Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/گلستان مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گلستان گفت: به‌منظور حل مناقشه‌ای که بین سازمان محیط‌زیست و مجریان طرح طبیعت‌گردی آشوراده در خصوص احداث جاده دسترسی از بندرترکمن به پهنه آبی خلیج وجود داشت، مجوز احداث کانال آبی با عرض ۱۵ متر و عمق ۲ متر در این محل، صادر شد.

محمدرضا کنعانی با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا-منطقه گلستان با اشاره به وضعیت نیروهای سازمانی در محیط‌زیست استان، اظهار کرد: شرایط تعداد نیروهای محیط‌زیست در استان زیاد مساعد نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر ۷۳ درصد از پست‌های سازمانی ما در حوزه اجرایی بلاتصدی است و در حوزه کارشناسی نیز شرایط مشابه همین است. در این شرایط که از نظر نیروی انسانی با کمبود مواجه هستیم، برای حفظ و پاسداری از محیط‌زیست نیاز به استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردم‌نهاد، رسانه‌ها و جوامع محلی داریم.

وی با اشاره به تلاش برای ارتباط با تشکل‌های مردم‌نهاد، بیان کرد: دو روز قبل اولین جلسه را با اعضای شبکه تشکل‌های محیط‌زیست و منابع استان برگزار و به بحث و تبادل‌نظر پرداختیم. در این جلسه مقرر شد که هر ۱۵ روز جلسه‌ای را با اعضای شبکه تشکل‌های محیط‌زیست و منابع استان داشته باشیم و همچنین در جریان این جلسات نیز دیداری با اعضای دیگر تشکل‌های استان داشته باشیم. به دنبال این هستیم که حداکثر استفاده را از ظرفیت تشکل‌ها داشته باشیم.

شکل‌گیری قرارگاه رسانه‌ای محیط‌زیستی

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گلستان خاطرنشان کرد: رسانه با مطالبه‌گری، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی جامعه می‌تواند کمک بسیاری به ما در توسعه حفاظت از محیط‌زیست در سطح استان کند.

کنعانی افزود: به دنبال این هستیم که قرارگاه رسانه‌ای محیط‌زیستی در استان شکل بگیرد و تمامی رسانه‌ها به دور از هر نوع جناح‌بندی سیاسی، در قالب این قرارگاه به فعالیت در این حوزه بپردازند.

وی در ادامه با بیان اینکه بدون مشارکت جوامع محلی، نمی‌توانیم از محیط‌زیست حفاظت کنیم، یادآور شد: مدیریت ما در حوزه محیط‌زیست باید تبدیل به فرایند مدیریت مشارکتی با جوامع محلی شود. باید به دنبال توسعه ظرفیت‌های جوامع محلی باشیم و از این ظرفیت‌هایی که ایجاد خواهد شد، در حوزه محیط‌زیست استفاده کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گلستان در بخش دیگری با اشاره به مدیریت مشارکتی در منطقه حفاظت‌شده پارک ملی گلستان، اظهار کرد: شورای راهبری پارک ملی گلستان با حضور استاندار گلستان، مدیران کل محیط‌زیست استان‌های گلستان و خراسان شمالی، معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط‌زیست، تشکل‌های مردم‌نهاد، جوامع محلی و مدیران سنوات گذشته این پارک تشکیل شده است و تصمیم‌گیری‌ها در حوزه پارک ملی گلستان در این شورا انجام می‌گیرد.

راه‌اندازی شورای هماهنگی مدیریت جهان‌نما

کنعانی بیان کرد: با توجه به اینکه محدوده منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما نیز در دو شهرستان کردکوی و گرگان قرار دارد، شورای هماهنگی مدیریت جهان‌نما با حضور رؤسای دو شهرستان در اداره‌کل محیط‌زیست گلستان راه‌اندازی شد. به دنبال راه‌اندازی اداره منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما هستیم تا مدیریت یکپارچه و مستقلی را در این منطقه داشته باشیم.

