Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@07:43:37 GMT

«ورکنش» 5 روز بعد از زلزله

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۷۲۴۰۹

«ورکنش» 5 روز بعد از زلزله

ایسنا/آذربایجان شرقی روستای «ورنکش» میانه بیشترین آسیب را از زمین لرزه ۵.۹ ریشتری بامداد جمعه دیده و امروز بعد از گذشت پنج روز اهالی در چادرهای اضطراری می‌گذرانند.

بر اساس گفته‌ی اهالی روستا، نیروهای هلال احمر، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و ... از همان ساعات اولیه وقوع زمین لرزه در روستا حاضر شده و امدادرسانی را آغاز کردند و عصر روز جمعه آرامش نسبی در روستای ورنکش حاکم شد و تمامی افرادی که خانه‌هایشان تخریب و یا آسیب دیده، در چادرهای هلال احمر مستقر شدند و وسایل گرمایشی نظیر والور میان آنان توزیع شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز بعد از گذشت پنج روز از حادثه مردم همچنان در چادرهای هلال احمر ساکن هستند و طبق گفته استاندار آذربایجان شرقی برای تمامی کسانی که خانه‌هایشان تخریب شده یا غیرقابل سکونت بود، چادر اضطراری تحویل داده شده است.

بخاری‌های برقی فن‌دار، مشکل گرمایش را تا اسکان موقت حل می‌کند

روز گذشته استاندار آذربایجان شرقی در جمع مردم ورنکش به مشکل گرمایش در چادرهای اسکان اضطراری اشاره کرد و گفت: بخاری‌های برقی فن دار از امروز بین زلزله زدگان توزیع شده و این بخاری‌ها می‌توانند مسئله گرمایش را تا اسکان موقت برطرف کنند، همچنین پک 72 ساعته معیشتی توزیع شده و از امروز نیز پک یک ماهه معیشتی بین زلزله‌زدگان توزیع می‌شود.

محمدرضا پورمحمدی گفت: برای افرادی که خانه‌هایشان تخریب شده دو پیشنهاد ارائه داده‌ایم که در راهکار اول برای هر خانواده مبلغ 10 میلیون تومان فقط به عنوان اجاره بها تخصیص داده شود تا حداکثر به مدت شش ماه و تا اتمام بازسازی خانه‌ها در خانه اقوام یا همسایه مستقر شوند؛ راهکار دوم نیز این است که اطاقک‌هایی مقاوم در ابعاد 10 الی 15 متری به صورت موقت و طی چند روز در کنار خانه هایشان ساخته شود تا بتوانند تا اتمام بازسازی خانه‌ها در آن ساکن شوند.

وی افزود: برای هر خانه‌ای که تخریب شده است، وام قرض‌الحسنه 40 میلیونی و 10 میلیون کمک بلاعوض تعلق می‌گیرد و همچنین برای واحدهای دامی تخریب شده نیز 20 میلیون وام قرض‌الحسنه و پنج میلیون کمک بلاعوض تعلق می‌گیرد. اکنون در اغلب روستاها اماکن موقت نگهداری احشام در حال احداث است.

نگران سرمای شب هستیم

یکی از اهالی روستا در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: زندگی‌مان یکباره خراب شده و اکنون مجبوریم در چادر زندگی کنیم، از کمک‌هایی که تاکنون شده بسیار خرسند و قدردان هستیم اما سرمای شب اذیتمان می‌کند و نگران بیمار شدن فرزند خردسالم هستم.

او با بیان این‌که بیشتر رسیدگی‌ها به خانه‌های کنار خیابان صورت می‌گیرد و خانه‌های بالادستی روستا مورد غفلت واقع شده‌اند، افزود: امیدواریم مسئولان امر هرچه سریعتر در این رابطه چاره‌اندیشی کنند و فرزندانم از سوز سرمای شب در امان باشند.

خانه‌ام غیر ایمن است، اما چادر نداده‌اند

دیگر روستایی به ایسنا گفت: خانه‌ام تخریب نشده اما ایمن هم نیست و در جریان پس لرزه‌ها ممکن است بر سرمان آوار شود، مسئولان امر می‌گویند چون خانه‌ات تخریب نشده به تو چادر نمی‌دهیم. من و خانواده‌ام به ناچار در چادر سایر همسایگان ساکن شده‌ایم.

وی با تاکید بر این‌که هیچ آذوقه‌ای هم نداریم چون برای افرادی که چادر داده شده، آذوقه تحویل داده می‌شود، افزود: به ناچار از آذوقه همسایگان استفاده می‌کنیم و این موجب شرمساری ماست.

یکی دیگر از اهالی نیز با قدردانی از کمک‌های مردم و مسئولان برای زلزله زدگان، از سرمای شب گلایه کرد و گفت: این چادرها مناسب فصل تابستان است نه فصول سرد سال! داخل این چادرها با والور و... هم چندان گرم نمی شود و باید چاره‌ای در این رابطه اندیشیده شود.

