Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@02:47:35 GMT

موزه مکاتب هنری در تبریز راه‌اندازی می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۶۹۰۶۹

موزه مکاتب هنری در تبریز راه‌اندازی می‌شود

ایسنا/آذربایجان شرقی موزه مکاتب هنری تبریز با همکاری اداره کل فرهنگ و  ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی تاسیس و راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش ایسنا، موزه «مکاتب هنری تبریز» در «خانه حریری» که از خانه‌های قدیمی و تاریخی تبریز است، با هدف معرفی، توسعه و تقویت داشته‌های هنری مکتب تبریز در رشته‌های گوناگون ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با ابراز خرسندی از ایجاد این موزه، اظهار کرد: تبریز به لحاظ ظرفیت‌های فرهنگی و هنری بسیار غنی است و جای خالی چنین موزه ای در استان بسیار خالی است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، محمد محمدپور با اشاره به آمادگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در راستای تقویت محتوایی این موزه، افزود: مستندات بسیار ارزشمندی از جمله اسناد و مدارکی مربوط به مکاتب هنری تبریز وجود دارد که برای ایجاد این موزه در اختیار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: ایجاد این موزه گامی شایسته در راستای ارج نهادن به مکتب‌های هنری فاخر تبریز است و به طور قطع پس از ایجاد باید به مرور تقویت و تکمیل شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه خانه حریری بعد از طی مراحل قانونی واگذاری به بخش خصوص در قالب موزه مکاتب هنری تبریز مورد استفاده قرار خواهد گرفت، بیان کرد: پیرو کاربری تعیین شده برای این خانه، طرح محتوایی این موزه توسط مشاور آماده و مقرر شده تا این مجموعه، محتوایی از مکاتب هنری اصیل تبریز مانند نقاشی، خط، موسیقی، نگارگری داشته باشد.

مرتضی آبدار افزود: با عنایت به تصویب کمیته تعیین کاربری بناهای تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مبنی بر ایجاد موزه مکاتب هنری تبریز در خانه حریری، با اتمام مرمت و ساماندهی این خانه شرایط برای ایجاد این موزه مهیا شده است.

وی اظهار کرد: مشاوره برای طرح محتوایی موزه و فعالان عرصه فرهنگ و هنر در مجموعه فرهنگی باغ کمال تشکیل شده و نقطه نظرات برای راه اندازی هرچه فاخرتر بودن این موزه تخصصی مورد بررسی قرار گرفته است.

آبدار اضافه کرد: بر اساس سیاست های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حمایت از تاسیس موزه های خصوصی، این موزه با استفاده کامل از ظرفیت بخش خصوصی راه اندازی می‌شود و در این راستا جلسات متعددی در خصوص اخذ نکته نظرات صاحب نظران و هنرمندان برگزار و در اجرا و راه اندازی موزه لحاظ خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۹۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارخانه ریسباف باید به موزه ملی اصفهان تبدیل شود

شهردار اصفهان گفت: ریسباف باید موزه ملی اصفهان شود، این اراده در دولت‌مردان شهر ایجاد شده، اکنون شما هنرمندان باید کمک کنید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _دوشنبه، بیست‌وهفتم فروردین_ در نشست صمیمانه اعضای کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان با مدیر کل ارشاد و هنرمندان اظهار کرد: اگر ارشاد بتواند تشریفات قانونی را حل کند، شهرداری آمادگی دارد پنج زمین را برای احداث پلاتو اختصاص دهد، احداث با شهرداری، تشریفات اداری و قانونی با ارشاد و بهره‌برداری با سرمایه‌گذار است.

وی با اشاره به اجرای گالری‌های هنری در مترو افزود: شهرداری آمادگی فراهم کردن زیرساخت و سازه‌ها را دارد، باید در انتخاب و نوبت‌دهی مدیریت انجام شود تا شهرداری درگیر نشود.

