Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@18:03:20 GMT

ضرورت‌های تداوم فعالیت فرودگاه سمنان

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۶۹۵۰۴

ضرورت‌های تداوم فعالیت فرودگاه سمنان

سمنان در سال‌های گذشته تنها مرکز استان کشور محروم از داشتن فرودگاه بود و در زمان حاضر با همت دولتمردان و مسئولان استان، این مهم در شهر سمنان محقق شده اما مساله مهم تداوم پروازها به شمار می‌رود.

وجود فرودگاه نمادی از توسعه یافتگی و گامی بلند در مسیر پیشرفت‌های چند پله‌ای برای مرکز استان سمنان محسوب می‌شود که می تواند شاخص های زیرساختی  منطقه را تا حد زیادی ارتقاء بخشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان سمنان دارای ظرفیت‌های زیادی در زمینه جاذبه‌های گردشگری و صنعتی است که تداوم پروازهای  فرودگاه سمنان موجب شکوفایی و بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها برای درآمدزایی و رونق اقتصادی می‌شود.

بر اساس آمار، استان سمنان دارای جمعیت بیش از ۷۰۲ هزار نفر است که از این جمعیت حدود ۲۰۰ هزار نفر مربوط به شهرستان سمنان، حدود ۴۸ هزار نفر جمعیت مربوط به مهدیشهر، حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر نفر مربوط به سرخه، ۹۴ هزار و ۱۹۰ نفر جمعیت مربوط به دامغان،  در حدود ۱۳ هزار و ۸۴۴ نفر مربوط به آرادان  و ۷۷ هزار و ۴۲۱ نفر مربوط به گرمسار است که جمع‌بندی داده‌ها نشان می‌دهد بیش از نیمی از جمعیت استان با فاصله کمتر از یک ساعت به مرکز استان سمنان نزدیک هستند. این آمار نشان دهنده توجیه برقراری پرواز از فرودگاه سمنان است و باید با اطلاع‌رسانی و در نظر گرفتن راهکارهای حمایتی مانند اعطای تسهیلات سفر، کسر بهای بلیت هواپیما از حقوق کارکنان دستگاه‌اجرایی به جای پرداخت نقدی، الزام سفر هوایی برای انجام کارهای اداری دستگاه‌های اجرایی می‌تواند توسعه و تداوم پروازها را برای مرکز استان سمنان به ارمغان  آورد.

براساس آمار روزانه حدود ۲۰۰ مسافر از خطوط ریلی از سمنان به مقصد مشهد مقدس به دلیل مسایل کاری دائم در رفت و آمد هستند که این تعداد جابه‌جایی مسافر در روز قابل توجه، چشمگیر و توجیهی برای برقراری  پرواز از فرودگاه سمنان است.

افرادی که به صورت دائم از مقصد سمنان به مشهد مقدس در حال رفت و آمد هستند، از قطارهای سریع‌السیر و لوکس استفاده می‌کند که با توجه به اختلاف اندک بلیت هواپیما با قطار  انتظار می‌رود به دلیل کوتاهی، تسهیل و تسریع در مسیر سفر، استقبال خوبی از پرواز هوایی مرکز استان سمنان داشته باشند. 

استان سمنان دارای بیش از یک هزار و ۸۳۸ اثر تاریخی شناسایی شده است که تا کنون بیش از ۸۱۳ اثر از این تعداد در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است. همچنین نیمه نخست امسال ۷۲۶ هزار و ۴۶ گردشگر داخلی و یک هزار و ۷۲۷ گردشگر خارجی از جاذبه‌های گردشگری استان بازدید کردند و در۱۵ هتل، ۲ هتل آپارتمان، یک متل، پنج مجتمع گردشگری، ۸۱ اقامتگاه بومگردی، ۵ مهمانپذیر و ۲۳ خانه مسافر استان سمنان اقامت داشتند لذا تداوم و توسعه پروازهای فرودگاه سمنان بدون شک رونق گردشگری و درآمدزایی را به همراه دارد.

صنعت از دیگر ظرفیت‌های استان است که به تداوم فرودگاه سمنان کمک می‌کند، براساس آمار، در استان سمنان ۲ هزار و ۲۰ واحد صنعتی وجود دارد  و تعداد زیاد واحدهای تولید در شهر سمنان به سمت غرب استان قرار دارد که از فرودگاه بی بهره‌اند و تداوم و توسعه پروازهای فرودگاه سمنان ابزار مناسبی برای جذب سرمایه گذار، موثرین اقتصادی و توسعه صنعت استان سمنان است.

براساس سایت مرجع دانشگاه ‌های ایران در استان سمنان ۲۳ مرکز علمی و دانشگاهی وجود دارد که ۶۵ هزار و ۵۸۹ دانشجو و سه هزار و ۶۱۷ استاد و عضو هیات علمی دارد، البته در آمار گفته شده اطلاعات دانشگاه‌های فنی و حرفه ای لحاظ نشده است.

دانشگاه سمنان دارای ۱۳ هزار دانشجو شامل پنج هزار دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی، هفت هزار دانشجو در مقطع کارشناسی و بقیه در مقطع کاردانی است و حدود ۴۰۰ عضو هیات علمی دارد  و دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان نیز، حدود سه هزار دانشجو دارد و هشت دانشکده، ۶ بیمارستان و مراکز درمانی و آموزشی در شهرستان های سمنان، دامغان، گرمسار، مهدیشهر، سرخه و آرادان را زیر پوشش دارد و این آمار خود توجیه دیگری بر ضرورت توسعه و تداوم فرودگاه در سمنان است.

