Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام ذاکر از تلاش برای احیای کارکردهای اجتماعی مساجد در حوزه‌های کارآفرینی، کمک‌رسانی‌های حقوقی، محرومیت‌زدایی و خدمات جهادی خبر داد و گفت: پویش «#مسجد برقرار» برای انس بیشتر مردم با این‌ خانه‌های خدا اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مساجد علاوه بر کارکردهای دینی عبادی، می توانند در حوزه سلامت اجتماعی و کاهش آسیب های اجتماعی نیز اثرگذار عمل کنند و سلامت اجتماعی را به جامعه باز گردانند، یکی از شعارها و رویکردهای مرکز رسیدگی به امور مساجد در مدیریت جدید، اهتمام به موضوع حل آسیب های اجتماعی از سنگر مساجد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در راستای تبیین و شرح سیاست های کاری مرکز رسیدگی به امور مساجد در این باره با حجت الاسلام «حجت الله ذاکر»، معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت و گویی ترتیب دادیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

 

یکی از تاکیدات رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد پیگیری آسیب های اجتماعی جامعه از پایگاه مساجد و اینکه مساجد «پایگاه سلامت اجتماعی» است، برای تحقق این تاکیدات چه برنامه هایی در دستور مرکز رسیدگی به امور مساجد است؟

 

یکی از رویکردهای مرکز رسیدگی به امور مساجد در مدیریت جدید، احیای کارکردهای اجتماعی مساجد است زیرا معتقدیم که مساجد در صدر اسلام پایگاهی برای رسیدگی به معضلات و آسیب های پیرامونی مسجد بودند. در همین راستا کتاب «کار اجتماعی» در حال تدوین است تا مشخص کنیم،خدمات اجتماعی که مساجد می توانند ارایه دهند، باید در چه زمینه هایی باشد و از مساجد هم مطالبه خواهیم کرد که در حوزه خدمات اجتماعی و کاهش آسیب های اجتماعی چه خدماتی داشته و دارند. تلاش می کنیم که در بهمن ماه جاری کتاب کار اجتماعی تدوین شود و در اختیار ائمه جماعات مساجد قرار گیرد.

 

ضمن اینکه بعد از ارزیابی خدمات و فعالیت های مساجد در این زمینه از مساجد برتر در محور یاد شده تقدیر به عمل می آید.

 

در بحث سیاستگذاری در حوزه خدمات و آسیب های اجتماعی برنامه های مرکز رسیدگی به امور مساجد مشتمل بر چه محورهایی است؟

 

 با توجه به اینکه مرکز رسیدگی به امور مساجد بحث سیاستگذاری در مساجد را دنبال می کند، به همین جهت در حوزه خدمات دهی برای رفع آسیب های اجتماعی و در محور سیاستگذاری در این زمینه جلسات متعددی را با کارشناسان و ائمه جماعات مساجد برگزار کرده است تا بتواند مساجد را در حوزه‌های کارآفرینی، مشاوره، کمک‌رسانی‌های حقوقی، محرومیت‌زدایی، خدمات جهادی و دیگر حوزه‌های اجتماعی فعال کنند.

 

ضمن اینکه پایشی نیز در رابطه با خدمات اجتماعی مساجد، در حال انجام است که امید است با همکاری سایر دستگاه ها بتوانیم حرکت قابل توجهی در این زمینه انجام دهیم.

 

 

با معاونت اجتماعی و پیشگیری قوه قضائیه در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی هم  تعامل و همکاری دارید؟

 

با معاونت اجتماعی و پیشگیری قوه قضائیه نیز به صورت مشترک طرحی را دنبال می کنیم که اگر این طرح به سرانجام برسد، برای کاهش و رفع آسیب های اجتماعی برنامه های خوبی می توانیم انجام دهیم.

 

پویش «#مسجد برقرار» در چه محورهایی و با چه اهدافی اجرا می شود؟

 

پویش مسجد برقرار در رابطه با باز و فعال بودن مساجد در ساعات طولانی و جنبه خدمت رسانی در حوزه های مختلف است. این مهم باعث می شود مسجد سه وعده نماز برگزار کند و درهای آن ساعات بیشتری به روی مردم باز باشد تا کسانی که می خواهند از فضای مسجد و کتابخانه آن استفاده کنند این امکان را داشته باشند.

 

این پویش به زودی اطلاع رسانی می شود و یک مسجد الگو و نمونه نیز در این زمینه معرفی خواهد شد، تا دیگر مساجد با الگو برداری از آن مسجد در این پویش شرکت کنند.

 

فعالیت قرارگاه مسجد در چه زمینه ای است و تعامل و همکاری ای که مرکز رسیدگی به امور مساجد با این قرار گاه دارد، در چه محورهایی است؟

 

قرارگاه مسجد در سازمان صدا و سیما از چند سال گذشته احیا شده است و مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز یکی از اعضای این قرارگاه است. اهتمام و ارتقای جایگاه مساجد از اهداف این قرارگاه به شمار می رود.

 

 ضمن اینکه تاکنون هم جلسات متعدد و تعاملاتی نیز با مدیران شبکه های مختلف صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به منظور انعکاس اخبار مساجد، معرفی مساجد الگو و نمونه و نیز ساخت برنامه هایی در حوزه نماز و مسجد انجام شده است.

