Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-25@03:51:37 GMT

علائم فشارخون بالا

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۶۴۰۸۷

علائم فشارخون بالا

ساعت24 - فشارخون بالا اغلب با علائم معدود یا بدون علامت است. بسیاری از مردم سال‌هاست بدون آنکه بدانند فشارخون دارند زندگی می‌کنند.

 مدنظر داشته باشید که با اینکه فشارخون بالا اغلب بدون علامت است، نمی‌توان آن را به معنای بی‌ضرر بودنش دانست. درواقع فشارخون بالای کنترل نشده باعث ایجاد آسیب به شریان‌ها، به‌ویژه در کلیه‌ها و چشم‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فشارخون بالا همچنین یک عامل خطرناک برای سکته مغزی، حمله قلبی و سایر مشکلات قلبی عروقی است.

فشارخون بالا معمولاً یک بیماری مزمن است.

دودسته اصلی فشارخون بالا وجود دارد: فشارخون بالا و فشارخون اولیه.

در بسیاری از موارد ابتلا به این بیماری به عوامل ارثی نسبت داده می‌شود و به‌طورمعمول، تنها راه برای شناخت فشارخون آزمایش فشارخون است.

    علائم نادر و علائم اضطراری

به‌ندرت، افراد مبتلا به فشارخون مزمن ممکن است علائمی مانند:

    سردردهای کسل‌کننده
    سرگیجه
    خون‌دماغ

داشته باشند که در صورت بروز علائم، معمولاً فقط فشارخون به‌طور ناگهانی و بسیار سریع بالا می‌رود. این اتفاق ممکن است حتی تا زمان آمدن اورژانس صورت گیرد. این بحران فشارخون بالا نامیده می‌شود.

    نحوه درک قرائت فشارخون

دو پارامتر فشارخون را ایجاد می‌کند:

فشار سیستولیک: این اولین یا بالاترین عدد است. این عدد فشار را در شریان‌های شما نشان می‌دهد هنگامی‌که قلب شما خون را پمپاژ می‌کند.

فشار دیاستولیک: این عدد دوم یا پایین است. این عدد فشار را در شریان‌های شما هنگام استراحت قلب (فاصله بین دو ضربان) نشان می‌دهد.

    پنج دسته قرائت فشارخون برای بزرگ‌سالان را تعریف می‌کنند:

سالم: فشارخون سالم 120 روی 80 میلی‌متر جیوه است.

بالا: عدد سیستولیک بین 120 تا 129 میلی‌متر جیوه و عدد دیاستولیک کمتر از 80 میلی‌متر جیوه است. پزشکان معمولاً فشارخون بالا را با دارو درمان نمی‌کنند. در عوض، پزشک شما ممکن است تغییرات سبک زندگی را برای کمک به کاهش تعداد شما ترغیب کند.

فشارخون مرحله اول: عدد سیستولیک بین 130 تا 139 میلی‌متر جیوه و عدد دیاستولیک بین 80 تا 89 میلی‌متر جیوه است.

فشارخون مرحله دوم: عدد سیستولیک 140 میلی‌متر جیوه یا بالاتر است، و عدد دیاستولیک 90 میلی‌متر جیوه یا بالاتر است.

بحران فشارخون: عدد سیستولیک بیش از 180 میلی‌متر جیوه و عدد دیاستولیک بیش از 120 میلی‌متر جیوه است. فشارخون در این محدوده نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. اگر علائمی مانند درد قفسه سینه، سردرد، تنگی نفس یا تغییرات بینایی در هنگام فشارخون زیاد باشد، مراقبت‌های پزشکی در اورژانس موردنیاز است.

    علائم دیگر بحران فشارخون بالا می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

    سردرد شدید یا میگرن
    اضطراب شدید
    درد قفسه سینه
    تغییر دید
    تنگی نفس
    بینی

    بحران فشارخون اضطراری می‌تواند منجر به عوارض شدید شود، ازجمله:

    مایع در ریه‌ها
    تورم مغز یا خونریزی
    پارگی در آئورت (شریان اصلی بدن)
    سکته مغزی
    تشنج در زنان باردار مبتلا به اکلامپسی

    فشارخون بالا در دوران بارداری

در برخی موارد فشارخون بالا در دوران بارداری ممکن است رخ دهد. انواع مختلفی از اختلالات فشارخون بالا در بارداری وجود دارد. علل ممکن است به دلیل عوامل مختلفی باشد، ازجمله:

    چاقی
    فشارخون بالا مزمن
    دیابت
    بیماری کلیوی
    لوپوس
    لقاح آزمایشگاهی (IVF) و سایر کمک‌های مرتبط با بارداری
    بالای 40 سال بودن
    حمل بیش از یک کودک (به‌عنوان‌مثال، دوقلوها)
    بارداری اول
    عوارض و خطرات ناشی از فشارخون بالا

باگذشت زمان، فشارخون بالای درمان‌نشده می‌تواند باعث بیماری‌های قلبی و عوارض مربوط به آن مانند حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلبی شود.

