Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-18@09:03:47 GMT

هفتادسالگی ناتو: جشن یا عزا؟

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۶۳۹۱۳

هفتادسالگی ناتو: جشن یا عزا؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، کمتر از یک ماه دیگر قرار است سران 29 کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در لندن برای بزرگداشت هفتادمین سالگرد تاسیس این ائتلاف نظامی که با هدف مقابله با تسلط اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بر اروپا تشکیل شد، گرد هم بیایند. این ائتلاف نظامی در شرایطی همچنان به عنوان یکی از ستون‌های امنیتی اروپا و نماد اتحاد نظامی و امنیتی جهان غرب 70 ‌ساله می‌شود که سه دهه از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به عنوان هدف این اتحاد گذشته است و همزمان در آن سوی اقیانوس اطلس هم، رییس‌جمهوری در واشنگتن زمام کاخ سفید را در اختیار گرفته است که چندان نسبت به تعهد امریکا به دفاع از کشورهای دیگر، اعتقادی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنان مکرون، درست همزمان با سی‌امین سالگرد فروریختن دیوار برلین،

به عنوان یکی از دستاوردهای اتحاد نظامی و امنیتی در غرب منتشر شد، اصل وجودی ناتو و ماده 5 این پیمان برای تعهد کشورهای عضو برای دفاع از هر کشور در مقابل تجاوز دیگران را زیر سوال می‌برد و نسبت به اجرای آن اظهار تردید می‌کند. به نوشته منتقدان، مکرون جشن هفتاد سالگی این اتحاد نظامی- امنیتی را با اعلام «مرگ مغزی ناتو» به کام شرکت‌کنندگان تلخ کرده است. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، اظهارات مکرون را بیش از اندازه تند ارزیابی کرده است، نخست‌وزیر لهستان این اظهارات را خطرناک توصیف می‌کند و هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، معتقد است که «خالی کردن زیر پای ناتو یک اشتباه بزرگ است.»

چند روز بعد از انتشار مصاحبه مکرون با نشریه اکونومیست، وزیر خارجه آلمان با انتشار یادداشتی در نشریه آلمانی اشپیگل، نوشته است: «نه آلمان و نه اروپا، بدون امریکا قادر به حفاظت از خودشان نیستند.» با وجود این انتقاد،

هایکو ماس تاکید کرده که آلمان در هدف تقویت توان نظامی مشترک اروپایی با فرانسه هم‌داستان است. ماس نوشته است: «ما از ایده مکرون برای افزایش توان دفاعی اروپا حمایت می‌کنیم و به همین دلیل است که آلمان با قدرت در حال همکاری با فرانسه برای افزایش همکاری‌های امنیتی در اتحادیه اروپا و هماهنگی سیاست‌های امنیتی است.» هایکو ماس از کشورهای اروپایی خواسته است تا «شورای امنیت اروپا» را با حضور بریتانیا تشکیل دهند، هر چند بر خلاف رییس‌جمهور فرانسه، به اعتقاد آلمانی‌ها چنین شورایی نمی‌تواند جایگزین ناتو باشد، بلکه مکمل آن خواهد بود.

جیکوب هیلبرون، سردبیر نشریه نشنال اینترست در یادداشتی برای روزنامه واشنگتن پست می‌نویسد: «اقدامات و ادبیات دونالد ترامپ نشان داده که اولین کسی است که علاقه دارد با ناتو خداحافظی کند. موافقت او با اقدامات ترکیه علیه کردها، تلاشش برای زورگویی به اوکراین، ستایش‌های مکررش از روسیه و بدگویی دائمی‌اش از آلمان، نشانه‌های بارزی از بی‌علاقگی او به متحدان غربی امریکاست. ... ترامپ به طور مشخص گفته است که از نظر او رابطه با متحدان ماهیت اقتصادی دارد و آنها باید هزینه‌های کافی برای دفاع از خود را پرداخت کنند، اما در حقیقت مشکل اینجاست که میزان قابل اتکا بودن ترامپ ممکن است به اندازه تلاش‌های پیشین او در دوران قبل از ریاست‌جمهوری‌اش برای سرمایه‌گذاری‌در قمارخانه‌ها سست باشد. به همین دلیل است که اظهارات مکرون در مورد ضعف ناتو هم بجا و هم به موقع بیان شده است.»

