Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@02:19:20 GMT

قلعه اولتان به پایگاه ملی تبدیل می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۶۹۲۴۰

قلعه اولتان به پایگاه ملی تبدیل می‌شود

سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان‌ پارس‌آباد گفت: حریم قلعه شهر باستانی ورثان "اولتان" در شورای حریم کشور به تصویب رسیده، و به تبدیل به پایگاه ملی می‌شود.

علیرضا ارژنگی صبح امروز در جلسه بررسی وضعیت قلعه اولتان اظهار کرد: پایگاه ملی می‌تواند فرصتی جهت صیانت هرچه بیشتر، جذب اعتبار و ساماندهی یک اثر تاریخی را فراهم سازد و با تخصیص اعتبارات لازم و ویژه این منطقه را می‌توان به یکی از به قطب‌های گردشگری شمال غرب کشور تبدیل کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین به مطالعه جامع منطقه نمونه گردشگری دریاچه شهرک شهید غفاری مغان و مطالعه منطقه نمونه گردشگری تالاب تپراق کندی اشاره کرد و افزود: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل آماده اجرای پروژه‌های توسعه محور در این منطقه دارای ظرفیت بالای گردشگری بوده و از محل صندوق توسعه ملی۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به سرمایه‌گذاران اختصاص یافته است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان‌های پارس‌آباد و اصلاندوز یادآور شد: این پروژه در سال ۸۹ کلنگ‌زنی و تاکنون حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و سال جاری نیز چهار میلیارد ریال برای ادامه عملیات ساختمانی آن تخصیص یافته تا امسال تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

ارژنگی همچنین با اشاره به ثبت جهانی ورنی مغان گفت: در راستای رونق تولید بخش صنایع دستی چهار میلیارد ریال اعتبار شهرستانی و چهار میلیارد ریال اعتبار استانی درخواست شده تا ساختمان نیمه‌کاره نمایشگاه صنایع دستی در شهرستان مرزی پارس‌آباد مغان تکمیل شود.

قلعه اولتان شهری باستانی متعلق به دوران ساسانی است. این محوطه در روستای بزرگی در ۱۵ کیلومتری جنوب غرب پارس‌آباد مغان قرار دارد و ارگ اولتان در ۵۰۰ متری این روستا و در کنار رود ارس واقع شده است.

قلعه اولتان در دوره اشکانی ساخته شده و بانیان نخستین آن اشکانیان بوده‌اند اما شکوفایی آن در دوران ساسانی و اوایل دوران اسلامی بوده و به واسطه استحکام و موقعیت مناسبی که داشته تا قرن دوازدهم هجری از آن استفاده شده است.

این دژ در مساحت ۳۲۰ هزار متر مربع بنا شده‌ و با ترکیب بجا مانده از آن یک دژ نظامی را تداعی می‌کند و با توجه به اظهارات کارشناسان هنوز قسمت اعظم ساختمان‌های قلعه در زیر خاک مدفون است./ ایسنا

بیشتر بخوانید:

ثبت ملی محوطه خان پروری لرستان

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۹۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم اعلام رسمی تبدیل شدن بندر چند منظوره سیریک به مرز مجاز دریایی


هرمزگان-جام جم انلاین-مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان از لزوم تبدیل بندر چندمنظوره سیریک به مرز مجاز دریایی خبر داد و گفت: این بندر با ظرفیت‌ و زیرساخت‌های مناسب امکان تبدیل به قطب اصلی توسعه‌ای در سواحل مکران را دارا است‌.
به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر ودریانوردی هرمزگان ؛ "حمیدرضا محمدحسینی تختی" امروز یکشنبه دوم اردیبهشت ماه افزود: با تبدیل شدن بندر چندمنظوره سیریک به مرز دریایی،امکان توسعه و تبدیل شدن آن به یک منطقه راهبردی در سواحل مکران برای پیشبرد اهداف توسعه دریاپایه آماده می‌شود.
وی ادامه داد: با سیاست‌گذاری در این زمینه می توان گامی مهمی در رونق معیشت و رفاه ساحل نشینان، تحقق راهبردهای اقتصاد دریامحور و نیز توسعه و تکمیل بندر سیریک با هدف رونق بخشی به سواحل مکران برداشت.
 وی افزود: با انجام اقدامات موثر و جذب سرمایه‌گذاران داخلی در بندر سیریک به عنوان محرک توسعه‌ای در سواحل مکران می‌توان  در راستای محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال پایدار منطقه نقش آفرینی کرد.
  مدیر بندر شهید باهنر، توجه به منویات مقام معظم رهبری در خصوص نقش موثر توسعه سواحل مکران در اقتصاد منطقه از یک سو و نیز موقعیت جغرافیایی ممتاز بندر سیریک و فاصله دریایی ۵۰ مایلی آن تا کشور عمان از سوی دیگر، لزوم بسترسازی برای رونق کسب و کار، صادرات و واردات انواع کالا و تسهیل امر تجارت در راستای تاکیدات رهبر انقلاب را از دلایل مهم تبدیل بندر سیریک به مرز مجاز دریایی دانست. 
گفتنی است؛ بندر سیریک در شرق هرمزگان دارای پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای صادرات و واردات از نظر نزدیکی به بنادر امارات و عمان است.

دیگر خبرها

  • بیش از پنج هزار خودرو در استان اردبیل دو گانه سوز شد
  • جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا
  • حل مشکل جمع آوری و حمل زباله از منطقه گردشگری امامزاده شیخان علی آباد کتول
  • تور اصفهان‌گردی ویژه هفته فرهنگی اصفهان در منطقه ۱۴ برگزار می‌شود
  • امریکا / برنامه تبدیل سکوی نفتی به پایگاه‌‌ موشکی
  • مدارس متروکه گلستان به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل می شوند
  • توسعه همکاری‌های منطقه ای ایران در جهت تبدیل شدن به‌هاب گازی منطقه
  • لزوم اعلام رسمی تبدیل شدن بندر چند منظوره سیریک به مرز مجاز دریایی
  • آمریکا سکوهای نفتی را به پایگاه‌‌های موشکی تبدیل می کند
  • طرح جامع گردشگری سردابه تدوین می‌شود