Web Analytics Made Easy - Statcounter

کاردار سابق ایران در لبنان گفت: برداشتن گام‌های میلی‌متری در کاهش تعهدات برجامی دشمن را نمی‌ترساند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، نشست وزیران خارجه کشورهای عضو اکو بهانه‌ای شد تا در گفتگو با سیدهادی سیدافقهی، تحلیل‌گر مسائل سیاسی، کارشناس مسائل منطقه و کاردار سابق ایران در لبنان نگاهی به میزان تأثیرگذاری این دست نشست‌ها در تعاملات منطقه‌ای ایران بیندازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همزمان با برگزاری نشست مذکور که در ترکیه برگزار شد، نیروهای نظامی ترکیه مشغول درگیری با ارتش سوریه بودند! به همین خاطر بخشی از گفتگوی حاضر نیز معطوف به این موضوع مهم است. مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

مرآت: چنان‌که مستحضرید روز شنبه وزرای خارجه کشورهای عضو اکو در آنتالیای ترکیه گرد هم آمدند. ارزیابی شما از میزان تأثیرگذاری نشست‌های اکو در بهبود تعاملات منطقه‌ای ایران چیست؟

آمریکا بر کشورهای منطقه اعم از کشورهای عربی و غیرعربی نظیر پاکستان، افغانستان، ترکیه، قزاقستان و دیگر کشورهای آسیای میانه اعمال نفوذ و سلطه کرده است و بسیاری از این کشورها عضو سازمان اکو هستند. با این مقدمه، بعید می‌دانم که وزرای خارجه این کشورها در اکو بتوانند در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به مسأله مهمی برسند تا فرصت و ظرفیت مبادلات بانکی و تجاری بیشتر فراهم شود.

اگر بتوان از ظرفیت اکو استفاده کرد البته مطلوب جمهوری اسلامی است اما ما نباید معطل اکو باشیم. ما سازمان‌های دیگری با کارکرد مشابه اکو داریم؛ از جمله سازمان همکاری شانگهای -که 18 سالگی خود را سپری می‌کند و اکنون به یک سازمان بین‌المللی فعال تبدیل شده است- نهاد دوم انجمن ملل آسیای جنوب شرقی(آ سه آن) است –که ایران در سال 95 به عضویت آن درآمد-.

حتی می‌توان از ظرفیت‌های گروه «بریکس» نیز استفاده کرد؛ به ویژه که افزایش تبادلات مالی بین کشورهای عضو این گروه در دوران تحریم‌ها در دستور کار کشورهای عضو آن قرار دارد. ایران می‌تواند با گروه بریکس تعامل کند. این گروه هنوز پایدار است و به دلیل فشارهای آمریکا ممکن است اعضای این گروه هم از یکدیگر منفک شوند. فارغ از این ظرفیت‌ها، تعامل‌های دوجانبه ایران با کشورهای مختلف نیز می‌تواند موثر باشد.

به رغم برخی تنش‌ها، این تعاملات دوجانبه اکنون نیز برقرار است؛ چنان‌که با وجود تنش میان روابط ایران و امارات متحده عربی، مبادلات تجاری و بازرگانی ما برقرار است و حتی برخی از کانال‌های دور زدن تحریم‌ها از این کشور می‌گذرد. کشورهای عراق و ترکیه نیز روابط دوجانبه و پایاپای قابل توجهی با ایران دارند. جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با تقویت روابط اقتصادی خود با این کشور، منافع خود را تأمین کند.

نشست‌های اکو تا کنون به حل مشکلات منجر نشده است

من هنوز نشنیده‌ام که از دل اکو تصمیمات مطلوبی اتخاذ شود؛ تصمیماتی که کارساز باشد و به حل مشکلات کمک کند. اکو در مقابله با تحریم‌ها و فشارهای آمریکا نقش موثری نداشته است.

