Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، روز گذشته (یکشنبه، ۱۹ آبان) حسن روحانی رئیس جمهور کشور در بخشی از سخنرانی خود در اجتماع مردم استان یزد با اشاره به اینکه خبر خوشی برای کشور دارد، گفت: کارکنان شرکت ملی نفت ایران در بخش اکتشاف پس از چند سال تلاش به ویژه از سال ۹۵ تا کنون، به یک میدان جدید نفتی بزرگ دست یافته‌اند که من این خبر را به محضر ملت ایران اعلام می‌کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این هدیه کوچک دولت و شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت به ملت بزرگ ایران است.

رئیس‌جمهور حجم ذخایر نفت درجای این میدان را ۵۳ میلیارد بشکه اعلام کرد و گفت: این میدان از بستان آغاز می‌شود و تا نزدیکی امیدیه ادامه دارد. وسعت این میدان ۲۴۰۰ کیلومتر مربع است و ۸۰ متر ضخامت دارد.

همزمان وزیر نفت هم درباره این میدان عظیم نفتی گفت: این میدان نفتی از لحاظ ذخایر، دومین میدان بزرگ نفتی است که طول چهل سال در ایران اکتشاف شده است.

زنگنه بیان کرد: این میدان به وسعت ۲۴۰۰ کیلومتر مربع در عمق تقریبی ۳۱۰۰ متر با لایه نفتی به ضخامت حدود ۸۰ متر است، احتمال گسترش این میدان به سمت جنوب غربی و جنوب شرقی به‌طور قابل توجهی وجود دارد.

با اعلام این خبر، بسیاری از رسانه‌های خارجی نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند.

تایمز: نفت ایران مساله برجام را پیچیده‌تر می‌کند
تایمز ضمن اشاره به اینکه ایران چهارمین تولید کننده نفت خام و دومین تولید کننده گاز طبیعی جهان است به این نکته اشاره دارد که ایران در زمینه نفت و گاز در خلیج فارس با قطر هم شراکت‌های تجاری بسیاری دارد. تایمز در ادامه به همزمانی این خبر و مشکلات برجام در روز‌های اخیر اشاره دارد و می‌گوید در حالیکه کشور‌های اروپایی و چین و روسیه به دنبال این هستند که ایران را در برجام نگه دارند، این میدان نفتی عظیم می‌تواند در زمینه نفت مساله برجام را حل یا پیچیده‌تر کند. ایران اصرار دارد که اینستکس شامل فروش نفت شود (و بالطبع تولیدات این میدان نفتی) را شامل شود در حالیکه اروپا از پیدا کردن راه حلی برای فروش نفت ایران در مقابل تحریم‌های آمریکا عاجز است.

تایمز اشاره دارد که همزمان، ایران محدودیت‌های هسته‌ای خود را در گام چهارم برجام کم کرده و با سرعت به سمت برنامه اتمی خود باز می‌گردد. این اقدامات ایران و افزایش تقاضا برای فروش نفت، شرایط را برای اروپا سخت‌تر از همیشه کرده است.

واکنش سایر رسانه‌ها
همزمان ایندیپندنت انگلیس هم ضمن اشاره به کشف میادین نفتی عظیم در ایران تاکید دارد که این میدان نفتی در شرایط سخت تحریمی و در حالیکه تولید نفت ایران کم شده می‌تواند به لحاظ اقتصادی کمک بسیاری به ایران کند.

بی بی سی هم ضمن اشاره به سخنان رئیس جمهور ایران تاکید دارد که بعد از خروج ترامپ از برجام هم فروش نفت ایران به مشکل خورد و هم ایران همچنان محدودیت‌های هسته‌ای خود را حفظ کرد؛ اکنون، اما ایران ذخایر نفتی خود را افزایش داده و همزمان در حال کم کردن محدودیت‌های هسته‌ای خود است.

بی بی سی همچنین تاکید دارد که شرایط تحریمی باعث خروج سرمایه‌ها از ایران و رکود ایران و همچنین بالا رفتن نرخ ارز شد. اما با تغییر شرایط اکنون ایران اوضاع ثابت و نسبتا بهتری دارد.

آسوشیتدپرس هم با اشاره به تحریم‌های نفتی آمریکا علیه صنعت نفت ایران نوشت: این خبر روحانی بدان معنی است که ذخایر اثبات شده نفت خام ایران بیش از ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت. ایران هم اکنون حدود ۱۵۰ میلیارد بشکه ذخیره اثبات شده نفتی در اختیار دارد.

خبرگزاری رویترز نیز با پوشش این خبر نوشت که سخنرانی روحانی به صورت زنده از تلویزیون پخش می‌شد. این خبرگزاری انگلیسی به نقل از رئیس جمهوری نوشت: به رغم تحریم‌های آمریکا، کارگران ایرانی یک میدان نفتی کشف کرده اند که ذخیره آن ۵۳ میلیارد بشکه است.