وی به شکل‌گیری شورای هماهنگی مدیریت آشوراده و خلیج گرگان اشاره کرد و گفت: فعالیت این شورا از فروردین‌ماه سال ۹۸ شروع شده و تمامی تصمیمات در حوزه آشوراده و خلیج گرگان در  این شورا طرح موضوع می‌شود. ادارات محیط‌زیست گلستان و مازندران و معاونت دریایی و تالاب‌های سازمان عضو این شورا هستند و دبیرخانه شورا هم در معاونت محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط‌زیست کشور قرار دارد.

اخذ مجوز نصب اسکله پانتونی در بندرترکمن

کنعانی به برخی از خروجی‌های تصمیم‌گیری‌های این شورا اشاره کرد و گفت: اسکله پانتون که قرار بود در ادامه اسکله چوبی بندر ترکمن نصب شود، در شورا مطرح و در آنجا با نصب آن موافقت و مصوبه آن اخذ شد و سازمان بنادر آن را نصب خواهد کرد.

وی با اشاره به اختلاف چندین ساله در موضوع تعیین مرز پناهگاه حیات‌وحش میانکاله، اظهار کرد: در این هفته با حضور کارشناسان سازمان محیط‌زیست کشور، مرز حیات‌وحش میانکاله مشخص و بخشی از اراضی ساحلی در محدوده بندرترکمن از محدوده پناهگاه حیات‌وحش میانکاله خارج شد و از این پس مدیریت محیط‌زیستی آن با گلستان است.

صدور مجوز ایجاد کانال در اسکله بندرترکمن

کنعانی در ادامه درخصوص طرح طبیعت‌گردی آشوراده، گفت: طرح طبیعت‌گردی آشوراده به مساحت ۲۲ هکتار با رعایت ضوابط زیست‌محیطی ابلاغ و آذرماه سال گذشته کلنگ زنی شد. مجریان این طرح بدون اخذ مجوز قانونی از سازمان محیط‌زیست، به دنبال احداث جاده‌ای از اسکله بندر ترکمن تا پهنه آبی خلیج گرگان بودند که بعد از آن با دستور اکید ریاست سازمان محیط‌زیست، عملیات آن متوقف شد.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از توقف طرح طبیعت‌گردی آشوراده، شورای هماهنگی مدیریت آشوراده و خلیج گرگان به‌منظور ایجاد راه دسترسی از بندرترکمن به پهنه آبی خلیج، با احداث کانالی با عرض ۱۵ متر و عمق ۲ متر موافقت کرد. مشخصات این کانال دقیقاً متناسب با بارجی است که توسط مجری طرح طبیعت‌گردی آشوراده تهیه شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گلستان بیان کرد: همچنین در این شورا مجوز انجام لایروبی برای اسکله ماهیان خاویاری صادر شد. برای جابه‌جایی مصالح و ماشین‌آلات می‌توانند از این محل و یا کانال استفاده کنند.

انتهای پیام

۱۵:۳۰

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی طرح گردشگری آشوراده خلیج گرگان محیط زیست پارک ملی گلستان سازمان محیط زیست کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۵۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت‌های محیط زیست در حوزه مدیریت پسماند هوشمند می‌شود

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه نظارت‌های محیط زیست در حوزه مدیریت پسماند هدفمند و هوشمند می‌شود،گفت: رسیدگی به ۱۰ هزار درخواست و تایید بیش از سه هزار نقل و انتقال پسماند در کشور بیانگر جدیت کار در این حوزه است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، ایرج حشمتی در همایش مدیران محیط زیست کشور در شیراز با بیان اینکه نظارت بر اجرای قانون مدیریت پسماند و تغییر اقلیم از اولویت‌های پیش‌رو در سال جاری است که با جدیت دنبال می‌شود، گفت: رسیدگی به 10 هزار درخواست و تایید بیش از سه هزار نقل و انتقال پسماند در کشور بیانگر جدیت کار در این حوزه است، نظارت‌های محیط زیست در حوزه مدیریت پسماند هدفمند و هوشمند می‌شود.

