شهریور ماه سال جاری سعید ملایی چهره شاخص جودوی ایران و دارنده مدال طلای جهان و یکی از شانس‌های اصلی کسب مدال طلای المپیک ۲۰۲۰ برای ایران، پس از شکست در مرحله نیمه نهایی رقابت‌های جودوی قهرمانی جهان ۲۰۱۹ در ژاپن، در اقدامی با حمایت رییس فدراسیون جهانی اعلام کرد که مجبور شده عمدی در نیمه نهایی رقابت‌ها ببازد تا با جودوکار رژیم صهیونیستی روبرو نشود، موضوعی که از سوی مقامات ورزش ایران به شدت رد شد، اما در نهایت این ماجرا و اتفاقات پس از آن باعث تعلیق کلیه فعالیت‌های جودوی ایران شد.

به گزارش ایسنا، ملایی در شهریور ۹۸ با حمایت علنی شخص رییس فدراسیون جهانی جودو از توکیو به تهران بازنگشت و راهی آلمان شد. او هر چند در ابتدا و در مصاحبه با رسانه‌های خارجی تاکید کرد، درخواست پناهندگی به آلمان را نداده، اما اکنون دروغ بودن این ادعا آشکار شده و اسناد موجود نشان می‌دهد که ملایی سناریویی کامل برای ترک تابعیت ورزشی ایران و پناهندگی در کشور دومی را در سر داشته است، آن هم ماه‌ها قبل از مسابقات قهرمانی جهان در ژاپن.

سکوت درباره چرایی این اتفاق تا مدت‌ها ادامه داشت تا اینکه آرش میراسماعیلی رییس فدراسیون جودو رسما در گفت‌وگویی تلویزیونی عنوان کرد که "ملایی از مدت‌ها پیش پیگیر پناهندگی به کشور‌های دیگر از جمله آذربایجان و آلمان بوده و حتی بررسی چت‌های این جودوکار با مسئول برگزاری مسابقات فدراسیون جهانی جودو نشان می‌دهد وی از مدت‌ها پیش خواستار کمک مسئولان ارشد فدراسیون جهانی برای پناهندگی‌اش به یک کشور‌های خارجی بوده است".

فدراسیون جهانی جودو اخیرا با ارسال نامه‌ای به مسوولان ورزش ایران و ارسال بخشی از چت‌های سعید ملایی با خانم "لیزا" مسوول برگزاری مسابقات فدراسیون جهانی جودو تاکید کرده که این جودوکار ایرانی از مدت‌ها پیش به دلیل شرایط دشوارش در ایران، به صورت جدی پیگیر پناهندگی‌اش در کشور‌های دیگر بوده است.

این چت‌ها به صورت اظهارات یکطرفه سعید ملایی (اظهارات "لیزا" از سوی فدراسیون جهانی حذف شده) و در ضمیمه مستندات و دفاعیات فدراسیون جهانی جودو در دلایل ورودش به موضوع ملایی برای مقامات ایرانی ارسال شده است.

ملایی در بخشی از این چت‌ها که متن آن در اختیار ایسنا قرار گرفته، حدود ۷ ماه قبل از اتفاقات رقابت‌های جهانی مدعی شده "در شرایط سختی در ایران زندگی می‌کند و در صورت سرپیچی از دستورات جانش در خطر است"!. موضوع نادرستی که طرح آن احتمالا بر اساس سناریوی بوده که در ذهن داشته تا با این ادبیات، ترحم و همراهی بیشتر مسوولان فدراسیون جهانی جودو را برای خروجش از زیر پرچم ایران فراهم و فرآیند اخذ پناهنگی‌اش را اجرا کند.

او در این مکالمات مدعی شده که همواره مجبور به مبارزه نکردن با حریفان اسراییلی شده و کناره‌گیری‌های دستوری او از مسابقات مختلف باعث شده رنکینگ او از رتبه ۲ به ۷ کاهش پیدا کند.

بخش‌هایی از اظهارات سعید ملایی با مسوول مسابقات فدراسیون جهانی جودو که بصورت چت انجام شده به این شرح است:

- فدراسیون ایران امروز (۲۲ بهمن ۹۷) گفت که نباید به روسیه بروم با وجود اینکه ثبت نام کرده‌ام. من پرسیدم چرا نباید به تورنمنت بروم، گفتند بخاطر اینکه فدراسیون جهانی باخت‌های تقلبی در فرانسه را فراموش کند. این‌ها همه دروغ است. می‌خواهم به آقای ویزر نامه بنویسم تا کشورم را عوض کنم.

