقتدارگرایانه «اتحاد دموکراتیک کرواسی» موفق بوده اما معضل اصلی این حزب شکاف‌های درونی است.

با این همه نتیجه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که «اتحاد دموکراتیک کرواسی» با وجود همه مشکلاتی که با آن روبرو است همچنان محبوب‌ترین نیروی سیاسی در این کشور محسوب می‌شود.

از سوی دیگر به دلیل اینکه زوران میلانوویچ تصمیم دیوان قانون اساسی مبنی بر لزوم استعفای او از مقام ریاست‌جمهوری در صورت نامزدی‌اش برای سمت نخست‌وزیری را رد کرده است به این ترتیب در صورت پیروزی سوسیال دموکرات‌ها ممکن است دیوان قانون اساسی به دلیل عدم استعفای زوران میلانوویچ پیش از آغاز کارزار انتخاباتی نتیجه رای‌گیری را باطل اعلام کند. امری که می‌تواند زمینه‌ساز یک بحران سیاسی جدی در کرواسی شود.

زوران میلانوویچ تاکید می‌کند که تنها پس از برگزاری انتخابات و در صورت پیروزی سوسیال دموکرات‌ها از مقام ریاست‌جمهوری استعفاء خواهد تا به عنوان نخست‌وزیر جدید فعالیت کند. زوران میلانوویچ همچنین با دیدگاه‌های نزدیک به مسکو در عرصه سیاست خارجی شناخته می‌شود.

مسکو:عضویت اوکراین، پایان اتحادیه اروپا است

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • محافظه کاران در انتخابات کرواسی اکثریت مطلق را از دست دادند
  • همایش فرهنگسازان حضور در قم برگزار شد
  • هر جایی که مردم حاضر شدند نگرانی‌ها برطرف شد
  • کتاب های عجیب و غول پیکر یک کشیش! (+عکس)
  • هند؛ پرجمعیت‌ ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ ترین انتخابات
  • زاکانی: واگن‌های چینی امسال وارد کشور می‌شود
  • آغاز انتخابات سرنوشت ساز پارلمانی در کرواسی
  • ونزوئلا سفارتش در اکوادور را تعطیل کرد
  • مادورو دفاتر دیپلماتیک ونزوئلا در اکوادور را تعطیل کرد
  • هشدار مکزیک به شهروندانش؛ اسرائیل را ترک کنید