Web Analytics Made Easy - Statcounter

شکارچیان طبیعت را می‌شناسند و آن را دوست دارند پس گزینه‌های مناسبی برای آموزش و حفاظت از محیط زیست هستند. شکارچی و شکاربان باید در کنار هم باشند و نگذارند منابع زیست محیطی از بین برود و این فقط زیر چتر قانون میسر است. ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵ استانها خراسان جنوبی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، خراسان جنوبی دارای گونه‌های متعدد جانوری و پوشش گیاهی منحصر به فردی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در سرشماری سال 95 تعداد پستانداران استان 3 هزار و 791 رأس  بوده که این تعداد در آخرین سرشماری سال 96 به 4 هزار و 777 رأس افزایش یافته است.

افزایش 26 درصدی جمعیت پستانداران خراسان جنوبی

جمعیت پستانداران خراسان جنوبی علیرغم دو دهه خشکسالی 26 درصد افزایش داشته است. آهو، کل و بز، قوچ و میش و جبیر از جمله گونه‌های شاخص جانوری است که در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان سرشماری شده است و در آخرین سرشماری حیات وحش استان، 2 هزار و 526 رأس قوچ و میش، 2 هزار و 17 رأس کل و بز، 113 رأس آهو و 121 رأس جبیر  به صورت مشاهده مستقیم سرشماری شدند.

خراسان جنوبی 4 منطقه حفاظت شده شامل" آرک و گرنگ"، "شاسکوه"، "درمیان و سربیشه"، "مظفری" و 3 پناهگاه حیات وحش شامل "نایبندان طبس"، "کجی نمکزار نهبندان" و "رباط شور" دارد که به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، تأمین مستمر آب و غذای حیات وحش و سرکشی مداوم محیط بانان از این مناطق از جمله دلایل افزایش جمعیت گونه‌های جانوری در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان است.

حفاظت از محیط زیست با روش‌های فرهنگی 

صبح امروز اداره محیط زیست خراسان جنوبی برای نخستین بار نشست هم اندیشی و کلاس آموزشی ویژه شکارچیان برگزار کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در این مراسم گفت: مساله محیط زیست یک موضوع اخلاقی است که باید برای حفاظت از آن روش‌های فرهنگی را در پیش گرفت.

حسن اکبری با بیان اینکه خراسان جنوبی دارای منابع زیست محیطی غنی است که متاسفانه بخشی از آن از دست رفته و بخش دیگر آن نیز در حال از دست رفتن است افزود: به این نتیجه رسیده‌ایم که به جای اینکه در مقابل شکارچیان باشیم باید با تعامل دو سویه در کنار آنها باشیم.

پروژه همکاری شکارچی و شکاربان در خراسان جنوبی رقم می‌خورد

وی خاطرنشان کرد: قطعا شکارچیان طبیعت را می‌شناسند و آن را دوست دارند پس گزینه‌های مناسبی برای آموزش و حفاظت از محیط زیست هستند. 

4 شکارچی متخلف در منطقه حفاظت‌شده کرکس نطنز دستگیر شدکشف 60 قبضه سلاح از شکارچیان پرنده؛ هیچ مجوز شکاری در گیلان صادر نشده است13 شکارچی غیرمجاز در کاشان دستگیر شدند

وی با بیان اینکه برخی از این شکارچیان سهواً و عمداً به طبیعت و محیط زیست آسیب می‌زنند ادامه داد: با مقابله فقط صورت مسئله را پاک کرده‌ایم اما اگر بتوانیم نظرات و مشکلات آنها را بشنویم شاید برخی از آنها به تیم حفاظتی و به جمع دوستداران محیط زیست بپیوندند. 

گونه‌های برجسته حیات وحش استان در معرض نابودی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به اینکه عمدتاً گونه‌های برجسته حیات وحش استان همچون  قوچ ، میش و کله بز در معرض نابودی هستند ابراز تاسف کرد و افزود: پرندگان منحصر به فرد این استان از جمله هوبره در زیرکوه زنده‌گیری شده و قاچاق می‌شود. 

وی یادآور شد: برای متخلفان برخورد قضایی انجام می‌شود و برنامه‌های آموزشی جداگانه‌ای برای این مناطق در برنامه سازمان داریم.  

اکبری با بیان اینکه گورخر ایرانی که یکی از زیستگاه‌های او خراسان جنوبی بود را از دست داده‌ایم افزود: روزی در خراسان جنوبی از سربیشه و اسدآباد گرفته تا دشت‌های طبس گله‌های آهو و جبیر را شاهد بودیم که به زیبایی در حال چرا بودند.

وی خاطرنشان کرد: آمارها نشان می‌دهد قبل از استفاده اسلحه‌های شکاری به سبک امروز بیش از 17  هزار رأس آهو و جبیر در دشت‌های همت آباد تا درح و بخش‌های طبس زندگی می‌کردند.

