Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-19@09:29:16 GMT

(تصاویر) عبور سیاره‌ عطارد از مقابل خورشید

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۶۹۱۷۷

(تصاویر) عبور سیاره‌ عطارد از مقابل خورشید

مردم در اغلب مناطق جهان عبور سیاره‌ عطارد از مقابل خورشید را مشاهده کردند.

به گزارش فرارو، این رویداد نادر تا سال 1411 دیگر تکرار نخواهد شد. آخرین بار این اتفاق در سال 1395 رخ داد و برای عبور بعدی باید 16 سال منتظر ماند.

در ایران نیز رصد وقوع این پدیده در انتهای ورود عطارد بر روی خورشید بود و در ایران شهرهایی که در غرب هستند مدت زمان بیشتری توانستد این پدیده را رصد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفتنی است عطارد، هنگام عبور از مقابل خورشید به شکل خال کوچکی به‌نظر می‌رسد که از چهره‌ این ستاره عبور می‌کند. این سیاره‌ به‌قدری کوچک است که برای رصد آن نیاز به تجهیزات ویژه‌ای مثل تلسکوپ‌ها یا دوربین‌های دوچشمی مجهز به فیلتر‌های محافظتی است و حتما علاقمندان باید از فیلتر های مخصوص اچ آلفا برای مشاهده استفاده کنند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: عطارد خورشید کسوف خسوف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۹۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف پُرجرم‌ترین سیاهچاله ستاره‌ای با جرمی ۳۳ برابر خورشید!

ایتنا - ستاره‌شناسان سیاهچاله‌ای را کشف کرده‌اند که در نزدیکی زمین قرار دارد و جرم آن ۳۳ برابر خورشید و پُرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای است که در کهکشان راه شیری شناسایی شده است.
این سیاهچاله با کمک «گایا»، تلسکوپ فضایی اروپا، کشف شده که حرکات میلیاردها ستاره در کهکشان محل سکونت انسان را ردیابی می‌کند.

این سیاه‌چاله در داده های به دست آمده از ماموریت فضایی سازمان فضایی اروپا «گایا» شناسایی شده است، زیرا یک حرکت «لرزش» (wobbling) عجیب را در ستاره همراه که به دورش می‌چرخد، ایجاد می‌کند.

این سیاهچاله که Gaia BH۳ نام گرفته است، زمانی کشف شد که ستاره‌شناسان در حال بررسی داده‌های رصد شده با گایا پیش از انتشار داده‌ها بودند.

 

ستاره‌شناسان توضیح دادند، این سیاهچاله همچنین تا حد قابل ملاحظه‌ای نزدیک به ما است و تنها ۲ هزار سال نوری فاصله دارد و در صورت فلکی Aquila واقع است و از حیث فاصله دومین ساهچاله نزدیک شناخته شده به زمین است. همچنین یک ستاره همدم به دور آن می‌چرخد.

داده‌های به دست آمده از تلسکوپ بسیار بزرگ رصد خانه جنوبی اروپا (ESO's VLT) و سایر مشاهدات از روی زمین مشخص کرد که جرم این سیاهچاله ۳۳ برابر جرم خورشید است.
 

بزرگترین سیاه چاله رصد شده قبلی در کهکشان راه شیری در این دسته بندی در یک سیستم دوتایی اشعه ایکس در صورت فلکی ماکیان (Cyg X-۱) قرار داست و تخمین زده می‌شد ۲۰ برابر خورشید باشد. به طور متوسط حجم سیاهچاله در کهکشان راه شیری ۱۰ برابر خورشید است.

ابرسیاهچاله‌های بزرگ هنگامی به وجود می‌آیند که سوخت یک ستاره بزرگ تمام می‌شود و جسم آسمانی از هم فرو می‌پاشد. کشف جدید نیز اهمیت زیادی دارد زیرا نشان دهنده نخستین باری است که یک سیاهچاله عظیم با چنین پیشینه‌ای در نزدیکی زمین وجود دارد.

 
سیاهچاله‌ها اجرام فوق العاده متراکمی با گرانش بسیار قوی هستند که حتی نور هم نمی‌تواند از آنها عبور کند و همین موضوع تشخیص آنها را دشوار می‌کند.

دیگر خبرها

  • عجیب‌ترین قمر منظومه شمسی کاوش می‌شود
  • سیاره‌ای به نام کافه
  • دانشمندان: تصورات ما درباره غول‌های یخی اشتباه بود
  • کسوف کامل و دنباله‌دار؛ تصویر روز ناسا + عکس
  • تست شخصیت شناسی شانس: یک خورشید را انتخاب کنید و ببینید چقدر خوش شانس هستید
  • کشف پُرجرم‌ترین سیاهچاله ستاره‌ای با جرمی ۳۳ برابر خورشید!
  • کشف اسرار جدید از ماه
  • تصاویر نجومی ۲۹ فروردین (۱۷ آوریل)
  • از سیاره زهره کربن و اکسیژن نشت می‌کند
  • اتمسفر زهره نشتی دارد