Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید یحیی اخلاقی روز سه‌شنبه در سومین نشست روسای سازمان‌های هواشناسی کشورهای سازمان همکاری اقتصادی (اکو) که اکنون به میزبانی تهران در حال برگزاری است، افزود: کشاورزی که شدیدا متکی به آب و هوا، اقلیم، زمین، و آب برای شکوفایی است، مشخصا در مقابل بحران‌های طبیعی آسیب‌پذیر است. یکی از مستقیم‌ترین راه‌هایی که بحران‌های طبیعی بر کشاورزی اثر می‌گذارند کاهش تولید است که به خسارت کشاورزان، تاثیر بر رشد کشاورزی و معیشت روستاییان منجر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: افزایش رخداد شرایط خاص جوی روز به روز آثار منفی فزاینده‌ای بر کشاورزی دارد که تا همینجا هم از آستانه‌های بحران گذشته است، بحران‌ها اکنون آثاری فراتر از تاثیرات کوتاه‌مدت دارند، بخش کشاورزی اکنون از پیامدهای طولانی‌مدت و چند جانبه همچون از دست رفتن محصول و دام، شیوع بیماری، خرابی زیرساخت‌های روستایی و سیستم‌ها آبیاری رنج می‌برد.
اخلاقی ادامه داد: خشکسالی می‌تواند تاثیرات ویرانگری روی جوامع و محیط آنها بگذارد، همچنین هجوم آفات و حشرات و بیماری‌های گیاهی را به دنبال دارد که خود منجر به آسیب گیاهان و گونه‌های جانوری، زیستگاه‌های حیات وحش، کیفیت آب و هوا، فرسایش خاک، از دست رفتن تنوع زیستی و آسیب‌های زیست محیطی خواهد شد.
معاون دبیرکل سازمان اکو تاکید کرد: در خط مقدم، کاهش درآمد کشاورزان تاثیری زنجیره‌ای به دنبال دارد که طی آن معیشت فرآوری‌کنندگان، عمده‌فروشان، خرده‌فروشان و دیگر تامین‌کنندگانی که به کشاورزان کالاهایی ارائه می‌دهند نیز آسیب می‌بیند. افزایش بیکاری، افزایش مخاطره سرمایه‌گذاری برای نهادهای مالی و از دست رفتن سرمایه از دیگر پیامدهای خشکسالی خواهد بود.
اخلاقی ادامه داد: تاثیرات منفی خشکسالی منجر به مهاجرت انسان‌ها برای دستیابی به آب و غذای کافی در خانه‌های تازه خواهد شد. افزایش فشار بر منابع آبی در کشورهای منطقه اکو بر این تنش‌ها می‌افزاید. نرخ رشد جمعیت و توسعه سریع اقتصادی شدیدا تقاضای آب را بالا برده است، اغلب کشورهای عضو اکو هم اکنون هم از کمبود آب مزمن رنج می‌برند.
وی تصریح کرد: بخش کشاورزی با مخاطرات زیادی همچون ناپایداری اقلیم و بازار، آفات و بیماری‌ها و رویدادهای جوی در منطقه اکو روبه‌روست، بحران‌های طبیعی میلیاردها دلار به تولید کشاورزی خسارت زده‌اند، بحران‌ها مردمان بیشتری را به شرایط فقر و ناامنی غذایی و بی‌خانمانی رانده‌اند، آثار تغییر اقلیم نیز این تهدیدها و چالش‌ها را تشدید می‌کند. به این ترتیب مدیریت مخاطرات باید به بخشی درونی شده در کشاورزی نوین بدل شود.
معاون دبیرکل سازمان اکو اعلام کرد: بر اساس آمار سال ۲۰۱۸ حدود ۳۲ درصد جمعیت فعال اقتصادی منطقه اکو در بخش کشاورزی مشغول به کارند، این بخش یک سوم فرصت‌های شغلی همه جمعیت را تامین می‌کند و نیمی از جمعیت منطقه اکو در مناطق روستایی زندگی می‌کنند.
اخلاقی گفت: تحت این شرایط دولت‌های عضو اکو این فرصت را دارند که با یکدیگر همکاری کنند برای رسیدن به آینده‌ای امن‌تر در توسعه کشاورزی و معیشت روستایی. ظرفیت‌های ملی و محلی باید تقویت شوند تا در مقابل شوک‌های مکرر و مخاطرات افزاینده تاب آورند، ساخت یک چهارچوب همه جانبه مقاوم در مقابل بحران برای کشاورزی اکنون برای تامین توسعه پایدار حیاتی است که یکی از پایه‌های صلح و سازگاری با تغییر اقلیم به عنوان چشم‌انداز ۲۰۲۵ اکو به شمار می‌رود.

سومین نشست روسای سازمان‌های هواشناسی کشورهای عضو اکو و دومین دوره آموزشی پایش و پیش‌بینی خشکسالی در منطقه اکو با حضور نمایندگان بخش هواشناسی کشورهای عضو اکو ٢١ و ٢٢ آبان ماه در تهران و مشهد برگزار می‌شود.

برچسب‌ها سازمان هواشناسی كشور کشاورزی اکو تغییرات اقلیم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان هواشناسی كشور کشاورزی اکو تغییرات اقلیم سازمان هواشناسی كشور کشاورزی اکو تغییرات اقلیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۷۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دامنه نوسان بورس به حالت قبل بازمی‌گردد

بر اساس اعلام معاون سازمان بورس، معاملات بازار سهام از روز چهارشنبه بدون محدودیت دامنه نوسان مثبت و منفی یک درصد انجام خواهد شد و به حالت عادی باز می گردد.

به گزارش مشرق، سازمان بورس روز گذشته طی اطلاعیه ای از محدود شدن دامنه نوسان معاملات بازار در محدوده مثبت و منفی یک درصد در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه خبر داده بود.

در روز یکشنبه با دامنه نوسان مثتب و منفی یک درصد شاخص کل حدود ۱۱ هزار واحد افت کرد و در معاملات روز دوشنبه نیز با افزایش قابل توجه تقاضا شاهد رشد نسبی شاخص کل هستیم. حالا طبق اعلام جدید سازمان بورس محدودیت دامنه نوسان همچنان در معاملات روز سه شنبه نیز ادامه خواهد داشت.

رضا عیوضلو، معاون نظارت سازمان بورس گفت: اگر ریسک‌های سیستماتیک بازار تا روز چهارشبه برطرف شود، دامنه نوسان در روز چهارشنبه به حالت عادی قبل باز می‌گردد و سازمان بورس با توجه به شرایط در این خصوص تصمیم گیری خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • فقر و محرومیت اجتماعی؛ دغدغه اصلی رای‌دهندگان در آستانه انتخابات پارلمان اروپا
  • هنر سیاستگذار ارزی این است که آثار و پیامدهای منفی بازار را کاهش دهد
  • محدودیت دامنه نوسان سهام تمدید شد
  • توصیه‌هایی به زنان در آستانه سن یائسگی
  • توصیه‌ به زنان در آستانه سن یائسگی
  • فوت ۳ نفر به دلیل سیلاب در سیستان و بلوچستان
  • ۶ فوتی و مصدوم بر اثر سیلاب در استان‌های جنوبی کشور
  • راه‌اندازی کمیته تغییر اقلیم به‌زودی
  • دامنه نوسان بورس به حالت قبل بازمی‌گردد
  • ناپایدار شدن وضعیت جوی از آخر هفته در زنجان