Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-25@17:15:09 GMT

تفاوت ویندوز ۱۰X با ویندوز ۱۰ چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۶۸۰۷۸

تفاوت ویندوز ۱۰X با ویندوز ۱۰ چیست؟

شرکت مایکروسافت تاریخ انتشار دقیق ویندوز ۱۰ ایکس را مشخص نکرده و فقط نسخه‌ اولیه‌ آن را در کنفرانس اخیر خود به ‌نمایش گذاشته است؛ دستگاه‌های مجهز به ویندوز ۱۰ ایکس قرار است در تعطیلات ۲۰۲۰ روانه بازار شود.

به گزارش ایمنا، ویندوز ۱۰X ، سیستم‌ عامل ویژه‌ مایکروسافت برای دستگاه‌های تاشدنی است که به ‌دلیل برخورداری از قابلیت‌های جدید، از نسخه‌ معمولی ویندوز ۱۰ متمایز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سال‌ها پیش، شایعات مختلفی درباره‌ احتمال معرفی گوشی تاشدنی مایکروسافت می‌شنیدیم؛ این شایعه‌ها سرانجام مدتی پیش به واقعیت تبدیل شد و ردموندی‌ها جدیدترین دستگاه‌های خانواده‌ سرفیس را رونمایی کردند که در بین آن‌ها، محصولی تاشدنی با نام سرفیس نئو به‌ چشم می‌خورد؛ سیستم‌عامل سرفیس نئو نسخه‌ تغییریافته‌ ویندوز ۱۰ با نام ویندوز  ۱۰X است.

مایکروسافت فعلاً قصد ندارد سرفیس نئو را به بازار عرضه کند، اما هرچه به تعطیلات سال ۲۰۲۰ نزدیک‌تر شویم، اخبار مربوط به ویندوز ۱۰ ایکس داغ‌تر خواهد شد و کم‌کم تمامی کاربران این نسخه‌ ویژه از ویندوز ۱۰ را خواهند شناخت. مایکروسافت هنگام معرفی سرفیس نئو به‌ صورت رسمی اعلام کرد از مدتی پیش کار روی نسخه‌ای از ویندوز ۱۰ را آغاز کرده که به‌ طور ویژه برای دستگاه‌های تاشدنی تولید می‌شود. ویندوز ۱۰ ایکس را نمی‌توانیم سیستم‌عاملی کاملاً جدید به‌شمار بیاوریم و همان‌طور که از نامش پیدا است، این سیستم‌عامل اساساً همان ویندوز ۱۰ با قابلیت‌هایی جدید است. درادامه، ویندوز ۱۰ ایکس را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم:

رابط کاربری ویندوز ۱۰ ایکس

بزرگ‌ترین تفاوت بین ویندوز ۱۰ ایکس و ویندوز ۱۰ معمولی را باید رابط کاربری آن‌ها دانست. ویندوز ۱۰ معمولی برای دستگاه‌هایی نظیر لپ‌تاپ‌ها، رایانه‌های رومیزی و تبلت‌هایی طراحی شده است که از نمایشگر معمولی بهره می‌برند. در چنین ویندوزی، آیکون‌های مختلف حاضر در منو استارت را در بخش پایینی صفحه می‌بینیم. در ضمن اپلیکیشن‌های نوار وظیفه و ساعت و تاریخ، به ‌طور پیش‌فرض در بخش پایینی صفحه جای گرفته‌اند.

در نسخه‌ ویندوز ۱۰ ایکس، مکان آیتم‌های یادشده تغییر می‌کند؛ زیرا ویندوز ۱۰ ایکس مخصوص دستگاه‌هایی با نمایشگر دوگانه است. درواقع رابط کاربری باید به ‌شکلی دستخوش تغییر شود که کاربر هنگام استفاده از آن با دو نمایشگر، احساس راحتی کند. براساس شایعات، تغییرات رابط کاربری ویندوز ۱۰ ایکس درمقایسه‌ با ویندوز ۱۰ معمولی به‌شکلی خواهد بود که کاربر هنگام استفاده از دستگاه‌های مجهز به آن، حس کار با محصولی شبیه به آیپد را تجربه کند. آیتم‌های مختلف ویندوز ۱۰ ایکس بیشتر در قسمت‌های مرکزی رابط کاربری حضور پیدا خواهد کرد و تأکید ویژه‌ای روی استفاده از ژست‌های لمسی در این نسخه از ویندوز خواهد شد.