-، اما یک نامه محرمانه به تو خواهم داد تا یک موضوع محرمانه را بگویم.

- ... اگر اطاعت نکنم من و خانواده‌ام در ایران کشته می‌شویم.

- من تنها از شما و آقای ویزر (رئیس فدراسیون جهانی) کمک می‌خواهم تا این شرایط را برای من تسهیل کنید، چرا که شاید بخاطر اسرائیل نتوانم به المپیک بروم و سهمیه بگیرم.

- من در ایران بشدت با مشکل مواجه شده‌ام. من برای مسابقات آینده و المپیک به کمک زیادی از سوی آقای ویزر احتیاج دارم.

- من می‌خواهم که نامه محرمانه من را به آقای وزیر (!) انتقال دهید چرا که اگر در ایران متوجه آن شوند، از شر من خلاص می‌شوند و برای من مشکل ساز می‌شود.

 سعید ملایی در حالی ۲۲ بهمن ۹۷ از مقامات فدراسیون جهانی جودو برای کمک به پناهندگی‌اش در کشور‌های خارجی درخواست کمک کرده که پس از ماه‌ها برنامه‌ریزی، سرانجام توانست این پروژه را در شهریور ۹۸ با هجمه سنگین رسانه‌ای بین‌المللی و نمایشی علیه ورزش ایران اجرا و با هزینه‌ای سنگین تحمیلی به ایران، پناهنده کشور آلمان شود.

بخشی از چت ملایی با مسوول مسابقات فدراسیون جهانی جودو در ۲۲ بهمن ۹۷ بخشی از چت ملایی با مسوول مسابقات فدراسیون جهانی جودو در ۲۲ بهمن ۹۷

منبع: فرارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت « فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه در مورد انتشار این خبر انتقاد یا پیشنهادی دارید لطفاٌ کد ۲۵۷۶۳۵۴۵ را به همراه موضوع به آدرس ایمیل [KHABARBAN] ارسال فرمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

شلیک سردار مجلس به قلب برجام| مین‌گذاری زمین دیپلماسی؛ حالا چه خواهد شد؟

جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس| طرح اخراج بازرسان آژانس؛ ایران با غنی‌سازی ۲۰ درصدی از برجام خارج می‌شود؟

شمخانی: دستگاه‌های اطلاعاتی می‌دانستند قرار است در آن محل عملیات ترور علیه شهید فخری‌زاده انجام شود/ هیچ فردی در صحنه حضور نداشت

اینجا دریا نیست، اهواز است؛ وعده‌های مسئولان برای مردم مصیب‌زدهِ خوزستان نفت‌خیز چه شد؟

نظارت و قضاوت کرمانی‌ها در لیگ‌های یک و برتر

خبر بعدی:

کتاب «مبانی ترانه‌سرایی» رونمایی شد

ایسنا/خراسان رضوی حسن علیشیری گفت: شعر نه‌تنها در سرزمین ما بلکه در فرهنگ‌های دیگر همراه با موسیقی بوده است. پیش از اسلام شعر همراه با موسیقی بود و بعد اسلام نیز این سنت تا زمان رودکی ادامه پیدا می‌کند. با وجود این‌که ترانه به معنی تاریخی سابقه زیادی دارد، در شکل مدرن خود پس از مشروطه آغاز شده که در این کتاب به آن پرداخته شده است.

این مترجم و ترانه‌سرا افزود: اگر بخواهیم به ترانه به عنوان شاخه‌ای مستقل از آفرینش‌گری هنری نگاه جدی‌تری داشته باشیم، ترانه نوین از دهه ۵۰ آغاز می‌شود و هم‌اکنون حدکثر ۵۰ سال از جدی‌انگاری آن نگذشته است. با این حال با راه افتادن دوباره‌ موسیقی پاپ پس از انقلاب، مجددا در اواخر دهه ۷۰ تعداد منتقدینی که به نقد مکتوب ترانه می‌پردازند، بسیار اندک شده و اکثر نقدها شفاهی است.

وی گفت: اهمیت این کتاب این است که نویسنده آن جزو اولین افرادی است که مبانی تئوری ترانه را مکتوب می‌کند. چندین سال پیش از این کتاب، سعید کریمی کتابی به نام مکث در مه را منتشر می‌کند و در آن به طور اولیه به تئوری‌ها و نظریات مربوط به ترانه‌سرایی می‌پردازد اما در کتاب اخیرش به طور مفصل‌تر و کامل‌تر در مورد آن بحث می‌کند.