سایر مشکلات احتمالی عبارت‌اند از:

    از دست دادن بینایی
    آسیب دیدن کلیه‌ها
    اختلال نعوظ
    رشد مایعات در ریه‌ها
    از دست دادن حافظه

    درمان فشارخون بالا

تعدادی روش برای درمان فشارخون وجود دارد، از تغییرات در شیوه زندگی گرفته تا کاهش وزن و دارو. پزشکان با توجه به میزان فشارخون و علت آن، نسخه‌ی بیمار را تعیین می‌کنند.

    تغییرات رژیم غذایی

تغذیه سالم یک روش مؤثر برای کاهش فشارخون بالا است، به‌ویژه اگر بیماری شما خفیف باشد. اغلب توصیه می‌شود غذاهای کم‌نمک مصرف کنید. تمرکز بیشتر روی غذاهای کم‌سدیم و کلسترول مانند میوه، سبزی‌ها و غلات کامل است.

برخی غذاهای سالم برای شامل موارد زیر هستند:

    سیب، موز و پرتقال
    کلم بروکلی و هویج
    برنج قهوه‌ای و ماکارونی گندم سبوس‌دار
    حبوبات
    ماهی که سرشار از روغن‌های چرب امگا 3 است

مواد غذایی که باید آن‌ها را محدود کنید عبارت‌اند از:

    غذاها و نوشیدنی‌های قندی
    گوشت قرمز
    چربی‌ها و شیرینی‌ها

همچنین توصیه می‌شود درحالی‌که سعی در کنترل فشارخون بالا دارید، الکل اضافی مصرف نکنید.

    ورزش

فعالیت بدنی یکی دیگر از تغییرات مهم زندگی در مدیریت درمان فشارخون بالا است. انجام ایروبیک و کاردیو به مدت 30 دقیقه باتکرار پنج بار در هفته، یک روش ساده برای تنظیم پمپاژ قلب است زیرا این تمرینات باعث پمپاژ خون می‌شود.

با خوردن و ورزش خوب وزن سالم را خواهید داشت. مدیریت مناسب وزن به کاهش کلسترول و فشارخون کمک می‌کند و سایر خطرات ناشی از اضافه‌وزن نیز کاهش می‌یابد.

راه دیگر برای درمان فشارخون بالا، تلاش برای مدیریت و محدود کردن استرس است. استرس باعث افزایش فشارخون می‌شود. روش‌های مختلفی برای کاهش استرس مانند ورزش، مدیتیشن یا موسیقی را امتحان کنید.

    دارو

اگر تغییر سبک زندگی به‌تنهایی کمک نکند، مصرف داروهای مختلفی می‌توانند در درمان فشارخون بالا مورداستفاده قرار گیرند. بسیاری از موارد نیاز به داروی‌های متفاوت دارند.

    دیورتیک ها
    مسدودکننده‌های بتا
    مهارکننده‌های آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین (ACE)

    چه موقع برای فشارخون بالا به پزشک مراجعه کنیم؟

قبل از شروع هر گونه خوددرمانی، حتما با پزشک خود تماس بگیرید و از ایشان برا شروع درمان چه دارویی و چه غیر دارویی مشورت بگیرید. تا دو هفته طول می‌کشد تا یک داروی جدید اثر کاملی داشته باشدو پس از آن اگر هیچ تغییری در فشارخون شما ایجاد نشد، با پزشک خود تماس بگیرید.

همچنین داشتن علائم زیر بعد از شروع درمان، می‌تواند از عوارض دارو ها باشد و در صورت بروز هر یک حتما با پزشک خود در میان بگذارید:

    تاری
    سردرد
    خستگی
    حالت تهوع
    گیجی
    تنگی نفس
    درد قفسه سینه

منبع: ساعت24

کلیدواژه: فشار خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۴۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سندروم درس (Dress) بیماری مرموز ترانه عیلدوستی چیست؟ | این بیماری با بدن ترانه چه کرد و آیا درمان دارد؟

زی‌سان: این روز‌ها بیماری مرموز ترانه علیدوستی سرخط اخبار سینمایی است. ترانه علیدوستی بازیگر محبوبی است و حالا خبر بیماری‌اش بسیاری از سینماگران و طرفدارانش را نگران کرده است.

بیایید ببینیم این بیماری دقیقا چیست و چطور یک نفر می‌تواند به آن مبتلا شود. با زی‌سان همراه باشید.

+ پیشنهاد: فیلمی درباره بیماری ترانه علیدوستی که همه را شوکه کرد!

