Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/بوشهر معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: فلسفه خرید تضمینی حمایت از کشاورز است که در مورد بسیاری از محصولات کشاورزی اتفاق می افتد، اما دولت نمی تواند تاجر بزرگی باشد و تولیدکننده ها باید در این خصوص همت کنند.

محمدعلی طهماسبی در آیین افتتاحیه دومین نمایشگاه تخصصی خرما و صنایع وابسته در بوشهر گفت: مشخصات جغرافیایی محدودی در جهان وجود دارد که می توان در آن خرما را به عمل اورد، بنابراین از تمام کشورهای دنیا تنها ۳۹ کشور خرما تولید می کنند که حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بالغ بر ۸ میلیون تن خرما تولید می شود که از این مقدار حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در چرخه صادرات و مابقی مصرف داخلی است.

وی خاطرنشان کرد: کشور ایران جز کشورهای مهم تولیدکننده خرما در دنیا است، در ایران ۲۵۳ هزار هکتار خرما وجود دارد و بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خرما تولید می شود.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: میزان صادرات خرما در سال ۹۷ به عنوان بهترین سال صادراتی حدود ۳۰۶ هزار تن بوده که بیش از ۳۰۰ میلیون دلار ارزآوری داشته است.

این مسئول ادامه داد: در استان بوشهر نیز حدود ۳۴ هزار و ۵۰۰ هکتار و بالغ بر ۱۶۰ هزار تن خرما تولید می شود.

وی با بیان اینکه خرما هم غذا است و هم دارو، اظهار کرد: بزرگترین طرح اصلاح و بهسازی خرما، نخلستان ها و آبرسانی در استان بوشهر در دست اقدام است که در سطح ۳۴ هزار هکتار از عرصه های زراعی و باغی اجرا خواهد شد.

نمایشگاه خرما تعاملی برای آخرین پدیده های علم و فناوری است

طهماسبی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در دومین نمایشگاه تخصصی خرما و صنایع وابسته می توان زنجیره خرما را مشاهده کرد، افزود: در واقع این نمایشگاه تعاملی برای آخرین پدیده های علم و فناوری است.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تغییر روش کشت عنوان کرد: در ایران ۷۰۰ رقم خرما وجود دارد که تنها ۱۵ رقم آن اقتصادی است، لذا تولیدکننده باید به بازار نگاه کرده و مطابق با آن عمل کند.

وی با اشاره به برنامه های دولت برای حمایت از خرمای جنوب در قالب خرید تضمینی گفت: دولت نمی تواند تاجر بزرگی باشد، فلسفه خرید تضمینی حمایت از کشاورز است که در مورد بسیاری از محصولات کشاورزی اتفاق می افتد، چرا که این محصولات فصلی هستند.

محمدعلی طهماسبی با اشاره به اهمیت صنایع تبدیلی گفت: قند خرما، عسل و حتی دمنوش خرما فرصت هایی برای سرمایه گذاری های جدید است که تولیدکننده ها باید در یک زنجیره با هم فعالیت کنند.

این مسئول بیان کرد: دوران آبیاری سنتی سر آمده است، دیگر آبی وجود ندارد که بخواهیم استخر کنیم و غیره... امروز آب یک مایه حیاتی برای تولید است و تنوع و اقسام روش های ابداعی برای آبیاری وجود دارد که دولت نیز تسهیلاتی به آن اختصاص داده است.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۷۴۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تولید ۹ میلیون تنی محصولات کشاورزی در دولت سیزدهم

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدمجتبی خیام‌نکویی، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: خودکفایی در محصولات راهبردی با مجموعه فعالیت‌های تحقیقاتی و ترویجی و انتقال دانش به عرصه کشاورزی کاملاً تحقق‌پذیر است.

وی در همین حال بر بهینه و به‌روز شدن دانش پژوهشگران و مروجان این سازمان تاکید و تصریح کرد: پژوهشگران باید روش‌ها، فناوری‌ها، هوش مصنوعی و متاورز را در حوزه خود بشناسند و از آن استفاده کنند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به افزایش تولید گندم گفت: در دولت سیزدهم تاکنون دو فصل زراعی داشتیم و در این مدت تنها در محصول گندم توانستیم ۹ میلیون تن افزایش تولید داشته باشیم بدون افزایش یک متر سطح زیر کشت که به معنای ورود دانش به معنای واقعی در این حوزه است.

وی ادامه داد: بیشتر مروجان ما در حوزه معاونت زراعت فعالیت می‌کنند و کافی است فقط یک تن در هکتار عملکرد گندم آبی و ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم در هکتار عملکرد گندم دیم را افزایش دهیم تا میزان تولید این محصول را به ۱۹ میلیون تن برسانیم.

خیام‌نکویی توسعه مزارع نوآور بهره‌ور را یکی از راهکارهای ایجاد تحول در حوزه آموزش و ترویج دانست و گفت: سال گذشته ۴۶ مزرعه نوآور در حوزه آموزش و ترویج راه‌اندازی شد و امسال قرار است این تعداد به ۱۵۰ مورد برسد.

وی افزود: مزارع نوآور بهره‌ور می‌توانند یکی از نقاط ارتباطی پژوهشگران با کشاورزان و تولیدکنندگان باشند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: یکی از مهمترین چالش‌ها این است که ما برای ارتقای نیروها مستلزم اجرای آئین‌نامه‌های وزارت علوم هستیم و از حدود سه سال پیش این وابستگی به تدریج در حال قطع شدن است.

خیام‌نکویی با بیان اینکه رئیس جمهوری از سازمان تات حمایت می‌کند، ابراز کرد: ایستگاه‌های تحقیقاتی سازمان تات در سال‌های گذشته به بهانه‌های مختلف مانند ساخت مسکن، توسط برخی نهادها گرفته می‌شد که با دستور رئیس جمهوری این اراضی برگشت داده شده است.

وی به ماجرای بلندمرتبه سازی در اطراف باغ گیاه شناسی ایران اشاره و عنوان کرد: از حدود ۱۰ سال گذشته، مجوز ساخت ۲۲ برج ۳۷ طبقه در اطراف این باغ گیاه شناسی اخذ و ساخت و ساز آغاز شده بود، اما سازمان محکم جلوی این ساخت و سازها ایستاد و نتیجه آن شد که ساخت برج‌های ۳۷ طبقه به ۵ طبقه کاهش یافت.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی درباره راه‌اندازی شوراهای راهبردی توسط سازمان تات گفت: رؤسای مؤسسه‌های تحقیقاتی مکلف هستند آنچه که در این شوراهای راهبردی مصوب می‌شود، انجام دهند.

کد خبر 6086875

دیگر خبرها

  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • آبیاری ۸۰ درصد مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوار تیپ
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: حال کارگران در دولت سیزدهم خوب شد
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • پیشرفت ۶۳ درصدی طرح‌های آبیاری نوین در قزوین
  • ۶۰ کیلومتر کانال آبیاری دشت قزوین لایروبی شد
  • مشارکت مردمی تضمین‌کننده امنیت غذایی کشور است
  • افزایش تولید ۹ میلیون تنی محصولات کشاورزی در دولت سیزدهم
  • اجرای آبیاری قطره‌ای زیرسطحی در تاکستان‌های شیروان