Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@01:56:07 GMT

زلزله خبر نمی‌کند/ ضرورت مقاوم سازی ساختمان‌ها

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۶۷۲۰۵

زلزله خبر نمی‌کند/ ضرورت مقاوم سازی ساختمان‌ها

خبرگزاری مهر- گروه استان ها؛ از مجموع کشورهای دنیا، ۱۵ کشور بیشترین زلزله‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و اکثراً ۱۵ درصد مرگ و میر و خسارت مربوط به این ۱۵ کشور می‌باشد که به ترتیب می‌توان کشور چین، ژاپن، ایران، فیلیپین، اندونزی، ترکیه، هند، مکزیک، پنال، پاکستان، بنگلادش، اکوادور، کواتمالا، آمریکا، پرو را می‌توان کشورهای پر زلزله به شمار آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشور عزیزمان ایران به خاطر واقع شدن در محل برخورد دو صفحه تکنونیکی عربستان و اوراسیا همیشه در آماج زلزله قرار دارد.

تقریبا همه ساله در ایران عزیز ما زلزله به وقوع پیوسته و یکی از ۱۰ کشور بلاخیز جهان می‌باشد که از ۴۰ بلایای طبیعی شناخته شده در جهان بیش از ۳۰ مورد آن در این کشور رخ می‌دهد در بین این ۴۰ حادثه طبیعی، تنها در طول یک قرن گذشته بیش از یک هزار و ۱۵ مورد زمین لرزه مرگبار در ۷۵ کشور جهان رخ داده که سهم ۶ کشور جهان بیش از ۸۰ درصد می‌باشد که ایران نیز با تلفاتی بالغ بر ۱۲ هزار نفر در رتبه سوم دنیا قرار دارد

با همه اوصاف و با توجه به رشد و دانش بشری، الان راه‌های زیادی برای مقابله و کاهش تلفات زلزله در دنیا صورت می گیرد که می‌توان به طور خلاصه راه‌هایی مانند ارتقای سیستم هشدار اولیه، تقویت و ساختن زیرساخت‌ها، تقویت و ایمن سازی شبکه‌های حیاتی شهری، استاندارد سازی و ایمنی ساختمان‌ها، ضرورت افزایش سطح آگاهی عمومی و نیروهای کمکی، توجه علمی و سازمان یافته به ناهنجاری‌های اجتماعی و مشکلات روانی و استفاده از جدیدترین فناوری ایزوله سازی ساختمان از لرزش که همان استفاده از بلبرینگ مانند از پی جدا می‌شود و در واقع نسبت به لرزش‌های پی ساختمان ایمنی می‌کند و این کار در ژاپن اجرا می‌شود که می‌تواند در زلزله های ۸ ریشتر و بالاتر، مثمر ثمر باشد را اجرا کرد.

حال با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران و احتمال وقوع زلزله در اکثر استان‌های کشور چرا ما به فکر علاج واقعی نیستیم و به جای پیشگیری در حال پرداخت هزینه‌های سنگین هستیم.

زلزله های دهه‌های اخیر بم، رودبار، ورزقان، سرپل ذهاب و حال میانه نشان می‌دهد که این حادثه طبیعی همیشه در کمین کشور ماست و حال این سوال پیش می‌آید که چقدر باید ما آزموده شویم تا پخته شویم؛ تا کی باید به جای مقابله با بلایای طبیعی نسبت به آن بی تفاوت بوده و احتمال وقوع آن برای کشور، شهر و خانواده را نزدیک به صفر در نظر بگیریم.

چرا مسئولین امر و متولیان نمی‌خواهند که هزینه زلزله را برای کشور با مقاوم سازی کم کنند مطمئناً اقدامات صورت گرفته با توجه به عدم استاندارد سازی خانه‌ها در سالیان متمادی ناکافی بوده و زنگ خطر برای کشورها همیشه روشن است.

