Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون حقوقی رییس جمهوری گفت: قانون اساسی زیرساخت مدنیت ملت ایران است و اگر به آن پایبند نباشیم، با چه معیاری می‌خواهیم نحوه چینش ساختار قدرت و رابطه قدرت و مردم را تعیین کنیم.

لعیا جنیدی، روز سه شنبه در آیین نکوداشت معلم بزرگ حقوق عمومی سید محمد هاشمی گفت: استاد هاشمی محقق و پژوهشگر بزرگی است و طرف مشورت ما و دستگاه های مختلف در کشور بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با قدردانی از مشورت های استاد هاشمی به هر سه قوه و بخش خصوصی برای بهبود وضعیت کشور افزود: اخلاق، تواضع، قناعت و آزادگی استاد هاشمی برای همه الهام بخش است.

وی با اشاره به نقش استاد هاشمی در تدوین قانون اساسی گفت: به نام قانون اساسی از ایشان تقدیر می‌کنم چرا که این قانون اساسی، کتاب مقدس و حبل المتین ما است.

وی، نقد قانون اساسی را حق محققان دانست و خاطرنشان کرد: باید زمینه را فراهم کرد تا اگر روزی لازم شد این قانون اساسی بهتر شود اما این قانون اساسی نه تنها به تمام قواعد ماهوی آن بلکه باید به فرآیندهای آن نیز پایبند باشیم. 

معاون رئیس جمهوری با بیان این موضوع که تردید نکنیم قانون اساسی زیرساخت مدنیت ما است، افزود: اگر همین متن قانون اساسی نباشد ما برای بررسی و ارزیابی نحوه ساختار قدرت و رابطه قدرت و مردم چه معیار دیگری داریم.

وی درباره رابطه شرع و قانون اساسی نیز گفت: اگر این قانون اساسی نباشد ما چطور می توانیم اقوال متعدد و متعارض از شرع را برای ایجاد نظم در کشور به کار بگیریم. 

جنیدی با بیان این که قانون اساسی، مهمترین سند روابط صلح آمیز و تقسیم قدرت سیاسی و رابطه قدرت سیاسی با مردم است، ادامه داد: قانون اساسی، حتی حدود حضور شرع را در نحوه اداره کشور تبیین می کند و نه فقط در ماهیت بلکه حتی از لحاظ شکلی هم باید به آن پایبند باشیم. 

وی با اشاره به کنترل قوانین کشور از لحاظ تطابق با شرع توسط شورای نگهبان افزود: ممکن است شورای نگهبان در مورد یک قانون پیش از انقلاب نظری داشته باشد و آنرا خلاف شرع بداند،  شورای نگهبان بر اساس فرایند تعریف شده توسط قانون اساسی، لازم است این قانون را به مجلس و دولت ارایه کند تا متن دیگری جایگزین شود. 

معاون حقوقی رئیس جمهوری، فصل سوم قانون اساسی را مهمترین بخش آن ارزیابی کرد و گفت: در ماهیت، فصل سوم قانون اساسی تفوق ماهوی دارد زیرا تمام هدف قانون اساسی ارتقای ملت و کشور و ایجاد یک جامعه انسانی توسعه یافته است.

وی با بیان این که تامین حقوق و آزادی های ملت، هدف قانون اساسی است، گفت: فصل سوم قانون اساسی، حقوق فرد و جمع را ارتقا می دهد و هدف باید فصل سوم باشد و همه ابزارها در راستای تحقق این فصل باشند.

جنیدی خاطرنشان کرد: تمام اختیارات تصمیم گیران، مقید به تامین مصلحت ملت است و تمام کسانی که در چارچوب قانون اساسی، امکان و اختیاری دارند، باید اثبات کنند که برای مصلحت مردم از اختیار خود استفاده می کنند. 

وی گفت: مبنای قانون اساسی، حقوق و مصلحت مردم است حتی اگر قیم و ولی آنها باشیم.
معاون رئیس جمهوری گفت: فصل سوم قانون اساسی معیارها را مشخص کرده است و به طور مثال، اگر بر آزادی بیان یا محدود کردن آن شک کردیم، باید آزادی بیان را بر اساس فصل سوم در پیش بگیریم.

گروه حقوق خانه اندیشمندان علوم انسانی و انجمن علمی حقوق اساسی ایران در نشستی، خدمات معلم بزرگ حقوق عمومی سید محمد هاشمی را گرامی داشت.
در این مراسم از کتاب «حقوق عمومی» (تنظیم قدرت تا تضمین حق‌ها) رونمایی شد.

سید حسین صفائی، گودرز افتخار جهرمی، ابراهیم بیگ‌زاده، محمدجواد ارسطا، مجتبی واعظی، علی‌اکبر گرجی ازندریانی، مسلم آقائی‌طوق، محمد جلالی و مهدی مهدوی‌زاهد از حاضران و سخنرانان این مراسم بودند./ ایرنا 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۷۴۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردار فدوی: صهیونیست‌ها با حمله به کنسولگری حماقت کردند و باید تنبیه اساسی می‌شدند

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، سردار علی فدوی شامگاه چهارشنبه در آیین نخستین سالگرد شهید غیرت، حمیدرضا الداغی در گلزار شهدای سبزوار افزود: با اراده حیدری رهبر معظم انقلاب و قوت سپاه اقدام کردیم و ننگ برای قدرت‌های شیطانی به بار آمد؛ آنها همان طور که در رسانه‌ها می‌بینید، مضحکه همه دنیا شدند و این قدرت انقلاب اسلامی است.