مرآت: پرسش دوم من در ارتباط با تنش‌های ایجادشده میان ترکیه و سوریه است. گزارش‌های روز شنبه نشان می‌داد که ارتش سوریه با نیروهای ترکیه در حومه رأس‌العین درگیر هستند. از نگاه شما ماجرای تنش میان ترکیه و سوریه به کجا خواهد انجامید؟

طبق قوانین بین‌المللی، ترکیه به یک کشور عضو سازمان ملل و عضو بسیاری از سازمان‌های جهانی، تجاوز کرده است. در این مسأله تردیدی نیست. مقامات ترکیه، تجاوز خود را توجیه می‌کنند و می‌گویند ما طمعی نسبت به سرزمین سوریه نداریم و نمی‌خواهیم این کشور تجزیه شود. آن‌ها می‌گویند ما حتی نمی‌خواهیم در سوریه بمانیم. پس مشکلتان چیست؟

چرا ترکیه برای مبارزه با تروریسم با دولت سوریه تفاهم نمی‌کند؟

می‌گویند مشکل ما تروریسم است؛ در حالی که درمان تروریسم، راه‌حل دارد. تروریست‌های «قسد»(نیروهای دموکراتیک سوریه که گروهی مسلح هستند)، «پ.ی.د»(که اعضای کرد ارتش آزاد سوریه می‌گویند این گروه نماینده کردها نیستند) و «ی.پ.ژ»(یگان‌های کرد مدافع زن) در چنبره شما هستند. چرا شما با دولت سوریه برای مبارزه با تروریسم و خلع سلاح گروه‌های مسلح کرد تفاهم نمی‌کنید؟

اگر به دنبال تجاوز و طمع‌ورزی نیستید، ریگی به کفشتان نیست و به چاه‌های نفت فراوان آن منطقه چشم ندارید، چرا از ایران و روسیه برای میانجیگری و تفاهم با سوریه کمک نمی‌گیرید؟ ایران در این خصوص اعلام آمادگی کرده است. به محض این که آقای اردوغان دستور داد که نیروهایش به سمت خاک سوریه حرکت کنند، آقای ظریف اعلام کرد که نیازی به لشکرکشی نیست و ما حاضریم میان نگرانی‌های سوریه و ترکیه میانجی‌گری کنیم و مشکل کردها را بدون خون و خونریزی و ویرانی حل کنیم.

ترکیه اکنون زیرساخت‌ها و منابع آب سوریه را هدف قرار می‌دهد و مناطق مسکونی را بمباران می‌کند و نهایتا هم به ارتش سوریه لطمه می‌زند. آن‌چه که ما نگرانش بودیم، اتفاق افتاد. ارتش سوریه اکنون می‌گوید من حق دارم از سرزمین خودم در برابر تجاوز ترکیه دفاع کنم. کدام قانون بین‌المللی ارتش سوریه را از درگیر شدن با ترکیه منع می‌کند؟

حتی روس‌ها هم حق ندارند جلوی سوریه را بگیرند. ما هم نمی‌توانیم چنین کاری بکنیم؛ چرا که تجاوزی صورت گرفته است. با تجاوزگر باید برخورد شود و سوریه می‌گوید ما توان برخورد را داریم. می‌گویند ما نمی‌خواهیم در برابر جنگ روانی آقای اردوغان تسلیم شویم. دودِ آتش جنگ البته به چشم هردو کشور می‌رود. این که ترکیه نقش مهاجم و سوریه نقش مدافع دارد، دلیلی بر آن نیست که تنها مدافع، ضربه ببیند.

ترکیه تحت فشار روس‌ها از ناتو درخواست کمک نکرده است

ترکیه عضو ناتوست. درست است که کشورهای عضو ناتو، هنوز صددرصد ترکیه را تأیید نکرده‌اند اما به هر حال اگر آقای اردوغان درخواست رسمی کمک کند، ناتو موظف است به این درخواست پاسخ بدهد. ترکیه تحت فشار روس‌ها از ناتو درخواست کمک نمی‌کند. متأسفانه آقای پوتین با آقای اردوغان لابی کرد و اقدامات تجاوزکارانه ترکیه را پوشش داد.

