Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@19:26:36 GMT

۷۰۰ وقف جدید در کشور به ثبت رسید

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۶۹۱۹۴

۷۰۰ وقف جدید در کشور به ثبت رسید

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امورخیریه با بیان اینکه ۷۰۰ وقف جدید در کشور به ثبت رسیده است، گفت: امروز نیازهای مهم جامعه وقف در حوزه جوانان، ازدواج، مسکن، اشتغال، علم و پژوهش است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، حجت‌الاسلام «غلامرضا عادل» امروز سه شنبه (21 آبان) در نخستین همایش کارکرد وقف در توسعه انسانی با تاکید بر وقف علمی اظهار داشت: در سازمان اوقاف شعاری با عنوان «همه واقف باشیم» مدنظر است که در این راستا به مردم توصیه می کنیم که هر کس به اندازه توان و جایگاه خودش در زمینه وقف ورود پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امورخیریه کشور با بیان اینکه در انجام کارهای خیر بدانید که اصل نیت است، افزود: حجم کار در اعمال خیر زیاد اهمیت ندارد و هر کسی از جمله دانشجو، استاد، بازاری و یا یک کشاورز نیز می توان در حد توان خودش یک واقف باشد.

 

وی با اشاره به اینکه اگر کسی بتواند فرد دیگری را به سوی کار خیر ترغیب کند در ثواب آن کار شریک است، ادامه داد: این موضوع سبب می شود تا همه مردم در کار خیر ورود پیدا کنند و بعد از یک زمان طولانی نتیجه این جریان را می توانیم در جامعه مشاهده کنیم.

 

حجت الاسلام عادل با توجه به اینکه با تلنگر یا قلم و بیان می توانیم مردم را به سمت وقف هدایت کنیم، گفت: وقف از آیات و روایات بهره زیادی داریم و لفظ وقف در هیچ جای قرآن کریم موجود نیست اما مضمون وقف در قرآن کریم وجود دارد.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امورخیریه کشور بیان کرد: ما انسان ها در دنیا معمولا به دنبال انجام کارهایی هستیم که سود داشته باشد و هر چه سود بیشتری داشته باشد ارجح تر و در اولویت قرار دارد و سود تضمین شده و قابل انتقال از این دنیای فانی به آن دنیا معمولا سرمایه هایی است که تاریخ مصرف ندارند مانند وقف که یک نوع صدقه جاریه محسوب می شود.

 

وی با تاکید بر اینکه بدانید که یک کار خیر باید از روی کرامت انجام شود، ادامه داد: نباید این کار خیر را با منت گذاشتن خراب و اجر آن را ضایع کنیم و بدانید که لازمه کرامت این است که چیزی را انفاق کنیم که برای خودمان ارزش بیشتری از مابقی دارد.

 

وقف دولتی نیست/ تاثیرگذاری مثبت وقف بر روی موضوعات اقتصادی و اجتماعی

حجت الاسلام عادل با بیان اینکه مردم با پرداختن به موضوع وقف از برکات دنیوی و اخروی بسیاری برخوردار خواهند شد، گفت: وقف برای جامعه نیز برکاتی زیادی را به دنبال دارد که یکی از آن ها تاثیرگذاری مثبت وقف بر روی موضوعات اقتصادی و اجتماعی کشور است.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امورخیریه کشور اظهار داشت: برخی افراد در داخل فکر می کنند که وقف یک کار دولتی است اما این طور نیست با اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه وابسته به دولت است اما وقف را مردم و خیرین انجام می دهند و ربطی به دولت ندارد.

 

وی در ادامه بیان کرد: مردم و خیرین به سمت وقف می آیند تا باری را از روی زمین بردارند و امروز می بینیم که بارهای بسیاری بر روی زمین باقی مانده که نیازمند ورود خیرین و مردم به حوزه وقف برای رفع این مشکلات است.

 

لزوم ورود وقف به نیازهای روز جامعه

حجت الاسلام عادل با تاکید بر اینکه مردم و خیرین باید وقف هایی متناسب با نیاز روز جامعه داشته باشند، افزود: نیازهای مهم و به روز جامعه شامل حوزه جوانان، ازدواج، مسکن، اشتغال و علم و پژوهش است که در این زمینه ها باید مردم و خیرین ورود پیدا کنند و وقف هایی را در این راستا داشته باشند.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امورخیریه کشور با اشاره به اینکه استعدادهای بسیاری در کشور وجود دارند که به خاطر مسائل مالی و نبود امکانات شکوفا نمی شوند، ادامه داد: در این راستا از خیرین و افرادی که که تمکن مالی دارند درخواست داریم که وقفیاتی در این زمینه داشته باشند و به حوزه علم و پژوهش ورود پیدا کنند تا شاهد شکوفایی این استعدادها در کشور باشیم.

 

وی با بیان اینکه سازمان اوقاف بحث پشتیبانی از موضوعات دانش بنیان را نیز در دستور کار دارد، گفت: در این راستا شرکت‌های دانش بنیان که تولید موتورسیکلت‌های برقی و ایمپلنت‌های دندانی را بر عهده داشتند مورد حمایت سازمان اوقاف قرار گرفتند و این شرکت‌ها در ارزآوری و اشتغال بسیار فعال هستند.

 

حجت الاسلام عادل در پایان با توجه به اینکه مرکز رسیدگی به مدارس وقفی در کشور را راه اندازی کردیم، اظهار کرد: ۶هزار رقبه در حوزه آموزش و پرورش کشور داریم و دانشگاه تهران دارای بیش از 45 وقف است و از ابتدای امسال شاهد به ثبت رسیدن 700 وقف مختلف در سراسر کشور بودیم.