 

مهلت ارسال اثر به هفتمین فراخوان ایده های مسجدی چه زمانی است؟

 

مهلت ارسال اثر به هفتم فراخوان ایده های مسجد تا 20 دی ماه سال 98 اعلام شده است. لازم است رسانه ها در تبلیغ آن تلاش کنند تا صاحبان ایده در آن مشارکت و از جوایز این دوره از فراخوان بهره ببرند.

 

تلاش ما دراین راستا است که 30 کمک هزینه سفر به عتبات عالیات به برگزیدگان این فراخوان اعطا شود.

 

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: هفته وحدت مسجد مسجد مسجد مسجد مسجد شبستان یزد مسجد رئیس جمهور رفسنجان حجت الاسلام ذاکر مسجد برقرار مسجد تراز اسلامی کارکردهای مساجد محرومیت زدایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۶۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم‌ترین رسالت هیئت امنای مساجد چیست؟

عضو هیئت امنای مسجد لولاگر تهران، یکی از مهم‌ترین رسالت‌های هیئت امنای مساجد را توجه به شکل گیری زمینه‌های رشد معنوی نمازگزاران عنوان کرد.

میلاد صادقی، عضو هیئت امنای مسجد لولاگر درمورد نقش و جایگاه هیئت امنای مسجد در تحقق اهداف کلان مسجد اظهار کرد: به نظر بنده، همان‌طور که تمام ارکان مسجد باید به این هدف توجه کنند مهم‌ترین رسالت هیئت امنا این است که محفل و امکاناتی را آماده کنند برای این که زمینه‌های رشد معنوی افراد و نمازگزاران محلی و کسبه مکانی که مسجد در آن قرار دارد فراهم شود و هیئت امنا باید زمینه‌های بروز این رشد معنوی را فراهم کنند و برای این منظور ابزار‌های مختلفی وجود دارد؛ از فراهم کردن امکانات لازم گرفته تا برگزار کردن مراسم‌های فرهنگی.

او گفت: هیئت امنا باید یک مکان بدون دغدغه و توأم با آرامشی را برای نمازگزاران فراهم کنند. اما متأسفانه، برخلاف این که انقلاب ما از مساجد رشد کرده و در حقیقت، از طریق مساجد رشد و نمو پیدا کرده است. اما به نظر بنده، هنوز سیاست‌های کلان کشور درمورد حمایت‌های مالی و همچنین، سخت افزاری از مساجد به درستی اتفاق نیفتاده است و اگرچه مساجد باید مردمی و با محوریت مردم اداره شوند، ولی بالاخره باید دولت و نظام اسلامی هم، زمینه‌های بعضی از کار‌ها را فراهم کند.

صادقی مطرح کرد: در شهر تهران و خیلی از شهر‌های دیگر، موضوع ساختمانی مساجد ما اصلاً در تراز یک نظام اسلامی نیست و مساجد، مشکلات عدیده‌ای در این زمینه دارند. در نتیجه، می‌توان با یک طرح‌ها و ایده‌های نو از زمین‌های مساجد در جهت تجاری‌سازی استفاده کرد. البته به شرطی که به هویت مساجد ضربه وارد نشود. چون متأسفانه، خیلی وقت‌ها این تجاری سازی هویت مسجد را زیر سوال برده است یا این که در بهترین حالت، استفاده از زمین‌های مساجد است به شرط این که موازین شرعی و هویت مسجد رعایت شود. از اینرو، مثلاً کاری که شهرداری درمورد توسعه‌های فرهنگی می‌تواند انجام دهد این است که هزینه‌های فضای فرهنگی را برای همین مکان مقدس صرف کند تا بتوانیم یک سری امکانات لازم برای مسجد را فراهم کنیم.

او افزود: متأسفانه، حمایت‌های لازم صورت نمی‌گیرد. با وجود گذشت بیش از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران هنوز در سیستم‌های ساخت و ساز مساجد و بازسازی و تخریب و نوسازی مساجد در دفتر‌های الکترونیکی شهرداری هیچ پنجره‌ای دیده نشده است. مثلاً مسجد جامع لولاگر که طرح تخریب و نوسازی آن در حال پیگیری است با موضوع این‌چنینی روبروست و برای بعضی از مساجد که اوقافی هستند بحث تولیت مسجد باید اتفاق بیفتد. چون اغلب این مساجد دچار مشکلات حقوقی هستند و متأسفانه، به دلیل حجم بالای کار‌های حقوقی ادارات دولتی، این مساجد تحت الشعاع قرار می‌گیرند و کار آن‌ها انجام نمی‌شود.

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین رسالت هیئت امنای مساجد چیست؟
  • فعالیت‌های محرومیت‌زدایی ۱۵ گروه جهادی دانشجویی در گنبدکاووس
  • سال ۱۴۰۳ سال شکوفایی پروژه‌های محرومیت‌زدایی خواهد بود
  • پیوند مسجد و جوانان نقطه مثبتی در احیای کارکردهای مسجد است
  • اجرای پویش ملی غربالگری سرطان در ایران
  • برگزاری نشست‌های «گفتگوی بین نسلی» در کانون های مساجد مرکزی
  • مرکز تخصصی تئاتر مساجد در مازندران رونمایی شد
  • محرومیت زدایی سپاه با بهسازی ۶۵ کیلومتر از راه‌های روستایی استان اردبیل
  • محرومیت‌زدایی سپاه با ۶۵ کیلومتر راه‌سازی در اردبیل
  • اجرای طرح «کاسبان امین» و «ناظران افتخاری»برای کنترل قیمت‌ها درقم