روس‌ها گفتند این اقدامات موقت است و ترکیه حق دارد بیش از 30 کیلومتر به عمق خاک سوریه وارد شود و ما نمی‌گذاریم خون‌ریزی اتفاق بیفتد. اکنون در خط تماس نه کردی وجود دارد و نه کسی از نیروهای قسد؛ مستقیم و رودررو ترک‌ها با ارتش سوریه درگیر شده‌اند. نیروهای ارتش سوریه که نیروهای قسد و پ.ی.د و ی.پ.ژ نیستند که بخواهید به بهانه مبارزه با تروریسم با آن‌ها مقابله کنید.

آمریکا و اسرائیل به دنبال انهدام نیروهای مسلح کشورهای منطقه هستند

ارتش سوریه برای دفاع از سرزمین خود به مرز آمده است؛ چرا با آن‌ها درگیر می‌شوید؟ این‌ها مسائلی است که ترکیه باید درباره آن‌ها پاسخگو باشد. طرح آمریکا و رژیم صهیونیستی این است که نیروهای مسلح وابسته به کشورهای منطقه یکدیگر را منهدم کنند. با همین هدف، نیروی مسلح لیبی، یمن و عراق از بین بردند و نیمی از ارتش سوریه را نیز منهدم کرده‌اند.

وقتی ایران برای میانجیگری اعلام آمادگی کرده است، آقای اردوغان نباید تلاش کند تا از طریق زور مسائل را حل کند. ما با کردها ارتباط و با دولت سوریه روابط استراتژیک داریم؛ چرا با این زمینه‌ها ترکیه به وساطت ایران تمکین نکرد؟ ما می‌فهمیم که آمریکا آرزو می‌کند که ترکیه غوطه خوردن در این منجلاب را ادامه دهد تا بتواند از اردوغان باج بگیرد.

آمریکا با خباثت ترکیه را به این ماجرا آلوده کرد. و در چنین شرایطی آمریکا به کردها می‌گوید من شما را مسلح می‌کنم تا ترکیه را بزنید! این‌گونه است که آقای اردوغان در یک باتلاق گرفتار شده است؛ در حالی که اگر به نصایح ما گوش می‌کرد، این اتفاق نمی‌افتاد. چه کسی به آن‌ها اجازه داده است که منطقه امن ایجاد کنند؟ برای ایجاد منطقه امن و پرواز ممنوع شورای امنیت باید قطعنامه صادر کند.

گویا اردوغان گردن‌کلفتی را از آمریکا آموخته است! آقای اردوغان قطعا ضرر خواهد کرد. مگر عشائر عرب اجازه می‌دهند که آقای اردوغان در منطقه بماند؟ نیروهای مسلح سوریه مثل روزهای نخست جنگ نیستند و زبده شده‌اند. به قول معروف مار خورده‌اند و افعی شده‌اند!

هیچ‌یک از وعده‌های برجامی اروپا محقق نشده است

مرآت: پرسش پایانی من در ارتباط با برجام است. چنان‌که مستحضرید، ایران به تازکی گام چهارم کاهش تعهدات برجامی را برداشته است. مقامات ایران روز شنبه اعلام کردند که ما توانایی غنی‌سازی 60 درصد را نیز داریم. تحلیل شما از واکنش کشورهای منطقه به این موضوع چیست؟ آیا اساسا واکنش کشورهای منطقه می‌تواند در تعاملات برجامی ما نقش‌آفرین باشد؟

آمریکا و اروپا ثابت کرده‌اند که به برجام پایبند نخواهند بود. آمریکایی‌ها عملا و رسما از برجام خارج شدند و اروپایی‌ها عملا خارج شده‌اند اما رسما این خروج را اعلام نکرده‌اند. از ناحیه اروپا عملا چیزی دستگیر ایران نشده است و هیچ‌یک از وعده‌‌هایی که اروپایی‌ها به ایران داده‌اند محقق نشده است. در این‌جا طبق ماده 36 برجام، موضوع مقابله به مثل مطرح می‌شود.

