Web Analytics Made Easy - Statcounter

پاکستانی ها با اینکه تولیدکننده برنج هستند اما بیشتر از گندم (نان) در وعده های غذایی خود استفاده می کنند و گوجه فرنگی نیز در تهیه خورش برای وعده های ناهار و شام حرف اول را برای خانوارهای می زند اما گرانی غیرعادی  این ماده غذایی در بازار صدای مردم این کشور را در آورده است.

گرانی گوجه فرنگی در پاکستان طی سال ھای اخیر بسیار دیده شد اما این کشور تلاش کرده  تا با واردات آن از کشورهای همسایه  از جمله ایران به کاھش قیمت این  کالا در بازار داخلی کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما قیمت سبزیجات در هفته های اخیر از اسلام آباد، لاهور و کراچی گرفته تا دیگر شهرهای پاکستان به ویژه گوجه فرنگی به شکل باور نکردنی افزایش یافته و رسانه های این کشور در مصاحبه میدانی با مردم گزارش دادند که دولت هیچ کنترلی بر قیمت ها ندارد و عرضه کنندگان قیمت های خودساخته نجومی بر اجناس مقرر کرده اند.

به گزارش شبکه «جیو نیوز» پاکستان تا ۱۲ ساعت گذشته قیمت هر کیلو گوجه فرنگی حتی به ۴۰۰ روپیه (۲.۵۶ دلار) نیز رسیده است. هر روپیه پاکستان معادل ۶۹۰ ریال ایران است.

خبرنگاران پاکستانی طی مصاحبه با شهروندان می گویند؛ مردم دیگر امیدی به پایین آمدن قیمت نداشته و از نظر آن ها سبزیجات از جمله گوجه فرنگی تبدیل به کابوس شده و حتی شاید تا روزها و یا  چند هفته آینده  خرید این کالای محبوب پاکستانی ها فقط در رویای آنها خوشایند باشد.

افزایش غیر منطقی بهای این کالا به گونه ای روند صعودی داشته که اعضای پارلمان ایالت پنجاب به عنوان بزرگترین ایالت تولید کننده مرکبات و سبزیجات پاکستان ، با تصویب قطعنامه در اعتراض به گرانی  شدید گوجه فرنگی، از دولت خواستند تا نظارت بر تنظیم نرخ در بازار و فعالیت موثر کمیته های کنترل قیمت را تشدید کند.

برخی از اعضای مجلس ملی پاکستان از جمله نمایندگان زن نیز در واکنش به گرانی گوجه فرنگی ، به بانوان این کشور توصیه کردند که به جای نگرانی بابت گرانی و نبود گوجه فرنگی  غذا، دست از خرید گران آن بردارند زیرا این راه حل موثری برای کنترل قیمت و جلوگیری از گران فروشی است.

برخی مردم پاکستان می گویند  که دیگر قادر به خرید به گوجه نبوده و برای طعم دادن به غذاهای خود از ماست استفاده می کنند.

افزایش بدهی های خارجی، کاهش ذخیره ارزی و همزمان پایین آمدن ارزش پول ملی در پاکستان باعث شده تا تورم به شکل بی سابقه ای افزایش پیدا کرده و قیمت بسیاری از اجناس و کالاهای اساسی  به ویژه مواد غذایی بالاتر از نرخ مصوب دولت به بازار راه یابد تا سفره پاکستانی ها روز به روز کوچکتر شود.

برچسب‌ها پاکستان تورم ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پاکستان تورم ایران پاکستان تورم ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۹۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گوشت، شکر و برنج دولتی افزایش قیمت نداشته است

معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان البرزگفت: در استان البرز بخش مهمی از تولیدات در بخش باغی، زراعی و دامی توسط کشاورز، دامدار و تولید کننده، انجام می‌شود و این بیانگر مردمی بودن اقتصاد در حوزه تولیدات کشاورزی و دامی در استان البرز است.

وی افزود: در این میان جهاد کشاورزی نقش هدایت، راهبردی، تسهیلگری، کمک به صدور مجوزها و حل و فصل مشکلات در حوزه تولید را بر عهده دارد و تولید توسط بهره‌بردار، کشاورز، تولیدکننده، دامدار و مرغدار در حال انجام است. به این شکل حجم تولیدات برای مصرف وارد بازار استان شده و مازاد آن هم به استان‌های هم مرز و مجاور فرستاده می‌شود و متقابلا از استان‌های دیگر هم به استان البرز وارد می‌شود.

