Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی گزارش کمیسیون متبوعش را درخصوص آسیب شناسی، چالش ها و راهکارهای رونق تولید در سال ۹۸ را قرائت کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، رحیم زارع در نشست علنی امروز (سه شنبه 21 آبان) مجلس شورای اسلامی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی، گزارش کمیسیون متبوعش را درخصوص آسیب شناسی، چالش ها و راهکارهای رونق تولید در سال 98 را قرائت کرد که بدین شرح است:

مقدمه

هدف از تهیه این گزارش، آسیب شناسی بخش واقعی اقتصاد کشور و ارایه راهکارهای سیاستی با هدف رونق تولید و مقابله با تحریم ها در سال ۱۳۹۸ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قبل از ورود به بحث لازم است مفهوم رونق تولید، تبیین شود تا ایجاد یک درک مشترک از مفهوم رونق تولید بتوان تحت یک سازوکار واحد بر رونق بخشی و افزایش تحرک بخش واقعی اقتصاد تمرکز کرد و سپس راهکارهای سیاستی را مطرح کرد. منظور از رونق تولید در این گزارش مجموعه فعالیت هایی است که از تعمیق رکود جلوگیری می کند و از ظرفیت های خالی موجود بخش واقعی اقتصاد استفاده می کند». به عبارت دیگر مفهوم رونق تولید مجزا از پروژه های رایج اقتصاد مقاومتی، طرح ها یا پروژه های توسعه ای و یا برنامه های اجرایی معمول دستگاههای اجرایی است و در حوزه اجرایی شامل برنامه هایی است که با تحریک ظرفیت های موجود، موجبات رونق تولید را حداکثر تا پایان سال ۱۳۹۸ فراهم می سازد.

در ابتدای این گزارش، رویکردهای کلان رونق تولید در قالب ۷ محور بنیادی بررسی می شود، سپس در بخش بعدی آسیب شناسی بخش واقعی اقتصاد کشور و در نهایت در بخش آخر، راهکارهای سیاستی تحقق رونق تولید به تفکیک بخش واقعی اقتصاد کشور مورد ارزیابی و تحلیل قرار می گیرد.

 الف) رویکردهای کلان رونق تولید

با هدف جامعیت و شمول پذیری رونق تولید در ابعاد کلان، ۷ محور بنیادی تأمین مالی، نظام مالیاتی، نظام بیمه ای، نظام تجاری، نظام ارزی، محیط کسب و کار و فناوری مورد تأکید است که لازم است قبل از ورود به آسیب شناسی بخش واقعی به منظور دستیابی به اهداف رونق تولید در سال جاری، مورد واکاوی قرار گیرد.

1- تأمین مالی:

در بخش تأمین مالی نکات سیاستی زیر جهت رونق تولید بسیار کلیدی است:

- اجرای راهبرد توسعه ای تولید، یعنی هدفمند بودن سیاست ها، حذف رانت پاشی، پیش شرط های حمایتی و زمانبندی سیاست های حمایتی

- اجرای مؤثر مواد (۸) و (۱۴) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب 15/2/1398به ترتیب روش تأمین مالی فکتورینگ و امکان نقل وانتقال دیون و معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها با هدف حل مشکل واحدهای دارای مشکل ماده (۱۴۱) قانون تجارت و افزایش اعتبار واحدها جهت بهره مندی از تسهیلات نظام بانکی

- رسوخ و تقویت رویکرد فناوری مالی با فین تک ها (Financial Technology) در تأمین مالی واحدهای خرد و تا حدودی بنگاه های کوچک و متوسط.

۲- نظام مالیاتی:

در نظام مالیاتی موارد زیر باید رعایت شود:

- تعیین تکلیف قطعی لایحه مالیات بر ارزش افزوده در کوتاه مدت

- تدوین و تصویب مالیات بر سرمایه به صورت تصاعدی (progressive CGT) در نگاه بلندمدت

٣- نظام بیمه ای:

در نظام بیمه ای و ضمانتنامهای اجرای مؤثر موارد زیر از اهمیت کلیدی برخوردار است:

- اجرای مؤثر ماده (۱۱) قانون حداکثر با هدف حذف اعمال ضریب با روش نسبت مزد به کل کار انجام یافته در پیمان های غیر عمرانی

- گسترش ابزارهای تضمین مانند مؤسسات تضمین (Surely companies) و پوشش های بیمه ای (performance guarantee) موضوع ماده (۹) قانون حداکثر؛