نیویورک تایمز، اما ضمن اشاره به مختصات میدان نفتی جدید ایران در خوزستان، تاکید کرد که صرف کشف میدان نفتی دردی را از ایران دوا نمی‌کند و این کشور باید بتواند قدرت فروش این حجم از ذخایر نفتی را در شرایط پسا تحریم ممکن کند. نیویورک تایمز تاکید دارد که همین مساله نفت اکنون گره اصلی اینستکس است. ایران تاکید دارد که اروپا باید بتواند فروش نفت ایران را تضمین کند و اروپا هم اعلام کرده که قادر به انجام چنین کاری نیست.

رسانه‌های عربی و کشف میادین نفتی جدید
العربی الجدید نیز در خبری با تیتر "ایران از اکتشاف یک میدان نفتی جدید با ذخایر ۵۳ میلیارد بشکه خبر داد" به بازتاب این خبر پرداخت و تأکید کرد که این اکتشاف درست زمانی همزمان با اعمال تحریم‌های آمریکا بر بخش نفت و انرژی ایران صورت می‌گیرد.
پایگاه خبری عربی ۲۱ نیز چنین تیتر زد: "ایران غافلگیر کرد... یک میدان نفتی گسترده در مرکز این کشور".

چرا کشف میدان جدید نفتی برای رسانه‌ها مهم بود؟
با بررسی نکاتی که رسانه‌های خارجی در مورد میدان نفتی جدید ایران در خوزستان اشاره کرده اند، می‌توان گفت که این رسانه‌ها به سه نکته بسیار پرداخته اند:

الف. همزمانی این کشف با پیچیده‌تر شدن برجام و گام‌های جدید ایران در زمینه هسته‌ای
ب. همزمانی کشف این میدان با امتناع اروپا از شمول اینستکس بر فروش نفت
ج. کشف میدان جدید نفتی علی رغم تحریم‌های نفتی آمریکا

بنا به این سه نکته می‌توان گفت که از نظر رسانه‌های خارجی ایران در شرایطی حساس به این کشف پرداخته و می‌تواند از این برگ برنده در مورد برجام و فروش نفت از طریق این معاهده استفاده کند. باید صبر کرد و دید که در آینده این میدان نفتی چه نقشی در مورد برجام و ارتباط اقتصادی ایران با اروپا ایفا می‌کند.

منبع: خبرفوری

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نفت ایران برجام میدان نفتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۷۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عراقچی: پس از اقدام نظامی، زمان ورود به میدان سیاست و دیپلماسی است

به گزارش خبرآنلاین به نقل از هم میهن، عباس عراقچی، دبیر شورای راهبردی سیاست خارجی و معاون سابق وزارت خارجه؛ در نشست مجازی کلاب کافه خبر در اسپیس ایکس گفت: در حال حاضر و پس از فروکش کردن تنش ایران و اسراییل، پس از حمله به کنسولگری، زمان استفاده از ابزار سیاسی و دیپلماسی و به تعبیری موشک‌های دیپلماتیک برای تثبیت قدرت ایران است. مذاکرات سیاسی دست آوردهای میدانی را نقد می‌کند. هیچ مذاکره سیاسی بدون اتکا به مولفه‌های قدرت صورت نمی‌گیرد و به جایی هم نمی‌رسیم.

عراقچی گفت: باید پس از زدن ضربه نظامی وارد میدان سیاسی و امتیازگیری می‌شدیم و الان وقت ورود به میدان سیاسی و دیپلماسی است. از پشت صحنه خبر ندارم و اطلاعات من فقط رسانه ای است. اما درخواستی از طرف ایران قطعا وجود نداشته که توقف حمله به غزه در مقابل عدم حمله ما اتفاق بیفتد. این حرف‌ها بخشی از همان جنگ‌های روانی و رسانه‌ای است که آنان انجام دادند تا مانع حمله ایران شوند که موفق نشدند. باز هم تاکید می‌کنم، مذاکرات سیاسی دست آوردهای میدانی را نقد می‌کند. هیچ مذاکره سیاسی بدون اتکا به مولفه‌های قدرت صورت نمی‌گیرد و به جایی هم نمی‌رسیم.

احتمال حمله به رفح هنوز زیاد است

عباس عراقچی، دبیر شورای راهبردی روابط خارجی ایران، معتقد است: احتمال حمله به رفح در غزه، هنوز زیاد است و منتفی نشده ولی اسرائیل را نمی‌تواند از این بن بست نجات دهد. درگیری با ایران اسرائیل را به مراتب ضعیف‌تر کرده است.

عراقچی همچنین می‌گوید: پس از کاهش تنش فعلی، باید با افزایش تحرکات دیپلماتیک اجازه ندهیم که فشار و هزینه به کشور وارد شود.

وی در همین رابطه افزود: باید سیاست‌ها و راهبردهای همسایگی با کشورهای همسایه را تقویت و به‌روز کنیم. نباید اجازه داد ایران را خطری برای کشورها قلمداد کنند.

دبیرشورای راهبردی سیاست خارجی گفت: پس از تحولات اخیر، قدرت ایران به حدی افزایش یافته که فراتر از منطقه رفته است.

عراقچی خاطرنشان کرد: گاهی در گذشته به موقع از فرصت‌های پیش آمده استفاده نشد و آن فرصت‌ها تبدیل به تهدید شدند. برعکس گاهی حتی تهدیدها با مدیریت درست به فرصت تبدیل شده‌اند مثل حمله به سفارت ایران در دمشق که به فرصت بزرگی برای ایران مبدل شد. الان باید از این فرصت به دست آمده بهترین و بیشترین استفاده را کرد. میدان، دیپلماسی و رسانه در هر رویدادی باید با هم حرکت کنند. میدان و دیپلماسی احتیاج به رسانه هایی دارند که بتوانند روایت مطلوب از یک واقعه سیاسی یا نظامی را تولید کنند. روایت‌سازی خودش یک فن و تخصص است. در داستان اخیر (درگیری نظامی ایران و اسراییل) ضلع سوم یعنی رسانه، کمی عقب ماند؛ اما میدان و دیپلماسی با هم کار کردند و خیلی قوی ظاهر شدند.

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی ایران، خاطرنشان کرد: در درگیری با اسراییل، تا لبه حساس جنگ رفتیم، اما در نهایت با مدیریت هوشمندانه با موفقیت بازگشتیم. می‌توان گفت حداقل در کوتاه مدت دیگر درگیری نخواهیم داشت ولی احتمال اینکه اسرائیل باز دست به اقداماتی مثل ترور بزند وجود دارد.

عراقچی اضافه کرد: اسرائیلی‌ها در محاسبات ژئوپولتیک و راهبردی عرصه را به ایران باختند. در حوزه راهبردی، ضربه موشکی ایران به معادلات امنیتی منطقه شکل جدیدی داد و معادلات قدرت به نفع ایران عوض شد. ایران بصورت مستقیم وارد عملیات شد و ضربه ای وارد کرد که اسرائیل نتوانست در همان تراز پاسخ دهد. ۳ لایه دفاعی "گنبد آهنین"، "پیکان" و "فلاخن داود" و چهارمین لایه "هواپیماهای جنگنده آنان" و لایه پنجم هم دوستان اسرائیل، یعنی امریکا و انگلیس و فرانسه و برخی کشورهای منطقه بودند که به دفاع در مقابل حمله موشک‌های ایران برخواستند. موشک‌های ما از این ۵ لایه عبور کردند و به هدف رسیدند.

دیپلمات ارشد کشورمان اضافه کرد: اسرائیلی‌ها علیرغم اظهارات اول خود که مدعی بودند ٩٩ درصد موشک ها را زده اند در آخرین آمار اذعان کردند که تنها توانسته اند ۸۴ درصد موشک‌ها و پهبادها را بزنند. این درحالی است که پهپادها اصولاً برای فدا شدن و راه باز کردن برای موشک‌ها شلیک شده بودند.

این یک واقعیت است که اسرائیل همه توان دفاعی خود را بکار گرفت تا حمله را دفع کند ولی ایران همه توان تهاجمی خود را بکار نگرفت. ایران به لحاظ راهبردی توانست بازدارندگی را احیا و تثبیت کند و این اهمیت بسیار زیادی دارد. ارزش فنی عملیات ایران بسیار بالا بود. اکنون توان ژئوپلیتیک ایران به شدت بالا رفته است و از این ظرفیت باید استفاده کرد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898616

دیگر خبرها

  • عراقچی: میدان، دیپلماسی و رسانه سه ضلعِ مهم در هر واقعه نظامی یا سیاسی هستند
  • بازتاب گسترده سفر رئیسی به پاکستان در رسانه‌های محلی و بین‌المللی
  • عراقچی: پس از اقدام نظامی، زمان ورود به میدان سیاست و دیپلماسی است
  • (تصاویر) نگاه رسانه‌های خارجی به ایران؛ از عید نوروز تا شادی حمله به اسرائیل
  • بازتاب سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان در رسانه‌های انگلیسی‌زبان
  • پس از تنبیه رژیم صهیونیستی حالا وقت احیای برجام است! / اصلاح‌طلبان برای دور دوم انتخابات چه برنامه‌ای دارند؟
  • بازتاب خارجی سخنان رهبر انقلاب پس از حملات متقابل ایران و اسرائیل | مهم ظهور قدرت ایران بود
  • تصویب تحریم‌های نفتی جدید ایران در کنگره آمریکا
  • ۱۱.۵ میلیارددلار قرارداد نفتی، آن هم در سکوت رسانه ای؛ چرا؟
  • امضای ۱۱.۵ میلیارد دلار قرارداد نفتی در سکوت رسانه‌ای