روزنامه آیریش‌تایمز هم در سرمقاله خود، تشخیص مکرون در مورد بیماری ناتو را کاملا صحیح توصیف کرده است. این روزنامه می‌نویسد: «تشخیص مکرون بدون تردید درست است و حتی جنجالی هم نیست. قاره ما با رییس‌جمهوری در امریکا مواجه است که به شکل واضح پروژه اروپایی کشورش را انکار می‌کند و نسبت به اتحاد دو سوی اقیانوس اطلس بدبین است. همزمان قاره ما با رشد سریع چین، ریشه دواندن رژیم‌های اقتدارگرا در روسیه و ترکیه و مساله داخلی برگزیت هم روبه‌روست. تعهد دفاع متقابل زمانی که امریکا و ترکیه به عنوان دو عضو ناتو، حتی بدون یک کلمه مشورت با دیگر اعضا، به صورت یکجانبه در مورد سوریه تصمیم‌گیری می‌کنند، چه معنایی می‌تواند داشته‌باشد؟» آیریش تایمز در ادامه اما انتقادهای مکرون را بر مبنای پیش‌فرص‌های غلط توصیف می‌کند و می‌نویسد: «پیش‌فرض مکرون این است که سیاست بلندمدت امریکا همواره بر اساس ترامپیسم خواهد بود و روسیه هم آماده می‌شود تا وارد یک اتحاد با اروپا شود. اگر هر کدام از این دو پیش‌فرض غلط از آب در بیاید، کل استدلال مکرون دچار مشکل می‌شود.» این روزنامه در ادامه با اشاره به «احساس خطر کشورهای شرق و مرکز اروپا از تهدید روسیه» می‌نویسد: «این اظهارنظر مکرون، هیچ کس را به اندازه روسیه خوشحال نمی‌کند.»

هر چند فرانسه از جمله اعضای بنیان‌گذار سازمان پیمان آتلانتیک شمالی است، اما این کشور همواره منتقد سنتی تشکیلات ناتو بوده است. فرانسه بین سال‌های 1966 تا 2009 از شرکت در سیاست‌گذاری راهبردی نظامی ناتو خودداری می‌کرد. ایده تشکیل یک ارتش اروپایی برای جایگزینی ناتو، پیش از مکرون، از سوی فرانسوا اولاند، رییس‌جمهوری پیشین فرانسه مطرح شده‌بود. اما این طرح فرانسه برای استقلال امنیت اروپا از ایالات متحده امریکا، منتقدان جدی دارد.

فابریس پوتیه، مدیر پیشین برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری ناتو و یکی از اعضای ارشد حزب امانوئل مکرون، به‌شدت از اظهارات او انتقاد کرده است. این کارشناس امنیتی فرانسوی معتقد است: «وقتی اعتبار ناتو زیر سوال برود، فرقی نمی‌کند چند تانک و جنگنده داشته‌باشید، این اتفاق به معنای پایان بازی است. ... بدون امریکا و بریتانیا، توان دفاعی اروپا فقط می‌تواند در درگیری‌های کوچک مشارکت کند. بر اساس پیش‌بینی‌ها دست کم 15 سال طول می‌کشد تا اروپایی‌ها بتوانند گام‌های بزرگی برای تقویت توان دفاعی مشترک‌شان بردارند، اما حتی در آن صورت هم به یک ببر کاغذی بدل خواهد شد که توان بازدارندگی اتمی ندارد،

چرا که فرانسه حاضر به پیش گذاشتن توان هسته‌ای خود برای دفاع مشترک نیست. نمی‌شود از همه اروپایی‌ها بخواهید که در یک نظام دفاعی مشترک مشارکت کنند، اما خودتان حاضر نباشید دارایی‌های خود را وسط بیاورید. این دقیقا همان کاری است که مکرون می‌کند. او در حال بی‌اعتبار کردن ناتو، بدون داشتن برنامه جایگزین است.»

ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست‌وزیر لهستان که از نزدیک‌ترین متحدان امریکا در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود، در گفت‌وگو با روزنامه فایننشیال تایمز اظهارات مکرون را «خطرناک» توصیف کرده است. او با انتقاد از اظهارنظر مکرون که نسبت به تعهد امریکا بر اساس ناتو برای دفاع از هر کشور عضو که تحت تجاوز قرار گیرد، اظهار تردید کرده است ،گفت: «این تردید ناتو، باعث می‌شود که دیگر متحدان مردد شوند که آیا پاریس خودش به این تعهد پایبند است، یا نه. امیدوارم که هنوز بتوانیم روی پایبندی فرانسه حساب کنیم.» او همچنین نسبت به پایین بودن سهم فرانسه در بودجه ناتو هم اعتراض کرده است و می‌گوید: «فرانسه کمتر از دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به ناتو اختصاص می‌دهد، شاید یکی از عوامل ضعف ناتو از بعضی جنبه‌ها، همین عدم رعایت سهم بعضی از اعضا باشد، نه ناتوانی امریکا در اجرای تعهداتش.» دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا از ابتدای انتخابش به این مقام، کشورهای اروپایی عضو ناتو را به دلیل ناتوانی در رساندن سهم خود در بودجه ناتو به 2 درصد از تولید ناخالص داخلی زیر باد انتقاد گرفته است، تا جایی که در یک سخنرانی تهدید کرد اگر این سهم پرداخت نشود، به نظر او «ناتو منقضی محسوب خواهد شد.»

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ناتو ائتلاف نظامي امانوئل مكرون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۳۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنایه سنگین عطاءالله مهاجرانی به آمریکا و فرانسه بعد از حمله سپاه به اسرائیل /بازهم به بایدن اطلاعات غلط دادند! 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عطاء الله مهاجرانی در یادداشتی با عنوان « عملیات وعد صادق (۱)» در روزنامه اعتماد نوشت:

در ساعت آشنای ۱:۲۰ بامداد، یکشنبه ۲۶ فروردین ماه، عملیات «وعد صادق» آغاز شد. در این ساعت پهپادها و موشک‌های کروز و بالستیک نیروی هوافضای سپاه پاسدران انقلاب اسلامی وارد قلمروی فلسطین اشغالی شده بودند. نکات با اهمیتی درباره این عملیات می‌توان مطرح کرد، اما مقدمه‌ای که تبیین آن ضرورت دارد، توجه به گستردگی و عمق و پیچیدگی عملیات مرکب وعد صادق است. این تفسیر بی‌گمان درست است که نهضت مقاومت فلسطین به قبل و بعد از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تقسیم خواهد شد.

توفان الاقصی سرفصل نوینی در تاریخ نهضت آزادی بخش فلسطین است. ۲۶ فروردین، سرفصل جدیدی است که می‌تواند آغاز شکل‌گیری خاورمیانه یا منظومه کشورهای غرب آسیا به روایتی جدید باشد. امریکا و اروپا، به معنای کشورهای عضو پیمان ناتو، می‌خواستند خاورمیانه جدیدی را رقم زنند. به لحاظ نظری شیمون پرز در کتاب «خاورمیانه جدید» خود این موضوع را در همان زمان شکل‌گیری پیمان اسلو مطرح کرد، نتانیاهو هم بعدا در فاصله دو دولتش کتابی نوشت با عنوان: «جایی زیر آفتاب»، در آن کتاب از خاورمیانه جدید سخن گفت، خاورمیانه جدید به روایت شیمون پرز که چنان خاورمیانه‌ای را ندید و به خاک رفت تا خاورمیانه جدید نتانیاهو که زنده به خاک سپرده شده است، مشخصاتی دارد:

۱- اسراییل مرکز و رهبر و فرمانده سیاسی و نظامی و امنیتی خاورمیانه جدید است.
۲- اسراییل مرکز صنعتی و فنی و دانشگاهی و علمی منطقه است.
۳- اسراییل در منطقه نقشی را به عهده دارد که امریکا در جهان ایفا می کند.
۴- مسوولیت نظم نوین منطقه با اسراییل است.

در دوران ترامپ که داماد صهیونیستش تبدیل به کارگزار اسراییل شده بود و ترامپ آنچنان در خوش‌رقصی برای اسراییل پیش رفت که نام یک ایستگاه مترو را به نام او گذاشتند!پروژه طرح صلح قرن کشورهای عربی با اسراییل با همین رویکرد شکل گرفت. امارات و بحرین پیشقدم شدند و سخن از پیوستن سعودی بوده و هست.

