Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-20@01:13:36 GMT

مورالس بولیوی را به مقصد مکزیک ترک کرد

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۶۳۹۱۴

مورالس بولیوی را به مقصد مکزیک ترک کرد

«اوو مورالس» رئیس جمهوری مستعفی بولیوی پس از دریافت پناهندگی از مکزیک کشورش را ترک کرد.

به گزارش  «تابناک» به نقل از ایرنا، رویترز، مورالس بامداد سه‌شنبه در توئیتی نوشت که در حال ترک کشور به مقصد مکزیک است اما وعده داد که «بزودی با قدرت و انرژی بیشتری» به بولیوی باز گردد.

تلویزیون «یونیتل» گزارش داد؛ هواپیمایی که دولت مکزیک برای خارج کردن مورالس فرستاده بود، فرودگاه شهر «چیموره» در بولیوی را ترک کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«مارسلو ابرارد» وزیر خارجه مکزیک دوشنبه به وقت محلی اعلام کرده بود که مورالس از آن کشور تقاضای پناهندگی کرده و مکزیکوسیتی با این درخواست موافقت کرده است.
پس از خروج مورالس، پلیس بولیوی اعلام کرد که شماری زیادی از معترضان از شهر «ال آلتو» به سمت «لاپاز» پایتخت بولیوی به راه افتاده‌اند.

در حالی که هزاران نفر از هواداران مورالس تظاهرات در لاپاز را آغاز کرده‌اند، گروه‌های مخالف وی و هواداران این گروه‌ها در میدان «موریلو» در مرکز لاپاز و سایر قسمت‌های شهر موانعی برای جلوگیری از درگیری میان دو طرف ایجاد کردند.

«ویلیامز کالیمان» فرمانده نیروهای مسلح بولیوی به خبرنگاران گفت که نیروهای ارتش به همراه پلیس در خیابان‌ها مستقر خواهند شد و «از نیروی متناسب علیه گروه‌های خرابکاری که باعث ایجاد وحشت در مردم می‌شوند» استفاده خواهند کرد.

«یوری کالدرون» رئیس پلیس نیز اعلام کرد: این مأموریت امروز آغاز می‌شود و زمانی پایان می‌یابد که آرامش در سراسر بولیوی برقرار شود.

مأمورانی که مسؤول حفاظت از پارلمان بولیوی هستند به رویترز گفته اند که احتمال می‌رود تقابلی جدی میان مخالفان و موافقان مورالس رخ دهد.

یک دیپلمات غربی در لاپاز با اشاره به اینکه بسیاری از سفارتخانه‌ها در پایتخت بولیوی تعطیل شده و کارمندان این سفارتخانه‌ها از خانه‌هایشان مشغول کار هستند، گفت: اوضاع بسیار نگران‌کننده است. شب گذشته ترس و وحشت زیادی حاکم بود. فکر می‌کنم مردم امروز هم همین وضع را دارند.

مورالس، نخستین رئیس جمهوری بومی بولیوی به شمار می‌آید که همزمان با موج پیروزی چپگرایان آمریکای لاتین در اوایل قرن بیست و یکم به قدرت رسید. بسیاری از مردم بولیوی مورالس شصت ساله را قهرمان فقرا می‌دانند که باعث شد اقتصاد کشور رشد مناسبی داشته باشد.

پس از انتخابات ریاست جمهوری بیستم اکتبر (۲۸ مهر)، اپوزیسیون مدعی تقلب در انتخابات شد و درگیری‌های خشونت‌آمیزی رخ داد. پس از آنکه «سازمان کشورهای آمریکایی» (OAS) روز یکشنبه گزارشی درباره تقلب در جریان انتخابات ارائه کرد، ارتش بولیوی خواستار کناره‌گیری مورالس شد و در نهایت، وی استعفایش را اعلام کرد.