احشام در سرما تلف شده‌اند

دیگر مرد روستایی نیز از بی جا و مکان ماندن احشام خود سخن گفت و ادامه داد: در این شرایط دیگر به فکر احشام خود نیستیم و احشام در سرما تلف شده‌اند.

او ادامه داد: با وامی که قرار است بدهند، آیا می‌توانیم دوباره به همان تعداد گاو و گوسفندان تهیه کنیم و زندگی و امورات خود را بگذرانیم؟

40 خانه تخریب شده ورنکش را بسازیم؛ سرما نزدیک است

رئیس شورای روستای ورنکش با بیان این‌که این روستا 1100 نفر جمعیت با حدود 300 خانوار دارد، گفت: مشکل اصلی اهالی این روستای زلزله‌زده ساخت و ساز 40 خانه تخریب شده است. ورنکش در پای کوه قرار دارد و با توجه به نزدیک بودن فصل سرما، کانکس و چادر جوابگو نخواهد بود، باید همت کرده و به سرعت خانه های این مردم ساخته شود.

گلی سلطانی با تاکید بر این‌که هزینه ساخت خانه دو دانش آموز فوت شده توسط اصناف تقبل شده است، افزود: اکنون باید تلاش کنیم تا خانه‌های 38 خانوار این روستا ساخته شود، با کمک‌های مردم و همچنین وام بنیاد مسکن می‌توان خانه‌های این مردم را ساخت و اگر در این رابطه همت کنیم سریع‌تر خانه‌ها ساخته شوند.

وی با تاکید بر این‌که عمده مشکل این روستا پیش از زلزله نیز مقاوم سازی خانه‌ها بوده و در این رابطه بانک‌ها به خاطر ضامن فرآیند را برای برخی اهالی بسیار پیچیده و سخت کردند، افزود: خانه‌های تخریب شده روستا همان خانه‌هایی هستند که نتوانستند وام مقاوم سازی دریافت کنند، خانم و آقای فوت شده در ورنکش نیز به خاطر سخت‌گیری بانک برای ضامن در این زلزله جان خود را در خانه غیرایمن خود از دست دادند، چراکه دو سال پیش می‌خواستیم وام مقاوم سازی را برایشان حل کنیم اما بانک‌ها به خاطر ضامن سخت‌گیری کردند. ریحانه‌ی کوچک ما نیز در خانه‌ اجاره ای مقاوم سازی نشده فوت شده است.

تحویل 30 الی 40 کانکس به مناطق زلزله‌زده میانه

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار میانه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت روستای زلزله زده ورنکش، اظهار کرد: تلاش می کنیم تا آواربرداری تا آخر هفته بطور کلی در تمامی مناطق زلزله زده میانه خاتمه یابد و بعد از اتمام آواربرداری فرآیند ساخت و ساز و بازسازی خانه‌ها آغاز خواهد شد و طبق پیشنهاد استاندار محترم، چنانچه مردم زلزله زده رضایت داشته باشند ظرف چند روز و به سرعت اطاقک‌هایی مقاوم ساخته می‌شود تا مردم تا اتمام بازسازی خانه‌هایشان در آن ساکن شوند.

رسول یعقوبی با بیان این‌که مشکلات مردم زلزله زده میانه را به دقت رصد می‌کنیم، گفت: مردم نگران رسیدن فصل سرما هستند و ما نیز در این رابطه کمر همت بسته‌ایم، از امروز نیز 30 الی 40 کانکس به منطقه تحویل داده می شود تا بین زلزله زدگان توزیع شود.

وی با تاکید بر اینکه لاشه احشام نیز در مناطق زلزله زده میانه بطور بهداشتی در حال دفن شدن است، گفت: در راستای تامین گرمایش نیز والورهایی نیز توزیع شده بود که بعضا مشکل ایجاد می کرد و مردم مشکل گرمایش داشتند، از این رو هیترهای برقی فن‌دار بین مردم توزیع شده و همچنین غذای گرم و همچنین بسته‌های 60 روزه معیشتی نیز به مردم تحویل داده شده است.

تلف شدن 240 راس دام سبک و سنگین در ورنکش/ دفن لاشه‌ احشام ادامه دارد

معاون امور دام جهاد کشاورزی استان نیز در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر این‌که همزمان با آواربرداری لاشه احشام نیز بطور بهداشتی دفن می‌شود، گفت: در روستای ورنکش 90 راس دام سنگین و 150 راس دام سبک تلف شده و در مناطق زلزله زده نیز در مجموع 700 واحد دامی خسارت دیده است.

حبیب شریفیان با تاکید بر این‌که با توجه به تداوم آواربرداری و وجود پس لرزه‌ها احتمال افزایش تعداد احشام تلف شده وجود دارد، گفت: هنوز فرآیند دفن احشام به اتمام نرسیده و با اتمام آواربرداری‌ها آمار دقیق احشام تلف شده اعلام خواهد شد.