اقدامات ایران در راستای مقابله‌به‌مثل وجاهت قانونی دارد

در بحث مقابله به مثل، کسی حق ندارد به ایران فشار وارد کند و بگوید که چرا خلاف توافق‌نامه عمل می‌کنید. مگر شما به تعهداتتان در توافق عمل کردید که ایران عمل کند؟ هر اقدامی که ایران در راستای مقابله به مثل انجام دهد، وجاهت قانونی و توجیه دارد و محکمه‌پسند است. شما عمل نکردید، ما هم عمل نمی‌کنیم. بنابراین دنیا نباید غافلگیر شود که چرا ایران از غنی‌سازی 60 درصد سخن می‌گوید.

در اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هیچ محدودیتی به عنوان سقف غنی‌سازی تعیین نشده است. محدودیت تنها مبنی بر این است که کشورها حق ندارند غنی‌سازی را برای ساخت بمب اتم انجام دهند؛ عنوان نشده است که شما نمی‌توانید غنی‌سازی را تا 50، 60 یا 70 درصد ارتقاء دهید. آژانس جلوی اصل غنی‌سازی را نمی‌گیرد بلکه اگر غنی‌سازی برای ساخت بمب هسته‌ای باشد، آژانس ورود می‌کند.

بر این اساس اگر ایران غنی‌سازی را به 60 درصد هم برساند، با قوانین و اساسنامه آژانس مخالفت نکرده است. کشورهای منطقه نیز اگر نگران هستند، باید یقه آمریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان را بگیرند. ایران پیش‌پیش به تمامی تعهدات خود عمل کرد اما طرف‌های مقابل هیچ کاری در قبال برجام انجام ندادند. طرف‌های اروپایی تنها حرف می‌زنند و می‌گویند برجام خیلی خوب است!

برجام برای چه کسی خوب است؟ برای شما! شما از ایران امتیاز گرفتید اما امتیازی به ایران ندادید. ایران غنی‌سازی را به 3.67 درصد رساند و 20 تن اورانیوم غنی‌شده 20 درصد را به مسکو فرستاد و قلب رآکتور آب سنگین اراک را خارج کرد و فعالیت‌های فردو را تعطیل کرد اما در مقابل شما چه چیزی به ایران دادید؟ اینستکس را هم به طور توهین‌آمیز و تحقیرآمیزی راه‌اندازی کردند که بی‌فایده بود.

گام‌های میلی‌متری در کاهش تعهدات برجامی دشمن را نمی‌ترساند

به حضرات مسئولین هم باید گفت این گام‌های میلی‌متری در کاهش تعهدات برجامی، دشمن را نمی‌ترساند. شما باید یک سیلی محکم به دشمن بزنید و یک شوک بزرگ به آن‌ها وارد کنید تا بدانند که در تصمیمات خود جدی هستید. تا 300 گام دیگر را هم اگر میلی‌متری بردارید، فایده‌ای نخواهد داشت. این که بگویند ما داریم می‌رویم فردو را گردگیری کنیم؛ اگر به تعهداتتان عمل نکنید، فردو را آب و جارو می‌کنیم؛ فایده‌ای ندارد و دفعه بعد هم پیچ‌های سانتریفیوژها را سفت می‌کنیم.

مرآت: و عجیب‌تر این است که در هنگام کاهش تعهدات پالس مذاکره هم برای غرب می‌فرستند!

