Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ورزش 3»
2024-04-23@20:21:34 GMT

از قطر تا بغداد با گل‌های علی دایی به عراق

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۷۳۴۰۵

از قطر تا بغداد با گل‌های علی دایی به عراق

علی دایی مثل خیلی از تیم های ریز درشت برابر تیم تیم ملی عراق هم گل زده و 4 بار دروازه این تیم را باز کرده است؛ چهار گل او در چهار مسابقه متفاوت هرکدام داستان جالبی دارد.

به گزارش" ورزش سه" وقتی آرشیو بازی های تیم ملی را مرور می کنیم بی تردید یک نام بیشتر از همه جلب توجه می کند؛ علی دایی بیش از هر بازیکن دیگری در آرشیو بازی های تیم ملی حضور دارد چرا که او بیشترین گل ها را زده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او 109 گلش را به تیم های متفاوتی زده است و در این میان رقیبان آسیایی که بازی های بیشتری با آن ها انجام داده بارها دروازه شان برابر رکوددار فعلی گل زده در بازی های ملی جهان باز شده است. تیم ملی عراق حریف روز پنجشنبه ایران نیز از این قائده مستثنی نبوده و در برابر دایی تسلیم بوده است. شماره 10 فوتبال ایران 4 بار و در ادوار مختلف دروازه عراق را باز کرده است. از اولین روزهای حضورش در تیم ملی تا روزهایی در اوج قرار داشت.


1993- قطر


اولین گل علی دایی به تیم ملی عراق یکی از زیباترین گل های او است. بازی های مقدماتی جام جهانی 1994 امریکا یکی از تلخ ترین دوره ها برای تیم ملی است اما بهترین مهاجم فوتبال ایران از همین بازی ها متولد شد. تیم ملی ایران بازی ها را با شکست سه بر صفر برابر کره جنوبی شروع کردند اما در بازی دوم با گل های رضا حسن زاده و علی دایی توانست ژاپن را 2 بر یک شکست بدهد. در سومین بازی یک برد می توانست شرایط ایران را در جدول بهبود ببخشد اما مشکلات تدافعی تیم به حدی بود که این اتفاق رخ نداد. عراق در دقیقه بیست به گل رسید اما ایران یک دقیقه بعد با یکی از شگفت انگیزترین گل ها پاسخش را داد. یک توپ ارسالی به محوطه جریمه عراق با برخورد به مدافعان حریف ارتفاع زیادی گرفت؛ در همین لحظه دایی روی شش قدم پروازی حیرت انگیز انجام داد و با یک ضربه سر استثنایی دروازه عراق را باز کرد. البته که ایران در نیمه اول یک گل دیگر خورد تا شانس های صعودش کم  شود.

 

 

 


1996- لبنان


دومین دیدار دایی و عراق دومین بازی رسمی دو تیم بعد از جنگ بود و بازهم یک شکست دیگر برای ایران رقم خورد. محمدمایلی کهن که تیمی عالی را در مقدماتی جام ملت ها به کار گرفته بود در اولین بازی تیم در این رقابت ها برابر عراق ترکیبی متفاوت را به میدان فرستاد. عراق توسط حسام فوزی و خالد صبار به گل رسید و بازهم این علی دایی بود که برای ایران گل زد. او این گل را در دقیقه 77 و از روی یک ضربه پنالتی زد.

 

 

 


2000- لبنان


دایی در سومین جدالش با عراق بازهم گل زد اما این بار تیم ملی با تک گل او برنده شد. در بازی سوم جام ملت های لبنان 2000 ایران که یکی از پرستاره ترین تیم های ملی به حساب می آمد به مصاف عراق رفت. در این بازی که مثل همیشه نزدیک و پرفشار بود دایی یک گل کاملا حرفه ای را روی تیزهوشی و آمادگی بدنی اش به ثمر رساند.  این بار هم در دقیقه 77 او توپی را که برایش در محوطه جریمه ارسال شده بود در میان دو مدافع حریف که کاملا روی او خراب شده بودند زد و دروازه بان که از دروازه بیرون آمده بود آن را دفع کرد. اما دایی از میان دو مدافع عراق بلند و توپ برگشتی را از جلوی دروازه بان قاپید و وارد دروازه کرد.

 

 

 


2002- بغداد


چهارمین گل علی دایی در چهارمین دیدارش با عراق رقم خورد. در بازی رفت مقدماتی جام جهانی تیم ملی ایران در ورزشگاه مملو از جمعیت الشعب بغداد به مصاف تیم ملی عراق رفت. تیم ملی قبل از این بازی ابتدا عربستان را دو برصفر در تهران برد اما در یک بازی عجیب برابر تایلند به مساوی بدون گل رسید. تیم ملی ایران در سومین بازی به مصاف عراقی می رفت که ستاره های مطرحی چون عمادرضا، عبدالوهاب ابولهیل را در خدمت داشت. در همان دقیقه بیست اشتباه عجیب میرزاپور در شروع مجدد بازی باعث شد توپ نصیب عماد رضا شده و او با یک ضربه کات دار توپ را از بالای سر میرزاپور تبدیل به گل کرد.

 

 

 

 

 


ده دقیقه بعد از این گل اما روی نفوذ از سمت چپ نیکبخت واحدی که توپ را وارد هجده قدم کرده بود در آخرین لحظه آن را به بیرون پاس داد و کریمی بازی را مساوی کرد. اما نقطه اوج این داستان بازهم به دست علی دایی رقم خورد. یک توپ در ضد حمله به زمین ایران به سمت هجده قدم عراق ارسال شد، دایی در کورس با مدافع عراقی به توپ رسید، ابتدا یک سرتوپ زدو سپس با یک ضربه زیبا دروازه عراق را فرو ریخت.

علی دایی