ارزیابی آمار مساجد تخریب شده

مسجد قدیمی روستای ورنکش نیز در جریان زلزله تخریب شده و هم اکنون اکیپ‌های آواربرداری در حال فعالیت هستند، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در حاشیه بازدید خود از این روستا به ایسنا گفت: تسکین آلام مردم و آواربرداری اولویت اصلی در این رابطه است.

حجت‌الاسلام سید شهاب‌الدین حسینی افزود: هنوز آمار دقیق مساجد تخریب شده در دست نیست و بعد از احصای آمار دقیق توسط کارشناسان اعزامی، بازسازی مساجد و اماکن مذهبی نیز طی روزهای آینده شروع خواهد شد تا در مواقع نیاز مامنی برای مردم باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی زلزله میانه زلزله آذربایجان شرقی آوار برداری ورنکش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۷۲۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چمران: خطر زلزله بیخ گوشمان است

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به نوسازی ساختمان‌های فرسوده در تهران و کشور گفت: در کشور شاهد تعداد زیادی از ساختمان‌های فرسوده هستیم و با این شکل، خطر زلزله بیخ گوشمان است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، آیین بهره‌برداری از دسترسی جنوبی به حرم عبدالعظیم حسنی(ع) از بزرگراه شهید آوینی و رونمایی از ناوگان ماشین‌آلات سنگین در قالب یکصدوشانزدهمین پویش امید و افتخار صبح امروز با حضور مهدی چمران؛ رئیس شورای شهر تهران، هادی حق‌بین؛ معاون فنی عمرانی شهرداری تهران، حجت‌الاسلام قاضی عسگر؛ تولیت حرم عبدالعظیم حسنی(ع)، رضا شنگی؛ شهردار منطقه 20 و مهدی صداقتی؛ مدیر عامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران برگزار شد.

مهدی چمران؛ رئیس شورای شهر تهران در این مراسم، اظهار کرد: همه تلاش ما بر آسایش مردم است تا بتوانیم آن را با کارهای عمرانی و آبادانی فراهم کنیم.

وی افزود: خدمت به مردم و آبادانی موضوع بسیار با ارزشی است و این موضوع ناگفته نماند که خیلی از مشاغل به آبادانی و عمران وابستگی دارد.

چمران به ساخت و ساز در شهر تهران اشاره کرد و گفت: ساختمان‌سازی پایه‌های تولید اقتصادی در کشور است، البته ساختمان‌سازی باید به گونه‌ای شکل بگیرد که مقررات و قوانین آن به طور کامل رعایت شود.

رئیس شورای شهر تهران به نوسازی بافت فرسوده و ساختمان‌های فرسوده در تهران و کشور اشاره کرد و افزود: ما در کشور شاهد تعداد زیادی از ساختمان‌های فرسوده هستیم و با این شکل، خطر زلزله بیخ گوشمان است و چنانچه زلزله‌ای رخ دهد بسیاری از این ساختمان‌ها فرو می‌ریزند و باید این ساختمان‌ها نوسازی شوند.

وی گفت: باید ساختمان‌های محکم،‌ زیبا، و همراه با آرامش مردم بسازیم و این مسئله از هر جهتی کار شایسته و همراه با صواب خواهد بود و به اقتصاد کشور نیز کمک خواهد کرد.

چمران تصریح کرد: در مقطعی کارهای عمرانی متوقف شد و همین مسئله آسیب‌های جدی را به اقتصاد وارد کرد اما ما در این دوره از مدیریت شهری در تلاش هستیم که ساخت و ساز را رونق بدهیم. البته ساخت و ساز باید بر اساس طرح جامع انجام شود.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به نامگذاری سال 1403 از سوی رهبر انقلاب با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم گفت: در حوزه ساخت و ساز می توانیم از مشارکت مردم استفاده و خانه‌های فرسوده را نوسازی و بازسازی کنیم.

بهره‌برداری از 26 تقاطع بزرگراهی در سال 1403

وی به موضوع بودجه‌ریزی در مدیریت شهری اشاره کرد و افزود: در سال گذشته شورای شهر تهران 10 هزار میلیارد تومان اعتبار جدا از اعتبار در نظر گرفته شده در حوزه حمل و نقل پیش‌بینی کرد و امسال نیز رقم قابل توجهی در حوزه حمل و نقل تخصیص پیدا کرده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بمباران یک مسجد و تخریب خانه‌های فلسطینی‌ها در غزه
  • انفجار گاز یک خانه روستایی در گناباد را تخریب کرد
  • انفجار گاز، یک خانه روستایی در گناباد را تخریب کرد
  • نشت آب به خانه ‌تاریخی‌ «گازر» شوشتر
  • انفجار گاز، یک خانه در گناباد را تخریب کرد
  • چمران: خطر زلزله بیخ گوشمان است/ ساختمان‌ها باید نوسازی شوند
  • خطر زلزله بیخ گوش پایتخت
  • زنگ خطر زلزله بیخ گوش تهران!
  • چمران: خطر زلزله بیخ گوشمان است/ ساختمان‌های فرسوده زیادی داریم
  • چمران: خطر زلزله بیخ گوشمان است