بله و این قابل قبول نیست. کشورهای منطقه نیز حق ندارند به ما اعتراضی بکنند. چراکه غرب از پشت به ما خنجر زد و تصمیم هم ندارد با ایران تعامل کند. رهبر معظم انقلاب به ضرس قاطع فرمودند که غرب چیزی به شما نخواهد داد اما متأسفانه برخی دل در گرو غرب دارند. این گام‌های تدریجی هم احتمالا ناشی از تشرهای رهبری است! دشمنان می‌خواستند ما را خلع سلاح کنند. خانم کلینتون گفته بود ما بدون این که حتی یک گلوله شلیک کنیم، برنامه هسته‌ای ایران را تعطیل کردیم.

مرآت: بابت وقت ارزشمندی که در اختیارم قرار دادید سپاسگزارم.

من هم از شما و همکارانتان تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۶۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشمن در رسیدن به اهدافش در یمن شکست خورد/ همچنان به حمایت از فلسطین ادامه می‌دهیم

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب به نقل از شبکه المسیره، سید عبدالملک الحوثی شامگاه دوشنبه در سخنانی گفت ملت یمن در دهمین سالگرد تجاوز نظامی آمریکایی سعودی اماراتی، با توانمندی های نظامی پیشرفته ای برای حمایت از یمن و پشتیبانی ملت مظلوم فلسطین و مقابله با توطئه های دشمنان می‌آید.

وی افزود تجاوز به یمن با برنامه ریزی آمریکایی انگلیسی بریتانیایی و اجرای ائتلاف(سعودی اماراتی) آغاز شد، این تجاوز از همان ابتدا وحشیانه، خائنانه و بدون توجیه و هرگونه مقدمات، وحشیانه و جنایاتکارانه و برای تحقق اهداف خطرناک صورت گرفت.

الحوثی گفت از همان ابتدای جنگ تلاش می شد تا تمام منطقه در آغوش عبری(صهیونیستی) قرار گیرد.

وی افزود تجاوز به یمن در چارچوب طرح فراگیر در منطقه برای بازترسیم آن تحت فرماندهی رژیم اسرائیل و حذف مساله فلسطین صورت گرفت و یکی از اهداف این جنگ این بود تا رژیم اسرائیل بتواند رهبری منطقه را برعهده بگیرد، همان طور که در برنامه عادی سازی یا «معامله قرن» آشکار بود.

الحوثی گفت ائتلاف دشمن، ملت یمن را از طریق محاصره و گرسنه نگه داشتن وتوطئه ها علیه پول ملی هدف قرار داد و طی 9 سال جنگ، 274 هزار و302 بار یمن را هدف حملات هوایی خود قرار داد  و البته این آمار کامل نیست.

رهبر انصارالله ادامه داد که تجاوزات به یمن به ویرانی 613 هزار و992 منزل و 186 مرکز دانشگاه منجر شد.

الحوثی اظهار داشت ائتلاف متجاوز طی سالهای جنگ، 1843 مسجد با وجود مقدس بودن خانه های خدا را ویران کرد، همچنین 472 بیمارستان هم در طول سالهای جنگ ویران شد.

وی درباره خسارتها و تلفات ائتلاف سعودی اماراتی ومزدورانشان گفت تعداد کشته ها
و مجروحان ائتلاف دشمن و مزدورانش به 282 هزار و 879 کشته و زخمی رسید.

الحوثی گفت خسارتهای ائتلاف دشمن به 18 هزار و 379 ادوات و تجهیزات نظامی رسید.

وی افزود نیروی دریایی یمن، 38 عملیات بسیار بزرگ در ایجاد بازدارندگی در برابر دشمن انجام داد و تعداد عملیات یگان موشکی هم به 1828 عملیات رسید.

وی آمار عملیاتهای پهپادی علیه متجاوزان را 12 هزار و 9 عملیات تهاجمی و شناسایی اعلام کرد که 997 مورد از این عملیاتها خارج ازمرزهای یمن انجام شد.