- تقویت شکل گیری کنسرسیوم های بیمه ای در راستای تخفیف آثار تحریم

۴- نظلام تجاری:

در مبحث نظام تجاری و گمرکی، مهمترین موضوعاتی که در سال رونق تولید ضروری است مورد تأکید قرار گیرند عبارتند از:

- برآورد ارزش محموله های صادراتی بر اساس قیمت های مرجع به صورت على الحساب و تعیین ارزش قطعی صادرات پس از ارائه اسناد و مدارک مثبته معامله و افزایش سرعت و تسهیل گری در مبادلات تجاری؛

- ساماندهی کارت های بازرگانی و ضرورت احراز هویت و صلاحیت بازرگانان و رتبه بندی کارتهای بازرگانی

- ارتقاء دیپلماسی تجاری کشور و مسیرگشایی حاکمیت (تعامل دوجانبه و یا چندجانبه وزارت امور خارجه با وزارتخانه های ذیربط) برای فعالان بخش خصوصی

۵- نظام ارزی:

در بخش نظام ارزی توصیه های سباستی زیر می تواند راهگشا باشد:  

- به اعتقاد بخش خصوصی و فعالان اقتصادی کشور حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد مشکل تولید کشور، نرخ ارز و تغییرات آن و بی ثباتی اقتصاد کلان منتشر شده از ناحیه نرخ ارز است لذا ثبات ارز در تحرک بخشی به رونق تولید بسیار حائز اهمیت و کلیدی است.

- مدیریت نرخ ارز و حذف رانت ناشی از ارز ۴۲۰۰ تومانی؛

- ترغیب صادر کنندگان به فروش ارز در کانال های ایجادشده توسط بانک مرکزی با کاهش شکاف بین نرخ ارز بازار رسمی و غیررسمی

- ایجاد تقویت شعب بانکهای ایرانی مستقر در کشورهای همسایه و یا تعیین صرافی های متعهد بانک مرکزی

۶- محیط کسب و کار:

در مبحث بهبود محیط کسب و کار، اجرا و نظارت بر مواد زمین مانده قانون بهبود محیط و کسب و کار جهت تحرک بخشی بیشتر رونق تولید در سال جاری بسیار حائز اهمیت است

- تقویت دیپلماسی اقتصادی و تجاری (مواد ۹ و ۱۰)؛

- ساماندهی تولید کنندگان کوچک و متوسط جهت دسترسی به بازار مصرف توسط شهرداریها (ماده ۱۶)؛

- جلوگیری از تغییر مکرر و خلق الساعه سیاستها و مقررات در راستای ایجاد ثبات و امنیت اقتصادی و سرمایه گذاری (ماده ۲۴)

- اجرای ماده (۱۸) قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، مبنی بر خارج نمودن کالاهای پذیرفته شده در بورس از نظام قیمتگذاری دستوری

-  تعیین قاعده کاری برای تهاتر ببن صادر کنندگان و واردکنندگان برای کاهش مشکلات نقل وانتقال ارزی در کشورهای مقصد صادراتی

7 - فناوری اطلاعات:

بخش فناوری اطلاعات (ICT) در سال رونق تولید، از سه منظر می تواند تسهیل گر و کمک کننده باشد  

- اول از منظر استفاده از فناوری برای تأمین مالی تولید در قالب فناوری مالی یا فین تک ها

- دوم از منظر تسهیل گری در حوزه فراهم سازی زیرساخت تولید در قالب باز مهندسی و جایگزینی فرآیندهای نظارتی، رهگیری دقیق مصارف حمایتی از طریق پلتفرم های تحت وب و تسهیل گر در حوزه بازاریابی و توسعه استارت آپ ها

- سوم، امکان راه اندازی انواع جدیدی از کسب و کارهای اینترنتی و مشاغل خانگی.

شایان ذکر است که در بخش فین تک ها و بهره مندی از فناوری های جدید در تأمین مالی بخش تولید و تحرک بیشتر استارت آپ ها لازم است که نهاد رگولاتوری برای تنظیم کار بین نظام بانکی و فین تک ها، مستقل از بانک مرکزی بوده و در مراحل اولیه، کلیه تأمین مالی های خرد و کوچک کام به سمت فناوری های جدید فین تک ها که از چابکی بالا، سرعت خدمات دهی بالا و هزینه پایینی برخوردارند؛ شیفت پیدا کند و نظام بانکی هم با فراغ بال بیشتری به وظایف اصلی خود بپردازند./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد هفته وحدت هفته وحدت کانون های فرهنگی هنری مساجد اردبیل اصفهان کانون های مساجد مجلس مساجد کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت زارع مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۷۰۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأمین پاکت شیر چالش توزیع شیر در مدارس کشور!

