Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روز بیست و هفتم مهرماه انتخابات ریاست جمهوری بولیوی برگزار شد و بر اساس آن مورالس و رقیبش به دور دوم راه پیدا کردند. اما اندکی بعد رئیس جمهور این کشور خود را برنده انتخابات معرفی کرد. اعلام پیروزی در شرایطی که هیچ یک از کاندیداها 50درصد آراء را در این انتخابات کسب نکرده بودند، مردم بولیوی را عصبانی کرده و به خیابان ها کشاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غافل از اینکه طبق قانون اساسی این کشور در صورتیکه یک کاندیدا بالای چهل درصد رای بیاورد و فاصله اش با نفر قبلی بیش از ده درصد اراء باشد، می تواند رئیس جمهور شود و این ویژگی شامل حال مورالس هم می شد. از آن زمان تا امروز که مورالس از سمت خود استعفا داد، بولیوی روزهای پرتنش و سختی را پشت سر گذاشت. بعد از آنکه سازمان کشورهای آمریکایی حاضر به تائید نتیجه انتخابات نشد، پلیس و مقامات ارشد نظامی هم خواهان کناره گیری رئیس جمهور سوسیالیست بولیوی شدند و دو ساختمان تلویزیون به دست تظاهرکنندگان افتاد، مورالس با اعلام اینکه دوباره باید در این کشور انتخابات برگزار شود، کنار کشید. اما آنچه این استعفا را به یک کودتا شبیه می کند، توئیتی است که رئیس جمهور پیشین بولیوی نوشت. او در این توئیت به بازداشت غیرقانونی از سوی پلیس و حمله به خانه اش از سوی گروه های خشن اعتراض کرده بود. اغلب کشورهای آمریکای جنوبی از استعفای مورالس دل خوشی ندارند و برخی از آنها هم بر روی کودتا بودن اتفاقات در بولیوی تاکید کرده اند. اینجا برخی از این واکنش ها را بخوانید:

مورالس پناهنده شد

رئیس جمهور بولیوی اصرار داشت که در کشورش بماند. اما خشونت ها و اعتراضات سه هفته اخیر، متحدانش در آمریکای جنوبی را نگران کرده بود.

شبکه خبری سی ان ان، چندین کشور حوزه آمریکای لاتین ضمن اعلام حمایت از مورالس، پیشنهاد پناهندگی سیاسی دادند، اما او این پیشنهادها را رد کرد و گفت در بولیوی باقی خواهد ماند.

در گزارش سی ان ان به نام کشورهایی که به مورالس پیشنهاد پناهندگی داده اند، اشاره نشده است. رویترز هم نوشت که وزیر امور خارجه مکزیک ، مارسلو ابرارد روز یکشنبه گفته که کشورش در صورتی که مورالس درخواست بدهد به او پناهندگی خواهد داد. 

دولت مکزیک به رهبری مکزیک آندرس مانوئل لوپز اوبرادور ، مدافع سرسخت مورالس است و در روزهای اخیر از او به شدت در مقابل معترضان دفاع کرده است.او در توئیتی از نگرش مسئولانه مورالس که ترجیح داد به جای استفاده از خشونت علیه مردمش از قدرت کناره گیری کند، تمجید کرد.

جالب است بدانید که رئیس جمهوری مستعفی مورالس یک روز پس از استعفایش پیشنهاد کار دریافت کرد. یک روز پس از استعفای اوو مورالس، رئیس جمهوری بولیوی، مارگارتا سیمونیان، سردبیر  آژانس خبری "روسیا سیگودنیا" و شبکه‌های تلویزیونی "راشا تودی" به او پیشنهاد کار داد.

سیمونیان توییت کرد: کار فوق‌العاده‌ای را به مورالس پیشنهاد می‌کنم، من به او پیشنهاد اجرای برنامه‌ای در شبکه اسپانیایی زبان "راشا تودی" را دارم. همانطور که رافائل کورآ رئیس جمهوری پیشین اکوادور برای دومین سال متوالی برنامه‌ تلویزیونی را در این شبکه اجرا می‌کند مورالس هم می‌تواند در این زمینه فعالیت کند.

اما او بین کار با روس ها و پناهندگی به مکزیک دیشب دومی را انتخاب کرد اما در عین حال گفت که با قدرت بیشتری به کشورش بازخواهد گشت.

کودتا به روایت دوستان مورالس

دوستان مورالس ماجرا را یک کودتا می دانند. در روسیه آرژانتین، کوبا و حتی در میان برخی نمایندگان آمریکایی و البته برنی سندرز نامزد ریاست جمهوری آمریکا، مورالس دوستی است که دچار دردسر شده و گیر کودتاگران افتاده است. اما کاخ سفید و ترامپ از اتفاق رخ داده راضی به نظر می رسند.