بیماری ترانه علیدوستی سندروم Dress چیست؟

ترانه علیدوستی یک بیماری که به طور کلی «حساسیت دارویی» توصیف می‌شود گرفته است.

“D.R.E.S.S” مخفف عبارت “Drug Reaction with Eosinophilia and Systemic Symptoms” می‌باشد. گاهی اوقات به آن DIHS (سندرم حساسیت ناشی از دارو) نیز گفته می‌شود. درس (DRESS) یکی از چندین واکنش دارویی شدید، نامطلوب و تاخیری با حساسیت بیش از حد است که می‌تواند در اثر مصرف بیش از ۵۰ داروی تجویزی رخ دهد.

این یک وضعیت بالقوه تهدیدکننده زندگی است که می‌تواند باعث اختلال شدید عملکرد اندام شود و ممکن است فرد مبتلا عوارض طولانی‌مدتی را هم تجربه کند. تشخیص سریع و نظارت دقیق در درمان این عارضه بسیار مهم است.

این نوع واکنش دارویی از این نظر منحصر به فرد است که اولین علائم با تأخیر همراه است و معمولاً پس از دو هفته یا بیشتر از شروع دارو ظاهر می‌شود. حتی پیچیده‌تر از آن این است که DRESS یک وضعیت پیشرونده است که در آن برخی از جدی‌ترین علائم می‌تواند مدت‌ها پس از قطع دارو‌های متخلف رخ دهد.

سندروم درس همچنین اغلب با فعال شدن مجدد ویروسی، به ویژه ویروسِ “HHV-۶” (ویروس هرپس انسانی ۶) همراه است، اما فعال شدن مجدد ویروس‌های دیگر در خانواده تبخال‌های انسانی نیز دیده می‌شود. بیماران با فعال شدن مجدد ویروسی ممکن است دوره شدیدتری از DRESS را تجربه کنند.

اولین علائم DRESS معمولاً تب است که با بثورات پوستی و اغلب تورم صورت همراه است. بسیاری از پزشکان بیمار DRESS را درمان نکرده‌اند و ممکن است حتی به آن مشکوک نشوند.

این در حالی است که در حال حاضر به عنوان یک بیماری «نادر» در نظر گرفته می‌شود که تشخیص داده نشده و کمتر گزارش شده است. از آن جهت این بیماری نگران کننده است که همین مسئله احتمالا باعث می‌شود که این بیماری شایع‌تر از آن چیزی باشد که قبلا تصور می‌شد.

ترانه علیدوستی و همسرش در بیمارستان

سندروم درس با بدن چه می‌کند؟

علائم DRESS می‌تواند به شدت بر اندام‌ها تأثیر بگذارد، اغلب کبد، کلیه ها، ریه‌ها و قلب. این علائم می‌توانند مدت‌ها پس از اولین علائم درس مجدداً ظاهر شوند و بیماران را برای ماه‌ها تحت نظر داشته باشند.

متأسفانه هیچ کسی از سندروم درس مصون نیست؛ چراکه می‌تواند هر فردی را که داروی تجویزی مصرف می‌کند را تحت تأثیر قرار دهد. کاری که هرکس می‌تواند انجام دهد این است که از مهم‌ترین عوارض دارو‌های متخلف آگاه باشد و علائم را رصد و نظارت کند.

یک ارتباط ژنتیکی بین HLA‌های خاص (آنتی ژن لکوسیت انسانی) و دارو‌های خاصی که می‌توانند حساسیت دارویی را القا کنند مشخص شده است. مطالعات کنونی برای ادامه این تحقیق انجام می‌شود و امیدواریم روابط بیشتری بین ژن‌ها و دارو‌های ما شناسایی شود.

اولین گام در کنترل درس، شناسایی و قطع مصرف دارو‌های مقصر است. گام بعدی، اهتمام شدید در نظارت بر علائم، به صورت مداوم است. پیدا کردن یک تیم پزشکی آگاه نیز در این مسیر ضروری است.

در بسیاری از کشور‌های پیشرفته، یک بنیاد سندرم DRESS برای کمک و حمایت از افراد مبتلا تاسیس شده است.

tags # ترانه علیدوستی سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ چرا نئاندرتال‌ها محتویات معده حیوانات را می‌خوردند؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند
  • سنگ کیسه صفرا چیست و چگونه درمان می‌شود؟
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علل عمده آن | آیا خطرناک است؟
  • دلیل و عوارض بیماری ترانه علیدوستی چیست؟
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟
  • سندرم درس (DRESS) چیست؟ / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟
  • سندروم درس (Dress) بیماری مرموز ترانه عیلدوستی چیست؟ | این بیماری با بدن ترانه چه کرد و آیا درمان دارد؟
  • افسردگی پس از زایمان و ضرورت‌های درمانی و حمایتی 
  • اختلال اضطراب اجتماعی چیست و چگونه درمان می‌شود؟