حسنی مقدم بیان کرد: طبق سند ابلاغی مقام معظم رهبری وظیفه اصلی و اساسی جهاد کشاورزی امنیت غذایی است. امنیت غذایی یعنی تولید غذا و بعد فراهم کردن دسترسی آحاد مردم به غذای کافی است. خوشبختانه بالای ۸۵ درصد نیاز غذایی کشور در داخل در حال تولید بوده و در استان البرز هم به همین شکل است. چون استان البرز جزو استان‌هایی است که تراکم جمعیتی دارد، یعنی قریب ۳.۵ میلیون نفر جمعیت در این استان زندگی می‌کنند و قریب ۳.۷  درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند.

معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی گفت: خوشبختانه کمبودی در زمینه کمبود کالاهای اساسی در استان البرز وجود ندارد، چون از محل تولیدات استان تامین شده و یا اینکه از استان‌های همجوار وارد بازار می‌شود. بنابراین با توجه به توانمندی‌های تولید وفور کالاها و مواد غذایی را در استان داریم که اعم از میوه‌ها، مواد پروتئینی، شکر و مرغ و.. است.

حسنی مقدم در ادامه اظهار کرد: در بعضی از محصولات هم مثل تخم مرغ، شیر در استان مازاد تولید داریم و بعضی محصولات دیگر هم با کمبود تولید مواجه هستیم که در این زمینه برنامه‌های بلند مدتی برای افزایش حجم تولیدات در سازمان جهاد وجود دارد.

وی درخصوص وضعیت بازار گفت: هیچکدام از اقلام اساسی دولتی شامل برنج، شکر و گوشت منجمد و گوشت مرغ که توسط جهاد کشاورزی توزیع می‌شود، افزایش قیمت نداشته است و اگر موردی از افزایش قیمت مشاهده می‌شود، این گران فروشی است و گرانی نیست.

حسنی مقدم ادامه داد: در خصوص گران فروشی هم باید با آن برخورد شود. بازرسی از خرده فروشی‌ها برعهده وزارت صمت و اتاق اصناف است. البته این نظارت و بازرسی به جدیت در حال انجام بوده و روزانه از واحدهای صنفی بازدید و بازرسی می‌کنند و در صورت مشاهده تخلف برخورد لازم صورت می‌گیرد.

وی درخصوص عملکرد جهاد کشاورزی بر نظارت بر تامین و توزیع اقلام خوراکی گفت: جهاد کشاورزی در راستای وظایف و تعهدات خود در سال گذشته بالغ بر ۱۰۰۰پرونده تعزیراتی تشکیل داده که در این زمینه بالغ بر۱۸ میلیارد تومان جریمه صورت گرفته است. اما وظیفه ما در جهاد کشاورزی تامین و تولید مواد غذایی بوده لذا در این حوزه جهاد نظارت و بازرسی مراکز عمده تولید، انبارها و سردخانه‌ها را بر عهده دارد. البته جهاد کشاورزی در کنار ارگان‌های دیگر ایستاده و در کار کارگروه‌های که تشکیل می‌شود مشترکا در بازرسی‌ها شرکت می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • خیانت پادشاه گوجه فرنگی!
  • وزیر فرهنگ راه را برای گرانی بلیت‌ اجراهای صحنه‌ای باز کرد/ حداکثر ۹۰۰ هزار تومان!
  • گوشت، شکر و برنج دولتی افزایش قیمت نداشته است
  • حداکثر اختلاف قیمت گوجه‌فرنگی از میدان تا خرده‌فروشی ۳۵ درصد است
  • قیمت انواع سبزیجات برگی و غیر برگی
  • قیمت انواع سبزیجات برگی و غیر برگی اعلام شد
  • قیمت انواع سبزیجات برگی و غیربرگی اعلام شد
  • با این مواد ارزان‌قیمت سلامت شوید
  • چهار خاصیت شگفت انگیز آب گوجه فرنگی
  • توزیع روزانه پیاز در میدان مرکزی به ۳۵۰ تن رسید