وی با اشاره به مسئولیت محیط زیست در حوزه‌های پایش آب، هوا و خاک افزود: به روزرسانی سیاهه انتشار آلاینده‌های هوا و تدوین برنامه عملیاتی کاهش آلودگی هوای کلانشهر‌ها در دستور کار سال 1403 سازمان قرار گرفته است، همچنین با همکاری وزارت صمت، وزارت کشور، پلیس راهور و راه و شهرسازی برنامه از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده با اولویت حمل و نقل عمومی و موتورسیکلت در سال جدید اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: در اجرای ماده الحاقی قانون برنامه هفتم توسعه، با هدف تقویت سازگاری و‌ کاهش آسیب‌پذیری کشور در مقابل تغییر اقلیم، برنامه مدیریت تغییر اقلیم کشور توسط سازمان و با همکاری سازمان‌های ذیربط تهیه خواهد شد.

حشمتی با تشریح اقدامات سیاستگذاری و نظارتی در بخش آب و خاک، یاد آور شد: قانون حفاظت از خاک قانون تخصصی است که بعد از انقلاب اسلامی ایران تصویب و ابلاغ شده است و در همین راستا آئین نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک در سال گذشته در هیئت وزیران و نیز خط مشی‌های مدیریت، حفاظت و بهره برداری پایدار از خاک کشور تصویب و ابلاغ شد که مطابق خط مشی‌های مذکور، بهینه سازی روش‌های استفاده از آب‌های نامتعارف در خاک در تطابق با شاخص‌های کمی و کیفی و استاندارد‌های مرتبط باید صورت گیرد.

وی ادامه داد: در همین راستا و نیز کمک به حل بحران فعلی آب کشور تدوین و ابلاغ معیار مشمولیت واحد‌ها در اجرای طرح پایش خوداظهاری برای بخش پساب و پارامتر‌های مشمولیت واحد‌ها به تفکیک کد آیسیک دراجرای قانون حفاظت از خاک و آئین نامه جلوگیری از آلودگی آب تدوین و ابلاغ شده است. 

معاون محیط زیست استانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: در سال گذشته، 143 رودخانه با 684 ایستگاه به صورت فصلی پارامتر‌های عمومی و سمی مورد پایش قرار گرفته که نتایج 1876 پایش نشان از این دارد که در 70 درصد پایش‌های انجام شده کیفیت رودخانه متوسط تا بسیار خوب بوده است، همچنین 5 گزارش ملی در راستای نظارت بر مدیریت زیست محیطی تنظیم و به نهاد‌های متولی قانونی آن برای اقدام وفق تکالیف قانونی ابلاغ شده است. 

حشمتی در ادامه با بیان اینکه وضعیت کیفیت آب زیر زمینی نیز با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت نیرو در کارگروه‌های برنامه ایمنی آب کشور در حال پایش است، ادامه داد: رفع آلودگی با شناسایی انواع ریسک‌های آلودگی اولویت بندی و تدوین پایش آب زیرزمینی کشور صورت می‌پذیرد.

انتهای پیام/424

دیگر خبرها

  • بارندگی یزد به درستی مدیریت شد
  • جومونگ در جزیره، آشوراده چوسان شد/ دستور رییس‌جمهور وتو می‌شود؟
  • پسماند معضل استان‌های زاگرس نشین
  • معرفی ۳۶۷ متخلف زیست محیطی به مراجع قضایی آذربایجان غربی
  • شهرداری‌های کردستان مدیریت دفن بهداشتی زباله را ندارند
  • افزایش اعتبارات محیط زیستی در راستای رفع چالش‌ها
  • فرهنگسازی در حوزه پسماند با کمک گروه‌های اجتماعی بانفوذ در کشور
  • نظارت‌های محیط زیست در حوزه مدیریت پسماند هوشمند می‌شود
  • خیز سازمان حفاظت محیط زیست برای ایجاد مجمع خیرین در استان‌ها
  • عزم سازمان محیط زیست برای ایجاد مجمع خیرین در استان‌ها