دبیر کمیته شیر وزارت آموزش‌وپرورش گفت: چالشی که در توزیع شیر مدارس با آن مواجه بودیم، تأمین پاکت شیر است؛ هم‌اکنون در کشور توان تولید ۲۰۰ میلیون پاکت شیر را داریم اما در طرح شیر مدارس به ۴۰۰ میلیون پاکت نیاز است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ حسین اسدالهی؛ دبیر کمیته شیر وزارت آموزش و پرورش درباره توزیع شیر مدارس در سال 1403 گفت: توزیع شیر رایگان در مدارس کشور به مدت 10 سال متوقف شده بود اما سال گذاشته این طرح مجدد به جریان افتاد و 8 میلیون و 300 هزار دانش‌‌آموز دوره ابتدایی تحت پوشش شیر رایگان قرار گرفتند.

وی افزود: طرح شیر مدارس در سال 1403 منسجم‌تر پیگیری می‌‌شود، سال 1042 به طور میانگین 28 نوبت شیر رایگان در مدارس ابتدایی کشور توزیع شد و بعد از تعطیلات نوروز 1403 توزیع شیر مجدد در مدارس آغاز شد و تا پایان امتحانات دانش‌‌‌آموزان، 15 نوبت دیگر شیر در مدراس توزیع خواهد شد.

اسدالهی با اشاره به آغاز سال تحصیلی 1403-1404 با زنگ شیر بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش از 23 مهر 1402 آماده توزیع شیر در مدارس بود اما شرکت‌های لبنی در استان‌های مختلف برای آمادگی خود درخواست فرصت داشتند بنابراین در برخی استان‌های جنوبی کشور از پایان دی ماه توزیع شیر آغاز شد و کل کشور در دی ماه تحت پوشش قرار گرفتند.

آغاز توزیع شیر مدارس در سال 1403؛ توزیع 15 نوبت تا اردیبهشت

دبیر کمیته شیر وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه شیر فقط در مدارس ابتدایی دولتی توزیع می‌شود، ادامه داد: تمام وعده‌های شیر که تعهد کرده بودیم در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: 500 واحد تولیدی لبنی در کشور داریم و با توجه به استاندارد سختگیرانه توزیع شیر در مدارس، 84 شرکت واجد شرایط شناخته و بیش از 20 شرکت وارد طرح شدند، این شرکت‌ها با آموزش و پرورش قرارداد دارند و باید تعهدات را ایفا کنند البته برخی از شرکت‌های لبنی در صف انتظار هستند و اگر شرکتی نتوانست شیر مورد نیاز را تامین کند با شرکت دیگر جایگزین خواهد شد.

اسدالهی گفت: شیر استریل فرادما در مدارس توزیع می‌شود که مخاطرات آن بسیار کمتر و سالمتر است اما چالشی که در توزیع شیر مدارس با آن مواجه بودیم، تأمین پاکت شیر است؛ هم‌اکنون در کشور توان تولید 200 میلیون پاکت شیر را داریم اما در طرح شیر مدارس به 400 میلیون پاکت نیاز است.

وی در پایان گفت: کمبود پاکت 200 سی‌سی باعث شد تا در شهر تهران چند وعده شیر با پاکت یک لیتری در مدارس توزیع شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هشدار صندوق بین المللی پول درباره بدهی دولت آمریکا
  • راهکارهای کاهش هزینه‌های سلامت در ایران
  • تشریح مصوبات شورای تأمین استان درخصوص سنگ آهن مرکزی ایران-بافق 
  • تأمین پاکت شیر چالش توزیع شیر در مدارس کشور!
  • آسیب‌شناسی حوزه جمعیت در استان مرکزی آغاز شده است
  • جهش تولید و رونق حمل‌ ونقل دریایی ارتباط مستقیم دارند
  • تقدیر از استادکاران و مرمتگران/آسیب شناسی نشانه ضعف نیست
  • لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان در دستور کار مجلس
  • شعار سال چگونه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات محقق می‌شود؟
  • اعلام جزییات نشست آسیب‌شناسی موسیقی در سال‌های پس از انقلاب