شهردار اصفهان با اشاره به صندوق حمایت از تولید آثار هنری، گفت: شهرداری به‌عنوان تسهیل‌گر در این امر آماده همکاری است، صندوق ایجاد و احداث شود، بخشی را شهرداری سرمایه‌گذاری می‌کند و سایر ارگان‌ها نیز باید به کمک بیایند، در بودجه شهرداری برای این منظور ردیف در نظر گرفته شده، اما در صورتی که بقیه ورود کنند کار به سرانجام می‌رسد.

قاسم‌زاده با تاکید بر رعایت کپی رایت آثار هنری، تصریح کرد: شهرداری برای استفاده از آثار هنری همیشه حق هنرمند را پرداخت کرده است، اما اگر غفلتی صورت گرفته و رعایت نشده اطلاع دهید تا اعاده حق شود.

وی با اشاره به کارخانه ریسباف، خاطرنشان کرد: قرار است در هفته فرهنگی اصفهان این مجموعه بازگشایی شود و در محوطه یک رخداد فرهنگی برگزار شود، با همکاری استانداری، شهرداری و اداره ارشاد تلاش می‌شود تا این مجموعه به میراث فرهنگی شهر و بزرگترین موزه شهر و حتی کشور تبدیل شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در هفته جاری مجموعه ریسباف به شهرداری تحویل داده می‌شود و همزمان با بهره‌برداری مرمت آن نیز انجام می‌شود، افزود: در نهایت تبدیل به مکانی می‌شود که جزو رؤیای شهر بوده است.

قاسم‌زاده با تاکید بر اینکه همه باید در کنار هم از هویت شهر دفاع کنیم، ادامه داد: در رمزگشایی تمدن صفویه یکی از رموز این بود که عالم، هنرمند و سیاست‌مدار زبان یکدیگر را فهمیدند اگر یکی از این سه ضلع نبود نقش جهان خلق نمی‌شد، در حال حاضر نیز اگر در اصفهان بخواهیم آثار هنری خلق کنیم باید کنار هم باشیم، ریسباف باید موزه ملی اصفهان شود، این اراده در دولت‌مردان شهر ایجاد شده، شما باید کمک کنید.

وی با بیان اینکه موزه تئاتر را در یک دعوای طولانی و حقوقی در هفته جاری حاکم شدیم که این موزه در تالار تیموری است، گفت: اگر این مکان استعداد تبدیل به موزه تئاتر را دارد به تشخیص اهل فن امور آن پیگیری شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه کارت منزلت ساده‌ترین خدمتی است که می‌توانیم به هنرمندان ارائه دهیم، تصریح کرد: اگر در لیست مصوبه شورای اسلامی شهر نیست، یک لایحه مکمل آماده کرده تا تقدیم شورا شود.

قاسم‌زاده با تاکید بر اینکه کمک کنید تا جشنواره بهشت دوباره راه‌اندازی شود، خاطرنشان کرد: موزه هنرهای معاصر یکی از درد و رنج‌های من است، سازمان نوسازی و بهسازی قول داده است تا پایان محرم و صفر این مکان را تحویل دهد.

کد خبر 744937

دیگر خبرها

  • ضرورت راه‌اندازی خانه هنرمندان در مازندران
  • تحویل ۳ شیء تاریخی به میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد
  • تحویل سه شی تاریخی به میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد
  • راه‌اندازی موزه تئاتر و اختصاص بودجه ویژه برای بخش موسیقی
  • وزیر ارشاد از راه‌اندازی موزه تئاتر و اختصاص بودجه ویژه برای بخش موسیقی خبر داد
  • هنرمندان؛ مشکلات خود را با استاندار در میان گذاشتند
  • تاکید استاندار مازندران بر رفع مشکلات و تسهیل فعالیت هنرمندان
  • بررسی روند راه‌اندازی موزه ورزش در ارومیه
  • بازگشایی کارخانه ریسباف در هفته فرهنگی اصفهان
  • کارخانه ریسباف باید به موزه ملی اصفهان تبدیل شود