 

 

پایان پیام/573

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد مسجد هفته وحدت هفته وحدت رفسنجان هفته وحدت کانون های مساجد اردبیل هفته کتاب و کتابخوانی وقف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۹۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرمانداریهای استان تهران برای همکاری با دبیرخانه ۱۰روز فرصت دارند

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی خدمتکار بعد از ظهر پنج شنبه در خصوص برگزاری اولین جلسه شورای توسعه و حمایت از سازمان‌های مردم نهاد استان تهران در سال جاری از آغاز اجرایی سازی «طرح ملی نهضت مشارکت اجتماعی» در سراسر کشور و به موازات آن در استان تهران خبر داد و اظهار کرد: این طرح با هدف شناسایی، ارزیابی و رتبه بندی سازمان و تشکل‌های مردم نهاد، توسط سازمان امور اجتماعی کشور راهبری می‌شود.

وی هدف نهایی اجرای «طرح ملی نهضت مشارکت اجتماعی» را بکارگیری ظرفیت‌ها در جهت حل نظام مسائل حوزه‌های مختلف از جمله حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی دانست و گفت: این طرح در اولین جلسه شورای توسعه و حمایت از سازمان‌های مردم نهاد استان تهران توسط مؤسسه مجری در استان تدوین و سایر اعضا نقطه نظرات خود را اعلام کردند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران از فرصت ۱۰ روزه به فرمانداری‌های شهرستان‌های استان تهران برای همکاری با دبیرخانه این طرح خبر داد و عنوان کرد: ضروری است که در این مدت فرمانداری‌ها جدی تر از روزهای قبل نسبت به ارتباط گیری با مجموعه‌های مردمی و ظرفیت‌های مردمی استان اقدام کنند.

خدمتکار شناسایی و ثبت اطلاعات ظرفیت‌های مردم نهاد را در گام اول مهم دانست و افزود: پس از فاز اول و در گام‌های بعدی می‌توانیم ارزیابی و رتبه بندی و به کارگیری از ظرفیت‌ها را داشته باشیم.

وی به ارائه گزارش اداره کل بهزیستی و اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تهران از ظرفیت‌ها و تشکل‌های مردمی اشاره کرد و گفت: طبق این گزارش‌ها مقرر شد که همکاری جدی در روزهای آینده بین دبیرخانه «طرح ملی نهضت مشارکت اجتماعی» و اداره کل‌های مذکور برقرار و ظرفیت‌های آن مجموعه مردمی به کارگیری شود.

خدمتکار در خصوص فعالیت و بهره مندی از تمامی ظرفیت‌های مردمی استان در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهزیستی، کمیته امداد، فرماندار ی ها، استانداری و نیروهای جهادی‌ها مثل بسیج ابراز امیدواری و افزود: ضروری است که اطلاعات و داده‌های این نهادها سریعاً بهره برداری شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران با تاکید بر ضرورت ارزیابی‌از مجموعه‌های مردمی، عنوان کرد: در این زمینه نیازمند ورود جدی تر هستیم و مقرر شد که به صورت سالانه از این مجموعه‌ها که از استانداری و فرمانداری‌های استان تهران مجوز دارند یک نوبت بازدید و ارزیابی میدانی به عمل آورده شود و شرط تمدید این مجموعه‌ها منوط به ارزیابی میدانی و ارائه گزارش فعالیت به شورای توسعه خواهد بود.

خدمتکار از برگزاری کارگاه‌های آموزشی و توانمند سازی مدیران مردم نهاد استان تهران خبر داد و گفت: این برنامه در شش ماه اول سال جاری اجرا خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران در ادامه از موافقت با درخواست تأسیس دو سازمان مردم‌نهاد، تحت عنوان «مجمع خیرین مهارتی استان تهران» و «انجمن رهایی یافتگان از مصرف الکل» در اولین جلسه شورای توسعه و حمایت از سازمان‌های مردم نهاد استان تهران نیز خبر داد و اظهار کرد: با احتساب دو مجموعه جدید مجموعاً ۴۹۷ مجوز سازمان مردم نهاد توسط استانداری تهران و بیش از ۲۷۰ مجوز توسط فرمانداری‌های سطح استان صادر شده است که حوزه فعالیت سازمان‌هایی که توسط استانداری صادر می‌شود در سطح استان و حوزه فعالیت سازمان‌های مردم نهاد که توسط فرمانداری‌ها صادر می‌شود در سطح شهرستان خواهد بود.

کد خبر 6088618

دیگر خبرها

  • اداره سرمایه انباشته وقف باید علمی باشد/ تحقق شعار سال در حوزه کشت و صنعت
  • تاکنون از ۳۹ شرکت دانش بنیان حمایت کرده ایم
  • فرمانداریهای استان تهران برای همکاری با دبیرخانه ۱۰روز فرصت دارند
  • مشارکت بیش از ۳۰۰ سازمان مردم نهاد در طرح ملی مشارکت اجتماعی
  • تولید ۲۰ محصول دانش‌بنیان در شرکت‌های زیرمجموعه اوقاف
  • پیش‌بینی ما از منافع وقف در سال جاری ۲۰ همت است/ هزینه چهار هزار میلیارد تومان برای نیات واقفان
  • افزایش بهره وری موقوفات در دستور کار سازمان اوقاف قرار دارد/ از دانشمندان ایرانی حمایت می کنیم
  • رساندن منافع موقوفات به ۲۰ همت در سال دور از دسترس نیست
  • تبلور موقوفات منفعتی در نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف و امور خیریه
  • نمایشگاه دستاوردهای وقف؛ روایتی از نشانه های رشد اقتصاد دانش بنیان در ایران