الحوثی تاکید کرد دشمن در رسیدن به اهداف خود در این جنگ شکست خورد و در اشغال عمق جغرافیایی  راهبردی کشورمان با وجود سیطره بر بخش وسیع از کشور ناکام ماند.

وی افزود توسعه توانمندی های نظامی همچنان مساله مهم و اساسی برای تحقق پیروزی و بیرون راندن دشمن و بازپس گیری سرزمینهای اشغالی شده است.

وی از کشورهای متجاوز خواست در محاسبات اشتباه خود و سیاستهای خصمانه علیه یمن بازنگری کنند.

رهبر انصارالله گفت ملت یمن بسیار به امنیت ملی عربی و امنیت امت اسلام و تفاهم و صلح پایبند و علاقه مند هستند.

وی خواستار ثبات امنیت در کشورهای عربی و اسلامی بر اساس امت واحده شد.

رهبر انصارالله گفت از مصایب بزرگ امت اسلام این است که گروهی از کشورهای عربی، امکانات خود را در خدمت توطئه های آمریکایی اسرائیلی قرار داده اند، این در حالی است که دشمنی اسرائیل با اعراب معروف و آشکار است.

وی بر تمایل یمن به تفاهم و صلح با تمام کشورهای عربی و اسلامی تاکید کرد و گفت یمن هیچ رویکرد خصمانه در خصوص هیچ کشور عربی ندارد.

 الحوثی تصریح کرد تکفیری ها در برابر تجاوز رژیم اسرائیل به نوار غزه رسوا شدند، چرا که هیچ موضع جدی حتی در سطح صدور فتاوا از خود نشان ندادند.

وی افزود این در حالی است که یمن در حال حاضر در رویارویی مستقیم با محور شرارت سه جانبه آمریکا، اسرائیل و انگلیس قرار دارد.
 
رهبر انصارالله از عربستان وامارات خواست از مرحله کاهش تنش به مرحله تحقق صلح فراگیر منتقل شوند .

وی به کشورهای عربی توصیه کرد خود را از تبعیت کورکورانه از آمریکا آزاد کنند.
 
الحوثی از تمام کسانی که در کنار یمن در طول جنگ ظالمانه 9 ساله علیه آن ایستادند و از آن حمایت کردند به ویژه ایران، حزب الله، عراق و تمام آزادگان جهان تقدیر و تشکر کرد.

الحوثی درباره فلسطین هم تاکید کرد که عملیات نظامی یمن برای یاری ملت فلسطین همچنان ادامه خواهد یافت.

وی تصریح کرد یمن طرحها و برنامه های بسیار مهم در آینده برای وارد کردن ضربات بسیار تاثیرگذار به اشغالگران اسرائیلی یا آمریکایی دارد.
 

دیگر خبرها

  • روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد
  • بارش‌های سال آبی جاری آذربایجان‌غربی؛ ۱۸ درصد بیشتر از بلندمدت
  • بارش‌های نیمه اول سال آبی در آذربایجان‌غربی به ۲۵۲ میلی‌متر رسید
  • تهران-آنکارا در مسیر تجارت ۳۰ میلیارد دلاری
  • عباسی، استاد اقتصاد دانشگاه مریلند: فاصله اقتصاد ایران با ترکیه و عربستان در حال افزایش است/باید بتوانیم تورم را به زیر 20درصد برگردانیم// عبده تبریزی: ایران پتانسیل خروج از وضعیت فعلی را دارد/ در همین نظام هم کم تنش تر با هم زندگی می کردیم
  • بازگشت اسد به دنیای عرب
  • دشمن در رسیدن به اهدافش در یمن شکست خورد/ همچنان به حمایت از فلسطین ادامه می‌دهیم
  • عضو مجلس خبرگان: دشمن به دنبال رکود اقتصادی در ایران است
  • کاهش ۱۱۵ میلی متری باران در کهگیلویه و بویراحمد
  • ثبت ۱۷۴ میلی متری باران در کهگیلویه و بویراحمد