Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-16@17:12:31 GMT

افزایش نااطمینانی در بازار نفت

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۷۲۰۱۶

افزایش نااطمینانی در بازار نفت

خبرگزاری آریا - بیشتر کشورهای عضو و غیرعضو اوپک مشارکت‌کننده در بیانیه همکاری در حالی که کمتر از یک ماه به برگزاری یکصدوهفتادوهفتمین نشست وزارتی اوپک در وین باقی مانده است، قیمت کنونی نفت را (کمی بیش از 60 دلار) نشانه ثبات و توازن بازار نفت می‌دانند.
به‌ گزارش شانا، به نقل از مدیریت امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت، الکساندر نواک، وزیر نفت روسیه، هفته گذشته قیمت‌ 60 دلاری نفت خام شاخص برنت را قیمتی مناسب و نشان‌دهنده ثبات نسبی در بازار نفت اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که به اعتقاد تحلیلگران، بازار نفت هم‌اکنون با دو نااطمینانی مهم روبه‌روست؛ مهم‌ترین نااطمینانی روند آینده تولید نفت شیل در آینده میان‌مدت است. تولید نفت شیل در ماه اکتبر سال 2019 در مقایسه با مدت مشابه سال 2018 روزانه 850 هزار بشکه رشد را تجربه کرده است. این در حالی است که رشد نفت خام شیل در سال 2018 حدود 1.6 میلیون بشکه در روز بوده است.
برخی کارشناسان معتقدند قیمت‌های نفت می‌تواند نقش مهمی در توسعه صنعت شیل ایفا کند و افزایش قیمت نفت برای ماه‌های آینده سبب بهبود وضع مالی شرکت‌های تولیدکننده نفت و اقتصادی شدن رشد تولید می‌شود. دومین نااطمینانی بازار نفت اما کاهش تنش‌های تجاری میان چین و آمریکا و تأثیر آن بر افزایش رشد اقتصاد جهانی و تقاضای نفت است.
این موضوع زمانی اهمیت می‌یابد که دونالد ترامپ اعلام کرد احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات برای حل تنش تجاری آمریکا و چین در ماه‌های آینده بسیار زیاد است. در صورتی که این موضوع محقق شود و به دنبال آن تقاضای نفت افزایش یابد، قیمت‌های نفت روندی صعودی خواهد داشت که می‌تواند برای صنعت شیل نقشی تعیین‌کننده داشته باشد و سبب افزایش رشد تولید شیل شود.
با در نظر گرفتن این نااطمینانی‌ها، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) درباره تعیین میزان تولید خود راه سختی در پیش دارد. در صورتی که اعضای این سازمان تصمیم به کاهش تولید خود بگیرد که به افزایش قیمت‌های نفت منجر شود، این موضوع می‌تواند تقویت رشد تولید نفت شیل را رقم بزند و اوپک بیش از این سهم بازار خود را از دست دهد و حتی بعد از افزایش تولید نفت شیل، روند قیمت‌ها نیز تا حدودی کاهشی شود.
از سوی دیگر، در صورتی که اوپک تولید خود را کاهش ندهد و انتظارات مثبت درباره کاهش تنش تجاری بین چین و آمریکا محقق نشود، قیمت‌های نفت افت بیشتری را تجربه خواهد کرد که با نیازهای بودجه‌ای کشورهای عضو بیانیه همکاری سازگار نیست.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۷۲۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند کاهشی قیمت طلا و سکه در بازار

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، نادر بذرافشان امروز دوشنبه اظهار داشت: با وجود اینکه تا روز شنبه ۲۵ فروردین ماه، افزایش قیمت زیادی را در بازار طلا همراه با افزایش انس جهانی داشتیم از روز گذشته شاهد کاهش نرخ طلا و سکه در بازار هستیم.

بیشتر بخوانید: قیمت سکه، طلا و دلار دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳

وی افزود: پیش از این قیمت سکه به ۴۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و قیمت هر گرم طلا به سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده بود که امروز سکه به کانال ۴۴ میلیون تومان و طلا به قیمت سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید.

رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران با بیان اینکه افزایش قیمت طلا و سکه به خاطر افزایش انس جهانی از یک ماه گذشته است، گفت: رکورد انس جهانی باعث تغییر در بازارهای جهانی شد همچنین نوسانات ارز و تنش های سیاسی و اقتصادی نیز در روند افزایشی بازار طلا تاثیر گذار بود.

وی ادامه داد: اکنون تنش های سیاسی فروکش کرده و از قیمت اوج ارز کاسته شده و این باعث کاهش التهاب در بازار شده است.

بذرافشان با تاکید بر اینکه فعلا خریداری در بازار طلا نیست گفت: امیدواریم آرامش به بازار برگردد و شاهد رونق این صنعت در کشور باشیم. سال گذشته هم رکود در بازار طلا را شاهد بودیم.

کد خبر: 1227198 برچسب‌ها قیمت طلا

دیگر خبرها

  • مسیریابی دلار با خروج احساسات
  • نفت ۱۰۰ دلاری؛ دور یا نزدیک؟
  • قزاقستان تخطی از سهمیه تولید در اوپک‌پلاس را جبران می‌کند
  • روند کاهشی قیمت طلا و سکه در بازار
  • افت رشد تقاضای جهانی طلای سیاه
  • ایران پیشتاز افزایش تولید در اوپک
  • چرا قیمت مرغ گران نشد؟
  • جمعیت دام سبک به ۷۱ میلیون راس رسید
  • معمای تقاضای خودرو
  • کمبودی در عرضه کالای اساسی خانوار نداریم