Web Analytics Made Easy - Statcounter

کوهی رستمی گفت: کتابخانه های روستایی با مدیریت درست می توانند عامل رشد و بالندگی اقتصاد روستا و پشتیبان امر سواد آموزی به ویژه برای کم سوادان و دانش آموزان باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «منصور کوهی رستمی» امروز (سه شنبه 21 آبان) در آیین افتتاحیه کتابخانه عمومی شهدا دهکده حمیدیه اظهار کرد: کتابخانه های عمومی در تمام جوامع با هدف ارائه خدمات متنوع به منظور کمک رسانی به جامعه و توسعه و بهبود زندگی فردی ایجاد شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان افزود: تردیدی نیست که خدمات کتابخانه ای و اطلاع رسانی برای بخش صنعت و آموزش و پرورش شهرها نیازی اساسی هستند اما مساله اینجاست که ما از طرفی نسبت به مهاجرت روستاییان به شهرها و فقر روستاها اظهار تاسف می کنیم و از سوی دیگر ساعت ها درباره مشکلات ناشی از عرضه مواد غذایی در سطح جهان بحث های پرجنجالی راه می اندازیم و دست آخر هم چشمان خود را به روی این حقیقت آشکار می بندیم که اگر خدمات کتابخانه ای برای رفاه اجتماعی شهرها لازم است، به همان نسبت و شاید با اهمیت بیشتری در سطح روستاها ضرورت دارد.

 

وی اضافه کرد: کتابخانه های روستایی با اهداف فرهنگی، علمی و فنی راه اندازی و در خدمت رشد فکر و توسعه روستائیان قرار دارد و می توانند با تاثیر بر زندگی آنها نقش مهمی در توسعه روستا داشته باشد.

 

کوهی رستمی تصریح کرد: اگر فرد روستایی در تمام مراحل زندگی خود به استفاده فعال از کتابخانه در مراحل مختلف زندگی عادت کند آنگاه می توانیم انتطار داشته باشیم کتابخانه ها با تغذیه معنوی سهم خود را در پیشرفت آموزش ادا کرده اند.

 

وی با بیان اینکه رشد کتابخانه ها با رشد آموزش در جامعه روستایی نسبت مستقیمی خواهد داشت ادامه داد: بین ایجاد نظام کتابخانه ای مناسب با پیشرفت آموزش و پرورش و رشد و توسعه اقتصادی اجتماعی روستا رابطه ای نزدیک و به هم پیوسته به وجود دارد.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان با اشاره به اینکه کتابخانه های روستایی با مدیریت درست می توانند عامل رشد و بالندگی اقتصاد روستا باشند ابراز کرد: روستاییان برای تداوم و توسعه خدمات تولیدی و کشاورزی نیاز به دانش و آگاهی دارند و کتابخانه می تواند زمینه ساز این دانش باشد.

 

وی ارتقای سطح آگاهی و دانش روستاییان به ویژه جوانان روستایی، ایجاد زمینه مناسب تحقق توسعه انسانی در روستاها، پر کردن اوقات فراغت روستاییان به صورت سازنده و مفید، افزایش حس تعاون و همکاری در بین روستاییان و ایجاد تمایل به مشارکت در امور مختلف، آشنایی روستاییان با مراکز علمی و دانش روز و ایجاد فرصت های برابر علمی و آموزشی برای روستاییان نسبت به ساکنین شهرها را از جمله اهداف کتابخانه های روستایی دانست.

 

وی با بیان اینکه کارکرد کتابخانه روستایی با کارکرد کتابخانه شهری متفاوت است تاکید کرد: به دلیل قرار گیری در جامعه ای با نیازهای متفاوت، کارکرد اساسی و اصلی کتابخانه برای روستا همانا آموزش و ترویج است و روستائیان به دلیل اینکه از فرصت های آموزشی کمتری برخوردارند نیاز دارند تا از آموزش های مختلف برخوردار شوند.

 

کوهی رستمی کتابخانه روستایی را پشتیبان امر سواد آموزی به ویژه برای کم سوادان و دانش آموزان دانست و عنوان کرد: کتابخانه روستایی می تواند از طریق ارتباط با جامعه روستایی به شناسایی نیازهای روستاییان همچون آموزش و تهیه منابع در زمینه های مورد نیاز بپردازد.