علیشیری ادامه داد: اهمیت دیگر این کتاب از لحاظ تاثیرگذاری است. بعد از کتاب مبانی ترانه‌سرایی، چندین کتاب در مورد مبانی ترانه و آموزش تئوریک آن تالیف و منتشر شد که هر کدام در بخشی از اثر خود به نوعی وامدار کتاب مبانی ترانه‌سرایی است.

این ترانه‌سرا بیان کرد: ترانه نیز قابل آموختن است و این مساله در مورد تمام هنرهای دیگر نیز صدق می‌کند. اعتقاد من این است که تمام شاخه‌های هنری مشتمل بر دو بخش کوششی و جوششی است. در هنرهای مختلف نسبت بین اکتسابی بودن و ذاتی بودن متفاوت است. در شعر، ابزار مورد استفاده شاعر کلمات است. علم زبان‌شناسی ثابت کرده خلق در زبان متفاوت از ارتباط است. علت اصلی اینکه افرادی شعر و ترانه را غیرقابل آموزش می‌دانند، همین تفاوت بین دو وجه ذاتی و اکتسابی آن است. ترانه نیز جایی بین شعر و موسیقی دارد.

علیشیری تصریح کرد: آموزش بخش‌های اکتسابی و فنون مرتبط با ترانه است که البته دارای آسیب‌هایی نیز هست. یکی از این آسیب‌ها قرار گرفتن قطب ادبیات در برابر قطب موسیقی است. توجه بیش از حد به بخش شعر در ترانه باعث شده از بخش موسیقی آن غافل بمانیم. خیلی از مباحث موجود در ادبیات مانند وزن و قافیه در موسیقی و ترانه اصالت و معنا ندارد. این موارد فقط برای اشعار روی کاغذ است و زمانی که صحبت از موسیقی و ملودی می‌شود، این‌ها معنایی ندارد.

این مترجم افزود: در این کتاب مفاهیمی مانند سبک‌شناسی بیان شده که بسیار فراتر از یک دوره‌ کارگاهی است. کار دیگری که در کتاب سعید کریمی آغاز شده، ورود به مباحث آماری است. مباحث آماری در ادبیات معولا محدود به پایان‌نامه‌های دانشجویی است که متاسفانه محجور باقی می‌ماند.

در ادامه حسین قلی‌پور در نقد این اثر افزود: صحبت راجع‌ به کتاب مبانی ترانه‌سرایی سعید کریمی را می‌توان در چهار بخش مورد بررسی قرار داد. موضوع نخست، اول بودن این کتاب در پرداختن تخصصی به مطالب مربوط به ترانه است. مورد دوم که حائز اهمیت است، مباحث اختصاصی کتاب در موضوع وزن است. بزرگان زیادی در این مورد نظریه‌پردازی کرده‌اند و سعی داشتند به توصیف آن‌ بپردازند. کاری که سعید کریمی در این کتاب کرده، علاوه بر قرار دادن الگو برای افراد، پرداختن به سیر تاریخی توصیفات در مورد وزن است.

این منتقد ادبی گفت: نکته‌ سوم مربوط به فصل آخر این کتاب است. مشکلی که در جلسات ترانه‌خوانی و نقد وجود دارد ضوابط و معیارهایی است که شعر و ترانه با آن‌ها نقد می‌شود. فصل آخر این کتاب کوشیده است تا این معضل را برطرف کند و به نقد داوری بپردازد.

وی ادامه داد: مطلب چهارم موضوع سبک‌شناسی است. تا امروز ترانه‌شناسان ما به طور جدی به مبحث سبک‌شناسی آن‌چنان که باید و شاید نپرداخته‌اند و چنین صحبت‌هایی عموما محدود به مقالات دانشگاهی است. فصل سبک‌شناسی این کتاب علاوه بر سبک‌شناسی و آموزش، وارد مسائل پژوهشی می‌شود.

قلی‌پور گفت: هیچ مولفی نمی‌تواند ادعا کند که کسی با خواندن کتابش می‌توان در آن عرصه به موفیقت رسید ولی برای کسانی که تازه موضوع ترانه را آغاز کرده‌اند و بسیاری از مفاهیم و معانی برای آن‌ها نامفهوم است، این کتاب می‌تواند مواد اولیه را در اختیارشان قرار دهد.

