Web Analytics Made Easy - Statcounter

صراط:

داود حاج محمد خانی، محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: امروزه بیماری هایی مانند افسردگی و خواب آلودگی را جزو اثرات خستگی می‌دانند. اما نکته مهم این است که دلایلی، همچون خستگی ناشی از کار فیزیکی یا یک علت عصبی گذرا را نباید به عنوان بیماری به حساب آورد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران او افزود: از دلایل خستگی از نظر جسمی را می‌توان، غلبه خلط بلغم یا خلط دم (خون) دانست؛ که در تقسیم بندی امروزی شامل بیماری هایی مانند چربی خون، غلظت خون، فشار خون، پرخوری و کم خونی نام برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این محقق و پژوهشگر طب سنتی ادامه داد: عدم ورزش و تحرک کافی، تغذیه نامناسب و نداشتن استراحت کافی از دیگر دلایل احساس خستگی است که برای رفع آن می‌توان با پرهیز از غذا‌های مولد خون مثل مصرف گوشت زیاد، مصرف غذا‌های سرد –چرب و شیرین به صورت همزمان و انجام منظم حجامت و اهدای خون استفاده کرد.

حاج محمد خانی افزود: غذا‌ها یا گیاهانی برای ایجاد و نشاط بدن در هر اقلیمی طرفداران خاص خود را دارد و علاوه بر آنکه نشاط آور و انرژی بخش برای بدن است، سبب رفع خستگی افراد می‌شود .

به گفته او دمنوش تیول، چای ترش، میوه نسترن، به لیمو، گل گاوزبان، سنبل الطیب، لیمو عمانی شربت گلاب و زعفران، نعناء، شربت بهار نارنج که برای رفع خستگی موثر است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی تصریح کرد: افرادی که فشار خون بالایی دارید می‌توانند با تهیه دمنوش سماق، چای ترش و برگ زیتون و استفاده کرده و حس آرامش را به بدنشان هدیه دهند. همچنین اگر افرادی در حالت ضعف و خستگی از افت فشار خون رنج می‌برند، می‌توانند دمنوش بادرنجبویه و زعفران یا گاوزبان و گلاب را ترکیب و مصرف کنند.

او ادامه داد: افرادی که به واسطه مشکلات کلیوی احساس خستگی در بدنشان دارند، می‌توانند با مصرف دمنوش ناخنک، عناب، خارخاسک، از فواید این گیاهان بهره ببرند.

حاج محمد خانی بیان کرد: مصرف یک قاشق غذاخوری از ترکیب مساوی گیاهان قدومه شیرازی، بالنگ، تخم ریحان و تخم شربتی به رفع ضعف قوای جسمانی کمک می‌کند همچنین یک فنجان عرق بیدمشک و یا نسترن به همراه بادرنجبویه بسته به شرایط مزاج افراد می‌تواند در رفع خهستگی اثرگذار باشد.

او با اشاره به بروز عارضه خستگی در افراد کم خون گفت: این افراد می‌توانند با معجون شیره انگور و آب هویج، حس خستگی را از بدنشان دور کنند؛ به این صورت که دو قاشق شیره انگور را در یک لیوان آب هویج مخلوط و سپس میل کنند. همچنین ترکیب دمنوش گل همیشه بهار، گزنه و پونه را با کمی عسل مخلوط و سپس میل کنند. البته افرادی که فشار خون دارند گیاه پونه را مصرف نکنند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی در پایان گفت: اگر علت خستگی کار فیزیکی باشد افراد می‌توانند علاوه براستحمام و ماساژ از دمنوش آویشن، برگ تیول، چای بابونه، چای سبز و سیاه، شربت آبلیمو عسل با کمی گلاب استفاده کنند.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: طب سنتی انواع دمنوش صراط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۳۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدها و نبایدهای تغذیه در فصل بهار

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: با توجه به اینکه در فصل بهار، هوا گرم‌تر می شود و رطوبت هوا افزایش پیدا می‌کند بهتر است غذاهایی که ساده و اجزا و ترکیبات کمتری دارند مصرف شود. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دکتر علیرضا عباسیان؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این‌که فصل بهار گرم و تر است، اظهار داشت: رعایت برخی نکات در فصل بهار برای همه مردم با هر مزاجی خوب است از جمله این که در این فصل مصرف برخی غذاها مثل شیرینی‌ها، گوشت‌ها، غذاهای حاوی ادویه‌جات نظیر غذاهای تند باید کاهش یابد.

وی ادامه داد: در این فصل هوا گرم‌تر می‌شود و رطوبت هوا افزایش پیدا می‌کند و به همین دلیل افرادی که مزاج گرم و تر دارند، حالشان بدتر می‌شود و به عنوان مثال نوجوان‌ها و جوان‌ها ممکن است دچار جوش‌های صورت شوند و عارضه‌هایی نظیر کهیرهای پوستی، آلرژی و حساسیت، خارش انتهای حلق، آبریزش از بینی، آبریزش از چشم، عطسه‌ و حالت زکام افزایش یابد که این حالت‌ها بیشتر مربوط به مزاج گرم و تر است. به این اشخاص علاوه همه دستوراتی که برای سایر افراد مطرح است؛ عدم مصرف گوشت‌ها به ویژه گوشت قرمز، غذاهای تند و شیرینی‌جات توصیه می‌شود. همچنین مناسب است که افراد دارای مزاج گرم و تر از عطرهای خنک استفاده کنند و یا همچون گذشته عطر نیلوفر یا گلاب را مصرف کنند و این‌ افراد نباید عطرهایی که خیلی بوهای تند و تیزی دارند مثل مشک یا عطرهای شیرین استفاده کنند.