 

وی با اشاره به اینکه کتابخانه روستایی با سه دسته مخاطب شامل دانش آموزان، مردان و زنان خانه دار روستایی سر و کار دارد اظهار داشت: کتابخانه روستایی می تواند برنامه هایی برای همه اقشار ساکن در روستا داشته باشد و نقش خود را در بهبود کیفیت زندگی مردم روستا پرر نگ کند.

 

وی با بیان اینکه همچنین کتابخانه روستایی با ایجاد محافلی برای آموزش مشترک و تبادل تجربه ها و ایجاد فرصت های اطلاع رسانی در زمینه اخبار روز می تواند مشارکت اجتماعی را در جامعه خود بالا ببرد یاد آور شد: وجود کتابخانه روستایی فرصتی برای مردم روستا است تا بتوانند بسیاری از مشکلات آموزشی و اجتماعی خود را رفع کنند.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان خاطر نشان کرد: از سوی دیگر کتابخانه های روستایی می توانند به عنوان مشاور اطلاعاتی برای بخش تولیدی روستا عمل کرده و با در اختیار قرار دادن اطلاعات مناسب به چرخه بهتر تولید در روستا کمک کنند.

 

وی اذعان داشت: در اینجا نقش مهمی بر عهده شورای روستا خواهد بود تا جایگاه و امکانات کتابخانه را برای روستاییان تشریح و آنها را به استفاده از خدمات کتابخانه تشویق کند.

 

کتابخانه عمومی شهدای دهکده شهرستان حمیدیه با مساحت 780 متر و زیربنای 280 متر در سال 1393 با اعتبار هشت میلیارد و 548 میلیون ریال از محل اعتبارات تملک دارایی و 2 درصد نفت به بهره برداری خواهد رسید. این کتابخانه دارای بخش های مختلفی از جمله سالن های مطالعه خواهران و برادران، بخش های مرجع، مخزن، نشریات، کافی نت، کودک و نوجوانان است.

 

پایان پیام/72

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد هفته وحدت مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد هفته وحدت مساجد خبرگزاری شبستان وحدت حمیدیه افتتاح کتابخانه روستایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۷۳۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیمی از دانش آموزان کشور راهی هنرستان می‌شوند

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب شد و تا ۵ سال آینده، ۱۰۰۰ هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود و تعداد دانش آموزان در رشته‌های مهارتی در هنرستان به نیمی از دانش آموزان کل کشور می‌رسد. این عدد الان ۳۹ درصد است.

وی افزود: بر این اساس تا ۵ سال آینده هزار هنرستان جدید ساخته می‌شود و ۸۰۰ هنرستان هم با تبدیل کاربری ایجاد می‌شوند و تا پایان برنامه هفتم ۲۵۰۰ واحد هنرستان به واحد تولیدی تبدیل می‌شود.

صحرایی ادامه داد: به هنرستان‌های جوار صنعت تسهیلات داده می‌شود و هنرستان‌های تیزهوشان راه‌اندازی می‌شود و وزارتخانه‌های تعاون، نفت، صمت، گردشگری، راه، بهداشت، ورزش، محیط زیست و کشور مکلف به ایجاد حداقل ۵ هنرستان شدند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: موضوع تغییر تقویم آموزشی در قالب طرح در کمیسیون آموزش مجلس تصویب شده و در نوبت رسیدگی در صحن علنی مجلس است.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • اقتصاد باید بر پایه مشارکت مردم باشد
  • نیمی از دانش آموزان کشور راهی هنرستان می‌شوند
  • ۱۱۶هزار روستایی و کشاورز در لرستان بیمه شدند
  • بازدید فرماندار سرباز از خسارات بارندگی و سیل از راه‌های روستایی
  • برگزاری دوره منطقه‌ای توانگری تسهیل گران اقتصاد مقاومتی در لرستان
  • ضرورت حمایت از هم‌افزایی مراکز نوآوری برای ایجاد «مراکز هم‌آفرینی»
  • طرح هادی در ۶۰ درصد روستاهای ایجرود اجرا شد
  • اجرای طرح هادی در ۶۰ درصد روستا‌های ایجرود
  • طرح هادی مهم‌ترین ابزار مدیریت توسعه روستایی است
  • آموزش فرهنگ ترافیک به دانش آموزان روستایی در مراغه