Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضا روان از جمله کارگردانان حاضر در مسابقه نوجوان جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان معتقد است نمایش‌های کودک و نوجوان نمی‌توانند پاسخگوی نیاز این قشر باشند.  به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری داشنجو، رضا روان کارگردان نمایش «افسانه بایبری» که در بخش مسابقه نوجوان جشنواره بیست و ششم کودک و نوجوان همدان حضور دارد درباره شیوه اجرایی نمایش توضیح داد: «افسانه بایبری» به صورت زنده و عروسکی اجرا می‌شود و ۱۵ بازیگر در کنار ۲۶ عروسک از جمله ۲ عروسک اژد‌ها و دلقک روی صحنه حضور دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عروسک‌های‌مان نیز اسفنجی بوده و روی پای بازیگر قرار دارند و در واقع بونراکوی کوچک هستند.

وی درباره داستان نمایش گفت: این نمایش درباره شهری به نام بایبری است هر ساله شاهد برگزاری یک جشن و اعطای جایزه به قهرمان برگزیده است. بایبری تسخیرشده الیورشاه است که تمام شهر را با کتاب «نادانی» اش نادان کرده است. گروهی شعبده‌باز با یک کودک وارد شهر می‌شوند و اتفاقاتی رخ می‌دهد.

روان که سال گذشته در بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با نمایش «من و مادربزرگه» حضور داشت درباره دشواری‌های روی صحنه بردن نمایشی برای نوجوانان با توجه به دسترسی آن‌ها به انواع گونه‌های تکنولوژی و تغییر نحوه تفکر و دغدغه‌هایشان بیان کرد: متاسفانه متون مخصوص کودکان و نوجوانان ما در یکدیگر ادغام شده است و در حوزه متن هیچ تفکیکی میان کودک و نوجوان وجود ندارد و اگر هم دارد، بسیار اندک است. نوجوانان و حتی کودکان ما، امروزه کاملاً متفاوت با نوجوانان و کودکان دیروز هستند و در نتیجه بخش عمده‌ای از آن‌ها به تئاتر‌هایی که ما گمان می‌کنیم ویژه رده سنی آن‌هاست به چشم سرگرمی پیش پاافتاده نگاه می‌کنند و نه به‌عنوان امری جدی که می‌تواند در قالب سرگرمی منجر به آموختن شود. متاسفانه ما در حوزه متون ویژه نوجوانان کم‌کاری کرده‌ایم.

این عضو گروه تئاتر «فریاد» در پایان درباره دشواری‌های روی صحنه بردن نمایش‌های کودک و نوجوان در شهرستان تصریح کرد: من پیش‌تر در جلسه‌ای هم که با حضور شهرام کرمی مدیرکل هنر‌های نمایشی در همدان برگزار شد این نکته را عنوان کردم که متاسفانه کار‌های کودک و نوجوان خارج از تهران، نمی‌توانند با آثار تولید شده در تهران رقابت کنند. درست است که بخشی از اهالی تئاتر کودک و نوجوانِ ساکن تهران نیز از استان‌هایی دیگر به این شهر مهاجرت کرده‌اند، اما در هر صورت امکاناتی که در تهران موجود است در سایر استان‌ها و شهر‌ها نیست. درست است که همدان پایلوت تئاتر کودک و نوجوان است و به‌واسطه برگزاری جشنواره فرهنگ تماشای تئاتر کودک و نوجوان در میان خانواده‌ها رشد بسیار یافته است، اما مشکلات همچنان پابرجاست و جای پرداخت بیشتر دارد.

این اثر نمایشی عصر دیروز دوشنبه ۲۰ آبان ماه در ۲ نوبت ۱۵ و ۱۷:۳۰ در تالار اصلی مجتمع بوعلی شهر همدان روی صحنه رفت.

بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان از ۱۶ تا ۲۱ آبان به دبیری مجید قناد در همدان برگزار می‌شود. منبع: خبرگزاری مهر

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کارگردان تئاتر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۴۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضویت 106 هزار نوجوان در کانون های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، محسن رضایی با اشاره به اینکه بیش از یک هزار و ۴۰۰ کانون فرهنگی هنری مساجد در استان افزود: نزدیک به ۱۰ درصد این تعداد، پارسال به عضویت کانون های فرهنگی هنری مساجد در آذربایجان غربی درآمده اند که نشان دهنده جذابیت فعالیت در این مراکز است.

او اضافه کرد: حدود ۵۰ درصد کانون های فرهنگی هنری مساجد در آذربایجان غربی مربوط به روستاهاست که نقش بسزایی در شکوفایی استعدادها و توان افزایی نوجوانان روستایی دارد.

رضایی تصریح کرد: همچنین ۳۰۰ کانون فرهنگی هنری در آذربایجان غربی ویژه بانوان فعالیت می کند که از این تعداد ۸۶ کانون پارسال ایجاد شده و اقبال روزافزون دختران به سمت فعالیت های فرهنگی و هنری را نشان می دهد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان‌غربی در ادامه گفت: بخش مهمی از فعالیت های این کانون ها در بستر مسجد شکل می گیرد و اهتمام ویژه این نهاد، ایجاد جذابیت با زبان هنر شامل سرود و تئاتر برای حضور در فضای مسجد برای نوجوانان و جوانان است.

دیگر خبرها

  • پینوکیویی که کارآفرین است
  • «دروغ پارلمانی» به شهرزاد آمد/ با دروغ همه چیز به دست میاد!
  • عضویت 106 هزار نوجوان در کانون های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • ۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر
  • همایش ملی روانپزشکی کودک و نوجوان در مشهد آغاز به کار کرد
  • پیش بینی استقبال ۱۰ برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی
  • مجتبی رحماندوست: اشعاری برای ردپای انبیا در کربلا نوشتم
  • بزرگداشت جواد محقق در همدان برگزار می‌شود
  • بزرگداشت استاد جواد محقق در همدان برگزار می‌شود
  • دبیر پانزدهمین دوره جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی:بزرگداشت استاد جواد محقق در همدان برگزار می‌شود