در آخر لازم است اشاره‌ای به ابعاد روانی و تخریب زلزله نیز اشاره نمود که باعث بی پدر شدن و یابی فرزند شدن و داغدار شدن خانواده‌ها شده و به جز هزینه‌های مالی، هزینه‌های معنوی و روانی را تحمیل خانواده‌ها می‌کند امید است با وحدت و همدلی مسئولین و دولت مردان و مردم، شاهد محورهای مقابله با بلایای طبیعی به خصوص زلزله باشیم و دیگر  در کشور شاهد خسارت از یک زلزله ۵/۹ ریشتر مانند میانه نبوده و در راستای استاندارد سازی خانه‌ها و سکونت‌گاه‌ها و زیرساخت ‌های شهری و روستایی، گام‌های بزرگ برداشته و بدانیم زلزله همیشه در کمین ما ایرانیان هست و خواهد بود.

کد خبر 4769889

منبع: مهر

کلیدواژه: زلزله میانه زمین لرزه یوم الله 13 آبان بوشهر زلزله راهپيمايي 13 آبان شهرکرد ایلام تئاتر کودک و نوجوان گرگان شیراز خطبه های نماز جمعه بیرجند پدافند غیرعامل سفر استانی قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۷۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقاوم سازی بافت‌های فرسوده در بوئین زهرا با جدیت دنبال می‌شود

محمد ادیب رامندی فرماندار شهرستان بوئین زهرا در جلسه بررسی اقدامات صورت گرفته توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سطح شهر‌ها و روستا‌های تابعه شهرستان، گفت: در سطح شهرستان بوئین‌زهرا با مشارکت بنیاد مسکن در حوزه اجرای پروژه‌های عمرانی و نوسازی بافت‌های فرسوده اقدامات مناسبی صورت گرفته است و در سال جدید نیز با جدیت بیشتری این امور پیگیری می‌شود.

وی افزود: همچنین در اجرای پروژه‌های طرح ملی نهضت مسکن اقدامات مناسبی جهت تخصیص زمین، واگذاری آن به واجدین شرایط و نیز پرداخت تسهیلات در راستای خانه‌دار شدن مردم شهرستان انجام شده است.

فرماندار بوئین زهرا اظهار کرد: بنیاد مسکن یکی از نهاد‌های انقلابی و یادگار بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران است، اجرای طرح هادی، بهسازی معابر در روستا‌ها به خصوص روستا‌های محروم و ساخت مسکن محرومان این شهرستان به کمک این بنیاد صورت گرفته است. 

وی تاکید کرد: با تعامل و همراهی فی مابین دستگاه‌های اجرایی، شاهد تحقق اهداف مجموعه بنیاد مسکن در این شهرستان خواهیم بود، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یقیناً می‌تواند در تأمین مسکن محرومان در سطح شهر‌ها و روستا‌های تابعه کمک‌های زیادی انجام دهد و ما به دنبال مقاوم سازی بافت‌های فرسوده شهری و روستایی با توجه به لرزه خیز بودن این شهرستان هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • مقاوم سازی پنج هزار واحد آذربایجان‌غربی به برنامه بنیاد مسکن اضافه شد
  • دیدار رئیس بنیاد مسکن کشور با نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی
  • مقاوم سازی ۳۵۰ هزار واحد روستایی در سطح کشور
  • مقاوم سازی بیش از ۴ هزار واحد مسکن روستایی
  • مقاوم سازی بافت‌های فرسوده در بوئین زهرا با جدیت دنبال می‌شود
  • کالبدشکافی یک پیوند نامبارک
  • ضرورت شبکه‌سازی میان مراکز نوآوری و کارآفرینی
  • ضرورت انسجام جهان اسلام برای مقابله مؤثر با هر گونه اجحاف به کشورهای اسلامی
  • ضرورت انسجام جهان اسلام برای مقابله موثر با هر گونه اجحاف به کشور‌های اسلامی
  • ۵۹ درصد واحد‌های مسکونی روستایی در دشتستان مقاوم سازی شد