روند تعیین جانشین مورالس
به دنبال استعفای مورالس و کناره‌گیری شمار زیادی از معاونان و متحدان وی در دولت و پارلمان، تلاش‌ها برای تعیین رئیس جمهوری موقت آغاز شده است. بر اساس قانون اساسی بولیوی «آدریانا سالواتیرا» رئیس سنا می‌توانست جانشین مورالس شود اما او نیز یکشنبه استعفا کرد. از این رو، «ژانین آنز» معاون دوم سنای بولیوی گفته که وی آماده است کنترل کشور را در دست بگیرد.

او که طبق قانون اساسی امکان ریاست جمهوری را دارد، با چشمانی گریان اظهار کرد که سنا روز سه‌شنبه جلسه‌ای تشکیل خواهد داد. او از اعضای پارلمانی «حزب جنبش سوسیالیسم» وابسته به مورالس خواست تا در این جلسه شرکت کرده و راه‌ حلی طبق قانون اساسی یافته و رئیس جمهوری موقت را تعیین کنند.

استعفای مورالس باید رسماً به تأیید «مجمع قانونگذاری» که متشکل از اعضای سنا و مجلس نمایندگان است، برسد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مستند ایکسونامی ورنکش ذرت های آلوده مارک ویلموتس هشترود شهید تهرانی مقدم اقساط وام طرح ملی مسکن بولیوی کودتا مورالس رئیس جمهور استعفا مکزیک مستند ایکسونامی ورنکش ذرت های آلوده مارک ویلموتس هشترود شهید تهرانی مقدم اقساط وام طرح ملی مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۳۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکبات مازندران در سبد صادراتی ۱۶ کشور جهان

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، ‌‌ناظر گمرکات مازندران با اشاره به افزایش ۱۰۰ درصدی صادرات مرکبات استان، گفت: از آغاز فصل برداشت مرکبات در استان حجم صادرات این محصول از طریق گمرکات نوشهر، امیرآباد، آمل وساری بیش از ۷۸ هزارو ۲۸۵ تن بوده که  نسبت به مدت مشابه رشد وزنی چشمگیری داشته است.

جمشیدی ، ارزش مرکبات صادر شده از گمرکات استان را بیش از ۲۸ میلیون و ۴۵۹ هزار دلار بیان و خاطرنشان کرد: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ ، بیش از ۱۰۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه ۱۶ کشور جهان مقصد مرکبات صادراتی مازندران بودند، روسیه، آذربایجان، ازبکستان، گرجستان، قزاقستان از عمده‌ترین کشور‌های مقصد صادر شده از گمرکات مازندران نام برد.

ناظر گمرکات مازندران با اشاره به کسب رتبه نخست گمرکات مازندران در صادرات مرکبات، افزود: ۵۰ گمرک کشور در صادرات مرکبات فعال هستند.

جمشیدی گفت: میزان صادرات مرکبات طی سال ۱۴۰۱ به میزان ۵ هزارتن و به ارزش یک میلیون و ۷۹۴ هزار دلار بود.

 

دیگر خبرها

  • محرومیت سنگین برای دروازه‌بانی که لیزر انداخت!
  • مقصد زین الدین زیدان مشخص شد؟
  • یک شرکت آمریکایی نیز پرواز‌های خود را به اراضی اشغالی لغو کرد
  • یک شرکت آمریکایی نیز پروازهای خود را به اراضی اشغالی لغو کرد
  • آلمان، فرانسه و آمریکا، مقصد اول صادرات قطعات خودرو ترکیه
  • کتاب های عجیب و غول پیکر یک کشیش! (+عکس)
  • مرکبات مازندران در سبد صادراتی ۱۶ کشور جهان
  • ونزوئلا سفارتش در اکوادور را تعطیل کرد
  • همدان مقصد اول میزبانی‌های فدراسیون کاراته
  • مادورو دفاتر دیپلماتیک ونزوئلا در اکوادور را تعطیل کرد