رئیس‌جمهوری منتخب آرژانتین کناره‌گیری «اوو مورالس» رئیس‌جمهوری بولیوی را کودتا علیه او خواند و برگزاری انتخابات آزاد و آگاهانه در این کشور را خواستار شد. ، «آلبرتو فرناندز» در پیام توئیتری با تاکید بر اینکه علیه مورالس کودتا شده است، نوشت:‌ فروپاشی ساختاری در بولیوی غیرقابل قبول است؛ مردم بولیوی باید هر چه زودتر در انتخاباتی آزاد و آگاهانه دولت بعدی را انتخاب کنند.

وزارت خارجه کوبا فشارها برای کناره گیری «اوو مورالس» از قدرت را کودتا خواند و از جامعه بین المللی خواست از او حمایت کند.

نیکلاس مادورو رئیس جمهور چپ گرای ونزوئلا نیز کودتا علیه اوو مورالس رهبر چپ گرای بولیوی را محکوم کرد.

دولت چپگرای مادورو هم پیش از این دچار دردسرهایی شده بود و  رقیب او تلاش بسیاری کرد که وضعیت را در ونزوئلا تغییر دهد. اما با وجود اینکه کشورهای غربی گوایدو را به رسمیت شناختند، اما اعتراضات راه به جایی نبرد. 

«دانیل اورتگا» رئیس‌جمهور نیکاراگوئه دیروز (یکشنبه) با صدور بیانیه‌ای بعد از استعفای مورالس با کودتا خواندن تحولات بولیوی اعلام کرد: «دولت نیکاراگوئه....به شدت کودتایی را که امروز (در بولیوی) به آن پی بردیم، محکوم می‌کنیم. ما احساس خود در عدم پذیرش اقدامات فاشیستی که قانون اساسی و قوانین و نهادگرایی حاکم بر امور دموکراتیک کشورها را نادیده می‌گیرد، ابراز می‌کنیم.» وزارت خارجه کوبا تحولات این کشور را کودتا علیه مورالس خواند و آن را محکوم کرد.

یک عضو دموکرات و مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا رویدادهای جاری و اعتراض‌های هدایت شده و هدفمند از سوی عوامل خارجی در بولیوی که رئیس جمهوری قانونی این کشور را وادار به استعفا کرد، "کودتا" نامید. ایلهان عمر شامگاه دوشنبه در واکنش به کودتا علیه اوو مورالس که در انتخابات اخیر این کشور به پیروزی رسید، نوشت: برای بیرون راندن یک رئیس جمهوری یک کشور به وسیله نیروهای مسلح، یک کلمه وجود دارد که به آن "کودتا" گفته می شود.

 او افزود: ما باید به صراحت با خشونت سیاسی در بولیوی مخالفت کنیم. مردم بولیوی سزاوار انتخابات آزاد و منصفانه هستند.

«نیکولاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا که دوستی دیرینه ای با مورالس دارد هم پای آمریکا را پیش کشیده و گفت: «اوو مورالس» رئیس جمهور بولیوی، قربانی همان توطئه‌هایی شده است که تحت حمایت آمریکا، قصد براندازی دولتش را دارد. او تاکید کرد که در کنار رئیس جمهوری بولیوی که در بحبوحه آشوب سیاسی در این  کشور در تصمیمی ناگهانی استعفا داد، ایستاده است. رئیس جمهوری ونزوئلا در نطقی که از طریق تماس تلفنی با تلویزیون این کشور پخش شد، توضیح داد: هدف از توطئه‌هایی که با حمایت آمریکا علیه او و دولتش انجام می‌شود، انتصاب دولت راستگرا در ونزوئلاست. رهبران حزب سوسیالیست ونزوئلا از مردم این کشور خواسته‌اند در راهپیمایی شنبه آینده به نشانه وحدت با مورالس شرکت کنند. مادورو گفت: بیایید برای دفاع از حق مردم در برخورداری از دموکراسی، آزادی و سوسیالیسم در خیابان‌ها تظاهرات کنیم.

ترکیه که در ماه های گذشته از مادورو در ونزوئلا حمایت کرده بود این بار هم از در حمایت از مورالس وارد شد. در بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه در این خصوص آمده است: تحولاتی که منجر به استعفای ایوو مورالس رئیس جمهور بولیوی شد را با نگرانی پیگیری می‌کنیم.