تفاوت‌های ویندوز ۱۰ ایکس و ویندوز ۱۰

به‌لطف این سیستم، کاربر خواهد توانست به ‌سادگی با کشیدن انگشت خود از پایین به بالا، نوار وظیفه را بالا بکشد. این رویکرد در سیستم‌عامل iPadOS  نیز به‌شکلی مشابه به‌ چشم می‌خورد. افزون‌ براین، تفاوت بزرگی بین منو استارت ویندوز ۱۰ ایکس و ویندوز ۱۰ معمولی دیده می‌شود. ظاهراً در دستگاه‌های دونمایشگره که به ویندوز ۱۰ ایکس مجهز است، منو استارت در نمایشگر سمت چپ به ‌نمایش درخواهد آمد.

منو استارت ویندوز ۱۰ ایکس درحقیقت در نقش لانچری ظاهر خواهد شد که در قسمت بالایی آن، نواری برای جست‌وجو در بین محتوا به چشم می‌خورد. دیگر بخش‌های این منو شامل فهرستی از اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها است. علاوه ‌بر آنچه گفته شد، کاربر خواهد توانست به روش‌های جدیدی با اپلیکیشن‌ها و به ‌طور کلی رابط کاربری ویندوز ۱۰ ایکس تعامل برقرار کند. ویندوز ۱۰ معمولی به‌ طور ویژه برای کیبورد و ماوس طراحی شده است، اما تعامل با ویندوز ۱۰ ایکس ازطریق لمس نمایشگر برقرار خواهد شد.

مایکروسافت تغییراتی در صفحه‌ قفل ویندوز ۱۰ ایکس نیز اعمال کرده است. در نسخه‌ ایکس ویندوز ۱۰، صفحه‌ قفل بلافاصله بالا می‌آید و برای ردکردن آن نیازی نیست صفحه را به ‌سمت بالا بکشید. افزون ‌بر ‌این‌، روی صفحه، یک صفحه‌کلید مجازی برای واردکردن رمزعبور دستگاه دیده می‌شود. طبق شایعه‌های اخیر، مایکروسافت در ویندوز ۱۰ ایکس، منو تنظیمات را تا حد زیادی بازطراحی کرده است تا دیگر لازم نباشد برای پیداکردن تنظیماتی خاص، در بین منوهای مختلف به ناوبری مشغول شوید.

سازگاری با اپلیکیشن‌ها و دستگاه‌ها

یکی از مهم‌ترین مباحث مربوط به ویندوز ۱۰ ایکس، به اپلیکیشن‌ها و دستگاه‌هایی مربوط می‌شود که قرار است به این سیستم‌عامل مجهز شود. از همان زمان انتشار شایعات اولیه درباره‌ ویندوز ۱۰ ایکس، شمار زیادی از کاربران بحث درزمینه‌ آن را آغاز کردند. مایکروسافت پیش‌تر نسخه‌های ویژه‌ای از ویندوز را با نام ویندوز RT یا حتی ویندوز ۱۰ اس معرفی کرده است که برخی محدودیت‌ها شامل حال آن‌ها می‌شود.

مایکروسافت رویکردی متفاوت برای نسخه‌ ایکس ویندوز ۱۰ در پیش گرفته و قصد دارد تا حدممکن شمار اپلیکیشن‌های سازگار با آن را افزایش دهد. تمامی اپلیکیشن‌های ویندوز ۱۰ یا اپلیکیشن‌های Win۳۲ قابلیت اجرا روی ویندوز ۱۰ ایکس را دارند؛ محدودیتی نیز درزمینه‌ دانلود اپلیکیشن‌ از فروشگاه داخلی ویندوز با نام "مایکروسافت استور" متوجه کاربران ویندوز ۱۰ ایکس نخواهد بود.

مایکروسافت قصد دارد درکنار ویژگی‌های یادشده، تلاش بیشتری برای توسعه‌ اپلیکیشن‌های ویندوز ۱۰ ایکس کند تا کاربران حس بهتری به آن داشته باشند. براساس شایعه‌های جدید، سازندگان اپلیکیشن‌ها برای اینکه اپلیکیشن‌های آن‌ها روی ویندوز ۱۰ ایکس اجرا شود، به انجام کار اضافه مجبور نیستند. درواقع، آنان اپلیکیشن‌ خود را برای ویندوز ۱۰ می‌سازند و این نرم افزارها  به‌ صورت خودکار خود را با ویندوز ۱۰ ایکس و دستگاه‌های دونمایشگره تطبیق می‌دهد.