در ادامه سعید کریمی گفت: زمانی که در مورد شعر صحبت می‌شود، گاهی مباحثی غیر علمی و بدون منبع مطرح می‌شود. این مطالب غالبا عمده و کلی‌اند و نقشی در یادگیری ندارد. در این کتاب تا جایی که امکان داشته، تلاش شده آمارها مخصوصا در بحث سبک یا وزن دقیق و به روز باشد و در این راستا از اکثر کتبی که تا زمان تالیف کتاب وجود داشته، بهره گرفته شده است.

این نویسنده تصریح کرد: در مطالب تاریخی گاها به طور سهوی اشتباهاتی صورت گرفته که از آن گریزی نیست. تا کنون حدود ۵ صفحه مطلب جدید یادداشت شده تا در ویراست جدید به کتاب اضافه شود و یا مطالب قدیمی آن اصلاح شود. منابع سینمایی نیز به خصوص قبل انقلاب اصلا دقیق نیست و حتی در موارد نام خواننده هم ذکر نشده چه برسد به شاعر یا ترانه‌سرا.

وی ادامه داد: در این کتاب تمام جریان‌هایی که از ضبط صفحه سال ۱۲۸۴ تا الان داشته‌ایم، جمع‌آوری شده و نگاه جامعی به موسیقی در آن شده است. در تالیف این کتاب از کمک دوستان زیادی استفاده شده ولی در کل کار به تنهایی انجام شد و بسیار زمان‌بر بود.

 کریمی عنوان کرد: موسیقی ایران در دهه ۵۰ بهترین کیفیت خود را تجربه کرد و در ادوار دیگر حتی به کیفیت این دوره نیز نزدیک نشدیم. از علل آن می‌توان به کیفیت اقتصادی و توجه ویژه دولت در حمایت از موسیقی نام برد. در آن دوره شکوفایی موسیقی به قدری بود که بسیاری از موسیقی‌دانان و نوازندگان اروپای شرقی به ایران می‌آمدند ولی در کلام تا کنون پسرفت نداشته‌ایم. در دهه ۵۰ نیز ترانه‌های بی‌ارزش و سخیفی سروده می‌شد ولی بسیاری از آن‌ الک شده و خوب‌های آن به دست ما رسیده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برای حفظ روحیه ورزشکاران باید اردوها و لیگ را داشته باشیم/ جهت کسب دان ۹ جودو سال‌ها تمرین مداوم داشتم
  • واکنش اتحادیه اروپا به مصوبه جنجالی مجلس ایران
  • اولین واکنش ظریف به طرح جنجالی مجلس
  • سعید جلیلی: تمرکز فعالیت‌ها در یک مکان، دلیل انفجار نطنز بود
  • سعید جلیلی: امروز هیچ عاملی به‌اندازۀ تردید در دفاع از حقوق ملت، موجب تنش نخواهد شد/ اگر تهدیدات دشمن برای او هزینه‌مند نشود، هر روز تهدید جدیدی را متوجه شما خواهد کرد/ شهید فخری‌زاده نه ترسید نه تطمیع شد و نه با تزویر دشمن دچار تردید شد
  • خواستگار قلابی سارق طلای دختر جوان از آب درآمد!
  • اظهارات جنجالی رئیس بارسلونا درباره مسی
  • دادستان آمریکا دختر جنجالی ترامپ را برکنار کرد
  • تصمیم جنجالی ترامپ قبل از ترک کاخ سفید
  • آغاز انتقال جنجالی مسلمانان روهینجا به جزیره‌ای در بنگلادش
  • دست مدعیان حقوق بشر همچنان آلوده به خون دانشمندان ایرانی / ترور شهید فخری‌زاده سند محرز جنایت مستکبران جهانی
  • دست مدعیان دروغین حقوق بشر همچنان آلوده به خون دانشمندان ایرانی/ترور شهید فخری زاده سند محرز جنایت مستکبران جهانی
  • آغاز انتقال جنجالی مسلمانان روهینجایی به جزیره‌ای در بنگلادش
  • پاسخ خوان لاپورتا به مصاحبه جنجالی نیمار
  • اعتراض جنجالی به فشار سازمان لیگ برای لغو بازی نساجی و پرسپولیس + عکس
  • حرکت جنجالی یک فوتبالیست هنگام ادای احترام به مارادونا
  • حرکت جنجالی یک فوتبالیست هنگام ادای احترام به مارادونا؛مقابله با خشونت علیه زنان یا توهین؟
  • کسب مدال جهانی، آرزوی بانوی کماندار پس از بازگشت مجدد به تیم ملی
  • صغری کبری چیدن مجلسی‌ها برای مذاکره با آمریکا بعد از پایان دولت روحانی /ایرادات شکلی و ماهیتی مصوبه جنجالی مجلس