طرفداران برگزاری انتخابات مجدد

برخی کشورهای آمریکای جنوبی که تحت سلطه حکومت های راستگرا قرار دارند اما موضع متفاوتی اتحاذ کردند و طرف برگزاری مجدد انتخابات را گرفته اند. با این وجود به نظر می آید حتی آنها هم نگران ادامه خشونت ها و اعتراضات در بولیوی اند و ترجیح می دهند هر چه زودتر مشکل این کشور به شکلی برطرف شود. حکومت راستگرای شیلی نیز که این روزها با اعتراضات مردمی دست و پنجه نرم می‎کند، در واکنش به استعفای رئیس‌جمهوری چپ‎گرای بولیوی، از وقفه در روند انتخاباتی این کشور ابراز نگرانی کرد و خواستار اتخاذ راه حلی صلح‌آمیز برای حل موضوع شد.

کشور پرو نیز برقراری صلح در بولیوی را خواستار شد و طی بیانیه‎ای از لزوم برگزاری انتخابات شفاف در بولیوی با کمک سازمان کشورهای آمریکایی شد.

دونالد ترامپدر بیانیه ای به اتفاقات بولیوی واکنش نشان داد. در این بیانیه آمده است: استعفای روز گذشته اوو مورالس، رییس‌جمهوری بولیوی لحظه‌ای مهم برای دموکراسی در نیم‌کره غربی است. پس از حدود ۱۴ سال و در پی تلاش اخیر مورالس برای غلبه بر قانون اساسی و اراده مردم، کناره‌گیری او دموکراسی را حفظ و راه را برای شنیده شدن صدای مردم بولیوی هموار می‌کند.  ایالات متحده مردم بولیوی را بابت مطالبه آزادی و ارتش بولیوی را بابت پیروی از سوگند خود برای صیانت از قانون اساسی و نه یک فرد به‌خصوص مورد تشویق قرار می‌دهد.

بسیاری از تحلیلگران می گویند دولت آمریکا از اینکه آخرین دولت بومیان آمریکا در حال سرنگونی است سر از پا نمی شناسد.

بیانیه سازمان ملل و روسیه

یکی از سخنگویان سازمان ملل نیز در واکنش به استعفای مورالس با صدور بیانیه‌ای از اوضاع این کشور آمریکای جنوبی ابراز نگرانی و اعلام کرد: «دبیرکل (سازمان ملل) بسیار از اوضاع بولیوی نگران است و تحولات اخیر از جمله استعفای رئیس‌جمهور اوو مورالس را در نظر گرفته است.»

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل در با صدور این بیامیهبه زبان اسپانیایی اعلام کرد، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به تمامی طرف‌های مرتبط در اعتراضات بولیوی تاکید کرد تا از خشونت اجتناب کرده، تنش را کاهش دهند و خویشتندار باشند. در ادامه بیانیه آمده است، گوترش از تمامی مردم بولیوی می‌خواهد دنبال یک راه حل صلح آمیز برای بحران کنونی کشور باشند و برگزاری انتخاباتی شفاف و معتبر را تضمین کنند.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد هم ساعتی بعد در واکنش به استعفای «اوو مورالس» رئیس جمهور بولیوی، با ابراز نگرانی عمیق درباره اوضاع در این کشور، خواستار خویشتنداری طرف‌های درگیر شد.  سخنگوی سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: دبیر کل عمیقا نگران اوضاع در بولیوی است و به تحولات این کشور از جمله استعفای مورالس رئیس جمهور بولیوی توجه ویژه دارد.

گوترش از همه طرف های درگیر خواسته است از خشونت اجتناب کنند و ضمن کاستن از تنش ها حداکثر خویشتنداری را به عمل آورند. دبیرکل همچنین از همه فعالان خواسته است به حقوق بین المللی و به ویژه اصول اساسی حقوق بشر پایبند باشند. در این بیانیه همچنین آمده است: دبیرکل از همه فعالان می خواهد به دستیابی به راه حلی صلح آمیز برای خروج از بحران کنونی متعهد باشند و درباره  برگزاری انتخاباتی معتبر و شفاف اطمینان دهند.

وزارت خارجه روسیه هم دست روی دست نگذاشت و در بیانیه‌ای از همه نیروهای سیاسی بولیوی دعوت به همکاری، مسئولیت‌پذیری و یافتن راهکار سازنده برای بحران این کشور کرد. «کنستانتین کاساچوف» رئیس کمیسیون امور بین‌الملل شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) همآمادگی کشورش برای ادامه روابط و گفت‌وگوها با دولت قانونی بولیوی و پارلمان جدید این کشور را اعلام کرد.

او در فیس بوک نوشت: روسیه آماده است تا با دولت قانونی بولیوی و پارلمان جدید این کشور زمانی که انتخاب شود روابط خود را ادامه دهد. کاساچوف افزود: معاون سنای بولیوی زمام امور کشور را در دست گرفته و این حاکی از این واقعیت است که قصد دارد در آینده نزدیک انتخابات جدید برگزار کند تا آرامش و زندگی عادی به کشور بازگردد.   
او ادامه داد: در شرایط کنونی سازمان‌های بین‌المللی و بازیگران خارجی نیز می‌توانند نقش مهم ایفاء کنند. ما بخوبی می‌دانیم که دولت‌های چپگرا در آمریکای لاتین به خاطر مواضع ضدآمریکایی تحت فشار دائمی واشنگتن قرار داشتند.

