Web Analytics Made Easy - Statcounter

نسخ "الرَّوضُ الاُنُف فی شرح السیره النبویه"، "عُیونُ الأَثَر فی فنونِ المَغازی والشَّمائِلِ والسِّیَر"، "انسانُ العُیُون فِی سیرَهِ الأمینِ المَأمون" معروف به "السیره الحلبیه" از نسخ رونمایی شده در این آیین بود.

کارشناس نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این آیین در توضیح این نسخ گفت: «الرَّوضُ الاُنُف فی شرح السیره النبویه» به دست عبدالرحمن‌ بن‌ عبدالله سهیلی تألیف شده و نسخه حاضر نیز به خط نسخ کهن، در قرن هشت هجری در ۲۲۳ برگ کتابت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیدرضا صداقت‌ حسینی افزود: کتاب مزبور شرح و توضیح کتاب "السیره النبویه" نوشته عبدالملک‌ بن‌ هشام‌ بن‌ ایوب حمیری، از نخستین سیره‌ نویسان پیامبر اکرم(ص) است و دومین نسخه از نظر قدمت در ایران به شمار می‌رود که در گنجینه نسخ خطی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

وی در ادامه به معرفی نسخه "عُیونُ الأَثَر فی فنونِ المَغازی والشَّمائِلِ والسِّیَر" پرداخت و گفت: این نسخه تألیف محمد بن‌ محمد معروف به "ابنِ سَیّدِالناس" از قدیمی‌ترین نسخه خطی عُیونُ الأَثَر در ایران است که در مخزن نسخ خطی آستان قدس رضوی به ثبت رسیده و به خط نسخ در سال ۸۰۴ هجری قمری و در ۲۹۱ برگ کتابت شده است.

کارشناس نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: نسخه "انسانُ العُیُون فِی سیرَهِ الأمینِ المَأمون" معروف به "السیره الحلبیه" دیگر نسخه رونمایی شده در این آیین است که به دست علی‌ بن‌ ابراهیم حلبی تالیف شده و مشتمل بر مطالب مربوط به سیره، نسب، اخبار و افعال حضرت پیامبر اکرم(ص) است.

صداقت حسینی افزود: نسخه حاضر به خط نسخ در سال ۱۰۹۹ هجری قمری توسط اسماعیل قَصری مالکی کتابت شده است و قدیمی‌ترین نسخه خطی "السیره الحلبیه" در ایران به شمار می‌رود که در گنجینه نسخ خطی آستان قدس رضوی ثبت شده است.

گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی هم اکنون با بیش از ۸۵ هزار نسخه نفیس خطی شامل کتابهای ارزشمند منسوب به ائمه اطهار (ع)، قرآن های نوشته شده روی پوست آهو، کتب و رسائل علمی، فرهنگی و هنری، جلدهای نفیس روغنی و معرق و هنری، به عنوان غنی‏ ترین گنجینه نسخ خطی در منطقه و جهان اسلام مطرح است.

در این مجموعه ۱۵۸ نسخه قرآن خطی، ۹۴۹ نسخه کتاب خطی، ۳۱۴ جزوه خطی، ۴۷۷ نسخه دست نویس خطی، ۱۹۰ نسخه کتاب خطی عکسی، ۲۸ تابلو خطی و هنری، ۱۲ فقره وقف نامه، ۵۳۱ نسخه کتب خطی امانی، دو هزار و ۹۲۲ کتاب و قرآن ثبت موقت و ۲۷۴ فقره اشیاء ریز نگهداری می‌شود.

برچسب‌ها موزه‌ آستان قدس رضوی مشهد پیامبر اکرم خراسان رضوی نسخ خطی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: موزه آستان قدس رضوی مشهد پیامبر اکرم خراسان رضوی نسخ خطی موزه آستان قدس رضوی مشهد پیامبر اکرم خراسان رضوی نسخ خطی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۷۳۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نسل رویش‌های انقلاب اسرائیل را نابود خواهد کرد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل کاظمی شامگاه سه شنبه چهارم اردیبهشت ماه در مراسم بزرگداشت مقام حضرت حمزه سیدالشهدا علیه‌السلام و حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام در بندرعباس، با اشاره به آیه ۱۱۲ سوره هود اظهار داشت: رسول گرامی اسلام در رابطه با این آیه که پیامبر را دعوت به مقاومت کرده است می‌فرمایند؛ این آیه مرا پیر کرده است؛ مقاومت و ایستادگی کار پیامبر اسلام (ص) است و قطعاً از این موضع مشکلی وجود ندارد اما باید به لحاظ روانشناسی نیز مورد بررسی قرار بگیرد که چرا با وجود اینکه مردم ثمرات انقلاب پیامبر (ص) را دیده بودند طبق این آیه نتوانستند در همراهی پیامبر (ص) استقامت کنند.

وی افزود: عدم همراهی مردم با امام در هر زمانی بار را به دوش امام جامعه می‌اندازد چنانچه شاهدیم وقتی ۳۲ دستگاه فرهنگی در کشور به وظایف خود عمل نکنند رهبری جامعه مجبور است به حوزه امر به معروف و نهی از منکر ورود کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مساجد و حسینیه‌ها باید به پایگاه اصلی تربیت جوانان و نوجوانان تبدیل شود؛ افزود: این حسینیه‌ها اگر سرباز برای مبارزه با اسرائیل نسازد، حسینیه نیست چرا که خروجی مکتب امام حسین علیه‌السلام تربیت افراد ظلم ستیز است؛ افرادی که برای امر ولیِ زمانشان پروپوزال می‌نویسند چنانچه زمانی که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید پاسداران انقلاب برنامه ۱۰ ساله برای تحقق این هدف نوشتند.

حجت الاسلام کاظمی عنوان‌کرد: خروجی مکتب سیدالشهدا علیه‌السلام تهرانی‌مقدم‌ها هستند که به امر ولی فقیه راه نابود کردن دشمنان اسلام را ترسیم می‌کنند.

وی با اشاره به رویش‌ها و ریزش‌های انقلاب اسلامی گفت: نسلی که اسرائیل را با خاک یکسان خواهد کرد نسل رویش‌های انقلاب اسلامی است، نسلی که می‌تواند پهپادهای پیشرفته و موشک‌های نسل جدید را بسازد.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اینکه ما در صنعت دفاعی رشد می‌کنیم و به والاترین جایگاه‌ها می‌رسیم نشان از این است که در صنعت دفاعی گفتمان امامین انقلاب سر لوحه‌ی کار قرار گرفته است اما در صنعتی مانند خودروسازی به این مهم توجه نشده است و نتیجه‌اش را امروز همه شاهد هستند.

کد خبر 6087043

دیگر خبرها

  • دسترسی به ۲۵۰ هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی
  • دومین نشست کارگروه ملی امام رضا (ع) برگزار شد
  • بازگشایی جاده تربت جام -صالح آباد خراسان رضوی
  • انسداد جاده تربت جام- صالح آباد بر اثر وقوع سیل
  • سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد
  • مشهد میزبان طرح ملی «زندگی و بالندگی»
  • نسل رویش‌های انقلاب اسرائیل را نابود خواهد کرد
  • توقیف ۱۱۵ دستگاه خودرو حادثه‌ ساز در خراسان رضوی
  • دسترسی به ۲۵۰ هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی
  • دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی