Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-16@23:34:06 GMT

پیش بینی برداشت بیش از ۱۲۰۰ تن محصول کلزا در اردبیل

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۶۹۷۲۲

پیش بینی برداشت بیش از ۱۲۰۰ تن محصول کلزا در اردبیل

به گزارش خبرنگار مهر، علی حسین احدی عالی پیش از ظهر سه شنبه در بازدید از مزارع کشاورزی شهرستان اردبیل عنوان کرد: در سال جاری ۳۲۵ هکتار از مزارع شهرستان اردبیل به زیر کشت کلزا رفته و برنامه ریزی شده تا هر سال به میزان تولید این محصول و سطح زیر کشت آن افزوده شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل یاددآور شد: پیش بینی می‌شود در سال زراعی جاری بالغ بر هزار و ۲۰۰ تن کلزا از مزارع شهرستان اردبیل برداشت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: کلزا که جزو دانه‌های روغنی بوده از محصولات استراتژیک و بسیار مهم محسوب می‌شود که نقش بسزایی در تامین روغن نباتی مورد نیاز کشور و قطع وابستگی به بیگانگان دارد.

به گفته احدی روغن از جمله کالاهای اساسی و نیازهای ضروری است و با تولید محصولات غذایی به ویژه دانه‌های روغنی برای تأمین نیاز اساسی مردم علاوه بر پاسداری از امنیت غذایی می‌توان تولید داخلی را نیز در راستای اقتصاد مقاومتی هدایت کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل یادآور شد: میزان واردت دانه های روغنی از خارج از کشور ۷۰ الی ۸۰ درصد است به همین دلیل می‌بایست راهکارهایی اندیشیده شود تا در کمترین زمان ممکن و به بهترین نحو بتوانیم در تولید این محصول به خود کفایی برسیم.

وی ادامه داد: میزان روغن تولیدی کلزا مابین ۴۰ الی ۴۴ درصد است و همین ویژگی منحصر به فرد باعث شده تا وزارت جهاد کشاورزی سعی و اهتمام بیشتری به تولید این محصول داشته باشد .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل در ادامه افزود: با برگزاری دوره‌های آموزشی برای بهره برداران و تهیه برنامه‌های متنوع آموزشی سعی شده است تا سطح اطلاعات و آگاهی فنی زارعین روز به روز افزایش یابد.

احدی تصریح کرد: کارشناسان جهاد کشاورزی در تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت در کنار بهره برداران هستند تا کشاورزان کلیه اصول فنی مربوط به این زارعت را از متخصصین اخذ نمایند.

کد خبر 4770248

منبع: مهر

کلیدواژه: جهاد کشاورزی اردبیل کشت کلزا برداشت کلزا یوم الله 13 آبان بوشهر زلزله راهپيمايي 13 آبان شهرکرد ایلام تئاتر کودک و نوجوان گرگان شیراز بیرجند خطبه های نماز جمعه قزوین پدافند غیرعامل سفر استانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۹۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت ‌و خرید دانه کلزا توسط بخش خصوصی آغاز شد

به گزارش خبرنگار مهر، در راستای کاهش وابستگی به واردات دانه‌های روغنی و حمایت از تولید محصولات اساسی در کشور طی ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری مقرر شده دانه‌های روغنی کشور شامل کلزا، گلرنگ، سویا، آفتابگردان و کاملینا توسط بخش خصوصی خریداری شود.

از آنجایی که بزرگترین دغدغه چند سال اخیر کشاورزان کلزاکار در خوزستان که مهم‌ترین استان تولیدکننده کلزا شناخته می‌شود موضوع تحویل و پرداخت مطالبات کشاورزان است در سال جاری با سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی به نظر می‌رسد این مشکل مرتفع گردد.

کیوان فرهنگ آسا یکی از کارشناسان حوزه دانه‌های روغنی در این خصوص گفت: با همفکری سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ۳۰ مرکز خرید در مناطق استان فعال شده و عملیات تحویل محصول از کشاورزان از ۱۷ فروردین آغاز شده است.

وی میزان خرید دانه از کشاورزان را تا کنون ۷۵۰۰ تن عنوان کرده که بیشترین میزان خرید در شهرستان شوش با ۲۷۰۰ تن، بهبهان با ۱۲۰۰ تن، کرخه ۱۱۰۰ تن و دزفول با ۴۵۰ تن در رده چهارم است.

پیش بینی می‌گردد بیش از ۶۰ هزار تن دانه کلزا از کشاورزان خوزستانی خریداری شده و از این حیث در کشور مقام نخست را کسب نماید.

همچنین گفتنی است؛ قیمت خرید تضمینی کلزا به ازای هر کیلو دانه خالص ۳۵ هزار تومان از سوی دولت ابلاغ گردیده است.

استان خوزستان از کانون‌های تولید دانه کلزا در کشور بوده و معمولاً نخستین استانی است که برداشت دانه در آن آغاز می‌شود. دانه کلزا دانه‌ای صنعتی و فسادپذیر بوده که ضرورت دارد به محض تحویل به کارخانه مقصد ارسال گردد. انتظار می‌رود با عملکرد مناسب، سطح زیر کشت این محصول سال آینده افزایش یابد.

کد خبر 6079204

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت گندم از مزارع عنبرآباد
  • پیش بینی برداشت ۲۳۰ هزار تن گندم از مزارع دهلران
  • برداشت ‌و خرید دانه کلزا توسط بخش خصوصی آغاز شد
  • پیش بینی برداشت ۲۳۰ هزار تن گندم در شهرستان دهلران
  • تولید 21 هزار تن توت فرنگی در بابلسر
  • آغاز برداشت محصولات زراعی پاییزه در شهرستان کارون
  • پیش بینی تولید ۲۱ هزار تن توت فرنگی در بابلسر
  • برداشت کلزا از اراضی کشاورزی شوشتر
  • برداشت کلزا در شهرستان شوشتر
  • پیش‌بینی برداشت ۵۰هزار تن نخود در دلفان