310 310

کد خبر 1319838

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: مورالس بولیوی شیلی کوبا ونزوئلا آرژانتین سازمان ملل حسن روحانی باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال ایالات متحده آمریکا تیم ملی فوتبال ایران فدراسیون فوتبال عراق بازیگران سینما و تلویزیون ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۸۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای رئیس بایرن: ژابی آلونسو به ما نه نگفته!

به گزارش "ورزش سه"، بایرلورکوزن شب گذشته وردبرمن را 5-0 شکست داد تا 5 هفته مانده به پایان فصل، قهرمانی در بوندس‌لیگا را جشن بگیرد.

لورکوزن با فاصله 16 امتیازی از بایرن مونیخ، قهرمان 12 دوره پیاپی بوندس‌لیگا، با هدایت ژابی آلونسو به این افتخار دست پیدا کرد.

باشگاه بایرن پس از کسب نتایج ضعیف فصل جاری برای جانشینی توماس توخل با ژابی ارتباط برقرار کرد تا احتمال همکاری با این مربی جوان را بررسی کند. با این حال گفته شد که ژابی پیشنهاد بایرن را رد کرده اما هربرت هاینر، رئیس باشگاه بایرن مونیخ، این مخالفت را رد کرد.

از هاینر سوال شد به دلیل اینکه ژابی پیشنهاد بایرن را نپذیرفته ناراحت است که او پاسخ داد: "ژابی آلونسو به درد هر باشگاهی در جهان می‌خورد. اما من ناراحت نشده‌ام چون او هرگز نگفت که لورکوزن را ترک می‌کند. حالا همه مدعی شده‌اند که ژابی آلونسو پیشنهاد باشگاه بایرن را رد کرده است. او فقط اعلام کرد که در حال اجرای قراردادش با لورکوزن است."

آیا بایرن حاضر است دوباره برای انتخاب مربی جدید مبلغی بپردازد، آیا این امر ضروری است؟

ما به مربی‌‌ای نیاز داریم که مناسب بایرن باشد و آماده باشد تا استانداردهای بالایی را که از خودمان انتظار داریم، برآورده کند. این مهمترین چیز است. وقتی اوضاع در بایرن به طور ایده‌آل پیش نمی‌رود، عموم مردم اغلب این احساس را پیدا می‌کنند که ما در یک بحران بزرگ قرار داریم. ما بازی‌های بد زیادی در بوندس‌لیگا داشتیم، در این شکی نیست. اما اگر به کیفیت تک تک بازیکنان نگاه کنید، تیم خوبی داریم. ما فقط باید مطمئن شویم که این کیفیت را مرتباً در زمین نشان دهیم.

صحبت‌ها در مورد مربی جدید؟

ما به وضوح اعلام کردیم که برنامه ما چیست یعنی اینکه توماس توخل تا پایان فصل بماند. این به ما زمان کافی برای جستجوی جانشین را می‌دهد. اما خوب نیست که بعد از هر بازی سوال بپرسیم: آیا توخل هنوز مربی باقی می‌ماند؟ اگر به آرسنال باختید چه اتفاقی می‌افتد؟ تا پایان فصل، این تیم به همراه توماس توخل باید همه چیز را برای صعود هر چه بیشتر در لیگ قهرمانان به کار گیرد. اگر تصمیمی در مورد مربیگری وجود داشته باشد، باشگاه در مورد آن نظر خواهد داد.

دیگر خبرها

  • رئیس جمهور فرا رسیدن روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • کودتا در پورتو؛ طارمی به ترکیب برمی‌گردد؟
  • سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در شیکاگو از سوی پلیس آمریکا+ تصاویر
  • ارسال ۳ لایحه دولت به مجلس
  • واکنش تازه ماکرون به حمله ایران | به درخواست اردن موشک‌ها و پهپادها را زدیم
  • ادعای رئیس بایرن: ژابی آلونسو به ما نه نگفته!
  • ماکرون: به درخواست اردن موشک‌های ایرانی را رهگیری کردیم
  • دستگیری صد‌ها قاچاقچی انسان طی ۶ ماه گذشته در آلمان
  • درخواست رئیس‌جمهور آمریکا از اسرائیل مبنی بر عدم پاسخگویی، گویای اقتدار ایران اسلامی است
  • بازتاب‌ حمله ایران در رسانه های آمریکایی | بایدن درخواست کرده حمله ایران بی پاسخ بماند | ببینید