منبع: زومیت

کد خبر 396513

منبع: ایمنا

کلیدواژه: تازه های تکنولوژی مایکروسافت گوشی موبایل گوشی تاشو سیستم عامل ویندوز ويندوز 10 ايکس ويندوز 10 شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۸۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایلان ماسک: اگر فرازمینی‌ها وجود داشتند من می‌فهمیدم

آفتاب‌‌نیوز :

ایلان ماسک مالک شرکت اسپیس‌ایکس فکر نمی‌کند موجودات فضایی وجود داشته باشند.

به نقل از بی‌آی، ماسک روز گذشته در شبکه اجتماعی ایکس(توییتر سابق) نوشت: من هیچ مدرکی مبنی بر وجود موجودات فضایی ندیده‌ام و با حدود ۶۰۰۰ ماهواره که به دور زمین می‌چرخند، فکر می‌کنم اگر وجود داشتند باخبر می‌شدم.

وی همچنین در مصاحبه اخیر خود در یک پادکست که در تاریخ ۱۹ آوریل پخش شد، به اظهار نظر در این باره پرداخت. دیگر مهمان این پادکست گفت که فکر می‌کند بیگانگان مدت زیادی است که اینجا بوده‌اند و مدعی شد که شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد آنها در زیر اقیانوس و زیر زمین هستند.

اما ماسک با نظر او مخالف بود و گفت من هیچ مدرکی برای موجودات فضایی ندیده‌ام و با حدود ۶۰۰۰ ماهواره که به دور زمین می‌چرخند، فکر می‌کنم اگر بودند می‌دانستم.

این اولین باری نیست که ماسک به طور علنی درباره وجود فرازمینی‌ها اظهار نظر می‌کند. وی در ژوئن ۲۰۱۸ نیز گفته بود: معلوم نیست که ما تنها تمدنی باشیم که در حال حاضر در جهانِ قابل مشاهده زندگی می‌کند.

ماسک همچنین در ماه ژوئیه با اشاره به پرسش‌های فیزیکدانی به نام انریکو فرمی در مورد اینکه چرا انسان‌ها هنوز موجودات فضایی را کشف نکرده‌اند، نوشت: ترسناک‌ترین پاسخ به تناقض فرمی این است که اصلاً بیگانه‌ای وجود ندارد.

ماسک علاقه خاصی به کشف آنچه در خارج از فضا وجود دارد، نشان داده است. کارهای او در اسپیس‌ایکس برای پرتاب موشک‌ها و ماهواره‌ها به ویژه برای ارتش ایالات متحده، او را به یک پیمانکار دفاعی بزرگ در این کشور تبدیل کرده است.

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک نیز نقش مهمی در جنگ روسیه و اوکراین ایفا کرده است، جایی که سربازان اوکراینی از آن برای اداره ناوگان پهپادهای خود و برقراری ارتباط در مناطق درگیری استفاده می‌کنند.

ایلان ماسک امیدوار است تا در نهایت ۴۲ هزار ماهواره استارلینک را به فضا بفرستد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تردز حالا ۱۵۰ میلیون کاربر ماهانه دارد
  • ببینید | رفع فیلتر اپلیکیشن پرطرفدار پس از ۲ سال؟؛ وزیر ارتباطات توضیح داد
  • رای مثبت سنای آمریکا به ممنوعیت تیک تاک
  • جک تی9 جدید؛ همان طراحی آشنا با تفاوت های جزئی (+تصاویر)
  • رونمایی از کوچک‌ترین مدل هوش مصنوعی مایکروسافت
  • رونمایی از هوش مصنوعی مایکروسافت برای انجام کارهای ساده
  • ایلان ماسک: اگر فرازمینی‌ها وجود داشتند من می‌فهمیدم
  • خبر خوش برای طرفداران شیائومی/ اطلاعات بیشتری از پرچمدار ردمی لو رفت!
  • افتتاح حساب ارزی در اپلیکیشن «بام» ممکن شد
  • مایکروسافت ظاهراً به‌دنبال افزایش همکاری با سامسونگ در حوزه هوش مصنوعی است