وی تصریح کرد: عملیات وعده صادق، صهیونیست ها را مضحکه تمام جهان کرده است چنانکه هم اینک در فضای رسانه ای و اعتراف سران این رژیم نمایان است.

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: آنان بنا بر محاسبات مادی و دنیایی، بالاترین قدرت‌های جهان محسوب می شوند اما قدرت انقلاب اسلامی بالاترین است چون به قدرت خدا متصل است و پیروزی حزب خدا را خود پروردگار ضمانت کرده است.

سردار فدوی افزود: با وجود اینکه دشمنان از هر راهی التماس کردند جمهوری اسلامی اقدامی نکند اما در این عملیات تصمیم حیدری گرفته شد و سپاه پاسداران به مثابه یاوران و سربازان حیدر عمل کرد و آنها را به خفت نشاند.

وی اظهار کرد: هر وقت خبیثان صهیونیست بخواهند فرزندان انقلاب اسلامی را تهدید کنند، تنبیه می‌شوند، این قاعده جدید است که برقرار شده و دیگر نمی‌توانند از دست آن سالم به در بروند.

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: شهید محمدرضا زاهدی در کنار همرزمان خود بارها تا پای شهادت رفته و مجروح شده بود، ولی باز ایستاده و در همه جبهه‌ها سرافرازانه فرماندهی می‌کرد؛ شهادت او کولاک به پا کرد و دشمن با اقتدار تنبیه شد.

سردار فدوی افزود: یکی از مقاطع ویژه انقلاب اسلامی سال گذشته رخ داد، خبیثان عالم و شیاطین در طول سال‌ها پس از پیروزی انقلاب از هر راهی وارد شدند، شکست خوردند اما سال گذشته بر روالی دیگر گام برداشتند، اما باز هم شکست خوردند چون وقتی قدرت انقلاب تجلی کند آنها همچون کف روی آب محو می‌شوند.

وی با بیان اینکه چرا همواره در این اتفاقات دشمن شکست می خورد پاسخ داد: چون دلدادگان پای حق و انقلاب ایستاده‌اند و جمهوری اسلامی متکی به محبت و دوستی اهل بیت(ع)، به عنوان مقتدرترین حکومت در برابر شیطان بزرگ ایستاده‌ و آمریکا را به خاک ذلت کشانده و می‌کشاند.

تجلی بی‌نظیر شهید الداغی تمام کشور را به حرکت آورد

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: تجلی بی‌نظیر شهید الداغی تمام کشور را به حرکت آورد، در یک لحظه خاص بصیرت و غیرت وی به حرکت درآمد و با آنکه می‌دانست پای جان در میان است اما جان خود را تقدیم کرد تا الگویی در این راه شود.

به گزارش آنا، اجرای سرود، سخنرانی، مرثیه‌سرایی و مداحی از دیگر بخش‌های آیین نخستین سالگرد شهادت شهید الداغی در سبزوار بود.

شهید الداغی هشتم اردیبهشت سال گذشته هنگامی که ۲ شرور در یکی از خیابان های سبزوار برای ۲ دختر جوان ایجاد مزاحمت کردند و قصد داشتند یکی از آنها را با خود ببرند، به دفاع از دختران برخاست که در درگیری با آن افراد شرور، از ناحیه سینه و پشت مورد ضربات متعدد چاقو قرار گرفت و به شهادت رسید.

این حرکت غیرتمندانه مورد تحسین مردم قدرشناس ایران قرار و به پاس این حرکت انسانی، وی "شهید غیرت" لقب گرفت؛ آیین های بزرگداشت متعددی نیز در جای جای کشور به پاس حرکت جوانمردانه وی برگزار شد.

منطقه غرب خراسان رضوی شامل شهرستان‌های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجموع ۲ هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سردار فدوی: صهیونیست‌ها با حمله به کنسولگری حماقت کردند و باید تنبیه اساسی می‌شدند
  • قانون جامعی در مورد حقوق عامه و آزادی‌های مشروع وجود ندارد
  • معاون رئیسی: دشمن با برنامه وارد مساله حجاب شده
  • دشمن با برنامه وارد مساله حجاب شده است
  • انتقاد شورای اروپایی و سازمان ملل از قانون ضد مهاجرتی انگلیس
  • دشمن برای موضوع حجاب برنامه داشته و نباید بدون برنامه مقابل این دشمن هنجارشکن قرار بگیریم
  • واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی
  • مبنای جشن‌های دهه کرامت باید «عارفاً بحقّها» باشد
  • مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی، دارو و شیر خشک یک درصد شد
  • فعالیت 490 مرکز نوآوری در کشور/ ضرورت رفع مسائل اساسی با ظرفیت‌های قانون جهش تولید