نابودی بیش از 80 درصد گونه برجسته قابل شکار استان

وی ادامه داد: متاسفانه الان این آمار به حدود هزار رأس رسیده که نشان از کاهش شدید حیات وحش استان دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ضمن اشاره به گونه منحصر به فرد یوزپلنگ خراسان جنوبی که در معرض نابودی است بیان کرد: متاسفانه بیش از 80 درصد گونه برجسته قابل شکار محیط زیست استان نابود شده است. 

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم آیندگان نیز از این طبیعت لذت ببرند و استفاده کنند باید به فکر چاره برای حفاظت محیط زیست کشور و استان باشیم.

پایه‌گذار محیط زیست سالم شکارچیان بودند

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه شاید باورتان نشود نیم قرن پیش شکارچیانی که دلسوز محیط زیست بودند کانون شکار ایران را تشکیل دادند که ادامه آن همین اداره کل محیط زیست شد پس پایه‌گذار محیط زیست سالم شکارچیان بودند.

اکبری خاطرنشان کرد: وجه مشترک همه ما دوست داشتن محیط زیست است پس چقدر خوب است که با قانون همراه باشیم و با شکار بی رویه و غیر مجاز محیط زیست را نابود نکنیم.

وی تاکید کرد: باید شکارچی و شکاربان در کنار هم باشند و نگذارند منابع زیست محیطی استان از بین برود و این فقط زیر چتر قانونمندی اتفاق می‌افتد. 

وی با بیان اینکه  در هر کاری جوانمردی و اخلاق لازم است خاطرنشان کرد: شکارچی باید طبق قانون شکار کند تا پرندگان، حیوانات و منابع زیستی استان پایدار بماند.

زنگ خطر انقراض یوز و انواع گربه‌سانان در استان به صدا درآمد

فرمانده یگان حفاظت محیط‌ زیست خراسان‌ جنوبی نیز گفت: در خراسان‌ جنوبی تنوع گونه‌های حیوانی فراوانی از جمله 8 گربه‌سان وجود دارد.  

مسعود مستقیم با بیان اینکه در خراسان جنوبی گونه‌هایی چون زاغ بور و پرنده بسیار ارزشمند هوبره و انواع پستانداران و پرندگان شکاری وجود دارد افزود: این تنوع گونه‌ها را می‌توان در 4 منطقه حفاظت شده، 3 پناهگاه حیات وحش، 3 منطقه شکار ممنوع مرزی و 7 منطقه شکار ممنوع استان مشاهده کرد. 

وی با اشاره به اینکه در طول 20 سال گذشته جمعیت برخی از گونه‌های جانوری چون قوچ و میش افزایش یافته است ابراز تاسف کرد: درباره برخی دیگر از گونه‌ها چون یوز و انواع گربه‌سانان احساس خطر در زمینه انقراض وجود دارد. 

وی با اشاره به اینکه حفظ یوز آسیایی و سایر گونه‌های در معرض خطر تنها حفظ یک حیوان کمیاب نیست تاکید کرد: در حقیقت حفظ بی‌دفاع‌ترین مخلوقات خداوندی از یک طرف و از جنبه دیگر حفظ تنوع زیستی منطقه خراسان‌ جنوبی است.

انتهای پیام/ 257/ش

R41348/P/S6,56/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۷۲۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش پاکسازی محیط زیست در ملارد برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، همایش پاکسازی محیط زیست روز سه شنبه و به مناسبت هفته زمین پاک در ملارد برگزار شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ملارد در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه هدف از برگزاری این همایش که با همکاری ارگان‌های مختلف و با مشارکت پرشور دانش آموزان، شهروندان و دوستداران محیط زیست انجام شد، افزود: ترویج فرهنگ حفظ محیط زیست و نهادینه سازی رفتارها و رویکردهای محیط زیستی و همچنین هم افزایی ظرفیت‌های فرهنگی و جلب مشارکت حداکثری آحاد جامعه برای حفاظت و بهره برداری اصولی و توسعه مهارت‌ها برای حفظ محیط زیست بود.

مهناز مدیریان ضمن اشاره به شعار محوری هفته زمین پاک سالجاری «مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین»، از همراهی و مشارکت ارزشمند و پرشور شهروندان و همکاری مسئولان دستگاه‌های اجرایی و مدیران شهری ملارد به منظور ترویج و اشاعه فرهنگ حفاظت از طبیعت و محیط زیست قدردانی کرد.

کد خبر 6087037

دیگر خبرها

  • همایش پاکسازی محیط زیست در ملارد برگزار شد
  • پاکسازی ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی با مشارکت مردم
  • شکارچی غیرمجاز در شهرستان قوچان دستگیر شد
  • برخورد قانونی با متخلفان تخریب پوشش گیاهی در مناطق حفاظت شده استان مرکزی
  • تحویل ۲ بره میش وحشی به اداره محیط زیست تایباد
  • شتر مار خانواده ورامینی را غافلگیر کرد
  • دستگیری دو شکارچی متخلف در شهرستان خلخال
  • نفس راحت لاک‌پشت سبز در ساحل تیاب میناب
  • دستگیری ۲ شکارچی متخلف در شهرستان خلخال
  • برخورد قانونی با متخلفان تخریب پوشش گیاهی مناطق حفاظت شده مرکزی