Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@00:50:05 GMT

عدم اقبال مردم کرج نسبت به جبهه ملی در دهه ۳۰ + سند

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۶۶۸۹۶

عدم اقبال مردم کرج نسبت به جبهه ملی در دهه ۳۰ + سند

اعضای جبهه ملی پس از دهه ۳۰ نزد افکار عمومی مقبولیت خود را از دست داده بودند و به دنبال کسب اقبال بین توده‌های جامعه بودند، از این رو پس از اینکه در تهران پایگاه خود را از دست رفته دیدند‌ فعالیت‌های خود را در شهرهای دیگر دنبال کردند. ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳ استانها البرز نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، اعضای جبهه ملی پس از دهه 30 نزد افکار عمومی مقبولیت خود را از دست داده بودند و به دنبال کسب اقبال بین توده‌های جامعه بودند، از این رو پس از اینکه در تهران پایگاه خود را از دست رفته دیدند‌ فعالیت‌های خود را در شهرهای دیگر دنبال کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعضای جبهه ملی کرج را بعنوان یکی از مراکز مهم جهت انجام فعالیت‌های سیاسی تشکیلاتی خود انتخاب کردند. جبهه ملی در کرج هم مورد وثوق مردم قرار نگرفت و از این رو سران این جبهه برای جذب نظر اهالی کرج سراغ روحانی مطرحی بنام شیخ حسین لنکرانی رفتند.

بنابر گزارش  ساواک کرج به اداره‌ کل سوم در شهریور 1340 در «‌کتاب انقلاب اسلامی در کرج » که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده، فعالیت‌های جبهه ملی چنین بیان شده است:

«... جبهه‌ ملی برای پیشرفت مقاصد خود و تشکیل جبهه‌ ملی کرج ابتدا هفت نفر را پیشقدم کرد در کرج فعالیت کنند ولی آن‌ها نتوانستند کاری انجام دهند. ازاین‌رو تصمیم این جبهه بر این شد که یک نفر از اشخاص معتبر و مسن را پیش‌قدم سازد و توسط او تشکیلات جبهه‌ ملی کرج به طور کامل برقرار شود. برای این منظور آقای شاه‌حسینی‌ به کرج آمده و پس از تماس با اعضای جبهه‌ ملی قرار بر این شد که آقای شیخ حسین لنکرانی که شخص مسنی است و در حصارک کرج باغ و ساختمان دارد را برای همکاری با جبهه ملی دعوت کنند. شیخ حسین لنکرانی دارای سوابق مشکوک است و ساختمان او در حصارک طوری است که هر بیننده را دچار تعجب می‌کند و برای این‌گونه فعالیت‌ها جای مناسبی به نظر می‌رسد. در روز جمعه 10/6/40 بنا به دعوت قبلی که توسط حسین لنکرانی صورت گرفت، اعضای جبهه ملی که از یک عده دست چپی و یک عده پان‌ایرانیست و همچنین عده‌‌ای از مالکین کرج و تعدادی از اعضای جبهه‌ ملی تهران در منزل شیخ حسین در کرج جمع شدند. در این جلسه پس از صحبت پیرامون جبهه‌ ملی از آقایان مالکین دعوت شد که با جبهه ملی همکاری نمایند».

از این گزارش چند نکته برمی‌آید، اول آنکه چون جبهه‌ ملی در فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی خود در کرج، که توسط اعضای رسمی‌اش انجام می‌گرفت، نتیجه‌ای نگرفت، به یک روحانی متنفذ در این منطقه متوسل شد. ثانیاً، ادامه‌ فعالیت در تهران برای این تشکل دشوار بود، ازاین‌رو سران جبهه ملی، کرج را برای تشکیل جلسه‌های خود انتخاب کردند. ثالثاً پیوند مالکان کرج با اعضای جبهه‌ ملی، آن هم در سال 1340 یعنی زمانی که نخستین زمزمه‌های قانون اصلاحات ارضی به گوش می‌رسید، از دیگر مطالب جالبِ توجه این گزارش است.‌

 

انتهای پیام/ش

R1377/P/S6,50/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۶۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم | واکنش متفاوت مردم نسبت به تست شکلات اسرائیلی!

دریافت 5 MB

به گزارش همشهری آنلاین، این فرد خلاق واکنش های قابل توجهی از مردم می گیرد. یکی از تست کننده ها می گوید از گشنگی بمیرم چیزی که ساخت اسرائیل است را نمی خورم!

کد خبر 846989 برچسب‌ها ایران و اسرائیل اسرائیل خبر ویژه شکلات رژيم صهيونيستى

دیگر خبرها

  • امروز مقاومت مقابل نظام سلطه مورد توجه و اقبال همه جوان‌های منطقه است
  • تغییر تصمیمات جبهه مقاومت و ضرورت بازنگری دربرخی تحلیل های رسمی
  • فیلم | واکنش متفاوت مردم نسبت به تست شکلات اسرائیلی!
  • توقف شیب نزولی فرزندآوری در زنجان
  • به واسطه وجود بزرگانی مثل اقبال لاهوری با مردم کشور پاکستان احساس همدلی می‌کنیم
  • رئیسی: وحدت بین ایران و پاکستان ناگسستنی است
  • سپاه پاسداران نهادی از جنس مردم+فیلم
  • نقشه جبهه پایداری برای رسیدن به هیئت رئیسه چیست؟
  • عضو جبهه پایداری: ما هر هفته جلسه داریم و یکی از موضوعات مورد بحث هم ریاست مجلس است
  • دفاع بازرس جبهه پایداری از ریاست 4 ساله قالیباف بر مجلس /رئیس مجلس را متهم به تک روی می کنند / اعضای هیات رئیسه با تعارف کار می کردند