Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرآنلاین مراسم جایزه علمی نادهی برای حمایت از کودکان نخبه روستایی فردا چهارشنبه در «عمارت بی بی» در کنار قلعه تاریخی نادهی روستای مهر شهرستان داورزن برگزار می شود. آغاز فعالیت جایزه علمی نادهی با هدف تشویق کودکان نخبه روستایی و استعدادیابی و کشف توانمندی در دانش آموزانی که در مدارس روستایی کشور مشغول به تحصیل هستند شکل گرفته است و در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ در شهرستان داورزن - استان خراسان رضوی، اولین دوره اهداء جوایز را در مراسم ویژه ای با همین عنوان آغاز کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برگزاری مراسم و اهدای جوایز توسط جمعی از خیرین و با همت و مساعدت اهالی یکی از روستاها انجام شده است. تا امروز بیش از ۱۵۰ کودک و نوجوان با در نظرگرفتن حداقل ۳ دانش آموز از هر مقطع تحصیلی که دارای رتبه ی علمی در سطح شهرستان، استان و کشوری بوده اند، مشمول دریافت جایزه از این طرح شده اند. اگر چه بانیان این طرح اصرار دارند تا جایزه نادهی، جایزه ای علمی باقی بماند اما در بعضی مواقع پذیرفته اند تا کودکان موفق در حوزه های فرهنگی و هنری نیز مشمول این جایزه باشند.

کد خبر 1320456

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: نخبگان روستا استان خراسان رضوی حسن روحانی باشگاه پرسپولیس ایالات متحده آمریکا تیم ملی فوتبال ایران خبرآنلاین باشگاه استقلال دونالد ترامپ کاریکاتور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۷۳۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرگیعان آیینی سنتی ویژه کودکان عرب‌ خوزستانی

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از اهواز، مراسم آیینی مذهبی گرگیعان همه ساله به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی (ع) در بسیاری از شهرستان‌های استان خوزستان به صورت مردمی برگزار می‌شود و مورد حمایت بسیاری از محبان اهلبیت قرار می‌گیرد.

مراسم قدیمی و سنتی «گرگیعان» نام جشنی کودکانه است که همزمان با شب میلاد امام حسن (ع) در بسیاری از شهرهای خوزستان برپا می‌شود. در روز گرگیعان رسم است کودکان و نوجوانان بعد از اذان مغرب به کوچه‌ها بروند و هر کدام دو سنگ در دست گرفته و بر هم می‌کوبند و شعرهای مربوط به این آئین را تکرار می‌کنند.

همزمان با شعر گفتن، درِ خانه‌ها را می‌زنند و اهالی خانه شیرینی و شکلات‌های محلی در کیسه‌های کودکان می‌گذارند. اجرای مراسم گرگیعان همچون نام آن با سرودخوانی‌های مختلفی در بین مردم همراه است؛ برای نمونه کودکان با شعار «قرقیعان و قرقیعان بین اقصیر و رمضان» «قرقیعان و قرقیعان بین شعبان و رمضان» و همچنین شعارهای «انطونه حق‌الله یرضی علیکم‌الله» «حق خداوند را بدهید خداوند از شما راضی باشد» و «عطونا الله یعدیکم بیت مکه یودیکم» «به ما عیدی بدهید که خدا عیدی سفر مکه به شما بدهد» به کوچه‌ها روانه می‌شوند.

همچنین شعرهای «ماجینه یا ما جینه حل الکیس و انطینا» یعنی «آمدیم و آمدیم – در کیسه را باز کن و به ما عیدی و شیرینی بده» سروده می‌شود. اگر اهالی خانه در پشت بام باشند کودکان خطاب به آنها می‌گویند: «یا اهل سطوح تنطونه لو نروح» یعنی «ای افرادی که بالای پشت بام ایستاده‌اید، به ما عیدی میی دهید یا برویم؟

کودکان در این روز با کیسه‌هایی که به گردن آویزان می‌کنند به در خانه‌ها می‌روند و با سنگ‌هایی که در دست دارند و ضرب‌آهنگ سنگ‌ها نیز شعرخوانی می‌کنند. همسایه‌ها با شنیدنِ شعر و سنگ‌زدن‌های کودکان به در خانه‌ها می‌روند و با شیرینی، بادام و دیگر تنقلات از کودکان پذیرایی می‌کنند.

لازم به ذکر است این آیین در کشورهایی همچون عراق امارات عربستان عمان قطر و... برگزار می‌شود.

خبرنگار: مریم مطرق آبادانی

انتهای خبر/

کد خبر: 1225412 برچسب‌ها ایسکانیوز میلاد امام حسن مجتبی

دیگر خبرها

  • فعالیت ۳۵ گروه جهادی نشاط اجتماعی در کشور
  • تئاتر و نقش آن در بالا بردن توانایی فردی در کودکان
  • گرامیداشت نوروز در خانه محلّه شهرداری بوکان
  • بیانیه مجمع روحانیون مبارز درباره مراسم چهلم آیت الله موسوی بجنوردی
  • مراسم چهلمین روز درگذشت آیت‌الله موسوی بجنوردی برگزار می‌شود
  • گرگیعان آیینی سنتی ویژه کودکان عرب‌ خوزستانی
  • خیرین و حامیان اردبیل تجلیل شدند
  • خسارت‌های سیل شب گذشته به روستایی بخش پادنا شهرستان سمیرم + فیلم
  • (عکس) سفر به ایران قدیم؛ شاه به این عروس روستایی ۴۶سکه هدیه داد
  • سفر به ایران قدیم؛ شاه به این عروس روستایی ۴۶سکه هدیه داد (+عکس)