عملیات وعد صادق، رویای خاورمیانه جدید به مرکزیت اسراییل و نیز پیمان صلح قرن را اگر نگوییم بر باد داد و به روایت نماینده کویت: «در زباله‌دان تاریخ انداخت!» می‌توان گفت که آن را در افق محال قرار داده است. اسراییل که بیش از شش ماه است در برابر توفان الاقصی از پای در آمده و با جنایت نسل‌کشی می‌خواهد صورتش را سرخ نگه دارد، ناگهان با شوک بزرگ و شگفت‌انگیز یورش پهپادها و موشک‌های کروز و بالستیک ایران روبه‌رو شد. همه تحلیلگران غربی در این نکته اتفاق نظر داشتند که عملیات ایران خارج از تصور و حد پیش‌بینی بوده است. نکاتی که می‌توان درباره این عملیات بدان توجه داشت:

۱- ده‌ها سال است که اسراییل دانشمندان هسته‌ای ایران و سرداران سپاه را ترور کرده است. در سوریه حمله به مراکزی که سپاه از آنها استفاده می‌کرد، تبدیل به یک برنامه همیشگی شده بود. ایران خویشتنداری می‌کرد تا حمله اسراییل در ۱۳ فروردین به کنسولگری ایران اتفاق افتاد. ایران اعلام کرد که از حق مشروع دفاع از خود استفاده می کند. امریکا و اسراییل و هم‌پیمانان موضع ایران را جدی تلقی نکردند. حتی وقتی ایران پیشنهاد کرد که به ازای توقف جنگ در غزه و عقب‌نشینی اسراییل و آتش‌بس دایم از حق مقابله به مثل صرف‌نظر می کند، باز اعتنایی نکردند. حتی پیش‌نویس قطعنامه محکومیت اسراییل در حمله به کنسولگری ایران توسط امریکا و انگلستان و فرانسه وتو شد. اقدام ایران دقیقا وقتی صورت گرفت که تمامی گام‌ها و راه‌های دیپلماسی برداشته شده و به اصطلاح اتمام حجت شده بود.

۲- از هفته پیش امریکا و اروپا دو اقدام متناظر انجام دادند، از سویی به ایران پیغام دادند که درصدد انتقام‌گیری نباشد. وزیران خارجه کشورهای دوست خود را به خط کردند که به ایران پیام تهدید و تحبیب بفرستند. از سوی دیگر از امکانات نظامی خود برای دفاع از اسراییل استفاده کردند. امریکا ناو آیزنهاور را در محدوده نزدیک به اسراییل قرار داد، با همکاری فرانسه مستقیما در ردیابی پهپادها و موشک‌های ایرانی نقش داشتند. دوباره به بایدن اطلاعات غلط دادند!بایدن در بیانیه خود به صراحت به این نکته اشاره کرده و حتی گفته است همه پهپادها و موشک‌های ایران توسط امریکا ردیابی شده و سرنگون شده‌اند! در واقع عملیات «وعد صادق » علیه اسراییل به تنهایی نبوده است. در واقع تمام توانایی دفاع امریکا و فرانسه و اسراییل باعث شده بود تا عملیات ایران ناموفق باشد. ناموفق بود؟!

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895785

دیگر خبرها

  • کنایه مهاجرانی به آمریکا و فرانسه بعد از حمله به اسرائیل
  • فرمانده ناتو درباره بروز «جنگ ترکیبی» در عمق دریاها هشدار داد
  • طعنه امانوئل مکرون به رئال مادرید: امیدوارم باشگاه بعدی ام باپه مانع از حضور او در المپیک نشود
  • کنایه سنگین عطاءالله مهاجرانی به آمریکا و فرانسه بعد از حمله سپاه به اسرائیل /بازهم به بایدن اطلاعات غلط دادند! 
  • مکرون: مشارکت در رهگیری پرتابه های ایران به درخواست اردن بود
  • لفاظی‌ های جدید رییس جمهور فرانسه علیه ایران
  • واکنش مکرون به احتمال لغو افتتاحیه المپیک پاریس
  • مکرون احتمال لغو افتتاحیه المپیک پاریس را رد نکرد!
  • احتمال لغو افتتاحیه المپیک پاریس | مکرون: پلن C هم داریم
  • اظهارات مکرون درباره پذیرش روس‌ها و انتقال افتتاحیه المپیک