این پزشک و متخصص طب ایرانی تأکید کرد: در هم خوری‌ها را باید کم کرد. مصرف اغذیه‌جات خشک نسبت به آن‌هایی که چرب هستند، برتری دارد و در مورد شیرینی‌ها توصیه می‌کنیم شیرینی‌تر استفاده نکنند و بیشتر از شیرینی نخودچی و شیرینی برنجی استفاده شود؛ در مورد میوه‌ها هم توصیه می‌کنیم که در هم خوری میوه انجام نشود و افراد از یک مدل میوه استفاده کنند. مثلا امروز سیب مصرف کنند فردا خیار و پس فردا نارنگی یا پرتقال بخورند. البته یک قاعده کلی هم وجود دارد که در هر فصلی میوه آن فصل باید خورده شود. یعنی خوب است که ما در فصل بهار میوه‌هایی که مخصوص فصل بهار است را میل بکنیم. مثلا پرتقال یا نارنگی میوه‌های فصل زمستان است و بهتر است در همان فصل استفاده شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر این‌که در این فصل باید بیشتر غذاهایی که ساده هستند میل شوند و بهتر است اجزای غذا کم باشد؛ اظهار داشت: در گذشته ما ایرانی‌ها غذاهایی داشتیم که بسیار ساده بودند و اجزایش کم بود. مثلا انواع املت‌ها، تخم مرغ،خاگینه‌ها ،هویج یا بادمجان یا کشک که یک غذای خیلی خوب است و در این فصل به شکل کله‌جوش استفاده می‌شود. همچنین مواد غذایی نظیر سوپ جو، آش جو و نان جو غذاهای خیلی ایده‌آلی برای این فصل هستند و حبوباتی که کمی خنک‌تر است مثل عدس یا ماش برای این فصل مناسب‌تر اند.

وی افزود: در کنار این دستورات کلی دستوراتی داریم که برای همه فصول است اما برای این فصل بیشتر است و برای مثال غذاهایی که رنگ‌ها و طعم‌های مصنوعی دارند مثلا شیرینی‌هایی که رنگ‌های خیلی خاص نظیر قرمز، سبز تند، نقره‌ای و طلایی دارند، برای بدن مضر هستند و همچنین آدامس‌ها و تنقلاتی که رنگ‌های زیاد و طعم‌های خیلی خاص دارند نیز برای همه فصول خوب نیست و در فصل بهار از آنجایی که بدن خیلی حساس‌تر است، ویژه‌تر مضر هستند.

عباسیان بیان کرد: در میان آجیل‌ها، بیشتر فندق و بادام و تا حدودی پسته را توصیه می‌کنیم و همچنین مصرف تخم کدو، آفتاب‌گردان، تخمه ژاپنی و تخم هندوانه هم خوب است اما گردو ممکن است افراد را تا حدودی اذیت کند و به علاوه بادام زمینی یا بادام هندی هم به دلیل گرمی و خاصیت آلرژنی که دارند می‌توانند تا حدودی برای بدن‌هایی که ضعیف‌تر هستند، اذیت‌کننده باشند. حالا اگر این ترکیبات با هم مخلوط شوند باز اذیتش بیشتر می‌شود و برای مثال مصرف انواع باقلواها چون معمولاً تنوعی از این آجیل‌ها را دارند و به آن‌ها انواع شیرین‌کننده‌ها و گاهاً مواد نگه‌دارنده می‌زنند ممکن است اذیت کننده باشند.

توصیه‌های تغذیه‌ای وزارت بهداشت برای وعده‌های سحر و افطار ماه رمضان

این متخصص طب سنتی ضمن اشاره به اینکه در میان آجیل‌ها هر روز یک مدل آجیل را بخورید و برای مثال یک روز تخمه کدو میل کنید و روز بعد چند بادام، یاد آور شد: فاصله‌گذاری بین مواد غذایی مهم است و بلافاصله بعد از مصرف یک سری آجیل و شیرینی غذا خورده نشود. یک مقدار گرسنه بودن توصیه می‌شود و بهتر است همیشه سیر از سر سفره بلند نشویم و هنگام بلند شدن از سر سفره یک مقدار گرسنه باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ویدیو/ کشف سیاره شگفت‌انگیزی که آب در آن می‌جوشد
  • آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟
  • درمان اصلی کبد چرب چیست؟
  • چالش‌هایی که با روزه‌داری مواجه می‌شویم
  • این غذاها را در بهار بخورید
  • خواص مصرف برخی دمنوش‌های مفید در ماه مبارک رمضان
  • باید‌ها و نباید‌های تغذیه در فصل بهار
  • دانشمندان موفق به کشف دلیل خستگی مزمن شدند
  • دانشمندان سرانجام موفق به کشف دلیل خستگی مزمن شدند
  • بایدها و نبایدهای تغذیه در فصل بهار