توجیه و ضرورت توسعه و تداوم پروازها در فرودگاه سمنان در کنار فرودگاه شاهرود به عنوان اهرم توسعه استان بر کسی پوشیده نیست، اما تداوم وتوسعه پروازها  منوط به حمایت و خرید بلیت است و با توجه به ظرفیت‌هایی که استان در حوزه گردشگری، صنعتی و دانشگاهی دارد، باید همه با خرید بلیت هواپیما از این زیرساخت مقدمه توسعه استان حمایت کنند.

آژانس‌های گردشگری با راه‌اندازی تورهای هوایی، صنعت با رزرو همیشگی بلیت هواپیما، کارمندان و مدیران دستگاه‌های اجرایی و دانشجویان و اساتید دانشگاه هر کدام با خرید بلیت نقشی مهم در تداوم و توسعه پرواز در فرودگاه سمنان دارند.

اگر فرودگاه را یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی بدانیم ایران با دارا بودن حدود ۳۱۹ فرودگاه (شامل فرودگاه‌های نظامی و غیر نظامی)، در جایگاه بیست و دومین کشور جهان از نظر تعداد فرودگاه‌ها قرار گرفته است. ایران از این نظر بر بسیاری از کشورهای جهان، مانند ایتالیا، سوئیس، ترکیه، عربستان، نروژ و حتی ژاپن برتری دارد و به عنوان نمونه، ۲ برابر کشوری مانند اسپانیا فرودگاه دارد، اما اگر برخی فرودگاه‌ها به دلیل جمعیت کم برقراری پرواز توجیه اقتصادی ندارد می‌توان  تاکسی هوایی راه‌اندازی کرد.

ایرتاکسی یا همان تاکسی هوایی، هواپیمای سبک یا فوق سبکی است که می‌تواند با ظرفیتی مانند یک تاکسی یا اتوبوس معمولی در مسیرهای کوتاه جابه‌جا شود و اتفاقا بازدهی اقتصادی خوبی هم داشته باشد.

هواپیماهای سبک، مانند هواپیمای ATR-۷۲، از جمله مدل هواپیمایی است که برای بدل شدن به ایرتاکسی مناسب است و بدون شک با پیشرفت تکنولوژی صنعت هوانوردی در ایران در اختیار ایر تاکسی‎هاست و فرودگاه سمنان نیز می‌تواند با راه اندازی چنین پروازهایی توجیه، توسعه و تداوم پروازها را رقم بزند.

چهاردهم آبان ۹۸، اولین پرواز هواپیمای مسافربری از فرودگاه سمنان به مقصد مشهد مقدس انجام شد که اولین پرواز از دوره ۶ ماهه پرواز در این مسیر است. 

پرواز از سمنان به سمت مشهد ساعت ۱۲ و ۴۰ دقیقه در روزهای سه‌شنبه و جمعه برقرار است و بهای بلیت تصویب شده در شهر سمنان به ازای هریک نفر سه میلیون و ۵۸۰ هزار ریال و برای افراد زیر ۱۲ سال قیمت بلیت نیم‌بها است.

هواپیمای در نظر گرفته شده برای پروازهای سمنان به مشهد از نوع Atr ۷۲ و ظرفیت آن ۶۵ نفر است.

پرواز از فرودگاه شهر سمنان به مقصد کیش و عسلویه در صورت استقبال و درخواست مردم برقرار می‌شود و در صورتی که پروازهای داخلی مورد حمایت مردم قرار بگیرد، با تکمیل ترمینال فرودگاه سمنان تا پایان امسال، در مرحله بعدی برقراری پرواز بین‌المللی برنامه‌ریزی‌ می‌شود.

فرودگاه مرکز استان سمنان در ۱۰ کیلومتری جاده سمنان - مشهد واقع شده است و سابقه تاسیس آن به سال ۱۳۵۵ بر می گردد.

برچسب‌ها افزایش پرواز سمنان توسعه پایدار هواپیمایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افزایش پرواز سمنان توسعه پایدار هواپیمایی افزایش پرواز سمنان توسعه پایدار هواپیمایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۹۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه پرواز‌های فرودگاه بین المللی ارومیه در ۳۰ فروردین

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  پرواز‌های فرودگاه بین المللی ارومیه در ۳۰ فروردین براساس این برنامه انجام می‌شود.

دیگر خبرها

  • تداوم فعالیت سامانه الکترونیکی ارتباط با رئیس جمهور در استان سمنان
  • تداوم فعالیت سامانه الکترونیکی ارتباط با رئیس جمهور در سمنان
  • تصاویری از فرودگاه اصفهان و رفع محدودیت‌‎های پرواز
  • بازگشت پرواز‌های فرودگاه اصفهان به حالت عادی
  • فهرست پرواز‌های فرودگاه اصفهان (۳۱ فروردین ۱۴۰۳)
  • محدودیت پرواز فرودگاه مهرآباد و امام لغو شد
  • شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو
  • برنامه پرواز‌های فرودگاه بین المللی ارومیه در ۳۰ فروردین
  • تداوم فعالیت سامانه بارشی در برخی از مناطق کشور
  • ضرورت تاسیس و توسعه تعاونی‌ها در راستای تحقق شعار سال